Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Schoudercontrole.....en andere ‘moeilijke’ termen

 
Profiel   

Schouders moeten naar buiten lees ik in de beginpost.

Maar ik heb geleerd dat de schouders naar binnen moeten.

Het paard is achter breder dan voor, dus als zijn schouder aan de wand loopt is het binnenachterbeen niet onder de massa.

Ik neem altijd licht de schouder mee naar binnen, ook in de bochten en ik vraag in de bochten dan stelling en buiging.

Als een paard bijv op de volte teveel naar buiten valt over de schouder, doe ik beide handen naar binnen, vraag de schouder naar binnen, dan de buiging weer correct en binnenhand toestaan.

Als hij teveel naar binnen valt / te recht wordt / op het binnenschouder valt is dat andersom; beide handen naar buiten. Dan buiging vragen en binnen hand weer toestaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 11:51 



 
Profiel   

https://horseconnect.nl/stelling-is-nou-eigenlijk/

Hier wordt mooi uitgelegd wat stelling en buiging is, bij schoudercontrole komt er lengtebuiging kijken. Stelling is te zien bij de nek, maar loopt door de gehele hals als je het goed doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 13:21 



 
Profiel   

midgie schreef
Schouder controle is dat je dus controle hebt over de schouders , dus het paard moet reageren op de indirecte teugelhulp, wil je naar links dan moet het paard reageren op de buiten teugel en niet op de binnen teugel aan het hoofd, op het hoofd zit het stuur niet maar in de benen van het paard, heb je geen lichtheid in de schouders dus geen controle over de voorbenen.
Je moet bij elke zijgang elk tempo het paard met zijn schouders kunnen controleren,
Schouder binnen is niet het paard op de binnenschouder zetten maar het binnen achterbeen meer onder de ruiter dus een 3 spoor krijgen, het binnen achterbeen richting het buiten voor been vragen , zijn geen kunstjes maar gymnastische oefeningen .
Ook in de schouderbinnen moet je met de schouders kunnen sturen , dus het gewicht op beide voorbenen verdelen.
Werken op de volte en is een hele goeie oefening om met de schouders gaan spelen, volte vergrote met de binnen teugel en niet met het binnenbeen, want het binnenbeen is voor het achterbeen, als je al wat wil doen met je binnenbeen geen dan de hulp richting het binnenvoor been, bedebk ook dat je de deur opent , dus buiten teugel van de hals en dan vragen of het paard daar heen wil gaan , het paard gaat uiteindelijk begrijpen dat als jij ruite geeft aan de buitenkant hij daar heen moet.
Ik begin bij elk paard wat ik rij altijd met de schouders, geen schouder controle geen juist achterbeen.
Een paard wat te zwaar is in de schouders kan niet juist ondertreden en dus ook geen actief achterbeen hebben, denk aan sloom of lui paard , hoe lichter op de schouders hoe meer draagkracht , maar dat moet allemaal vanuit je zit komen en niet vanuit de teugel aan het hoofd.

Dus ja schouder controle is voor mij stap 1 op de grond en vanaf de rug , je wil je aard van achter naar voren rijden , maar dan zal er wel ruimte moet zijn om actief het achterbeen naar voren te zetten, dus het paard moet licht zijn van voren ,
Dan heb je ook nog het moment van het geven van de hulp op de schouders met de teugel, doe dat op het moment dat het been in de lucht is want dan kun je het verplaatsen , dus als je de binnenschouder opzij zet geeft dan de hulp als het been in de lucht is , want wat op de grond staat kun je niet verplaatsen.
Geld ook voor het achterbeen , veel mensen drijven het paard met 2 benen maar hoe weet het paard dan wat hij moet doen met welk been?


IMO maak je het echt onnodig moeilijk voor een paard zo. En eigenlijk voor alle lezers want ik heb het drie keer gelezen en ben nog niet zeker dat ik het snap zoals jij het bedoelt.

Schouder controle is niks meer of minder dan controle over de schouders/voorbenen van het paar. Dat je ze naar binnen of buiten kan plaatsen. In het begin is dat iets dat vooral met stelling voor komt maar na verloop van tijd (wendingen om de achterhand of pirouettes) wordt die controle uit gebreidt.

Als je bij schouder binnen hoofdzakelijk het achterbeen beinvloed ben je dus niet met schoudercontrole bezig maar met achterbeen controle. En dat is inderdaad vaak "makkelijker" om dan het trukje uit te voeren dan effectief via schouder controle. bij Schouder binnen moet de schoudernaar binnen geplaatst worden en als gevolg komt het binnen achterbeen inderdaad meer onder. Maar het is niet de bedoeling dat je de achterhand naar "buiten" duwt waardoor de schouder toevallig naar binnen komt. Dan heb je dus nul schouder controle.

Hoe logisch is het om een paard linkste laten gaan op de rechter teugel of andersom? :? Hier is links gewoon links (hand openen) en rechts gewoon rechts. De buitenteugel is een begrenzer van de schouder maar niet de "sturende" teugel. Ik zie niet hoe je paard door het lijf kan buigen als je de buitenteugel als sturende teugel gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 13:35 



 
Profiel   

Ayasha schreef
midgie schreef
Schouder controle is dat je dus controle hebt over de schouders , dus het paard moet reageren op de indirecte teugelhulp, wil je naar links dan moet het paard reageren op de buiten teugel en niet op de binnen teugel aan het hoofd, op het hoofd zit het stuur niet maar in de benen van het paard, heb je geen lichtheid in de schouders dus geen controle over de voorbenen.
Je moet bij elke zijgang elk tempo het paard met zijn schouders kunnen controleren,
Schouder binnen is niet het paard op de binnenschouder zetten maar het binnen achterbeen meer onder de ruiter dus een 3 spoor krijgen, het binnen achterbeen richting het buiten voor been vragen , zijn geen kunstjes maar gymnastische oefeningen .
Ook in de schouderbinnen moet je met de schouders kunnen sturen , dus het gewicht op beide voorbenen verdelen.
Werken op de volte en is een hele goeie oefening om met de schouders gaan spelen, volte vergrote met de binnen teugel en niet met het binnenbeen, want het binnenbeen is voor het achterbeen, als je al wat wil doen met je binnenbeen geen dan de hulp richting het binnenvoor been, bedebk ook dat je de deur opent , dus buiten teugel van de hals en dan vragen of het paard daar heen wil gaan , het paard gaat uiteindelijk begrijpen dat als jij ruite geeft aan de buitenkant hij daar heen moet.
Ik begin bij elk paard wat ik rij altijd met de schouders, geen schouder controle geen juist achterbeen.
Een paard wat te zwaar is in de schouders kan niet juist ondertreden en dus ook geen actief achterbeen hebben, denk aan sloom of lui paard , hoe lichter op de schouders hoe meer draagkracht , maar dat moet allemaal vanuit je zit komen en niet vanuit de teugel aan het hoofd.

Dus ja schouder controle is voor mij stap 1 op de grond en vanaf de rug , je wil je aard van achter naar voren rijden , maar dan zal er wel ruimte moet zijn om actief het achterbeen naar voren te zetten, dus het paard moet licht zijn van voren ,
Dan heb je ook nog het moment van het geven van de hulp op de schouders met de teugel, doe dat op het moment dat het been in de lucht is want dan kun je het verplaatsen , dus als je de binnenschouder opzij zet geeft dan de hulp als het been in de lucht is , want wat op de grond staat kun je niet verplaatsen.
Geld ook voor het achterbeen , veel mensen drijven het paard met 2 benen maar hoe weet het paard dan wat hij moet doen met welk been?






Hoe logisch is het om een paard linkste laten gaan op de rechter teugel of andersom? :? Hier is links gewoon links (hand openen) en rechts gewoon rechts. De buitenteugel is een begrenzer van de schouder maar niet de "sturende" teugel. Ik zie niet hoe je paard door het lijf kan buigen als je de buitenteugel als sturende teugel gebruikt.


Het stuur zit in elk geval niet op het hoofd, zeker een jong paard heeft daar wat meer leiding nodig , maar als je paard je hulpen snapt dan hoef je alleen maar je buitenhand naar voren te steken en hij zal stelling en buiging krijgen zonder af te slaan , wat is stelling en wat is rotatie/buiging, daar hebben ook heel veel mensen al geen idee van, als je je paard op de volte met een teveel contact rijd op de buiten teugel en te veel buitenbeen geeft (Tenzij je een zijgang vraagt zoals travers op de volte)zal hij geen juiste stelling kunnen aannemen dus ook geen juiste binnen achterbeen.
Je zal het paard eerst de neckreining aan moeten leren dus controle over de schouder met de indirecte teugel hulp en dat is idd je rechterteugel tegen de hals en je binnenhand openen, want anders krijg je een stuur op de onderkaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 14:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://horseconnect.nl/stelling-is-nou-eigenlijk/

Hier wordt mooi uitgelegd wat stelling en buiging is, bij schoudercontrole komt er lengtebuiging kijken. Stelling is te zien bij de nek, maar loopt door de gehele hals als je het goed doet.


belangrijk bij de stelling is de beenzetting deze is bij de stelling iets anders dan bij de lengste buiging,
i.v.m de balans,


Laatst bijgewerkt door mce op 06-01-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 11:23 



 
Profiel   

Annet73 schreef
Heb het filmpje van Jill gezien. Het hoe en waarom heeft ze goed uitgelegd. Maar wat ik met m’n handen moet doen is nog steeds niet helemaal helder.
Wellicht vanavond als de jongste op bed ligt nog eens even rustig kijken. Had mijn aandacht er niet voor volle 100% bij.



dat is het lastige van dit soort instructiefilmpjes,
het is heel belangrijk dat er iemand naast je staat en het je voorkan doen, weliswaar staande vanaf de grond en jou daar in stapje voor stapje laat voelen/leert - van begin af aan - hoe zich dat gaat ontwikkelen

maar als de hulpen al niet duidelijk zijn, het paard dus niet goed aan de hulpen, geen goede balans in paard en ruiter wordt het lastig om vanaf papier te vinden wat je zoekt.

zeker als ik hier al die verschillende opties lees

probeer iemand te vinden die je het naast je paard kan uitleggen, je moet het leren aanvoelen
wat dan precies de hulpen zijn en wat je met je handen wel moet doen/of juist niet

je moet visueel maken wat je vraagt van je paard, en dan bedenken hoe een paard dat doen moet en wat hij/zij er voor nodig heeft dat kan per paard verschillend zijn qua opleiding, leeftijd hoe een paard erme omgaat en leert te begrijpen wat de hulpen vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 11:30 



 
Profiel   

mce schreef
Annet73 schreef
Heb het filmpje van Jill gezien. Het hoe en waarom heeft ze goed uitgelegd. Maar wat ik met m’n handen moet doen is nog steeds niet helemaal helder.
Wellicht vanavond als de jongste op bed ligt nog eens even rustig kijken. Had mijn aandacht er niet voor volle 100% bij.



dat is het lastige van dit soort instructiefilmpjes,
het is heel belangrijk dat er iemand naast je staat en het je voorkan doen, weliswaar staande vanaf de grond en jou daar in stapje voor stapje laat voelen/leert - van begin af aan - hoe zich dat gaat ontwikkelen

maar als de hulpen al niet duidelijk zijn, het paard dus niet goed aan de hulpen, geen goede balans in paard en ruiter wordt het lastig om vanaf papier te vinden wat je zoekt.

zeker als ik hier al die verschillende opties lees

probeer iemand te vinden die je het naast je paard kan uitleggen, je moet het leren aanvoelen
wat dan precies de hulpen zijn en wat je met je handen wel moet doen/of juist niet

je moet visueel maken wat je vraagt van je paard, en dan bedenken hoe een paard dat doen moet en wat hij/zij er voor nodig heeft dat kan per paard verschillend zijn qua opleiding, leeftijd hoe een paard erme omgaat en leert te begrijpen wat de hulpen vragen


Citaat uit genoemd artikeldoor Elisa:

Zoals ik hiervoor beschrijf ontstaat de juiste stelling en buiging doordat je paard ontspannen is en in balans loopt. Dit verkrijg je in eerste instantie met je houding, zit en beenhulpen.

De teugelhulp is er puur ter ondersteuning maar zou niet hetgeen moeten zijn dat uiteindelijk de stelling vraagt.

Wel kan een teugelhulp bij de juiste toepassing en timing het paard helpen om zijn kaak te ontspannen.
Zeker wanneer een paard nog niet bekend is met stelling kan het helpen om hem met de teugels te begeleiden.

Dit vergt echter veel gevoel, timing en ervaring. Doe dit enkel onder begeleiding van een professional of als je zeker weet dat je weet wat je doet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 12:21 



 
Profiel   

Ben het helemaal met je eens, het is veel belangrijker om te leren voelen waar je op dit moment zit en naar toe moet. Gevoel aan theorie koppelen anders wordt het veel te ingewikkeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:47 



 
Profiel   

ah ik zou graag die filmpjes willen zien maar het lukt niet?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 16:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen