4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:22

Hoi allemaal!

Ik lease dus sinds een maand (vrij kort) een 4 jarig kwpn paard, het is een ruin en in principe echt een lieverd. Zijn mama was vrij cool, dus hebben ze er een hengst op gezet met wat meer bloed (numero uno). Allemaal prima, hij is nu zo'n 5/6 maand onder het zadel en heeft zich altijd keurig gedragen (lees bokt sn steigert niet, gaat er niet vandoor)

Nu zo'n week geleden ging hij er in 5 minuten 3x in volle galop vandoor in de bak, er was net een nieuw zadel aangemeten (van spring- naar dressuur) en ik vermoedde dat dit de reden was. De dag erna ging ik het bos in en heb ik het oude zadel erop gelegd, in blinde paniek voor koeien ben ik het hele bos (inclusief bosjes en alles wat op zijn pad kwam) doorgecrost, waarbij ik geen rem en geen stuur meer had, levensgevaarlijk. (for the record :er was een ouder, ervaren paard bij maar hier had hij compleet maling aan en rende er keihard van weg)

De dag erna ging ik in de bak rijden, met het oude zadel, wederom was het weer drama. Met name in de bochten is het geen doen, hij pakt het bit vast en sjeest in galop weg, waarbij ik niets te vertellen hsb. Dat het aan het zadel ligt, heb ik dus uitgesloten.

Ik zat er echt even doorheen, en heb de eigenaar van de manege (daar staat hij/ is hij van en is hij door gefokt), gevraagd me te helpen. Hij heeft hem eerst flink moe gemaakt aan de longe en naderhand ben ik er opgegaan (ik longeerde normaal nooit voor het rijden omdat hij altijd rustig en vriendelijk was onder het zadel, zonder fratsen). Rechtsom ging goed in alle gangen, linksom ging het redelijk ten opzichte van de vorigr dagen: hij brak 1 maal uit op de volte in de linker galop, en dit zal ik even toelichten.

- hij gooit dus zijn lichaam de andere kant op en wil er op de rechterhand vandoor stormen. Het is dan zon gigantische buldozer, dat ik mef mijn 1.74 0,0 te vertellen heb. Benen eraan, linksom willen sturen met tussendoor een fractie van ontspanning, buitenteugel vastzetten, buitenbeen aandrukken, zweep in de buitenhand: het maakt hem niets uit, hij ramt er volkomen doorheen. Toen ik met 2 handen aan de linkerteugel (ja echt, sorry) ben gaan 'hangen' kreeg ik hem bij de bakrand op het laatste nippertje toch naar links, vlak ervoor heb ik m een mep gegeven met de zweep. Vervolgens deed hij het niet meer.

Gister heb ik het weer zelf gedaan, gelongeerd en vervolgens gereden (met het dressuurzadel) : no problemo. Zo mak als een lammetje.

Nou en toen vandaag.. Dacht hey, laten we het proberen zonder longe. Geen probleem, hij was wat frisser maar hij was niet vervelend. Tot de linkergalop, de eerste paar rondjes was er niets aan de hand en uit het niets brak hij weer uit op de linker galop richting de rechterhand. Hij wordt gigantisch sterk en maakt zich lang, valt uit elkaar en is niet te houden.

Even ter info:
- het is een paard van 1.80
- hij heeft een 'prima' balans
- de linkerhand is zijn moeilijke kant, de achterhand zwaait dan soms ook wat uit en hij is linksom moeilijker bij elkaar te rijden.
- aan de longe vertoond hij dit gedrag niet, wel dat de linker galop wat lastiger is voor m maar hij gaat niet aan de kletter. (longeer 1x per week met bijzet, en 1x per week zonder hulpmiddelen)
- ik train maar 30 tot 40 minuten per training, zon 3x per week. Daarnaast een buitenrit of 2 is mijn streven, maar na mijn laatste rit zie ik dat nog even niet zitten. (dit voor het rechtrichten en het sterk maken van de achterhand)
- tandarts is zon 5 maand geleden geweest.

Mijn struggle:
- is hij aan het 'puberen' en is het gedrag?
-heeft hij misschien last van wolfstandjes oid..
- zit hij wellicht toch ergens vast wat hem belemmert op linka?

Wat ik zo lastig vind, is dat het uit het niets is ontstaan en de afgelopen paar dagen extreem wisselend was.

Ben flink bezig met de opvoeding, maar hij luistert redelijk. Was zeer happerig, stond niet stil met zadelen en trapte met zijn achterbenen (hebben alle nakomelingen overgenomen van mama), maar dit alles is er al redelijk uit en wanneer ik mijn stem een keer goed verhef is dat vaak al voldoende voor hem om bij de les te blijven.

Ik weet het echt niet meer. Mijn planning is om toch dw tandarts te laten komen en wanneer dat niets oplevert de osteo, ondanks ik lease vind ik het toch nummer 1 om mijn paard niet te straffen voor het feit dat hij mogelijk pijn heeft. Wanneer lichamelijk mankement is uitgesloten.. Kan het aanpakken beginnen.. Herkent iemand dit "gedrag" ?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:28

En toch ga ik er vanuit dat hij geen prima balans heeft. Want dan zou hij het niet doen. Hij is 4, dus nog in de groei. Mijn huidige paard deed dit ook, maar dan in de rechtergalop. En die miste op dat moment toch echt een stukje balans, doordat ze weer een groeispurt kreeg. Wij hebben dit opgelost, door hele kleine stukjes te galoperen. Dus echt maar een paar passen en dan weer draven. Dit hebben we heel erg langzaam uitgebreid, naar een hele volle rijbaan rond.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:29

Wat vervelend dat hij opeens zo doet! Je zei dat je een nieuw zadel hebt laten aanmeten? Kan het niet zo zijn dat hij last heeft van zn rug door het oude zadel en dat dat nu tot uiting komt?

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:30

De oplossing is simpel. Zeer korte stukjes galopperen. Laat hem er eerst sterker in worden. Stoppen voordat het fout gaat.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:32

FriesWytske schreef:
En toch ga ik er vanuit dat hij geen prima balans heeft. Want dan zou hij het niet doen. Hij is 4, dus nog in de groei. Mijn huidige paard deed dit ook, maar dan in de rechtergalop. En die miste op dat moment toch echt een stukje balans, doordat ze weer een groeispurt kreeg. Wij hebben dit opgelost, door hele kleine stukjes te galoperen. Dus echt maar een paar passen en dan weer draven. Dit hebben we heel erg langzaam uitgebreid, naar een hele volle rijbaan rond.


Ik snap je reactie, vandaar ook die prima tussen haakjes. Natuurlijk is het nog niet 100% stabiel, maar zijn balans heeft deze problemen nog niet eerder veroorzaakt.. Uit het niets was het er opeens. Dat linksom moeilijker is, dat mag. Maar me uit het zadel trekken en de bak door sjezen.. Nee daar ben ik "niet van gediend", begin er alleen zo weinig tegen..

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:33

Klinkt voor mij redelijk voorspelbaar gedrag van een groen paard dat er (nog) geen vertrouwen in hebt dat jij de gevaren en problemen wel voor hem kan oplossen, hij lost ze dus liever zelf op.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:33

Ballard_L schreef:
Wat vervelend dat hij opeens zo doet! Je zei dat je een nieuw zadel hebt laten aanmeten? Kan het niet zo zijn dat hij last heeft van zn rug door het oude zadel en dat dat nu tot uiting komt?


Dat kan ik inderdaad niet uitsluiten, anderzijds is hij een half jaar gereden met desbetreffend zadel.. Je zou denken dat het dan al wel eens tot uiting was gekomen..

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:35

rien10 schreef:
De oplossing is simpel. Zeer korte stukjes galopperen. Laat hem er eerst sterker in worden. Stoppen voordat het fout gaat.


Ik snap je punt, maar ik vraag me af waardoor het wordt veroorzaakt. Waarom "opeens" linksom, rechts 0 problemen. Wellicht zijn balans, misschien toch iets lichamelijks.. Maar ik zal eens proberen of continue kleine stukjes me verder helpt.

Mocht je nog tips hebben voor het niet kunnen remmen/ sturen onder het zadel.. Alsjeblieft

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:36

Sizzle schreef:
Klinkt voor mij redelijk voorspelbaar gedrag van een groen paard dat er (nog) geen vertrouwen in hebt dat jij de gevaren en problemen wel voor hem kan oplossen, hij lost ze dus liever zelf op.


Buiten ben ik het mee eens, vervelend maar niet heel gek voor n groen paard dat nog niet veel kent.

Maar in de bak..

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:42

Heel veel jonge paarden hebben 1 kant waarom ze makkelijk (kunnen) uitbreken. Als je net niet handig genoeg bent en het gebeurt 1x per ongeluk dan is dat daarna voor het paard domweg de makkelijkste weg om zijn eigen gang te gaan.
Mijn vorige (jonge) paard deed dit alleen maar bij mijn bijrijder, niet bij mij.
Mijn huidige jonkie voel je ook zoeken richting uitgang bijvoorbeeld, het is zaak dat dit niet tot een geleerd gedrag komt.
Het paard bedoeld dat niet boos en vaak is er lichamelijk ook niets aan de hand behalve dat het een combinatie is van je eigen minder ontwikkelde kant icm de minder ontwikkelde kant van het paard.
Het is op de eerste plek belangrijk dat het paard leert dat jij zorgt dat de er geen problemen zijn, dat jij de oplossende factor bent waar je beter niet bij weg rent, een stuk basis vertrouwen en basis opvoeding.
Uiteraard met goede timing en begrenzing, als hij eenmaal gaat ben je al veel te laat.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:57

Sizzle schreef:
Heel veel jonge paarden hebben 1 kant waarom ze makkelijk (kunnen) uitbreken. Als je net niet handig genoeg bent en het gebeurt 1x per ongeluk dan is dat daarna voor het paard domweg de makkelijkste weg om zijn eigen gang te gaan.
Mijn vorige (jonge) paard deed dit alleen maar bij mijn bijrijder, niet bij mij.
Mijn huidige jonkie voel je ook zoeken richting uitgang bijvoorbeeld, het is zaak dat dit niet tot een geleerd gedrag komt.
Het paard bedoeld dat niet boos en vaak is er lichamelijk ook niets aan de hand behalve dat het een combinatie is van je eigen minder ontwikkelde kant icm de minder ontwikkelde kant van het paard.
Het is op de eerste plek belangrijk dat het paard leert dat jij zorgt dat de er geen problemen zijn, dat jij de oplossende factor bent waar je beter niet bij weg rent, een stuk basis vertrouwen en basis opvoeding.
Uiteraard met goede timing en begrenzing, als hij eenmaal gaat ben je al veel te laat.


Je hebt gelijk dat hij me 10 stappen voor is, ondanks ik echt probeer vooruit te denken. Ook is het niet zo dat ik me al focus op het draaien, omdat je dan toch al een soort spanning opbouwt. Wellicht voel ik hem nog niet goed genoeg aan, ga er vanuit dat dit nog zal groeien.

Ik heb wel ervaring met jongere paarden, maar die waren nooit echt vab mezelf en dat maakt toch verschil. Daarnaast ben ik er 2 jaar tussenuit geweest, dus dat werkt ook niet mee.

Hoogstwaarschijnlijk ligt de fout ook absoluut bij mij als ruiter, maar ik vroeg me gewoon af of het niet een lichamelijk iets kon zijn.

Ik denk dat wij voorlopig flink gaan werken aan zijn balans.. En hopelijk weer op buitenrit zodat ik kan werken aan het rechtrichten. Alleen was mijn laatste rit echt levensgevaarlijk, voor mij en voor de mensen die onder het rennen op mijn pad kwamen.. Hij wijkt dan letterlijk nergens voor, en op een boom sturen lukt niet omdat ik hem met geen mogelijkheid om krijg. (ga het nu proberen met een martingaal, ben geen fan van de slof oid bij die jonge beesten)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:02

patricia2403 schreef:
FriesWytske schreef:
En toch ga ik er vanuit dat hij geen prima balans heeft. Want dan zou hij het niet doen. Hij is 4, dus nog in de groei. Mijn huidige paard deed dit ook, maar dan in de rechtergalop. En die miste op dat moment toch echt een stukje balans, doordat ze weer een groeispurt kreeg. Wij hebben dit opgelost, door hele kleine stukjes te galoperen. Dus echt maar een paar passen en dan weer draven. Dit hebben we heel erg langzaam uitgebreid, naar een hele volle rijbaan rond.


Ik snap je reactie, vandaar ook die prima tussen haakjes. Natuurlijk is het nog niet 100% stabiel, maar zijn balans heeft deze problemen nog niet eerder veroorzaakt.. Uit het niets was het er opeens. Dat linksom moeilijker is, dat mag. Maar me uit het zadel trekken en de bak door sjezen.. Nee daar ben ik "niet van gediend", begin er alleen zo weinig tegen..


En dat je uit het zadel trekken en gaan sjezen heeft toch echt te maken met onbalans. Kun je wel niet van gediend bent. Maar je moet het accepteren. En hem de tijd geven om sterker te worden. Hij is groot en heeft daardoor echt wel tijd daarvoor nodig.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:07

-
Laatst bijgewerkt door patricia2403 op 04-06-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:08

patricia2403 schreef:
FriesWytske schreef:
En dat je uit het zadel trekken en gaan sjezen heeft toch echt te maken met onbalans. Kun je wel niet van gediend bent. Maar je moet het accepteren. En hem de tijd geven om sterker te worden. Hij is groot en heeft daardoor echt wel tijd daarvoor nodig.


Sorry maar daar ben ik het niet mee eens, als ik het maar laat gebeuren en het "accepteer" dat hij uitbreekt en maar de andere kant op gaat als t even lastig is, heb ik straks n paard die denkt dat die zwlf wel ff kan bepalen wat hij doet.[/quote]

Daarnaast was dit de eerste 5 maandsn geen punt, en dan zou meneer uit het niets in een kwestie van 4 dagen niet meer linksom galloperen? Gaat er bij mij niet in.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:17

Joy deed dit in het begin ook. En inderdaad, als het een keer lukt heb je de popoen aan 't dansen...

Niet heel fijn was dat ik echt met twee handen mijn binnenteugel vasthield om haar maar niet te laten "winnen" en inderdaad. Na drie keer was de lol ervan af.

Veel rechtuit galopperen zodat hij stabiliteit krijgt. Daarnaast niet aanspringen op x, maar op de volte het moment dat je op de hoefslag komt.

Het is echt puppie gedrag. Laatst wilde Joy ineens niet meer aanspringen op links. (Ze bleef contra aanspringen). Maar ook dit wijd ik aan onbalans.

Het soms even laten wil ook weleens helpen. Een paar dagen (weken) niet galopperen, maar je focussen op de dingen die goed gaan en die uitbreiden. Bij Joy helpt dat om daarna weer sneller op te pakken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:18

Je moet inderdaad niet accepteren dat hij uitbreekt, maar accepteren dat hij nog tijd nodig heeft. Stapje terug dus.
Het is hetzelfde met paarden die langs de sprong schieten, die hebben dat doorgaans al veel eerder bedacht dan de ruiter doorheeft.
Met je handen ga je weinig oplossen, behalve correct buiten begrenzen. Hij moet terug leren komen aan je zit en beter aan het been komen zodat hij zijn eigen plannen ‚vergeet‘.
Hij breekt in feite uit de gevraagde conventratie.

In het eerste begin is de ruiter vaak heel bewust aan het inrijden met veel geduld en veel belonen.
Dan komt het doorrijden. Was het paard braaf in de eerste fase dan worden zijn behoeftes vaak teveel vergeten in de tweede fase en dan zoekt hij zelf een oplossing.
Zo zie je regelmatig topics op bokt dat een paard als 3 jarige zooooo braaf was met buitenrijden en dan na een half jaar ineens staakt bij de poort. Precies hetzelfde. Het werd te vanzelf sprekend.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:21

Altijd naar de behoeftes blijven kijken idd. Ben het met Sizzle eens!

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:30

Gimme_Joy schreef:
Joy deed dit in het begin ook. En inderdaad, als het een keer lukt heb je de popoen aan 't dansen...

Niet heel fijn was dat ik echt met twee handen mijn binnenteugel vasthield om haar maar niet te laten "winnen" en inderdaad. Na drie keer was de lol ervan af.

Veel rechtuit galopperen zodat hij stabiliteit krijgt. Daarnaast niet aanspringen op x, maar op de volte het moment dat je op de hoefslag komt.

Het is echt puppie gedrag. Laatst wilde Joy ineens niet meer aanspringen op links. (Ze bleef contra aanspringen). Maar ook dit wijd ik aan onbalans.

Het soms even laten wil ook weleens helpen. Een paar dagen (weken) niet galopperen, maar je focussen op de dingen die goed gaan en die uitbreiden. Bij Joy helpt dat om daarna weer sneller op te pakken.


Allereerst, bedankt voor de fijne reactie! Fijn dat je precies begrijpt wat ik bedoel.

En ja dat hangen.. Moet ook letterlijk beide handen aan de linkerteugel zetten om hem maar niet te laten winnen en dat is geen pretje voor ons beiden. Alleen is de lol er voor hem helaas nog niet af, hoe vaker hij het doet tijdens 1 rit, hoe sterker hij wordt. Hij moet dan 'voor straf' een kleine volte op links maken om het vervolgens opnieuw in galop te proberen. Zodra hij het goed doet en ik kan 1x de volte rond zonder fratsen, beloon ik hem hevig en mag hij een paar rondjes ontspannen of stop ik de training om hem zo (hopelijk) een positieve ervaring te geven.

Ik ga proberen de lange zijdes beheerst te galloperen en hem dab weer terug te nemen, linksom valt ie namelijk ook nog wel wat uit elkaar, wil dan al snel te hard.. Dus inderdaad misschien toch enkel esn kwestie van balans..

Het liefst ga ik op buitenrit, flink kilometers maken en op de linker galop trainen, but... Hij keert dus om (naar rechts) als t m niet bevalt en vertoond dan het zelfde gedrag, heb dan geen rem, geen stuur en geen enkele controle. Als ik daar toch eens een gouden tip voor kreeg, dan kon ik eens flink kilometers maken op lange rechte stukken. (ben met 300 meter bij het bos vanaf stal)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:33

Het is heel normaal dat je zulke ‘problemen’ krijgt met jonge paarden. Je hebt verschillende fases in zo’n proces en tijdens hun ontwikkeling zul je ook tegen lastige punten zoals dit aanlopen.
Daarnaast is hij 1.80 en nog maar 4 jaar oud, geef hem de tijd.

Ik zou aanraden om korte stukjes te galopperen, daar wordt hij ook sterker van. Van rondjes achter elkaar galopperen niet.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:34

Citaat:
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens, als ik het maar laat gebeuren en het "accepteer" dat hij uitbreekt en maar de andere kant op gaat als t even lastig is, heb ik straks n paard die denkt dat die zwlf wel ff kan bepalen wat hij doet.


Daarnaast was dit de eerste 5 maandsn geen punt, en dan zou meneer uit het niets in een kwestie van 4 dagen niet meer linksom galloperen? Gaat er bij mij niet in.[/quote]

Het kan allemaal goed gaan en opeens uit het niets mis. We hebben het ook met 1 gehad, alles laten checken bleek dat er iets in de rug was verschoven. Blijkbaar door een val of trap (hadden wij niet gezien). Dus ja er kan van de ene dag op de ander toch iets veranderen waardoor een paard niet meer braaf zijn rondje loopt. Ik sluit dat nooit meer uit.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:35

Ik ben bang dat ik de gouden tip niet heb, maar ik zou bijna zeggen, even lekker 2 weekjes vakantie. Dan weer oppakken zonder galop. Veel overgangen in stap/draf, achterwaards en ook grondwerken, maar dan wel met galop.

Niet teveel gefocussed zijn op de galop. En dan na 2 weken voor rustig aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:36

Ik heb er laatst ook een gereden die wist dat als hij zijn hoofd de lucht in deed en het bit vast pakte dat die sterker was (koudbloed). Rende er dan vrolijk met zijn oortjes naar voren tussenuit. Dit deed die zowel in draf als in galop. Ik heb er toen een martingaal aan gehangen zodat hij zijn hoofd wel nog normaal omhoog kon doen maar niet meer het hoofd zo hoog de lucht in kon gooien dat ik niks meer te vertellen had. Ik ben normaal niet voor het gebruik van hulpteugels maar nadat ik door dit soort geintjes in het hek ben beland was ik er klaar mee. Na een aantal keren was de martingaal niet meer nodig.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:39

Sizzle schreef:
Je moet inderdaad niet accepteren dat hij uitbreekt, maar accepteren dat hij nog tijd nodig heeft. Stapje terug dus.
Het is hetzelfde met paarden die langs de sprong schieten, die hebben dat doorgaans al veel eerder bedacht dan de ruiter doorheeft.
Met je handen ga je weinig oplossen, behalve correct buiten begrenzen. Hij moet terug leren komen aan je zit en beter aan het been komen zodat hij zijn eigen plannen ‚vergeet‘.
Hij breekt in feite uit de gevraagde conventratie.

In het eerste begin is de ruiter vaak heel bewust aan het inrijden met veel geduld en veel belonen.
Dan komt het doorrijden. Was het paard braaf in de eerste fase dan worden zijn behoeftes vaak teveel vergeten in de tweede fase en dan zoekt hij zelf een oplossing.
Zo zie je regelmatig topics op bokt dat een paard als 3 jarige zooooo braaf was met buitenrijden en dan na een half jaar ineens staakt bij de poort. Precies hetzelfde. Het werd te vanzelf sprekend.


Daar benoem je het inderdaad mooi, en ik heb er respect voor dat het proces tijd nodig heeft, daar kies je nou eenmaal voor als je voor een jong paard gaat. Mijn "angst" was gewoon dat het wellicht kwam door ongemak, ipv gedrag, en vandaar dat ik dit topic gestart heb om te zien of anderen dit probleem herkenden.

Het paard is natuurlijk ingereden door een ander, en niet door mij. Ik werk het liefst volgens het principe goed gedrag belonen en "slecht" gedrag negeren, maar in sommige situaties heb je "geen keuze" (zo beet hij mij bijvoorbeeld vorige week, echt door de huid, toen ik niet oplette en hij achter me stond op de wasplaats, nou toen kreeg die echt wel even een flinke lel hoor) Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik dus niet zijn goede gedrag voor lief neem en dat maakt dat bovenstaand niet helemaal van toepassing is op mijn situatie, al snap ik je punt wel.


Change3x schreef:
Het is heel normaal dat je zulke ‘problemen’ krijgt met jonge paarden. Je hebt verschillende fases in zo’n proces en tijdens hun ontwikkeling zul je ook tegen lastige punten zoals dit aanlopen.
Daarnaast is hij 1.80 en nog maar 4 jaar oud, geef hem de tijd.

Ik zou aanraden om korte stukjes te galopperen, daar wordt hij ook sterker van. Van rondjes achter elkaar galopperen niet.


Ik denk dat de intentie van dit topic verkeerd wordt geïnterpreteerd, ik gun en geef hem namelijk alle tijd van de wereld, wil hem trainen op zijn tempo en niet op "die van mij" omdat ik bv. wil starten oid. Het gaat er niet om dat hij moet, het gaat erom dat hij gedrag vertoond wat niet gewenst is en de vraag daarbij waar dat vandaan komt. Dit omdat het gedrag opeens ontstond en op buitenrit, levensgevaarlijk is. Daarnaast wou k advies m.b.t. Osteo o.i.d maar hoe ik het nu lees, lijkt dit nog niet echt nodig.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:43

Het is een 4-jarige, dat er iets "mis" gaat nu plots in de training kan ook komen doordat hij bijvoorbeeld aan het wisselen is, of dat hij nét een groeispurt heeft gehad(of heeft) waardoor hij wat minder makkelijk in zijn lijf zit.

Of door "gewone" fratsen en overbelasting op dit moment ook niet lekker kan lopen.
Als een paard moeite heeft met 1 galop is het 99% van de gevallen fysiek. Danwel te weinig kracht, danwel scheef zijn.
Het is niet dat hij iets niet wil omdat hij het niet wil, maar dat hij het niet wil omdat het moeilijk is.
Werk aan het gene wat hij moeilijk vind op andere manieren
bijv. het plaatsen van de schouder, dus schouderbinnen/schoudervoor, goed achterwaarts gaan, correct rijden van voltes en slangenvoltes, en aan de longe zorgen dat de galop veel makkelijker bevestigd word, dus dat hij bij wijze van vanuit een simpel drafje makkelijk kan aanspringen, rondje gecontroleerd kan galopperen en daarna weer terug kan naar een rustig en beheerst drafje.

Dit gaat ff over het aanspringen in de galop, wbt het gedrag op buitenrit, dat lijkt me eerder een gevalletje van "emmertje vol" en dan is het inderdaad meer een mentaal-probleempje

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:45

hns schreef:
Citaat:
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens, als ik het maar laat gebeuren en het "accepteer" dat hij uitbreekt en maar de andere kant op gaat als t even lastig is, heb ik straks n paard die denkt dat die zwlf wel ff kan bepalen wat hij doet.


Daarnaast was dit de eerste 5 maandsn geen punt, en dan zou meneer uit het niets in een kwestie van 4 dagen niet meer linksom galloperen? Gaat er bij mij niet in.


Het kan allemaal goed gaan en opeens uit het niets mis. We hebben het ook met 1 gehad, alles laten checken bleek dat er iets in de rug was verschoven. Blijkbaar door een val of trap (hadden wij niet gezien). Dus ja er kan van de ene dag op de ander toch iets veranderen waardoor een paard niet meer braaf zijn rondje loopt. Ik sluit dat nooit meer uit.[/quote]

Juist, sluit ik me volkomen bij aan. Zo ken ik ook een paard die (blijkbaar) een trap tegen zijn kaak had gehad in de wei, gevolg: deed helemaal niefs meer, bleek van zn atlas tot zn staart volkomen vast te zitten..

Nu staan er ook 2 merries bij de ruinen in de wei, wat de rangorde in de wei flink heeft opgeschud. Heb m al 3 maal uit de wei gehaald met n flink ijzer in zn hals, dus zeg nooit nooit dat t niet iets lichamelijks kan zijn.. Daar kom ik dus ook bij t punt dat ik er geen voorstander van ben blindelings aan te nemen "dat het bij zn leeftijd hoort"