4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:50

Knert schreef:
FriesWytske schreef:
En toch ga ik er vanuit dat hij geen prima balans heeft. Want dan zou hij het niet doen. Hij is 4, dus nog in de groei. Mijn huidige paard deed dit ook, maar dan in de rechtergalop. En die miste op dat moment toch echt een stukje balans, doordat ze weer een groeispurt kreeg. Wij hebben dit opgelost, door hele kleine stukjes te galoperen. Dus echt maar een paar passen en dan weer draven. Dit hebben we heel erg langzaam uitgebreid, naar een hele volle rijbaan rond.



Precies. 4 jaar en al 1.80
Daar kan geen balans in zitten. Die zit nog vol te klooien met zijn eigen lijf en wat ie er mee zou moeten kunnen.

Helemaal mee eens. Hier een vierjarige van 1.74m die nog hard groeit, en voor zo'n jonge grote slungel al best voor elkaar maar balans hoef je echt nog niet te verwachten. Bij haar uit zich dat evenwichtsverlies ook in de buitenbocht nemen, vaak vallen ze dan ook nog op de voorhand waardoor ze automatisch versnellen. De motor gaat dan ineens sneller dan de beentjes en het is al gauw chaos, ga je spontaan rechtdoor omdat ze niet om willen vallen :+ Dat merk ik vooral als je wat langer doorwerkt trouwens, neem je de galop vrij laat mee in de training? Want hoe leger het accu'tje, hoe eerder dit soort dingen gebeuren. Ik probeer de trainingen dan ook kort te houden en de moeilijke dingen vooraan in het midden ervan mee te nemen, dan is ze wel opgewarmd maar nog niet "moe" (fysiek/mentaal).

Op zich is de regel van maximaal 4x 40 minuten per week best aardig om aan te houden, maar merk dat zo'n grote het gauw wat veel vindt. Ik wissel dan ook af, inderdaad maximaal 4x 40 minuten maar niet elke week zo veel, en bij voorkeur nooit 2 dagen achter elkaar zwaar werken. En regelmatig even 3-4 dagen achter elkaar helemaal vrij. Haar vrije dagen doe ik nooit meer dan een beetje poetsen en knuffelen. Grondwerk of aan de lijn laten lopen, wandelen of zelfs loswerken zie ik voor zo'n jonkie ook als werk. Lichamelijk niet zo zeer altijd, maar mentaal wel.

Hier onlangs een dip gehad, dat bleek van het wisselen te zijn. Van de een op de andere dag was het mis (uitbreken in paniek over de linkerschouder zodra de rechterteugel aangenomen werd). Bleken er 3 doppen los te zitten, braaf paard zal al wel even last hebben gehad maar opeens werd het haar te veel/te pijnlijk... Na laten kijken door tandarts en osteo doe ik bij zo'n jonge dan ook liefst wat vaker dan bij een volwassen paard (2-3x per jaar minimaal, en bij klachten extra).

Anoniem

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:58

Een 4 jarig paard van 1.80?
Als je daar überhaupt op zou willen gaan zitten, maak dan ritten buiten rechtdoor. Zo een grote slungel die nog lang niet uitgegroeid is zou ik niet in de bak rijden, dan krijg je dit soort dingen. Laat hem lekker rechtuit zijn balans leren vinden. Liefst pas over een jaar of 2..

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:07

Hij is pas 4 en zo groot, 5 x per week erop zitten is echt veel en veel te veel.
Heeft hij überhaupt wel eens een periode dat hij even twee weekjes niets hoeft te doen behalve paard zijn? Dat is zo belangrijk bij een jong dier. Eigenlijk bij ieder paard, maar bij een jonkie helemaal. En ja, dan kun je een hoop geld betalen aan de lease, maar dat betalen mensen met eigen paarden ook. Het is een keuze om een jong dier te leasen, die kun je nou eenmaal niet zoveel belasten. Springen zou ik zeker niet met hem doen.

Het meeste is al gezegd, zoek het niet in de medische hoek, het is simpel een balansprobleem. Er zijn al zeer goede tips gegeven van mensen die weten waar ze het over hebben. Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen. Mocht hij er toch tussenuitknijpen, niet boos worden en de focus erop leggen, maar gewoon doorgalloperen en weer over de diagonaal terug van hand veranderen. Maar hou de focus op wat wel goed gaat.

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:44

Ik zie dat er al veel reacties zijn dus misschien is het al eerder gezegd.

Over het uitbreken dit hebben veel jonge paarden (heb zelf 2 jonkies gehad 1tje in nog in mijn bezit en manege waar wij vroeger stonden maakte paarden zadelmak dus daar heb ik het ook zien gebeuren)

De rede waarom de meest jonge paarden uitbreken is, omdat ze vaak op een hand moeite hebben met aan de buitenkant de spieren lang te maken tijdens een bocht/volte vaak uit dit zich tijdens de galop . Soms zelfs tijdens de draf op de volte door uit te breken. Het is dus vaak een spieren kwestie en dit heeft tijd nodig (ongeveer tussen 3 en 6 maanden) om de spieren te versterken en te verlengen. Dit moet je ook niet te snel willen doen want dat krijg je slappe spieren en later problemen en dit wil je niet.

Mijn advies is niet te vaak trainen, en niet te lang. Als je op de volte rij zweepje aan de kant dat hun wil uitbreken (je hoef hem niet te gebruiken) overdreven belonen als hij netjes op de volte blijft of wilt uitbreken maar het toch niet doet . Als hij toch uitbreekt, rustig blijven, terug rijden naar de hand waarop je de volte reed voor het uitbreken en opnieuw proberen. Let op mijn advies is om echt niet te straffen op het moment dat hij uitbreekt (is moeilijk weet ik) daar krijg je vlucht gedrag van : vast pakken van het bit op de volte en/of er van door gaan.

Hopelijk heb je er wat aan! En net wat ik zei het heeft echt tijd nodig om de spieren hier aan te laten wennen.

Oplossing voor het er vandoor gaan heb ik niet echt het kunnen verschillende dingen zijn: met moeilijk vinden, puber gedrag, ergens van geschrokken, lichamelijk klachten en/of toch het zadel.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:07

Ik heb dit probleem ook eens met een jong paard gehad op een hand, was een 5 -jarige die zadelmak was maar al een jaar stilstond. Dus na wat opbouwen op de grond en longeerwerk erop rustig begonnen met stappen, draven, later de galop, een hand deed hij ook uitbreken. Dit lag vooral aan balans is mijn ervaring. Dit hebben we opgelost door idd rechtuit te galopperen in de bak ipv meteen op een volte, lekker op de hoefslag. Dat was aan het begin wat spannend door een grote bak, maar was prima op de hoefslag te houden en zo kon je hem gewoon lekker laten galopperen met steun van de bakrand. Naarmate hij sterker werd in zijn achterhand werd dit steeds makkelijker en beheerster ipv maaien en daarna kwam de stap op de volte en heeft hij eigenlijk nooit meer omgedraaid in de galop. Dus vooral geduld, rustig opbouwen, balans laten zoeken. Het is pas een 4-jarige die net een halfjaar onder zadel is, dus dat dit gebeurd is heel normaal. Daarnaast grondwerk/dressuur aan de hand kan helpen om meer stabiliteit op te bouwen en recht te richten. En je ziet zo je paard ook bewegen en makkelijker waar de problemen zitten, scheve kant etc.

Maar daarnaast misschien ook uitsluiten dat er iets in de rug zit of elders waardoor hij 'pijn' zou kunnen ervaren als je erop zit.

Wat buitenrijden betreft, heb je ook al eens geprobeerd te wandelen ernaast? Zo kun je hem zekerder laten worden voordat je echt gaat buitenrijden, is miss teveel voor een jong paard en een ruiter erop en allemaal nieuwe dingen buiten, reactie --> Paniek.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:22

mss heb ik niet gezien maar mijn vraag is is hij ooit op de foto geweest hals en rug?
dat deed min 4 jarige was ook groot paard half jaar onder het zadel toe had hij zelfde gedrag. rug op de foto bleek KS te hebben

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:07

Humpiedumpie schreef:
Een 4 jarig paard van 1.80?
Als je daar überhaupt op zou willen gaan zitten, maak dan ritten buiten rechtdoor. Zo een grote slungel die nog lang niet uitgegroeid is zou ik niet in de bak rijden, dan krijg je dit soort dingen. Laat hem lekker rechtuit zijn balans leren vinden. Liefst pas over een jaar of 2..


Inderdaad!
Ik heb een "monster" gekend. 178 hoog. Op drie beleerd, op vier doorgereden, 5 de wedstrijden in, 11 ingeslapen, zware artrose op vele plaatsen (spronggewricht, knie (achter dus).
Nu is er natuurlijk geen bewijs dat het daar van komt, maar op de kliniek is het vaker gezien.
Jong paard, groot paard, vroeg opgepakt, voor zes jaar zwaar in training... Vroeg kapot.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 23:10

Ik kom morgen even rustig terug op bovenstaande reacties, dank voor het grote aantal reacties en fijn dat jullie met me meedenken.

Ik vind sommige reacties vrij aanvallend overkomen wanneer er gezegd wordt dat ik veel te veel train etc., dit is namelijk absoluut niet het geval en ik doe alles op zijn tempo. Dan zullen er vast esn aantal zijn die zeggen blijkbaar niet want anders liep je hier niet tegen aan, maar het is een groot paard die nu gewoon praatjes krijgt en ik weet vrijwel zeker dat dit niet komt door mijn train frequentie. Ik ben juist heel alert dat ik hem niet overvraag op het moment. Des al nietemin, fijn dat jullie meedenken met me. Kom er morgen wat dieper op terug. En and of the day, heb ik het beste met m voor. Tandarts komt komende week en osteo komt ook volgende week. Keep u all up to date.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:19

De gouden tip: 10 stappen terug. Begin met de basis... Ga grondwerk doen. Je leert het paard dan zoveel beter kennen. En je paard leert zichzelf ook veel beter kennen. Hierdoor vinden jullie samen balans: het paard in het gebruiken van zijn lichaam en jij leert/ziet hoe hij zijn lichaam gebruikt en kan hem dan op de zwakke plekken beter ondersteunen. En daarnaast bouw je het mooiste van de band tussen jou en het paard op: vertrouwen! Het paard leert op jou vertrouwen (jij geeft aan wat die kan, hij gaat jou daarin vertrouwen) en jij leert het paard vertrouwen (hij vertelt je zoveel meer dan je verwacht) en gaan daarbij niet over elkaars grenzen.

En nee, ik ben geen stoffig, natuurlijk, zweverig persoon. Ik heb mijn lesje wel geleerd met een haflinger :') en ik had gewild dat we deze basis 9 jaar geleden hadden gelegd! Ik zou elke combinatie het eerste jaar grondwerk (erbij) adviseren. Leer elkaar kennen!

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:21

patricia2403 schreef:
Ik kom morgen even rustig terug op bovenstaande reacties, dank voor het grote aantal reacties en fijn dat jullie met me meedenken.

Ik vind sommige reacties vrij aanvallend overkomen wanneer er gezegd wordt dat ik veel te veel train etc., dit is namelijk absoluut niet het geval en ik doe alles op zijn tempo. Dan zullen er vast esn aantal zijn die zeggen blijkbaar niet want anders liep je hier niet tegen aan, maar het is een groot paard die nu gewoon praatjes krijgt en ik weet vrijwel zeker dat dit niet komt door mijn train frequentie. Ik ben juist heel alert dat ik hem niet overvraag op het moment. Des al nietemin, fijn dat jullie meedenken met me. Kom er morgen wat dieper op terug. En and of the day, heb ik het beste met m voor. Tandarts komt komende week en osteo komt ook volgende week. Keep u all up to date.

ik heb toen tandarts osteo laten komen mar die kunnn niks vinden tot hij op de foro kwam een hij liep maar 3 keer per week onder het zadel. ook nog zelf gefokt -O-
achter af waren alle 3 nakomelinge van onse merrie op 3 jarige leeftijd KS te hebben |(
terwijl merrie zz liep met springen en dresuur op 14 jarige leeftijd in laten slapen wegens artrose -O-
wat ons toen opviel is opstap ding ,ze willen nooit stil staan met opstappen

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:34

Mijn paard heeft me dit ook 2 ritjes geflikt. Galop was altijd zijn aller makkelijkste gang, zeker links om kon er alles mee! Nu had mijn instructrice 2x met hem gereden, en toen besefte hij bij mij ineens dat mijn poortjes dus veel meer open stonden dan bij haar. En toen zei die doei :+

Ik heb het 1 keer zelf proberen oplossen, dag erna gelijk les genomen. En gelijk voor proberen zijn, buiten been erbij en buiten hand, en optijd zorgen dat je een kleine ophouding maakt, hand proberen niks mee naar voren te geven want dan voelen ze gelijk ruimte en zijn ze weg.. Ik heb mijn instructrice ook nog 10 minuten laten rijden, dan weer zelf er op en tada opgelost. Vooral belangrijk dat je optijd wel terug licht wordt, opvoedingen geven maar niet blijven vastzetten, dat is een touwtrek wedstrijd die je niet wint. Probeer je paard terug los te maken, zodat hij ook voelt van oké dit is toch aangenamer, maar als hij weg kan lopen krijgt hij zijn zin.

Mijn tip: laat een handige ruiter / je instructice hem een keer voor zijn. Je ziet dan zelf wat je fout doet. Bij mij gaf ik te veel hand naar voren omdat hij ging trekken. Ik ben altijd bang van trekken ivm te strenge hand, maar soms is het toch echt het paard die trekt, en niet jij zelf. Ik zou wel echt geen 10x meer alleen proberen op te lossen. Mij was dit alleen ook niet gelukt, en nu was het met 1 les opgelost..

En laat je niet gek maken, een jong paard die gaat proberen. Een goed getrainde ruiter die jonge paarden gewend is, houd alle poortjes dicht en begeleid het paard daar perfect door. Maar als je daar niet veel ervaring mee hebt is het gewoon heel moeilijk! Ik heb er zelf ook niet veel ervaring mee, en het helpt bij ons enorm dat mijn instructice af en toe ook een mee voelt wat hij nu juist doet waardoor hij soms even ‘gek’ reageert. Ze willen echt wel, maar als ze nog zo groen zijn moet je ze echt wel goed begeleiden en duidelijk maken wat er gevraagd wordt. Loop je er zelf tegen aan dat je het zelf even niet weet, gelijk hulp erbij en door. Niet laten aanslepen!

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:19

Ik heb alle reacties gelezen, het zijn er voor nu even te veel om te quoten maar sommigen hebben zeker een punt. Dat het paard bereden wordt, kunnen de meningen over verschillen en dat is prima, maar daar wijk ik verder niet over uit. Ik weet voor mezelf dat, naast ik hem laagdrempelig train, ook ruim voldoende paard laat zijn. Zoals sommigen zeggen, rijd ik hem zeker niet 5 keer in de week. Ik heb benoemd dat 2x op buitenrit streven is, echter voelt dit op het moment niet veilig/ vertrouwd genoeg en kan ik (helaas) nog niet het bos in. Ik rijd 3x per week, vaak niet langer dan een half uur. Sommigen kunnen dit niet oke vinden, maar dat is dan een meningsverschil.

Na dit topic en het rijden op een (jong) paard van een stalgenoot, ben ik mij gaan realiseren wat ik zelf fout deed. Uiteindelijk ligt een rijtechnisch probleem toch 95% bij de ruiter, en dat was simpelweg het geval. Ik heb om mee te starten, hem 3 dagen op de wei laten staan en hem enkel gepoetst, geknuffeld en 1 dag licht grondwerk gedaan a 15 minuutjes (dominantiespel, leid en volg). Gister heb ik voor het eerst gereden met de opgedane kennis en heb ik al mijn verwachtingen bij hem losgelaten, want stiekem had ik deze na zo'n lange periode "braaf paard", toch wel gecreëerd, besefte ik mij.

Ik heb meerdere tips opgevolgd van jullie, dus allereerst de mensen die opbouwende feedback voor me hadden: dank daarvoor.

Ik heb, zoals velen zeiden, 10 stappen terug gedaan en ben even helemaal terug gegaan naar de basis. Ik heb een groot deel van 'de training' gestapt en hierbij de focus gelegd op recht richten. Stiekem, merkte ik hier al dat ik daar de mist in ging, in plaats van het paard ruimte geven op de kant waar hij stelling miste met behulp van beendruk, probeerde ik denk ik toch deels op te lossen met teugeldruk, dit had uiteraard geen nut en dit was er onbewust in gekomen (wellicht verwoord ik het niet helemaal juist). Op het moment dat ik dit 'goed' onder controle had voor mezelf, ben ik een gang hoger gegaan en heb ik dit herhaald op beide handen, waarbij ik vaak de binnen hoefslag heb genomen en het paard geobserveerd heb waar hij moeite had met de aanleuning en waarbij ik tempowisselingen heb gereden binnen de gang.

Ik heb rechtsom, voor het eerst, enorm ontspannen gegaloppeerd. Ik heb de voltes achterwege gelaten en ben enkel even rechtuit gegaan. Linksom heb ik enkel de lange zijde gegaloppeerd en de focus gelegd op een nette overgang rijden, ik merkte dat dit nog erg lastiger ging en ik denk dat dit ook bevestigd dat het echt een onbalans kwestie is waar ik tegenaan liep.

Kortom, ik denk dat ik onbewust mijn paard overschat heb omdat hij alles zo goed en braaf deed. Ook betrapte ik mezelf erop dat ik in de eerste weken erg bezig was met een band opbouwen vanaf de grond, en dat ik de laatste week, meer bezig was met de stalbezigheden, verzorging en 'trainen', dan met het opbouwen van een (vertrouwens)band.

Eindconclusie, m'n paard zei 'ho is even' en ik begreep hem niet en we raakten beiden gefrustreerd. Dit topic heeft me geholpen even mijn ogen te openen en terug te gaan naar de basis. Mijn planning voor de komende maanden: veel grondwerk, minder verwachtingen en meer beloningen, en de grootste planning: een tevreden paard.

Les die ik geleerd heb: het is makkelijker de fout bij je paard te zoeken (fysiek, leeftijd etc.), dan bij jezelf, maar uiteindelijk komt grotendeel vandaan bij de ruiter.

Voor de geïnteresseerden, over een week doe ik weer een post over de voortgang met m'n lieve reus.

Ik ben gister met een erg fijn gevoel het paard af gestapt, en ik ben geen paardenfluisteraar, maar als je het mij vraagt was hij ook erg tevreden aan het eind van de rit. Hij was erg ontspannen, was wat aan het proesten en was kalm met afzadelen. Fysiek is hij nog wel eens onrustig, loopt te klieren of te happen, maar hij oogde enorm relaxed.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:22

[/quote]
ik heb toen tandarts osteo laten komen mar die kunnn niks vinden tot hij op de foro kwam een hij liep maar 3 keer per week onder het zadel. ook nog zelf gefokt -O-
achter af waren alle 3 nakomelinge van onse merrie op 3 jarige leeftijd KS te hebben |(
terwijl merrie zz liep met springen en dresuur op 14 jarige leeftijd in laten slapen wegens artrose -O-
wat ons toen opviel is opstap ding ,ze willen nooit stil staan met opstappen[/quote]

Wat naar zeg.. -O-
Meneer staat gelukkig keurig stil met opstappen, dan wel met halthouden gelukkig.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:29

Wat een ontzettend fijne update :)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:38

Sizzle schreef:
Wat een ontzettend fijne update :)


Thanks Sizzle, en dank voor je hulp :j

Anoniem

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:42

Mooie update! :)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:59

Dank! :D
Voor degenen die het leuk vinden, heb ik een nieuw topic gestart waar jullie de weg die Legend en ik samen gaan afleggen, ga vastleggen.

[RT-HAW] Road to succes met mijn Legend(e)

Wie weet, tot daar! En nogmaals dank voor jullie hulp <3

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:03

Wat een fijne update. :D

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:53

Heb het topic gevolgd omdat ik het een interessante kwestie vond. Inderdaad een hele fijne update en wilde even zeggen dat ik het knap vind dat je de adviezen op deze manier hebt opgepakt en met zoveel zelfreflectie aan de slag bent gegaan! Dat kan best confronterend zijn. Fijn dat jullie weer samen verder kunnen werken :)

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:30

Ik rijd zelf ook met een enorm paard van 1,80 hoog en heb regelmatig hetzelfde probleem. Ook hier is het vooral rijtechnisch, want sturen op de binnenteugel maakt het probleem vooral heel veel erger.
Wat ik heel veel doe is vierkantjes rijden op de buitenteugel, dus zorgen dat eerst de schouder verplaatst en dan het lichaam volgt. Bij dit soort problemen is het zaak om ervoor te zorgen dat je de schouder leert begrenzen. Daarmee worden ze ook recht gericht. op het moment dat je de schouder kan contoleren in stap, bouw je dit uit naar draf en later galop. Aan de binnenteugel hangen gaat het probleem niet oplossen. Leer het paard zijn lichaam gebruiken op de goede manier zonder er een strijd van te maken. Het is niet makkelijk voor zo'n joekel. :)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 18:52

DieL_Zor schreef:
Heb het topic gevolgd omdat ik het een interessante kwestie vond. Inderdaad een hele fijne update en wilde even zeggen dat ik het knap vind dat je de adviezen op deze manier hebt opgepakt en met zoveel zelfreflectie aan de slag bent gegaan! Dat kan best confronterend zijn. Fijn dat jullie weer samen verder kunnen werken :)


Dank voor je lieve reactie! Het is best even confronterend, maar ben blij dat ik nu met een andere blik naar m kijk.

Vandaag aan de longe gehad, focus op stelling naar beide kanten en het over de rug lopen, merk dat ie op links snel over zijn buiten schouder valt.. Dit is ook wat er onder het zadel gebeurd. Wat ik heb gedaan: buitenhand de slof erg los gedaan zodat ie de ruimte opzocht en tegelijk zn achterhand wat naar 'buiten duwen' met de zweep, dit werkt bij hem goed bleek. Weer een leer voor onder het zadel waar ik het na kan bootsen met buitenhand van de hals en buigen om het been :j


Ann_moi schreef:
Ik rijd zelf ook met een enorm paard van 1,80 hoog en heb regelmatig hetzelfde probleem. Ook hier is het vooral rijtechnisch, want sturen op de binnenteugel maakt het probleem vooral heel veel erger.
Wat ik heel veel doe is vierkantjes rijden op de buitenteugel, dus zorgen dat eerst de schouder verplaatst en dan het lichaam volgt. Bij dit soort problemen is het zaak om ervoor te zorgen dat je de schouder leert begrenzen. Daarmee worden ze ook recht gericht. op het moment dat je de schouder kan contoleren in stap, bouw je dit uit naar draf en later galop. Aan de binnenteugel hangen gaat het probleem niet oplossen. Leer het paard zijn lichaam gebruiken op de goede manier zonder er een strijd van te maken. Het is niet makkelijk voor zo'n joekel. :)


Dank voor je uitgebreide reactie en super fijne tip! Morgen heeft de reus weer lekker vrij, maar ik ga deze zeker oppakken! Ik laat het weten als ik het gedaan heb met rijden :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:55

Respect voor hoe je het oppakt! Jij bent een voorbeeld voor veel paardeneigenaren _/-\o_ +:)+

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:32

Gimme_Joy schreef:
Respect voor hoe je het oppakt! Jij bent een voorbeeld voor veel paardeneigenaren _/-\o_ +:)+


Dat vat ik op als een groot compliment, super lief van je! :j We hebben samen nog een lange weg te gaan, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:10

Voor de geïnteresseerden, hier een klein stukje van de galop. Ik weet dat hij meer op de achterhand mag en met zn hoofd iets achter de loodlijn loopt, maar wat voor mij het belangrijkst is dat ik gecontroleerd rond kan galopperen.

Uiteraard zijn tips altijd welkom :j

https://youtu.be/wDdwEO13iHg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:17

patricia2403 schreef:
Voor de geïnteresseerden, hier een klein stukje van de galop. Ik weet dat hij meer op de achterhand mag en met zn hoofd iets achter de loodlijn loopt, maar wat voor mij het belangrijkst is dat ik gecontroleerd rond kan galopperen.

Uiteraard zijn tips altijd welkom :j

https://youtu.be/wDdwEO13iHg


goed bezig hoor, zou nu stilaan gaan proberen om in de galop ook een beetje de hals te verlengen

afwisseling in verruimen maar ook afwisseling in halslengte, hals strekken leren ook in de galop

een balkje op de grond helpt daar bij