4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:46

De gouden tip (mits hem verder fysiek niets in de weg staat) is goed aan de hulp zien te krijgen.
Hij maakt zich in feite hard tegen te hulp. Een paard dat eenmaal geleerd heeft om bij je te blijven en goed aan de hulp staat wordt wellicht druk op de plek, maar maakt zich niet sterk om weg te rennen.
Veel oefenen met terug komen aan je zit en been en kleine stukjes schouder controle waarbij je ook wer bewust, actief recht stelt. Kleine stukjes en weer even onspannen en dan ook echt los laten een half rondje.
Je zal zien dat dit echt verschrikkelijk zal aanvoelen bij zo‘n grote. Voordat je die weer bij elkaar gehengelt hebt duurt rustig weer 5-10 minuten. Daarom blijft men er vaak te lang aan doorrijden, want als je los gooit voelt het of je in een half uur 4x losgereden hebt en niet verder komt. Maar dat verkeerd gedacht. Juist dat weer ophengelen en weer starten zorgt dat hij steeds makkelijker zal gaan verlengen en verkorten en alert blijft. Als ik merk dat een jong paard teveel ‚uit‘ gaat in het uitstappen (de aandacht echt verliest) draaf ik extra nog een keer een rondje aan en stijg dan af.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:48

FriesWytske schreef:
patricia2403 schreef:


Ik snap je reactie, vandaar ook die prima tussen haakjes. Natuurlijk is het nog niet 100% stabiel, maar zijn balans heeft deze problemen nog niet eerder veroorzaakt.. Uit het niets was het er opeens. Dat linksom moeilijker is, dat mag. Maar me uit het zadel trekken en de bak door sjezen.. Nee daar ben ik "niet van gediend", begin er alleen zo weinig tegen..


En dat je uit het zadel trekken en gaan sjezen heeft toch echt te maken met onbalans. Kun je wel niet van gediend bent. Maar je moet het accepteren. En hem de tijd geven om sterker te worden. Hij is groot en heeft daardoor echt wel tijd daarvoor nodig.


Accepteren dat het paard je uit het zadel trekt en de andere kant op gaat? Dat lijkt me niet zo'n goed idee...
Veel afwisselen en zorgen dat je paard goed aan de hulpen komt te staan.

Galoppeer kortere stukken en zoek het niet op. Rijdt even geen volte en rijd over de hoefslag tot je weer voelt dat het beter voelt en probeer het dan weer eens.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:48

Ik snap de argumenten hierboven, maar juist doordat een jong paard is zou ik hem niet meteen door de (medische) molen gaan halen. Een probleem dat plots ontstaat kan iets fysieks zijn, maar ik zou juist eerst kijken of het ligt aan de disbalans of gebrek aan kracht. Anders kan je met een osteo/tandarts/zadelpasser etc aan de gang blijven.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:51

Gimme_Joy schreef:
Ik ben bang dat ik de gouden tip niet heb, maar ik zou bijna zeggen, even lekker 2 weekjes vakantie. Dan weer oppakken zonder galop. Veel overgangen in stap/draf, achterwaards en ook grondwerken, maar dan wel met galop.

Niet teveel gefocussed zijn op de galop. En dan na 2 weken voor rustig aan beginnen.


De eigenaar denkt dat ie wat meer bloed krijgt, gezien zn papa een aardige hittepetit is en hij tot kort geleden zeer kalm was. Begint ook te springen en te doen in de paddock, deed ie voorheen niet. (speels paard, blij paard zegt men dan toch..) dus in feite niets mis mee.

2 weken vakantie weet ik niet of hij daar heel vrolijk van wordt, meneer verveelt zich vrij snel op stal en gaat dan klieren. Hij staat wel van 10 tot 6 in de weide.

Grondwerk doen we al! Met name leiden /volgen en wat stelling/buiging beide zijden. Werkt voor mij ook goed voor het opbouwdn van een band met m (hij is dan trouwens ook ontzettend lief en nieuwsgierig)

Wellicht toch die galop even laten voor wat het is en meer focussen op wat wel goed gaat, voor we in zon neerwaartse spiraal komen.. Soms heb je even een eye opener nodig, thanks!

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:52

Heel even tussendoor, het aantal reacties is enorm dus daarvoor dank! Hou het alleen haast niet bij, dus klap even mijn laptop open ipv mn telefoon, kan ik iets overzichtelijker antwoorden. :')

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:59


patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:01

Sizzle schreef:
Hier is er nog een waar het eerst goed ging en ineens niet meer, ook 4 jaar, heel voorspelbaar.
[RT-V] Pony galoppeert steeds weg


Ik ga even het topic bekijken! Ik kom zo terug op je vorige bericht hierboven.

_lauraaa_ schreef:
Ik heb er laatst ook een gereden die wist dat als hij zijn hoofd de lucht in deed en het bit vast pakte dat die sterker was (koudbloed). Rende er dan vrolijk met zijn oortjes naar voren tussenuit. Dit deed die zowel in draf als in galop. Ik heb er toen een martingaal aan gehangen zodat hij zijn hoofd wel nog normaal omhoog kon doen maar niet meer het hoofd zo hoog de lucht in kon gooien dat ik niks meer te vertellen had. Ik ben normaal niet voor het gebruik van hulpteugels maar nadat ik door dit soort geintjes in het hek ben beland was ik er klaar mee. Na een aantal keren was de martingaal niet meer nodig.


Deze heb ik er vandaag inderdaad ook aangehangen, vind een martingaal dan nog de onschuldigste hulpteugel. Heb hem in feite omgehangen ter voorbereiding om er mee op buitenrit te gaan, zonder is echt een suicide mission op t moment, wilde even kijken hoe die erop reageerde. Helaas maakte het niet superveel verschil

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:11

siskeh schreef:
Het is een 4-jarige, dat er iets "mis" gaat nu plots in de training kan ook komen doordat hij bijvoorbeeld aan het wisselen is, of dat hij nét een groeispurt heeft gehad(of heeft) waardoor hij wat minder makkelijk in zijn lijf zit.

Of door "gewone" fratsen en overbelasting op dit moment ook niet lekker kan lopen.
Als een paard moeite heeft met 1 galop is het 99% van de gevallen fysiek. Danwel te weinig kracht, danwel scheef zijn.
Het is niet dat hij iets niet wil omdat hij het niet wil, maar dat hij het niet wil omdat het moeilijk is.
Werk aan het gene wat hij moeilijk vind op andere manieren
bijv. het plaatsen van de schouder, dus schouderbinnen/schoudervoor, goed achterwaarts gaan, correct rijden van voltes en slangenvoltes, en aan de longe zorgen dat de galop veel makkelijker bevestigd word, dus dat hij bij wijze van vanuit een simpel drafje makkelijk kan aanspringen, rondje gecontroleerd kan galopperen en daarna weer terug kan naar een rustig en beheerst drafje.

Dit gaat ff over het aanspringen in de galop, wbt het gedrag op buitenrit, dat lijkt me eerder een gevalletje van "emmertje vol" en dan is het inderdaad meer een mentaal-probleempje


Dank voor je reactie, hier kan ik zeker mee verder. Gezien de leeftijd sluit ik dat zeker niet uit, enkel wat lastig te achterhalen.

Overbelasting sluit ik uit, van mijn instructeur kreeg ik het advies meer te trainen ipv minder, dit omdat ik zelf (te) voorzichtig ben met hem belasten gezien zijn leeftijd.

Ik gok dat ie gewoon echt moeite heeft en het m wel eens gelukt is rechtsom te gaan, dus dat het nu een combi is van fysiek en gedrag. Vind t lastig hem te corrigeren op het moment en daarom is mijn streven voorkomen dat het gebeurd, daar helpen je oefeningen zeker bij!

Longeren vind ik inderdaad erg fijn, dit omdat ik hem dan optimaal vanaf de grond kan observeren in zijn beweging. Aan de longe werk ik veel aan overgangen binnen de gang en naar dw andere gang om die billen van m flink te activeren.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:13

PSvanLot schreef:
FriesWytske schreef:
quote="patricia2403"]


Ik snap je reactie, vandaar ook die prima tussen haakjes. Natuurlijk is het nog niet 100% stabiel, maar zijn balans heeft deze problemen nog niet eerder veroorzaakt.. Uit het niets was het er opeens. Dat linksom moeilijker is, dat mag. Maar me uit het zadel trekken en de bak door sjezen.. Nee daar ben ik "niet van gediend", begin er alleen zo weinig tegen..


En dat je uit het zadel trekken en gaan sjezen heeft toch echt te maken met onbalans. Kun je wel niet van gediend bent. Maar je moet het accepteren. En hem de tijd geven om sterker te worden. Hij is groot en heeft daardoor echt wel tijd daarvoor nodig.


Accepteren dat het paard je uit het zadel trekt en de andere kant op gaat? Dat lijkt me niet zo'n goed idee...
Veel afwisselen en zorgen dat je paard goed aan de hulpen komt te staan.

Galoppeer kortere stukken en zoek het niet op. Rijdt even geen volte en rijd over de hoefslag tot je weer voelt dat het beter voelt en probeer het dan weer eens.[/quote]

Ik zal mijn accepteren maar even duidelijker maken. Ik bedoelde daarmee, accepteer dat je paard nog niet de kracht heeft om heel lang te gaan galoperen.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:15

Het kan rijtechnisch zijn , daar heeft sizzle al een hele goede post op gegeven. Bedenk dat dit, ook met juiste training wel even gaat duren. Verder , vier jaar ,1.80, al een half jaar flink gereden. Soms is een week nietsdoen echt niet verkeerd. Verder inderdaad de tandarts erbij en mijn ervaring is wel dat een jong dier vaak zo snel veranderd in de bespiering dat het wel degelijk aan het oude zadel kan liggen. Dus vlak dat niet meteen uit. Zo juist nu er wel een chiropracticer bij halen ( wel een goede) puur om te kijken of hij goed in zijn vel zit. Mocht het zadel niet goed passen zal hij waarschijnlijk ook op de controle /behandeling reageren. Succes.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:18

Sizzle schreef:
De gouden tip (mits hem verder fysiek niets in de weg staat) is goed aan de hulp zien te krijgen.
Hij maakt zich in feite hard tegen te hulp. Een paard dat eenmaal geleerd heeft om bij je te blijven en goed aan de hulp staat wordt wellicht druk op de plek, maar maakt zich niet sterk om weg te rennen.
Veel oefenen met terug komen aan je zit en been en kleine stukjes schouder controle waarbij je ook wer bewust, actief recht stelt. Kleine stukjes en weer even onspannen en dan ook echt los laten een half rondje.
Je zal zien dat dit echt verschrikkelijk zal aanvoelen bij zo‘n grote. Voordat je die weer bij elkaar gehengelt hebt duurt rustig weer 5-10 minuten. Daarom blijft men er vaak te lang aan doorrijden, want als je los gooit voelt het of je in een half uur 4x losgereden hebt en niet verder komt. Maar dat verkeerd gedacht. Juist dat weer ophengelen en weer starten zorgt dat hij steeds makkelijker zal gaan verlengen en verkorten en alert blijft. Als ik merk dat een jong paard teveel ‚uit‘ gaat in het uitstappen (de aandacht echt verliest) draaf ik extra nog een keer een rondje aan en stijg dan af.


Nogmaals dank :j herken heel erg wat je hierboven benoemd, en zeker zijn hoogte maakt het soms vrij lastig hem 'bij elkaar te hengelen'. Ik betrap mezelf er nu ook stiekem op dat ik te lang blijf hangen in lastige stukken, terwijl ik best tevreden mag zijn met 4 passen en dan weer even naar wat makkelijkers kan gaan.

Mocht je het interessant vinden, kan ik hier in de loop van de week een kleine update geven met hoe het gaat, wellicht met een filmpje

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:21

Updates zijn altijd leuk uiteraard :)

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:28

bigone schreef:
Het kan rijtechnisch zijn , daar heeft sizzle al een hele goede post op gegeven. Bedenk dat dit, ook met juiste training wel even gaat duren. Verder , vier jaar ,1.80, al een half jaar flink gereden. Soms is een week nietsdoen echt niet verkeerd. Verder inderdaad de tandarts erbij en mijn ervaring is wel dat een jong dier vaak zo snel veranderd in de bespiering dat het wel degelijk aan het oude zadel kan liggen. Dus vlak dat niet meteen uit. Zo juist nu er wel een chiropracticer bij halen ( wel een goede) puur om te kijken of hij goed in zijn vel zit. Mocht het zadel niet goed passen zal hij waarschijnlijk ook op de controle /behandeling reageren. Succes.


"al flink gereden" dat valt wel mee, mits ik een andere definitie van flink heb. Zelf realiseer ik me ook maar al te goed dat je zon jong paard vrij snel "stuk" kan rijden door overbelasting op deze leeftijd en juist daarom ben ik vrij voorzichtig met trainen en krijgt hij voldoende vrij om te herstellen.

De tandarts zou best weer eens mogen 1 deze dagen, en denk inderdaad toch dat ik de osteo even laat komen, al is het enkel om te checken dat hij oke is fysiek gezien.

Maar even op het zadel terugkomend, denk je echt dat hij na een half jaar last kan krijgen van een oud, wellicht minder passend zadel? Zo ja, maak ik zeker aanstalte met de osteo.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:31

Sizzle schreef:
Updates zijn altijd leuk uiteraard :)


Morgen heeft ie n dagje "vrij" wat grondwerk en even los aan de lijn, overmorgen aan de longe en dan zondag maar eens rijden met de opgedane kennis van dit topic,

I'll keep u posted! :j

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:33

Jazeker , zelf ook door schade en schande geleerd en wanneer een jong dier begint te klooien terwijl het verder goed ging is dit altijd het eerste waar ik aan denk. We hadden een vier en half jarige waar we een nieuw zadel voor moesten hebben. Inrijden gebeurde gewoon altijd met oud springzadel met bontdek er onder. Bij het passen zei de zadelmaker al, ik denk dat deze iets te nauw is. Dier had nog nooit een pas verkeerd gezet maar dochter lag er bijna af. Zo gevoelig kan het zijn. Dat ze soms nog niet voldoende balans hebben of echt overduidelijk een holle/bolle kant is ook van invloed maar zo oncontroleerbaar op de kletter , dan denk ik toch iets anders.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:39

bigone schreef:
Jazeker , zelf ook door schade en schande geleerd en wanneer een jong dier begint te klooien terwijl het verder goed ging is dit altijd het eerste waar ik aan denk. We hadden een vier en half jarige waar we een nieuw zadel voor moesten hebben. Inrijden gebeurde gewoon altijd met oud springzadel met bontdek er onder. Bij het passen zei de zadelmaker al, ik denk dat deze iets te nauw is. Dier had nog nooit een pas verkeerd gezet maar dochter lag er bijna af. Zo gevoelig kan het zijn. Dat ze soms nog niet voldoende balans hebben of echt overduidelijk een holle/bolle kant is ook van invloed maar zo oncontroleerbaar op de kletter , dan denk ik toch iets anders.


Ja het is zo lastig te beoordelen, maar fysiek uitsluiten (of bevestigen) lijkt me een goede eerste stap naar verbetering.

Ik hou jullie op de hoogte!

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:43

Ik zou eens beginnen met 2 weekjes vakantie en dan even een weekje longeren....zoals i het nu lees loopt hij 5 keer per week (3x dressuur, 2x buiten)... Dat is vrij veel voor een 4 jarige, zeker als ze 1.80 zijn. Spierpijn of groeipijn kan er voor zorgen dat ze dingen doen om te laten merken dat ze ergens last van hebben. Er zijn niet veel paarden die er ineens vandoor gaan "voor de lol". Ik zou naar je paard proberen te luisteren en te achterhalen wat hij je duidelijk probeert te maken. Grote paarden krijgen ook vaak last van hun knieën achter. Niks erfs, maar je moet ze ook op tijd een keer vakantie geven

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:10

Als hij verder goed is ingereden dan kan zelfs een half jaar op de wei om wat verder uit te groeien niet verkeerd zijn. Hij is nog wel heel erg jong, en twee keer per week rijden is meer dan genoeg. Maar dan moet hij wel meer buiten staan dan die 8 uurtjes. Dat is nog altijd 16 uur binnen en dat is veel te lang.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 08:11

Sky_As schreef:
Ik zou eens beginnen met 2 weekjes vakantie en dan even een weekje longeren....zoals i het nu lees loopt hij 5 keer per week (3x dressuur, 2x buiten)... Dat is vrij veel voor een 4 jarige, zeker als ze 1.80 zijn. Spierpijn of groeipijn kan er voor zorgen dat ze dingen doen om te laten merken dat ze ergens last van hebben. Er zijn niet veel paarden die er ineens vandoor gaan "voor de lol". Ik zou naar je paard proberen te luisteren en te achterhalen wat hij je duidelijk probeert te maken. Grote paarden krijgen ook vaak last van hun knieën achter. Niks erfs, maar je moet ze ook op tijd een keer vakantie geven


2x naar buiten is het streven, dat is niet wat er nu gebeurd gezien het levensgevaarlijk is met m op t moment buiten. Hij heeft dus voldoende vrij.

Daarnaast staat hij naast de weide, ook een aantal uur in de paddock en komt meneer 2 maal zijn stal uit omdat ik 2x per dag kom, dus hij staat zeker geen 16u per dag op stal.

Ik rij daarnaast maar kort, variërend van 20 tot 40 minuten. Waarbij ik aanhou 3 jaar, max 30min, 4 jaar max 40 min en zou opbouwend tot puppypower, power wordt.

Wellicht ben ik iets terughoudender qua lang weiderust omdat ik hem lease, betaal een behoorlijk bedrag voor m namelijk. Maar uiteindelijk is natuurlijk het welzijn van hem het belangrijkst, vraag me alleen af of het werkt gezien ik toch denk dat er een groot stuk gedrag bij zit en ik niet vergeet dat papa ook gewoon een heethoofd is. Heb me ernaast verdiept in de uno nakomelingen en die vertonen soortgelijk gedrag op jongere leeftijd, waarna ze erna een paard worden die voor je door het vuur gaan.

patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 08:15

Gewoon even een kleine aanvulling, dit is mijn pupp
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:06

FriesWytske schreef:
En toch ga ik er vanuit dat hij geen prima balans heeft. Want dan zou hij het niet doen. Hij is 4, dus nog in de groei. Mijn huidige paard deed dit ook, maar dan in de rechtergalop. En die miste op dat moment toch echt een stukje balans, doordat ze weer een groeispurt kreeg. Wij hebben dit opgelost, door hele kleine stukjes te galoperen. Dus echt maar een paar passen en dan weer draven. Dit hebben we heel erg langzaam uitgebreid, naar een hele volle rijbaan rond.



Precies. 4 jaar en al 1.80
Daar kan geen balans in zitten. Die zit nog vol te klooien met zijn eigen lijf en wat ie er mee zou moeten kunnen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 4 jarige ruin breekt uit op de linkerhand (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:15

Met zo'n groot paard zou ik veel rustiger aan doen. Max 3 keer per week rijden en dan 20-30 minuten.
Longeren zou ik ook beperken, voor zo'n jong groot paard is een cirkel al snel klein.
Je kunt ook met hem gaan wandelen in het bos, hij ziet dan toch veel, rechtuit stappen is ook erg goed voor zijn ontwikkeling, je bent toch samen bezig en ook goed voor je eigen conditie.
Dat jij veel geld betaald is je eigen keuze, mijn mening is dat je de gezondheid van een paard niet ondergeschikt mag maken aan geld.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:22

Toen mijn merrie door begon te krijgen dat ze toch een stuk sterker is dan ik ben, begon ze ook uit te breken in galop (toen was ze overigens al wel bijna 6 en maar 1.62 dus dat is ook anders dan bij een paard van 4 en al 1.80 groot).

Ik ben toen korte stukjes gaan galopperen, leren wachten op de hulp en ook luister naar de hulp. Hoe lang duurt je training? Je kunt er beter 20 minuten lekker aan rijden dan 60 minuten maar door blijven kachelen.

Omdat ik enkel in een buitenbak zonder omheining kon rijden heb ik enkele keren een slof gebruikt om ervoor te zorgen dat ik niet stuurloos raakte. 2x tegen de slof aanlopen was genoeg voor haar. Ik heb liever dat de slof even helpt dan dat ik er echt in moet gaan hangen omdat we stuurloos zijn.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 05-06-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:22

Eens met Knert. Behalve de tips die je al kreeg van Sizzle, die erg goed zijn. Kan je de korte stukjes die je galoppeert ook "strategisch" inzetten. :) Rijd je een volte, spring je aan vlak voor het raakpunt met de hoefslag bv. Zodat ie dus zodra ie aangesprongen is, wat "steun" heeft van de bakrand. (En dan kan hij niet naar rechts uitbreken want dan knalt ie tegen de rand. Al is er ook een kans dat hij met "steun" van die bakrand die neiging ook gewoon niet heeft.) En je neemt hem terug voor het punt waar ie gewoonlijk de benen neemt. :) Op die manier ben je het gedrag voor en maak je hem toch sterker (en gehoorzamer) in die linker galop. Soms is de enige manier om gedrag af te leren ook gewoon om een tijdje slim genoeg te zijn dat je het voorkomt. :)
Zeker als het gedrag is dat voort komt uit onbalans. :) Naarmate hij sterker en beter wordt zet je die galop steeds iets vroeger in en voor je het weet ben je weer voltes aan het rijden in galop. :)

Zoals reeds gezegd kan het best zijn dat hij het nu plots doet omdat hij het één keer uit "relfex" gedaan heeft en toen dat lukte ontdekte dat hij zo dus onder het "moeilijke" uit komt. Niet stout, gewoon paard zijn. :) Zij denken niet aan het lange termijn doel. Dat "in het nu" leven van paarden heeft heel veel voordelen, ook voor ons. Maar dit is dus één van die weinige nadelen. :D Hij vindt het nú moeilijk dus hij maakt gebruik van de "oplossing" die het hem nu minder moeilijk maakt. Ook al is die op lange termijn niet zo goed. Lange termijn is hij nl. totaal niet me bezig. :j

En paarden zijn opportunisten wat dit soort dingen betreft. Dus het kan inderdaad jaren goed gaan en dan ontdekken ze veelal per ongeluk dat iets "werkt" en dan ben je soms dus voor een paar weken vertrokken met dat gedrag. :) Dat hoort er bij, zeker bij jonge paarden die volop de mogelijkheden van hun lijf aan het ontdekken zijn onder het zadel.

Hoewel je echt niet extreem veel rijdt zou ik met zo'n grote eigenlijk ook iets rustiger doen. Eventueel desnoods twee keer per dag een kwartier/20 minuten rijden ipv één keer 40. :) Maar die mogelijkheid moet je ook hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:32

hier ook een jonge - inmiddels al wel 6 - 178 grote ruin

af en toe laat hij nu zien dat hij zijn lijf onder controle heeft, maar nog heel kleine stukjes - wel op de linker en rechterhand -

heeft ondertussen -met veel gymnastische oefeningen, veel rechtuit stappen op bospaden en dan vooral lang en horizontaal laten, stappen in het mulle zand, bergje op bergje af, eens fijn op de galopperbaan heel hard gaan,

aan de hand door het dorp -, veel geleerd

naast de gewone dingen onder het zadel (spongetje/cros terrein ect.) en longe komt het langzamerhand op orde

tussendoor veel rust om de spieren tijd te geven om te herstellen en hem mentaal niet te overbelasten

wij benutten het "uitbreken" door zelf het been er wat strenger aan de leggen zodat het een gymnastiche oefening wordt

of als we het in draf aanvoelen komen>terug naar stap een heel kleine volte links en/of rechts en weer voorwaarts weg rijden in draf

tijd en geduld vooral bij die grote paarden -vooropgesteld dat het paard fysiek en het harnachement in orde is -