Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 13:58

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een week of 6/7 een nieuw paard gekocht. Een 15 jarige KWPN’er ruin van 1,65 welke bij de vorige eigenaar M2 heeft gelopen. Echter heeft hij het laatste jaar bijna volledig stilgestaan en ben ik weer aan het opbouwen.

Hij krijg onbeperkt ruwvoer en momenteel 1 schep lucerne en 1 schep basismuesli van subli per dag. Staat 24/7 buiten momenteel met vriendjes. 5 maanden geleden naar de tandarts geweest, toen geen gekke dingen. Hoefsmid 3 weken geleden en zadel is aangemeten door een zadelmaker.

Maar nu heb ik het volgende probleem: Zolang ik zonder enige druk rijd, zoals de vorige eigenaar hem ook reed is hij mega braaf, voert hij alles uit wat ik maar wil. Echter zodra ik druk wil nemen van voren komt hij terug in tempo wilt hij in de staak en dreigt hij regelmatig met steigeren. Doe ik de teugels weer wat langer (weinig verbinding) wel ontspannen en nageeflijk is weer helemaal niks aan de hand.

De afgelopen 3 weken deed hij het staken vrijwel niet en liep hij super fijn. Eergisteren weer zo extreem dat ik niet eens kan draven op een normale manier, en weer geldt hierbij teugels langer geen enkel probleem meer te bekennen. Regelmatig schrikt hij ook zodra ik de teugels aanneem en hij daaraan toegeeft.

Het lijkt erop dat het paard mijn hand niet wilt accepteren en lijkt na een half uur rijden ook behoorlijk spierpijn te hebben doordat hij met zijn hoofd wel eens schud met uitstappen. Ik ben van plan om hem een deze weken te laten behandelen door een osteopaat, en laat nogmaals de tandarts maar komen.

Is er toevallig iemand hier die dit herkent? Ligt dat dan aan het voer? Toevoeging van supplementen of moet ik het toch meer zoeken in het rijtechnische? Of lichamelijke? Ik vind het enorm lastig :)
Laatst bijgewerkt door Linsey1998 op 24-06-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:08

Waarom zou je druk willen als het dier met een lichte aanleuning fijn loopt?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:10

Lichte aanleuning is gewoon niks voelen van voren. Of te wel, ik kan er niet aanzitten. Je wilt toch een bepaalde verbinding voelen met je paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:17

Maar dit dier is zo gereden en de eigenaar vindt dit blijkbaar aangenaam. :) Veel ruiters zijn ook gewoon te veel druk gewend van voren. Wat is "weinig" verbinding"? Hangen de teugels door? (iets wat ik persoonlijk trouwens ook geen ramp vind maar velen wel inderdaad.)

Verbinding kan je ook voelen in de rug en achterhand. :) Die hoef je niet perse in je handen te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:23

weinig verbinding kan juist heel goed zijn als hij daarmee alles gewoon doet


zelf eerst ontdekken dat weinig druk beter is maar dat is voor ruiters die gewend zijn veel druk te hebben best lastig

paard ervaart meer druk als "stop" ik kan niet voorwaarts

bij meer - soepele - druk willen voelen: altijd eerst been en dan pas hand

je moet het a.h.w naar je hand toe rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-20 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:26

Geen verbinding is bij mij inderdaad soms een boogje in de teugels en geen contact/verbinding voelen aan de voorkant. Je hebt dus niks in je handen.

Ik hoef uiteraard geen kilo’s in mijn handen maar een fijne stabiele verbinding vind ik wel gewenst. Dat je voelt dat het paard bijvoorbeeld je hand opzoekt.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:28

Zoekt hij wel je hand op wanneer je in die lichte verbinding meer teugel geeft?

Daarnaast hoor je een te lichte verbinding op te lossen met meer been, niet met kortere teugels ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:32

elk paard is op zijn/haar eigen manier gereden door de vorige eigenaar, jij moet samen met je paard opnieuw de verbinding zoeken,

ook al heb je zelf een systeem van verbinding maken, de vorige amazone/ruiter had dat ook en dat is/was wat het paard snapte

voor opgesteld dat het paard fysiek, mentaal in balans en gezond is en het harnachement oke
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-20 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7309
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:34

Is het paard rondom röntgenlogisch gekeurd?

Naast natuurlijk rijtechnisch manier van rijden kan het ook altijd een medische achtergrond hebben.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:38

Paard rijden is geen druk van voren, dit paard is waarschijnlijk op de zit gereden zoals het hoort , die verbinding die jij wil voelen is teveel druk voor het paard, als een paard correct loopt voel je in je hand niks , als hij uit balans is corrigeer je dat in je zit en eventueel been of indirecte teugelhulp, je voelt dan aan het bit of je paard draagt en dus voel je niks, een ophouding kan het paard in combi met zit/been zegen dat hij moet dragen, dus ik zou het in techniek zoeken, denk dat je heel veel kan leren van dit paard, het paard zegt nee als jij te veel doet blijkbaar, dus probeer daar goed naar te luisteren , paardrijden doe je niet met je handen het hoofd vast houden maar juist los laten

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:47

Paard is niet röntgenologisch gekeurd omdat we hem hebben gekocht van een bekende.

Ik heb t niet over kortere teugels nemen. Het paard geeft voorkeur aan teugels die in een boogje hangen. Ik kan de teugels zelfs niet opmaat nemen of hij gaat in de staak. Ik snap al het bovenstaande en weet zelf ook dat je rijdt vanuit je zit.

Voorbeeld:

Ik draaf aan, teugels op maat, vanuit me zit en been drijf ik het paard naar voren naar een voorwaarts tempo waarbij de achterhand actief is. Paard zoekt mijn hand op, zakt netjes nageeflijk. Voelt dat er een lichte verbinding ontstaat, schrikt ervan, remt keihard af naar stap en probeert te steigeren net zo lang tot ik de teugels losgooi in een soort boog. Hou ik de teugels op maat en probeer ik hem met been naar draf te drijven wordt het staakgedrag erger.

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:50

Ik zou het medisch even laten nakijken... je kan nu niet eens je teugels aannemen.
Wellicht een probleem in de mond/nek/hals?
Dat zou ik eerst even willen uit sluiten voordat ik dit gedrag verder ga oplossen.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:51

Waarom heeft hij stil gestaan?
Wat zegt de vorige eigenaar over de manier om hem te rijden? Ik neem aan dat zij geen wedstrijden heeft gereden met een boogje in de teugels, dat wordt niet echt gewaardeerd in de wedstrijdsport

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:52

Klinkt voor mij als een pijnreactie. Goed dat je tandarts nog eens laat komen :j

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:54

Hij heeft stilgestaan omdat de vorige eigenaar geen tijd meer had.

Zij heeft wel wedstrijden gereden met boogjes. Ging het een beetje van los(boogje) vast, los, vast. Dat accepteerde het paard omdat hij zo ook is ingereden. Met wat moeite zijn ze door met m1 gekomen.

Nu is hij bij mij accepteert hij het niet dat ik de teugels constant op maat (in verbinding) wil hebben. Zoals laatst ging het 3 weken fantastisch en dan eergister begint het gedoe weer van voor af aan.

boemel

Berichten: 8451
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:00

Linsey1998 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een week of 6/7 een nieuw paard gekocht. Een 15 jarige KWPN’er ruin van 1,65 welke bij de vorige eigenaar M2 heeft gelopen. Echter heeft hij het laatste jaar bijna volledig stilgestaan en ben ik weer aan het opbouwen.

Hij krijg onbeperkt ruwvoer en momenteel 1 schep lucerne en 1 schep basismuesli van subli per dag. Staat 24/7 buiten momenteel met vriendjes. 5 maanden geleden naar de tandarts geweest, toen geen gekke dingen. Hoefsmid 3 weken geleden en zadel is aangemeten door een zadelmaker.

Maar nu heb ik het volgende probleem: Zolang ik zonder enige druk rijd, zoals de vorige eigenaar hem ook reed is hij mega braaf, voert hij alles uit wat ik maar wil. Echter zodra ik druk wil nemen van voren komt hij terug in tempo wilt hij in de staak en dreigt hij regelmatig met steigeren. Doe ik de teugels weer wat langer (weinig verbinding) wel ontspannen en nageeflijk is weer helemaal niks aan de hand.

De afgelopen 3 weken deed hij het staken vrijwel niet en liep hij super fijn. Eergisteren weer zo extreem dat ik niet eens kan draven op een normale manier, en weer geldt hierbij teugels langer geen enkel probleem meer te bekennen. Regelmatig schrikt hij ook zodra ik de teugels aanneem en hij daaraan toegeeft.

Het lijkt erop dat het paard mijn hand niet wilt accepteren en lijkt na een half uur rijden ook behoorlijk spierpijn te hebben doordat hij met zijn hoofd wel eens schud met uitstappen. Ik ben van plan om hem een deze weken te laten behandelen door een osteopaat, en laat nogmaals de tandarts maar komen.

Is er toevallig iemand hier die dit herkent? Ligt dat dan aan het voer? Toevoeging van supplementen of moet ik het toch meer zoeken in het rijtechnische? Of lichamelijke? Ik vind het enorm lastig :)



Ik heb net een paard gehad die een bemerking had tijdens de keuring ivm haken op t gebit.

Oude eigenaar had in Februari een tandarts erbij gehad. Alleen blijkbaar geen goede. Of de tandarts had een slechte dag :D .
Dus het kan alsnog het gebit zijn.

Je hebt dus ook een nieuw zadel.
Aangemeten door een zadelmaker, is helaas nog geen harde garantie.

Wel eens geprobeerd het paard met dubbele lijnen te longeren? Ben benieuwd of hij dan wel verbinding wil.

En heb je zn oude zadel nog? Wellicht proberen hoe hij daar onder loopt.

Keertje laten behandelen door een goede osteopaat, kan vast geen kwaad. Sommige paarden hebben veel spanning op het tongbeen. Dan zijn ze niet altijd fijn.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:13

Tandarts heb ik net gebeld om elektrisch te behandelen en kan meteen morgen. Dus dat is top.

Osteopaat ga ik vandaag ook nog even een afspraak mee maken.

Zadel heb ik vorige week door nog 2 onafhankelijke zadelmakers laten controleren en die vinden het zadel ook goed liggen. Dus denk dat, dat uitgesloten is.

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:15

Dan zou ik na de tandarts een bitfitter laten komen

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:20

die 2 zadelmakers zegt niets helaas. Ik zou de suggestie van longeren eens testen, of het dier dan wel druk verdraagt

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:22

Klinkt precies hetzelfde als mijn vorige merrie. Hals en rug helemaal goed, echter wel een ontsteking in de hals. Is hier voor ingespoten en bij de nieuwe eigenaren gaat het een stuk beter. Lijken mij echt symptomen van een ontsteking.

https://aimeederooij.nl/synovitis-in-de ... 0de%20pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:22

Je hebt het paard van een bekende zei je, dan heb je haar waarschijnlijk vaker zien rijden en heb je hem zelf nog gereden voor de koop?

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:25

Het is ook voor een paard echt niet fijn aldoor druk=pijn in zijn mond te voelen. Ik kan er goed inkomen! Misschien bitloos gaan rijden? Of niet te veel willen en heel langzaam laten wennen aan heel ietsje meer contact. Maar nog veel minder dan jij waarschijnlijk gewend bent. Dat is moeilijk!

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:29

Laat de tandarts ook even goed controleren op verborgen wolfskiesjes. En anders ga je bitloos rijden om discussies met het dier te voorkomen. Steigeren vind ik al ver over de grens gaan, dan zul je andere oplossingen moeten zoeken. Het paard toont dit gedrag niet voor z'n plezier of uit dwarsigheid, dus evt de rijstijl of optoming aanpassen naar het paard en niet andersom.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:29

Kan je niet vrgen dat de vorige eigenaar haar nog eens rijdt? Die kan ws beter voelen of dit noraal is voor dat paard of niet.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:30

Nou ja, het lijkt mij toch niet helemaal normaal dat een paard zo reageert op teugeldruk, aangewend of niet. Ik zou wel eens willen weten of je er beeldmateriaal van hebt, want dit kan zeker een medisch probleem zijn, van mondproblemen, tot hals, tot rug.