Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaaSophie

Berichten: 623
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:00

Heb je al is bitloos gereden?
Ik ben niet anti bit, maat vind wel dat als je paard duidelijk aangeeft dat doe zonder fijner vind je het bit moet laten. Misschien is testen of die dat fijner vindt?

Mijn vorige paardje staakte enorm met bit en werd echt gevaarlijk. Bitloos heb ik er een wereldpaard aan gehad waar ik dressuurmatig heel leuk mee kon rijden. Ze had met welk bit dan ook een te gevoelig mondje. Je kan dan wel proberen rijtechnisch het op te lossen maar voor haar zou het nooit fijn worden. Paardje wat ik nu heb vind een bitje niet erg

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 00:22

Bitloos ben ik zelf niet zo van.. als hij er nu vandoor schiet hoef k alleen maar me teugels 1 keer op te pakken en hij staat stil.

Eergister extreem last gehad van hoofdschudden, gister een beetje, en vandaag amper en liep hij de sterren van de hemel. Blijf het toch vreemd vinden. Maargoed eerst maandag is afwachten, dan wordt iig ook nogmaals mijn zadel gecontroleerd.

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:12

Osteo was er ook bij geweest afgelopen week toch? Is het verbeterd na de behandeling? Hier krijgen ze na behandeling standaard een week alleen maar wandelen/lekker buiten staan om goed te kunnen resetten. Qua verzet, en ook dat je aangeeft dat hij wat schudt aan einde rijden en zo heftig op druk reageert geeft mij toch het idee dat er iets nog niet lekker zit.
En qua bitloos, je zou gewoon eens kunnen kijken hoe hij erop reageert toch? Dan weet je in ieder geval of het met het bit te maken heeft. Hier paardlief met halsartrose, kon in begin ook niet normaal met bit. Tijdje bitloos in de bak, en kan nu ook weer met bit. Hij zat ook extreem vast in zijn lijf.

janouk
Blogger

Berichten: 17923
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:37

Goed dat je verder zoekt.

Ik heb hier een fijne oefening voor het ontspannen van het kaakgewricht. Dit kan je zelf doen. Heel licht, geen druk geven. Zeker als na de tandarts de mond lang opengesperd heeft gestaan.
Mijn paarden hebben daar baat mee.



De osteo kan ook al veel helpen maandag om de nek los te maken. Dat geeft al opluchting. En kan je rustig op zoek naar de oorzaak.

En geef het tijd om te zien of de behandeling van tandarts en osteo helpen, want er zit ook een stukje aangeleerd gedrag bij of verwachting van pijn. Paard moet ook weer leren vertrouwen op de hand als dat pijn heeft gedaan in het verleden.

Stap voor stap verder onderzoeken. Succes.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 10:00

Dankjewel voor je reactie! Ga ik meteen even mee aan de slag. Maandag na de osteo behandeling krijgt hij uiteraard voldoende rust!

VALINSKY

Berichten: 267
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: MAARSSEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:33

Ik heb zelf ook twee jaar geleden een paard gekocht die blokkeerde en soms dreigde te steigeren, en iedereen weet uiteraard wel een antwoord, maar makkelijk is het zeer zeker niet, jouw paard heeft duidelijk een verleden...

eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is, dus osteopaat / tandarts is uiteraard prima !

Daarna beginnen met longeren, eventueel licht bijzetten en met balkjes longeren voor balans.

Ik heb een zadelmaker / bit fitter laten komen en heb tijdelijk met zo'n carl hester teugel gereden, daar zit een stukje elastiek tussen en dat voorkomt ook dat het paard (soms onbewust) teveel druk in de mond krijgt waardoor hij dreigt te steigeren en dat wil je niet.

Ik ben nu een jaar verder en heb nu een heel fijn een voorwaarts paard die weer prima in zijn lijf zit, mijn paard had ook last van zijn balans, maar dit is echt goedgekomen !

veel succes !

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 10:47

Valinsky: Dankjewel voor je antwoord! Fijn om te horen dat het is goed gekomen. Ik heb er ook wel goede vertrouwen in :)

LisaaSophie

Berichten: 623
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:39

Linsey1998 schreef:
Bitloos ben ik zelf niet zo van.. als hij er nu vandoor schiet hoef k alleen maar me teugels 1 keer op te pakken en hij staat stil.

Eergister extreem last gehad van hoofdschudden, gister een beetje, en vandaag amper en liep hij de sterren van de hemel. Blijf het toch vreemd vinden. Maargoed eerst maandag is afwachten, dan wordt iig ook nogmaals mijn zadel gecontroleerd.


Ik wil niet pushen hoor, maar bitloos heb je echt net zo veel te vertellen

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:49

Mocht je ooit nog weer een ander paard kopen , altijd keuren.
Met moeite M1 gehaald, niet in de bovenlijn kunnen lopen, jaar stil gestaan , rem erop wanneer je iets vraagt! Ik hoop dat het iets kleins is maar voor je allerlei toeters en bellen erbij haalt die ook veel geld kosten, laat het dier nakijken wat betreft bovenlijn dus op de foto .
Wanneer dat goed is kun je verder kijken want een paard wat goed is en wedstrijden loopt die komt meestal te koop wanneer je zelf stopt met rijden, die gooi je niet op de weide wanneer hij helemaal goed is. Succes er mee.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:46

Wat een onzin lisaasophie, als je paard netjes opgeleid is maakt dat niets uit

Spenk
Berichten: 21842
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:57

knollentuin schreef:
Wat een onzin lisaasophie, als je paard netjes opgeleid is maakt dat niets uit

Dat zegt ze toch :?

Dat je net zoveel te vertellen hebt.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 19:44

Bitloos of met bit lijkt me een andere discussie. Ik kies ervoor om met bit te rijden :)

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:49

Ik heb ooit een paard gezien die ook de hand niet aannam maar toch achter de teugel ging (dus echt boogjes en achter de loodlijn). Deze deed het om zijn voeten te ontlasten want die ware beide kapot op de foto (HKO).

Hannanas
Berichten: 13038
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:04

Lijkt me toch dat die hals eens op de foto moet minimaal. Dit gedrag is echt niet gewenst en vaak uit ongemak.

quintusgl

Berichten: 4456
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:09

_Penotti schreef:
Een vorige paard wilde ook niet meer contact dan zeer licht. Net geen boogje, maar zat daar wel tegen aan.
Longeren met iets van welk soort bijzet ging niet.

Heerllijk paard!
En gewoon tot Z2 gereden en alle oefeningen zonder problemen.
Ik heb ook instructrices gehad die maar bleven hameren op meer druk van voor, maar dat was geen oplossing. En die mensen heel snel aan de kant gezet.
En eerlijk, ik heb door dat paard beter leren rijden, zoals het moet. Eigenlijk leer je rijden op gedachte :D
Juist dat lichte is waar ik sindsdien altijd naar streef.
Want ja je kunt alle oefeningen doen met niet meer gewicht in je hand dan dat de teugel weegt,
Travers, (eenvoudige) wissels, verzameling, alles.
Heerlijk, als je dat gewend bent wil je niet meer anders.

En jammer dat we dat bij de top niet als voorbeeld zien, want dat is het ultieme gevoel van samenwerken.


Hier ga ik in mee. Tevens heeft MCE mooie reacties. TS hopelijk heb je die ook mee gelezen.

Nu veel.reacties waardoor je denkt dat je een kapot paard hebt gekocht. TA en osteo is top. Maar rijtechnisch moet je elkaar ook leren kennen.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:17

Het paard is zonder keuring gekocht omdat ts de eigenaar en het paard blijkbaar al jaren kende. Daarmee hoeft niets verkeerd te zijn maar ook al ken je een paard en eigenaar, een mens heeft geen rontgen ogen. Vandaar dat ik het advies gaf om niet eerst veel geld aan tandarts/fysio/zadel/ les uit te geven voor je zeker weet dat het puur rijtechnisch is of dat het paard gewoon niet kan . Natuurlijk vervelend voor ts, ze koopt een M paard om de sport in te gaan en dier is soms gewoon niet normaal te rijden. Maar ook hier is foto’s van de bovenlijn een eerste stap. Dat is wat ik zou doen om zeker te weten dat je niet door blijft martelen met iets waar je niets meer aan kunt veranderen.

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:43

Bij zulke paarden helpt een osteo vaak niet, een tandarts ook niet, foto's zal niets aan het licht brengen, maar bitloos rijden helpt wel. Helaas kom je dan nooit naar het Z in de dressuur, wel in het springen. Mijn paard wordt ook traag bij druk op het bit. Mankeert absoluut niets. Bitloos is er niets aan de hand, maar uiteraard houdt ze nog steeds niet van veel druk op de neus, maar dan kun je wel met aanleuning rijden.

Dus probeer toch eens bitloos. Ik verwacht niet dat het paard ergens kapot is, maar dat het een duidelijke voorkeur voor iets heeft. En hoe loopt het dier bij de vorige ruiter? Bij mijn paard merk ik dat ik het paard wel rond kan krijgen, maar veel anderen niet. Ik doe dat vanuit de zit met weinig druk en als ik eens veel druk moet geven is het direct los zodra de juiste houding bereikt is. Ook accepteer ik traag worden in eerste instantie, en ga weer voorwaarts zodra de houding die ik wil bereikt is. Schoppen en trekken is een tegenstrijdige hulp en werkt niet immers. Vasthouden nadat de juiste houding bereikt is, nooit doen. Hou je dan vast, dan heb je een paard in de staak.

Hoe springt het dier? Een paard wat wel een B parcours kan rondspringen zonder aanleuning is nergens kapot. Springen is ook een goede aanwijzing om iets te vinden.

Overigens heb ik nog nooit een werkzame osteopathiebehandeling geizen bij een paard. Ik zou dan eerder een chiro er bij halen. Of eentje die kan dryneedlen indien er een spierknoop gevonden wordt. Spierknopen kun je ook zelf leren vinden en dan met drukpuntmassage behandelen. Dat is niet moeilijk en dan kun je ook dingen voor zijn.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:27

bigone schreef:
Het paard is zonder keuring gekocht omdat ts de eigenaar en het paard blijkbaar al jaren kende. Daarmee hoeft niets verkeerd te zijn maar ook al ken je een paard en eigenaar, een mens heeft geen rontgen ogen. Vandaar dat ik het advies gaf om niet eerst veel geld aan tandarts/fysio/zadel/ les uit te geven voor je zeker weet dat het puur rijtechnisch is of dat het paard gewoon niet kan . Natuurlijk vervelend voor ts, ze koopt een M paard om de sport in te gaan en dier is soms gewoon niet normaal te rijden. Maar ook hier is foto’s van de bovenlijn een eerste stap. Dat is wat ik zou doen om zeker te weten dat je niet door blijft martelen met iets waar je niets meer aan kunt veranderen.


Ik ben het helemaal met je eens

maralyn

Berichten: 10475
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:53

germie schreef:
Bij zulke paarden helpt een osteo vaak niet, een tandarts ook niet, foto's zal niets aan het licht brengen, maar bitloos rijden helpt wel. Helaas kom je dan nooit naar het Z in de dressuur, wel in het springen. Mijn paard wordt ook traag bij druk op het bit. Mankeert absoluut niets. Bitloos is er niets aan de hand, maar uiteraard houdt ze nog steeds niet van veel druk op de neus, maar dan kun je wel met aanleuning rijden.

Dus probeer toch eens bitloos. Ik verwacht niet dat het paard ergens kapot is, maar dat het een duidelijke voorkeur voor iets heeft. En hoe loopt het dier bij de vorige ruiter? Bij mijn paard merk ik dat ik het paard wel rond kan krijgen, maar veel anderen niet. Ik doe dat vanuit de zit met weinig druk en als ik eens veel druk moet geven is het direct los zodra de juiste houding bereikt is. Ook accepteer ik traag worden in eerste instantie, en ga weer voorwaarts zodra de houding die ik wil bereikt is. Schoppen en trekken is een tegenstrijdige hulp en werkt niet immers. Vasthouden nadat de juiste houding bereikt is, nooit doen. Hou je dan vast, dan heb je een paard in de staak.

Hoe springt het dier? Een paard wat wel een B parcours kan rondspringen zonder aanleuning is nergens kapot. Springen is ook een goede aanwijzing om iets te vinden.

Overigens heb ik nog nooit een werkzame osteopathiebehandeling geizen bij een paard. Ik zou dan eerder een chiro er bij halen. Of eentje die kan dryneedlen indien er een spierknoop gevonden wordt. Spierknopen kun je ook zelf leren vinden en dan met drukpuntmassage behandelen. Dat is niet moeilijk en dan kun je ook dingen voor zijn.



Zou je dat stukje willen uitleggen van b parcours springen zonder aanleuning?
Puur uit intresse!

Ook met je eens betreft osteopathie.
Heb zelf een fysio die kan dry needlen. Dat verhielp klachten maar vooral oorzaken wel.
Althans, de oorzaak was, dat mevrouw een salto met drie dubbele flikflak in het land probeerde te doen :')

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:03

maralyn schreef:
germie schreef:
Bij zulke paarden helpt een osteo vaak niet, een tandarts ook niet, foto's zal niets aan het licht brengen, maar bitloos rijden helpt wel. Helaas kom je dan nooit naar het Z in de dressuur, wel in het springen. Mijn paard wordt ook traag bij druk op het bit. Mankeert absoluut niets. Bitloos is er niets aan de hand, maar uiteraard houdt ze nog steeds niet van veel druk op de neus, maar dan kun je wel met aanleuning rijden.

Dus probeer toch eens bitloos. Ik verwacht niet dat het paard ergens kapot is, maar dat het een duidelijke voorkeur voor iets heeft. En hoe loopt het dier bij de vorige ruiter? Bij mijn paard merk ik dat ik het paard wel rond kan krijgen, maar veel anderen niet. Ik doe dat vanuit de zit met weinig druk en als ik eens veel druk moet geven is het direct los zodra de juiste houding bereikt is. Ook accepteer ik traag worden in eerste instantie, en ga weer voorwaarts zodra de houding die ik wil bereikt is. Schoppen en trekken is een tegenstrijdige hulp en werkt niet immers. Vasthouden nadat de juiste houding bereikt is, nooit doen. Hou je dan vast, dan heb je een paard in de staak.

Hoe springt het dier? Een paard wat wel een B parcours kan rondspringen zonder aanleuning is nergens kapot. Springen is ook een goede aanwijzing om iets te vinden.

Overigens heb ik nog nooit een werkzame osteopathiebehandeling geizen bij een paard. Ik zou dan eerder een chiro er bij halen. Of eentje die kan dryneedlen indien er een spierknoop gevonden wordt. Spierknopen kun je ook zelf leren vinden en dan met drukpuntmassage behandelen. Dat is niet moeilijk en dan kun je ook dingen voor zijn.



Zou je dat stukje willen uitleggen van b parcours springen zonder aanleuning?
Puur uit intresse!

Ook met je eens betreft osteopathie.
Heb zelf een fysio die kan dry needlen. Dat verhielp klachten maar vooral oorzaken wel.
Althans, de oorzaak was, dat mevrouw een salto met drie dubbele flikflak in het land probeerde te doen :')

Je hebt wel contact nodig in het springen, maar rond door de hals hoeft niet. Een paard wat pijn heeft zal geen B parcours rondspringen foutloos. DAn weet je meteen dat het paard wel gezond is. ER zijn paarden die niet zo makkelijk in de hals buigen, maar wel met een soort van aanleuning kunnen lopen en verzamelen, maar die zullen in de dressuur nooit hoge punten scoren. Dat is hoe ik het bedoel. DUs zonder aanleuning bedoel ik dan even zonder rond in de hals te zijn zeg maar. Gewoon ongestoord lopen met een licht contact. Velen vinden dat geen aanleuning zeg maar, maar het is vaak een natuurlijke houding van een dier en daarin kun je dan prima springen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 13:15

Paard spring met een gemak een parcour van 1.40 en heeft in 12 jaar nog nooit een sprong geweigerd.

Ik ben juist heel tevreden over mijn osteo en merk bij mijn andere paarden altijd verschil. Mijn osteo doet onder andere ook dry needling.

Bitloos heb ik op dit moment geen behoefte aan, wellicht in de toekomst.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:39

Bitloos kan wel een tijdelijke optie in een omheinde bak zijn om uit te sluiten dat de lagen het eventuele probleem zijn mocht er niets gevonden worden zonder foto’s .

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:40

Klopt, bitloos, kan zelfs op een niet te ruim stalhalster, gewoon om eens te kijken wat dan de reactie is.
En bij een fijn gereden paard ga je echt niet ineens geen rem en stuur meer hebben hoor :)

germie

Berichten: 26101
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:48

BItloos kan gewoon 1 ding direct uitsluiten: Of je paard een hekel heeft aan het bit. Mijn paard heeft dat, en ja, ik ben met bit M2 geworden inclusief winstpunten. Maar je merkt echt zo'n enorm verschil. Ik zou het gewoon een keer de kans geven. Het gaat er niet om dat je er mee moet blijven rijden, maar het kan ook als wegstreepmethode of als tijdelijke training helpen.

Ook ben ik benieuwd hoe de vorige eigenaar het paard rijdt, is het nu ook een probleem bij die ruiter? Of bij een andere ruiter?

Tancreda4

Berichten: 24132
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:52

Dat je niet bitloos wilt kan ik ergens wel begrijpen. Maar het zou interessant zijn het tijdelijk te proberen om te kijken of het verschil geeft. Vind het een gemiste kans dat je het niet wilt proberen omdat je er niet van bent. Misschien brengt het je juist wat meer antwoorden en een betere richting om verder te zoeken naar de oorzaak van het gedrag.

Succes iig!