Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:38

Ayasha schreef:
Waarom zou je druk willen als het dier met een lichte aanleuning fijn loopt?


helemaal mee eens

en je volgende antwoord ook

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:46

Ik ga voor nu eerst nogmaals uitsluiten dat het ligt aan het gebit, lichaam en zadel door dat te laten controleren.

Daarna pas verder kijken naar rijtechnisch.

Bedankt allemaal voor de tips.

EngeltjeS

Berichten: 16647
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:46

Mag ik vragen hoe dit paard aan de longe loopt? En met wat voor bit rijden jullie?

Vervelend dat je tegen dit vage probleem loopt. Wat zegt de vorige eigenaar hier over?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:50

Airnt schreef:
Ayasha schreef:
Waarom zou je druk willen als het dier met een lichte aanleuning fijn loopt?


helemaal mee eens

en je volgende antwoord ook

Blijft een onpopulaire mening op bokt. :D

Zie nu wel pas dat het paard gekocht is. :o ik had op een of andere manier slecht gelezen en dacht dat TS het paard bij reed. (Had ‘vorige’ gemist denk ik.)
Dus mijn excuses voor dat misverstand TS.

Als dit paard altijd zo gereden is zal jij stap voor stap moeten opbouwen. Want als jij nu aanleuning neemt voelt dat voor dit paard als ‘gas en rem tegelijk.’ :)

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 17:29

Ik rijd hem met een dubbel gebroken bitje

Aan de longe heeft hij het staak gedrag met een elastiek ook gehad de eerste 2 weken. Inmiddels is hij gewend aan het elastiek en de druk op het bit en gaat dit helemaal prima.

De vorige eigenaar herkent het gedrag van schudden met zijn hoofd met uitstappen ook na intensief springen/springles. Heb haar ook gevraagd om eens mee te kijken. Zij zegt dat ik gewoon met een lange teugel moet rijden want dan loopt hij wel prima.

Maargoed ik heb wedstrijdplannen met het paard en wil dan natuurlijk ook wel met teugels op maat en wat lichte verbinding kunnen rondrijden. Paard hoeft uiteraard heen ZZ te lopen. Maar een leuk L proefje wel.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:53

Precies zelfde probleem gehad met een paard, had ook helemaal niks in de hand bij losse teugels liep paard zelf in de krul en bij teugels aannemen gelijk spanning en rennen. Toen de passier blu gekocht met breed kopstuk en enorm weinig druk achter de oren, sindsdien kon ik een fijn contact aan nemen :)

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 18:01

tijger22 schreef:
Precies zelfde probleem gehad met een paard, had ook helemaal niks in de hand bij losse teugels liep paard zelf in de krul en bij teugels aannemen gelijk spanning en rennen. Toen de passier blu gekocht met breed kopstuk en enorm weinig druk achter de oren, sindsdien kon ik een fijn contact aan nemen :)


Dankjewel voor je reactie, fijn om te horen dat iemand hetzelfde heeft gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:18

Ik denk aan een paar dingen die ik hier nog niet heb gelezen. Hoe goed is hij aan het been? Hoe zacht is jouw hand? Hoe is je hele houding? Werk je hem misschien toch onbewust tegen? Verder zou het ook scheefheid kunnen zijn, dat kan zich ook uiten in staak gedrag. Ik weet niet of je ook les hebt met hem? Wat zegt je lesgever?

Melvern
Berichten: 4420
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:21

Mijn paard kan ook maar weinig tot geen druk hebben. Ze had als jong paard hele slechte tanden en haar hoofd is ietsje scheef ( daardoor hele lijf en veel problemen gehad ) en daardoor was het heel slecht en wil ze nu nog weinig druk hebben. Ik heb weinig kracht vooral in mijn benen, maar ook armkracht heb ik niet veel. Hierdoor zijn we nu zo ingespeeld dat we het goed redden, maar weinig druk. Teveel druk en ze verzet zich. Als een ander haar rijd en teveel druk neemt gaat ze alleen maar harder om eronder uit te komen, of ze verzet zich door haar hoofd omhoog te doen, oren in haar nek en mond open.

Ik heb nu ook een anatomisch hoofdstel voor minder druk achter de oren en ik heb een infrarood kopstukonderleggen van Protech Masta.Ik gebruik ook geen sperriem en heb de neusriem heel los.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:34

Linsey1998 schreef:
tijger22 schreef:
Precies zelfde probleem gehad met een paard, had ook helemaal niks in de hand bij losse teugels liep paard zelf in de krul en bij teugels aannemen gelijk spanning en rennen. Toen de passier blu gekocht met breed kopstuk en enorm weinig druk achter de oren, sindsdien kon ik een fijn contact aan nemen :)


Dankjewel voor je reactie, fijn om te horen dat iemand hetzelfde heeft gehad.


Mijn huidige paard had dit ook. Maar dit oplossen vergt tijd en feeling. :) gewoon ‘contact nemen’ geeft idd protest. Dit bouw je op door eerst te zoeken waar haar voorkeurscontact ligt en dan ‘iets meer’ nemen en zo steeds opbouwen.

Je kán m ook gewoon tegen je hand aanrijden en door het protest rijden maar als je dan pech hebt, loopt het echt mis afhankelijk van hoe sensibel dit paard is. :)

_Zsazsa_
Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:45

Ik moet meteen aan KS denken. Die paarden kunnen vaak in hun ‘eigen’ houding nog prima lopen maar zodra je ze meer bij elkaar wil hebben het mis. Vaak zodra je die In een houding wil zetten gaan ze staken. Een gezond paard zou eventueel moeten wennen aan een nieuwe ruiter maar zou daarbij geen staakgedrag moeten vertonen.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:48

Heb je het paard gekeurd?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:58

misschien eens zoeken in de hoek van cranio sacraal therapie (ivm het schudden), en een bitfitter die meteen ook meekijkt naar het soort hoofdstel. Vind het niet normaal dat je paard helemaal geen verbinding wil aannemen. Als je bovenstaande hebt uitgesloten/goed is, dan misschien aangeleerd gedrag? dat hij nooit heeft geleerd dat iets druk op bit/bit aannemen fijn is, vertrouwd kan zijn en veilig is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:00

_Zsazsa_ schreef:
Ik moet meteen aan KS denken. Die paarden kunnen vaak in hun ‘eigen’ houding nog prima lopen maar zodra je ze meer bij elkaar wil hebben het mis. Vaak zodra je die In een houding wil zetten gaan ze staken. Een gezond paard zou eventueel moeten wennen aan een nieuwe ruiter maar zou daarbij geen staakgedrag moeten vertonen.


Maar een paard met ks loopt niet uit zichzelf in zo'n houding zoals ts omschrijft, met weinig contact en de neus omlaag. Mijn ervaring is dat de neus omhoog de voorkeurshouding is. Dat was iig bij ons paard met ks zo. Die staakte overigens niet met rijden in de bak, wel liep hij onregelmatig als je hem niet correct reed.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:06

Ik heb heel kort een paard gereden dat bij ook maar enige meer druk dan teugels in een boogje (dus: eigenlijk geen contact) het op een rennen zette met het hoofd hoog in de lucht. Eigenares zelf reed er al jarenlang alleen stappende buitenritjes op met lange teugel.

Ik vermoedde een probleem met tanden, kaak of hoofd gekoppeld met gewenning door deze eerdere manier van rijden, maar heb er niet lang genoeg gereden om dit uit te laten zoeken. Dit is wat ik gedaan zou hebben als het mijn paard was, dus medisch uitzoeken is sowieso een goed idee. Hoofdpijn, nekpijn, tandpijn, rugpijn kan allemaal terugkomen bij druk van het bit.

Heb je enig idee hoe het paard bij eerdere eigenaren gereden is? Was het bijvoorbeeld een paard dat vooral recreatief gereden werd met een los teugeltje?

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:39

SusanH schreef:
Maar een paard met ks loopt niet uit zichzelf in zo'n houding zoals ts omschrijft, met weinig contact en de neus omlaag. Mijn ervaring is dat de neus omhoog de voorkeurshouding is. Dat was iig bij ons paard met ks zo. Die staakte overigens niet met rijden in de bak, wel liep hij onregelmatig als je hem niet correct reed.


Paarden met KS lopen juist graag met de neus omlaag. Ligt er een beetje aan waar hij het heeft natuurlijk maar een paard dat last heeft van de rug wil die juist graag strekken. De oprichting is dan met name een probleem.
Niet gezegd dat dit paard KS heeft natuurlijk.

_Zsazsa_
Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:24

@SusanH, dat ligt echt aan de plek waar het zit, juist met de hals lang en laag creëren ze vaak ruimte in de wervels. Opgericht juist niet.

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:09

Of er op dit moment wel of niet een onderliggende oorzaak is lijkt mij niet het grootste probleem. Door minder druk op de mond te nemen wordt het steigeren beloond.
Als een paard een jaar stil heeft gestaan dan is dat verdacht, anderzijds na enkele weken regelmatig longeren moet je met een M paard zonder probleem een B dressuurproef met winst kunnen rijden.
Als je niet door kunt rijden met druk in de mond dan zou ik beginnen met enkele weken longeren met elastiek. Als dat goed gaat dan na enkele weken met touw. Daarna een ervaren amazone er een paar weken op laten rijden.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:29

Wat gebeurd er als je hem bijgezet longeert?

pien_2010

Berichten: 43853
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:31

tijger22 schreef:
Precies zelfde probleem gehad met een paard, had ook helemaal niks in de hand bij losse teugels liep paard zelf in de krul en bij teugels aannemen gelijk spanning en rennen. Toen de passier blu gekocht met breed kopstuk en enorm weinig druk achter de oren, sindsdien kon ik een fijn contact aan nemen :)


Hier ook probleem dat leek. Tandarts erbij, goede gebitsbehandeling en hij trok de conclusie ontsteking. Na behandeling gebit en na.medicatie ontsteking kon ik normaal de teugels oppakken en rijden. Hij liep als een zonnetje.

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:51

Ik zou problemen in de bovenlijn uit willen sluiten middels da.
Buiten dat: als paard een klein bekkie heeft, zou hij wellicht ook nog fijner kunnen lopen op een enkel of niet gebroken bitje. Dubbelgebroken kàn juist meer klemmen en knellen als paard een smalle tong heeft.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:07

Ik ken een paard die dit gedrag vertoonde. Na veel onderzoek rontgen van het hele hoofd gemaakt en bleek ie een wolfskiesje onder zijn tandvlees te hebben precies waar het bit lag. Geen tandarts die dit gezien had maar na verwijderen van het kiesje en wat geduld was er niets meer aan de hand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:16

_Zsazsa_ schreef:
@SusanH, dat ligt echt aan de plek waar het zit, juist met de hals lang en laag creëren ze vaak ruimte in de wervels. Opgericht juist niet.


Babootje schreef:
SusanH schreef:
Maar een paard met ks loopt niet uit zichzelf in zo'n houding zoals ts omschrijft, met weinig contact en de neus omlaag. Mijn ervaring is dat de neus omhoog de voorkeurshouding is. Dat was iig bij ons paard met ks zo. Die staakte overigens niet met rijden in de bak, wel liep hij onregelmatig als je hem niet correct reed.


Paarden met KS lopen juist graag met de neus omlaag. Ligt er een beetje aan waar hij het heeft natuurlijk maar een paard dat last heeft van de rug wil die juist graag strekken. De oprichting is dan met name een probleem.
Niet gezegd dat dit paard KS heeft natuurlijk.


Even reactie op beiden, ons paard liep niet opgericht, die keek sterretjes als je hem niet correct reed. Dus kop omhoog, niks stelling, geen buiging. Die moest je voorwaarts neerwaarts rijden idd dan liep hij het best. Maar dat deed ie niet vanzelf. Daar moesten we hem bij helpen door op de juiste manier hem aan het werk te zetten. Hij was ooit Z geklasseerd, maar oprichting hebben wij nooit aan hoeven denken met hem. Dat kon hij niet meer.

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:10

Ayasha schreef:
Je kán m ook gewoon tegen je hand aanrijden en door het protest rijden maar als je dan pech hebt, loopt het echt mis afhankelijk van hoe sensibel dit paard is. :)


Je bedoelt met 'tegen de hand rijden' dat je zijn signalen gewoon keihard negeert??
Ongeacht of het een wel of niet sensibel paard is vind ik dat not done en een slecht advies.

Citaat:
Maar wat moet je dan in deze fase doen als je paard tegen de hand komt?
Volgens Rien moet je goed bedenken waarom je paard tegen de hand komt.
Hij komt namelijk tegen de hand omdat hij het contact niet prettig vindt en je hand niet vertrouwt.
Hij probeert zichzelf te beschermen tegen pijn. Laten we namelijk niet vergeten dat de mond van je paard heel gevoelig is.

pien_2010

Berichten: 43853
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:34

Dat laatste citaat klopt. Ik wist vanaf dag 1 dat Chico iets had id mond en dus met los contact op zit gereden. Toen ging het goed.
Na de tandarts en medicatie tegen ontsteking, wouw wat een verschil. Maar er was toen ook niets verknald ih vertrouwen. Dus luister naar je paard en zoek maar de oorzaak. Kan een gebrek zijn, maar kan ook ah bitje liggen of dat je te ruw id hand bent. Gewoon zoeken.