Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:37

Lindsey_99 schreef:
Ayasha schreef:
Je kán m ook gewoon tegen je hand aanrijden en door het protest rijden maar als je dan pech hebt, loopt het echt mis afhankelijk van hoe sensibel dit paard is. :)


Je bedoelt met 'tegen de hand rijden' dat je zijn signalen gewoon keihard negeert??
Ongeacht of het een wel of niet sensibel paard is vind ik dat not done en een slecht advies.

Citaat:
Maar wat moet je dan in deze fase doen als je paard tegen de hand komt?
Volgens Rien moet je goed bedenken waarom je paard tegen de hand komt.
Hij komt namelijk tegen de hand omdat hij het contact niet prettig vindt en je hand niet vertrouwt.
Hij probeert zichzelf te beschermen tegen pijn. Laten we namelijk niet vergeten dat de mond van je paard heel gevoelig is.


Dat is het ook. Maar het advies om geleidelijk op te bouwen vanuit zijn comfortzone leek niet te zijn wat je zocht. Je hoeft Rien voor mij iig niet te quoten. Ik heb geen issue met boogjes in de teugels laat staan dat ik ze er in zou gaan dwingen. Het is echter helaas wel de meest gebruikte methode.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:40

Een vorige paard wilde ook niet meer contact dan zeer licht. Net geen boogje, maar zat daar wel tegen aan.
Longeren met iets van welk soort bijzet ging niet.

Heerllijk paard!
En gewoon tot Z2 gereden en alle oefeningen zonder problemen.
Ik heb ook instructrices gehad die maar bleven hameren op meer druk van voor, maar dat was geen oplossing. En die mensen heel snel aan de kant gezet.
En eerlijk, ik heb door dat paard beter leren rijden, zoals het moet. Eigenlijk leer je rijden op gedachte :D
Juist dat lichte is waar ik sindsdien altijd naar streef.
Want ja je kunt alle oefeningen doen met niet meer gewicht in je hand dan dat de teugel weegt,
Travers, (eenvoudige) wissels, verzameling, alles.
Heerlijk, als je dat gewend bent wil je niet meer anders.

En jammer dat we dat bij de top niet als voorbeeld zien, want dat is het ultieme gevoel van samenwerken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:00

_Penotti schreef:
Een vorige paard wilde ook niet meer contact dan zeer licht. Net geen boogje, maar zat daar wel tegen aan.
Longeren met iets van welk soort bijzet ging niet.

Heerllijk paard!
En gewoon tot Z2 gereden en alle oefeningen zonder problemen.
Ik heb ook instructrices gehad die maar bleven hameren op meer druk van voor, maar dat was geen oplossing. En die mensen heel snel aan de kant gezet.
En eerlijk, ik heb door dat paard beter leren rijden, zoals het moet. Eigenlijk leer je rijden op gedachte :D
Juist dat lichte is waar ik sindsdien altijd naar streef.
Want ja je kunt alle oefeningen doen met niet meer gewicht in je hand dan dat de teugel weegt,
Travers, (eenvoudige) wissels, verzameling, alles.
Heerlijk, als je dat gewend bent wil je niet meer anders.

En jammer dat we dat bij de top niet als voorbeeld zien, want dat is het ultieme gevoel van samenwerken.

Dit dus. _/-\o_
Mooiere verbinding is er IMO niet. :)

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:02

Ayasha schreef:
_Penotti schreef:
Een vorige paard wilde ook niet meer contact dan zeer licht. Net geen boogje, maar zat daar wel tegen aan.
Longeren met iets van welk soort bijzet ging niet.

Heerllijk paard!
En gewoon tot Z2 gereden en alle oefeningen zonder problemen.
Ik heb ook instructrices gehad die maar bleven hameren op meer druk van voor, maar dat was geen oplossing. En die mensen heel snel aan de kant gezet.
En eerlijk, ik heb door dat paard beter leren rijden, zoals het moet. Eigenlijk leer je rijden op gedachte :D
Juist dat lichte is waar ik sindsdien altijd naar streef.
Want ja je kunt alle oefeningen doen met niet meer gewicht in je hand dan dat de teugel weegt,
Travers, (eenvoudige) wissels, verzameling, alles.
Heerlijk, als je dat gewend bent wil je niet meer anders.

En jammer dat we dat bij de top niet als voorbeeld zien, want dat is het ultieme gevoel van samenwerken.

Dit dus. _/-\o_
Mooiere verbinding is er IMO niet. :)


Een licht contact is heel wat anders als compleet geen contact, maar inderdaad wel het fijnste contact wat er bestaat.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:09

Ik denk dat wat mijn paard aanbood door helaas erg veel ruiters als geen contact werd ervaren.

Het grootste deel van de ruiters heeft veel te veel in de hand, heel veel te veel.
En helaas word er soms nog naar gestreefd ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:11

Contact hoeft niet perse via de mond. Wie heeft überhaupt beslist dat dat de enige waarheid is?
Alles wb paarden zijn er meerdere wegen naar Rome. Behalve contact, dat kan alleen via de teugels. Arme westernruiters kunnen dus nooit correct rijden.

En inderdaad Penotti. Wat de meeste als ‘licht contact’ zien, vond ik al behoorlijk wat gewicht in de hand hebben. Had niks met licht contact te maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:13

Precies Ayasha

Dan zat je op een het paard van een ander, baasje trotst er naast, loopt lekker licht hè.
Pfff zat nog net niet te fitnessen. Niet aan het been en zit en daardoor ook zoveel druk.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:21

Ik moet zeggen dat bij mij altijd wel alle alarmbellen afgaan bij een paard dat een jaar bijna niets gedaan heeft, verkocht wordt en dan bij oppakken in de staak gaat.

Reden "geen tijd" wordt heel vaak gegeven, maar is dat ook echt zo? Of....maakte de vorige eigenaresse er minder tijd voor om te rijden, omdat het rijden niet zo fijn meer ging? Ging hij ook bij haar staken en werd ze onzeker waardoor in haar hoofd andere bezigheden meer prioriteit kregen om maar een excuus te hebben om niet te rijden. Zo vaak zien gebeuren.

Als het paard altijd in een contactloos vals krulletje heeft gelopen zonder de hand aan te willen nemen, zou ik eerst eens een foto van die hals/rug willen zien alvorens je er veel tijd en moeite in gaat steken terwijl het paard het misschien gewoon echt niet kan door slijtage.

En als de verkoopster een bekende is, zou ik daar ook eens heel goed gaan navragen over haar rijervaringen en het staak gedrag.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:26

Ayasha schreef:
Contact hoeft niet perse via de mond. Wie heeft überhaupt beslist dat dat de enige waarheid is?
Alles wb paarden zijn er meerdere wegen naar Rome. Behalve contact, dat kan alleen via de teugels. Arme westernruiters kunnen dus nooit correct rijden.

En inderdaad Penotti. Wat de meeste als ‘licht contact’ zien, vond ik al behoorlijk wat gewicht in de hand hebben. Had niks met licht contact te maken.


In de ideale wereld is het natuurlijk mooi dat je met een zacht contact kunt rijden, maar dat is gewoon niet altijd even haalbaar. Ik ben zelf een ruiter die zoveel mogelijk doet op zit en been, begrijp me niet verkeerd.
Het lijkt mij nog steeds niet normaal dat het paard zo reageert op wat druk op de teugels. Dat staat los van het rijtechnische lijkt mij.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:28

Maar volgt dit paard wel je hand als hij in die lichte/losse verbinding loopt, of loopt hij zelf in een houding en is er geen sprake van aanleuning?

Misschien kun je eens een ander (anatomisch) bitloos hoofdstel (eenvoudige sidepull bv) proberen om te zien hoe hij daarop reageert?

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:35

Elk gezond paard moet gewoon aan een contactteugel gereden kunnen worden. Moet de hand aan willen nemen en het contact zelf ook willen bewaren.

Western paarden worden gereden op bitten met enorme scharen waarbij het bit ook veel losser in de mond ligt (hoofdstel zonder neus en zelfs vaak zonder front en keelriem). Daarbij heb je met een doorhangende teugel zeker ook al een contact en inwerking met de lichtste pinkbeweging met de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:51

het is ook best lastig als je zelf nooit gevoeld hebt wat lichte aanleuning is

het is ook best lastig uit te leggen als je zelf niet een durchlassig paard gevoeld hebt en die jou kan leren om zelf ook durchlassig te zijn

de oprichting/ aanleuning komt ook vanuit het paard zelf als het daar aan toe is, dat dwing je niet af en kost gewoon veel tijd, geduld en kennis en kunde van zowel de instructie als van de ruiters

de meeste willen eerste de voorkant "in het juiste plaatje", terwijl de bespiering daar nog niet aan toe is,
of als er fysiek een probleem is gaat een paard ook compenseren, dat kan het heel lang volhouden totdat het gewoon niets meer kan, gelukkig geven sommige paarden het wel eerder aan maar als die signalen niet op de juiste manier worden gelezen dan gaat het weer compenseren

en de instructie/ruiters grijpen dan naar makkelijk naar symptoombestrijden en lossen de oorzaak vaak niet op

heb het al eerder aangegeven een nieuwe combinatie moet eerst weer aan elkaar wennen en elkaars signalen/hulpen gaan begrijpen
als het paard jou hand/de hulpen gaat begrijpen en accepteren kun je meer contact maken, maar het moet wel altijd een verende hand zijn omdat het paardenhoofd in de stap en galop ook niet stil is, draf daarentegen is het hoofd stil en kan je hand ook stil zijn - maar niet statisch
paard moet wel de hand kunnen afknabbelen en als alles te strak zit/gezeten heeft is er meestal ook geen ontspanning in nek en kaakgewricht, waardoor meer contact voor het paard ook niet mogelijk is,
vanwege druk op de luchtpijp door b.v. speekselklieren

dan moet je toch eerst de oorzaak vinden en niet verder gaan op de bestaande situatie
Afbeelding

Afbeelding

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:52

Earth schreef:
Ayasha schreef:
Contact hoeft niet perse via de mond. Wie heeft überhaupt beslist dat dat de enige waarheid is?
Alles wb paarden zijn er meerdere wegen naar Rome. Behalve contact, dat kan alleen via de teugels. Arme westernruiters kunnen dus nooit correct rijden.

En inderdaad Penotti. Wat de meeste als ‘licht contact’ zien, vond ik al behoorlijk wat gewicht in de hand hebben. Had niks met licht contact te maken.


In de ideale wereld is het natuurlijk mooi dat je met een zacht contact kunt rijden, maar dat is gewoon niet altijd even haalbaar. Ik ben zelf een ruiter die zoveel mogelijk doet op zit en been, begrijp me niet verkeerd.
Het lijkt mij nog steeds niet normaal dat het paard zo reageert op wat druk op de teugels. Dat staat los van het rijtechnische lijkt mij.

Nee dat hoeft niet los te staan.
Dat paard waar ik over schreef pikte het simpelweg niet als mensen met een kortere teugel reden en zo al meer druk namen. En dan heb ik het niet over trekken, nee meer druk dan hij gewend was.
Hij was totaal gezond, maar dat opgesloten van voor kon hij niet mee overweg.
Wilde een ruiter dat wel ging hij omhoog.

Contact is bij veel mensen veel te veel. Zelfs als ze denken licht te zijn.
Ik verbaas me dan ook zo vaak dat ook de zogenaamde hete paarden in de topsport pikken wat ze daar aan gewicht hebben.
Dat zou die van mij nooit getolereerd hebben, zeker niet in wedstrijd spanning, die zou ontploft hebben.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:58

Ja ok, het hoeft misschien niet los te staan, maar dat zijn dan uitzonderingen denk ik.
Ik snap die kilo's druk ook niet bij die topsportpaarden. Vooral ook een uitgestrekte draf met een neus op hoge druk achter de loodlijn. Tenenkrommend. Maar goed, dat soort paarden zijn gewoon te braaf of te braaf gemaakt. Hun talent is hun valkuil...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:03

Maar ze worden wel vaak heet of moeilijk genoemd.
Heb je er commentaar op zeggen andere ruiters, jij zou zo'n paard niet kunnen rijden.
Ik denk dan, nee die topruiter zou mijn vorige paard niet hebben kunnen rijden, die zou er binnen 5 min onder liggen omdat het paard achterover klapt.
En ik denk dan, jammer dat er niet meer van die paarden zijn. Dan leren mensen eens dat met druk rijden niet nodig is, gewoon niet.
En dat zou ook het voorbeeld moeten zijn op de OS, maar helaas.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 25-06-20 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:07

_Penotti schreef:
Maar ze worden wel vaak heet of moeilijk genoemd.
Heb je er commentaar op zeggen andere ruiters, jij zou zo'n paard niet kunnen rijden.
Ik denk dan, nee die topruiter zou mijn vorige paard niet hebben kunnen rijden, die zou er binnen 5 min onder liggen omdat het paard achterover klapt.
En ik denk dan, jammer dat er niet meer van die paarden zijn. Dan leren mensen eens dat met druk rijden niet nodig is, gewoon niet.


Haha ja, moeten ze die van mij rijden, die zou het ook echt niet pikken en het ze heel moeilijk maken. }:)
Het is gewoon de tendens in de topsport, ik heb wel eens langs de kant gestaan bij een subtop wedstrijd. Daar stond een lesmevrouw een ruiter in het oor te tetteren dat ze meer en meer en meer druk moest opbouwen aan de voorkant. Ja nog meer graag, nee meer, nog meer. En ik stond alleen maar te denken waarom? :o? Niet gevraagd, puur omdat ik zo verbouwereerd was... En lesmevrouw was een gp dame, dus ja het wordt als normaal gezien?

Enfin, misschien een beetje een offtopic discussie dit, feit blijft dat een paard naar mijn idee druk moet kunnen verdragen. Niet constant, maar in een correctie bijvoorbeeld.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:11

Ja een correctie moet kunnen. Maar hoe lang duurt een correctie? 1 pas/tel? 2 misschien?

En ja dat kon mijn paard prima af. Als je dan ook maar weer ontspande.
Maar mijn hand sluiten was denk ik wat andere als normaal hebben.
Zo jammer.
En ik heb meer van die paarden gezien, zo uitzonderlijk zijn ze ook weer niet.
Waar inderdaad de ruiter met handen in het haar zat want ze zijn toch zacht in de hand.
Ja vast voor veel paarden, maar niet voor de echt fijngevoelige, dan is dat niet genoeg.
Ik merkte dat veel ruiters zich dan zelfs aangevallen voelde als je dat als oorzaak aangaf.

Rex_Rolfo

Berichten: 5387
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:17

Solistar schreef:
Misschien kun je eens een ander (anatomisch) bitloos hoofdstel (eenvoudige sidepull bv) proberen om te zien hoe hij daarop reageert?

Zou ook mijn tip zijn. Dan weet je tenminste of het aan druk op de lagen ligt of aan druk op het hoofd.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:18

Ik verbaas me er weer over dat als iemand een topic start over dat het paard staakt bij het aannemen van de teugels, dat er meteen weer aan alle kanten aangenomen wordt dat de ruiter dus maar met teveel druk wil rijden en meteen van de gelegenheid gebruik maken om weer wat veren in de r..t te steken over de eigen rijkunst en hoe licht zij zelf wel niet rijden.

Lees gewoon hoe het er staat...paard wil geen contactteugel + jaar stilgestaan = niet goed = onderzoeken en is niet meteen de rijtechniek van de TS naar beneden halen en jezelf omhoog schrijven. Bij gewoon aanpakken van de teugels dreigen met steigeren is gewoon niet goed. Punt.

TS ik zou niet gaan beginnen met een osteopaat oid, maar gewoon naar een DA/goede kliniek en paard na laten kijken en foto's van die hals en rug laten maken. Geloof me, 9 van de 10 keer heeft een paard dat in de sport werd uitgebracht, echt niet voor niets een jaar stil gestaan. 9 van de 10 keer is er dan iets mis en als je dan zodra je er mee aan de slag gaat meteen tegen problemen als staakgedrag en steigeren aanloopt, dan kun je er vrijwel vergif op innemen dat het niet goed is.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:23

oji schreef:
Ik verbaas me er weer over dat als iemand een topic start over dat het paard staakt bij het aannemen van de teugels, dat er meteen weer aan alle kanten aangenomen wordt dat de ruiter dus maar met teveel druk wil rijden en meteen van de gelegenheid gebruik maken om weer wat veren in de r..t te steken over de eigen rijkunst en hoe licht zij zelf wel niet rijden.

Lees gewoon hoe het er staat...paard wil geen contactteugel + jaar stilgestaan = niet goed = onderzoeken en is niet meteen de rijtechniek van de TS naar beneden halen en jezelf omhoog schrijven. Bij gewoon aanpakken van de teugels dreigen met steigeren is gewoon niet goed. Punt.

TS ik zou niet gaan beginnen met een osteopaat oid, maar gewoon naar een DA/goede kliniek en paard na laten kijken en foto's van die hals en rug laten maken. Geloof me, 9 van de 10 keer heeft een paard dat in de sport werd uitgebracht, echt niet voor niets een jaar stil gestaan. 9 van de 10 keer is er dan iets mis en als je dan zodra je er mee aan de slag gaat meteen tegen problemen als staakgedrag en steigeren aanloopt, dan kun je er vrijwel vergif op innemen dat het niet goed is.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan :D In combinatie met een echo van de hals.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:42

Ik ben het ook helemaal eens met Oji. Voor je je geld uit gaat geven aan allerlei "paten" en "peuten" kun je beter kijken of dat zinvol is.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:49

Ja ik ben het ook volledig eens met Oji. Dat was ook de strekking van mijn verhaal, ik liet me even verleiden om het over mijn eigen rijderij te hebben. Maar dat is hier niet van toepassing.

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:04

Wat voelt als contact is voor de ene ruiter ook heel anders dan voor de ander. Wat sommige mensen als contact ervaren, ervaar ik vaak als een flink gewicht in mijn handen. Ik kan er niet over oordelen hoe dit bij jou zit. Maar als je het omschrijft dat de teugels echt in boogjes hangen, ga ik ervan uit dat dit niet het geval is.

Je schrijft dat het paard zelf de juiste houding opneemt. Hoe reageert het paard als je van voor meer ruimte geeft? Volgt het paard dan ook je hand of blijft hij in die houding staan? Hoe reageert het paard als je de halslengte weer wat korter maakt, krijg je dan ook al dit staak gedrag?
Hoe gaat het dier om met het bit? Met indoen neemt hij hem rustig aan en sluit hij uit zichzelf netjes zijn mond of heb je echt een sperriem nodig? Hoe reageert hij als je hem achter de oren zit?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:52

oji schreef:
Ik verbaas me er weer over dat als iemand een topic start over dat het paard staakt bij het aannemen van de teugels, dat er meteen weer aan alle kanten aangenomen wordt dat de ruiter dus maar met teveel druk wil rijden en meteen van de gelegenheid gebruik maken om weer wat veren in de r..t te steken over de eigen rijkunst en hoe licht zij zelf wel niet rijden.

Lees gewoon hoe het er staat...paard wil geen contactteugel + jaar stilgestaan = niet goed = onderzoeken en is niet meteen de rijtechniek van de TS naar beneden halen en jezelf omhoog schrijven. Bij gewoon aanpakken van de teugels dreigen met steigeren is gewoon niet goed. Punt.

TS ik zou niet gaan beginnen met een osteopaat oid, maar gewoon naar een DA/goede kliniek en paard na laten kijken en foto's van die hals en rug laten maken. Geloof me, 9 van de 10 keer heeft een paard dat in de sport werd uitgebracht, echt niet voor niets een jaar stil gestaan. 9 van de 10 keer is er dan iets mis en als je dan zodra je er mee aan de slag gaat meteen tegen problemen als staakgedrag en steigeren aanloopt, dan kun je er vrijwel vergif op innemen dat het niet goed is.


Grappig
Citaat:
Ik merkte dat veel ruiters zich dan zelfs aangevallen voelde als je dat als oorzaak aangaf.


En het is geen veren in de reet steken, het is zien hoeveel er met druk gereden word en als een paard dan laat merken dat wil ik niet dat hij meteen maar van alles mankeert.

En natuurlijk is medisch uitsluiten nooit verkeerd, maar naar de ruiter kijken ook niet.
En dat laatste mag zeker de laatste jaren niet benoemd worden wat iedereen rijd zó goed.
Zadelmaker dit, paat dat, arts zo...en dan heel vaak is het probleem er nog steeds.
Ruiter probleem nee dat kan niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:58

Daarom vroeg ik eerder al naar houding van ts. Als je zelf blokkeert in je hand, geen knikje hebt in je ellebogen etc dat kan het paard ook nooit goed contact aannemen. Ik ken het probleem ik heb zelf ook 9 van de 10 keer armen als stokjes ipv een mooi knikje in de ellebogen :+ gelukkig nu een juf die er goed op hamert. En eindelijk ook een juf die het goed uitlegt, waarom die stokjes verkeerd zijn. Als je je hand te laag hebt en vast zet komt er teveel druk op de lagen. Niet gezegd dat dit bij ts zo is. Maar zou ook zomaar een reden van het staken kunnen zijn.