Paard staakt bij aannemen teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:02

Is je rijstijl wel hetzelfde als die van de vorige eigenaar? Met andere woorden, zijn jullie allebei "engelse/dressuur" ruiters of reed hij of zij western en jij niet? Die indruk krijg ik bijna van een aantal dingen die hier gezegd worden: teugels in een boogje en een paard dat toch in de houding loopt.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:11

oji schreef:
Ik verbaas me er weer over dat als iemand een topic start over dat het paard staakt bij het aannemen van de teugels, dat er meteen weer aan alle kanten aangenomen wordt dat de ruiter dus maar met teveel druk wil rijden en meteen van de gelegenheid gebruik maken om weer wat veren in de r..t te steken over de eigen rijkunst en hoe licht zij zelf wel niet rijden.

Lees gewoon hoe het er staat...paard wil geen contactteugel + jaar stilgestaan = niet goed = onderzoeken en is niet meteen de rijtechniek van de TS naar beneden halen en jezelf omhoog schrijven. Bij gewoon aanpakken van de teugels dreigen met steigeren is gewoon niet goed. Punt.

TS ik zou niet gaan beginnen met een osteopaat oid, maar gewoon naar een DA/goede kliniek en paard na laten kijken en foto's van die hals en rug laten maken. Geloof me, 9 van de 10 keer heeft een paard dat in de sport werd uitgebracht, echt niet voor niets een jaar stil gestaan. 9 van de 10 keer is er dan iets mis en als je dan zodra je er mee aan de slag gaat meteen tegen problemen als staakgedrag en steigeren aanloopt, dan kun je er vrijwel vergif op innemen dat het niet goed is.


Dit maar vraag ook een foto van de kaak.
Dat advies ben ik nog niet tegen gekomen.
Als dat allemaal goed is kunnen we 'zeiken' over de rijvaardigheden van TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:22

Vergeet/onderschat de invloed van de tong niet


citaat:
De tong is - op de geslachtsdelen na - het gevoeligste orgaan van het paard. De tong ligt gedeeltelijk tussen de onderkaakbeenderen (de lagen van de mond) en gedeeltelijk boven de onderkaakbeenderen (tegen de kiezen) en een gedeelte loopt door tot in het bovenste deel van de nek.
De tong bestaat uit twee delen, die halverwege aan elkaar gehecht zijn. Er bestaan hele dikke tongen en hele dunne, hele lange en hele korte.
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten (zie tekening B nr. 3). Vanuit die tongbeentjes lopen twee belangrijke halsspieren: de één loopt naar het borstbeen en de andere loopt naar de binnenkant van de schouder.


Er bestaat dus een directe verbinding van de tong naar het borstbeen en de schouder.

Als er spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven (zie tekening A). Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spieren gebruiken die de hals met de staart verbinden en via de buik weer teruglopen naar de hals.



DE TONG IN VERBINDING MET HET HELE LICHAAM
Kleine spiertjes verbinden de tongbeentjes met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. (Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard.) Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
Blokkades elders in het paardenlichaam kunnen ook voor tongproblemen zorgen.
Door osteopaten worden vaak blokkades gevonden rond de eerste halswervel, in het tongbeen, in de schedel en ook rond het heiligbeen, ter hoogte van het kruis, dat via het ruggenmerg in verbinding staat met de schedel.
Door een blokkade in de rug (en dus ook onder het zadel) ontstaat een te hoge spanning rond het middenrif, dat via onderhuids bindweefsel weer in verbinding staat met het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de eerste halswervel

ONTSPANNEN TONG
Een paard kan met een vrije, ontspannen en zachte tong vrijer en met een betere coördinatie bewegen. Met een ontspannen tong kunnen de passen van het paard opvallend langer worden, zijn balans beter en bovenal wordt het paard gemakkelijker te rijden.


https://www.bitloospaardrijden.info/tong.php + tekeningen A, B

Dat betekent niet als je bitloos gaat rijden de problemen ineens weg zijn, die moet je rij-technisch oplossen

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:48

Mijn paard deed precies hetzelfde. Met boogjes in teugel prima te rijden, maar met meer druk in de staak, met hoofd naar benenden duiken, dreigen tot steigeren etc. Ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk. Iemand doet een stuk ijzer in je mond en gaat er aan zitten plukken, zou daar ook niet zo blij van worden.
Bij mij was het probleem opgelost toen ik bitloos ging rijden.

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:13

BeeMed schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde. Met boogjes in teugel prima te rijden, maar met meer druk in de staak, met hoofd naar benenden duiken, dreigen tot steigeren etc. Ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk. Iemand doet een stuk ijzer in je mond en gaat er aan zitten plukken, zou daar ook niet zo blij van worden.
Bij mij was het probleem opgelost toen ik bitloos ging rijden.


Daarmee zou het probleem met rijden bij Chico ook opgelost zijn. MAAR niet de reden waarom hij zo extreemgevoelig reageerde . Dat heeft de tandarts opgelost en de medicijnen tegen de ontsteking.

Dus zoek oorzaak, mond, sinussen, nek, hals etc. Als alles is uitgesloten kun je naar je eigen (on) gevoelige rijkunst kijken cq optoming.
Ik weet zeker dat Chico ook zonder rijden ongemak moet hebben gehad vd ontsteking en tanden. Dus toen ik er op zat wist ik gelijk dat er iets mis was id mond hetgeen ook klopte en blij dat ik mijn gevoelheb gevolgd.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:03

pien_2010 schreef:
BeeMed schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde. Met boogjes in teugel prima te rijden, maar met meer druk in de staak, met hoofd naar benenden duiken, dreigen tot steigeren etc. Ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk. Iemand doet een stuk ijzer in je mond en gaat er aan zitten plukken, zou daar ook niet zo blij van worden.
Bij mij was het probleem opgelost toen ik bitloos ging rijden.


Daarmee zou het probleem met rijden bij Chico ook opgelost zijn. MAAR niet de reden waarom hij zo extreemgevoelig reageerde . Dat heeft de tandarts opgelost en de medicijnen tegen de ontsteking.

Dus zoek oorzaak, mond, sinussen, nek, hals etc. Als alles is uitgesloten kun je naar je eigen (on) gevoelige rijkunst kijken cq optoming.
Ik weet zeker dat Chico ook zonder rijden ongemak moet hebben gehad vd ontsteking en tanden. Dus toen ik er op zat wist ik gelijk dat er iets mis was id mond hetgeen ook klopte en blij dat ik mijn gevoelheb gevolgd.


Zeker mee eens dat je daar moet kijken. Nu ben ik sowieso altijd wel geneigd om er vanuit de gaan dat een paard bepaald gedrag vertoond om iets aan te geven en dat je dingen moet gaan checken. Bij mij kwam elk jaar een goede tandarts. Maar hij hate gewoon een bit.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:11

Ik kan er werkelijk niets over zeggen zonder beeldmateriaal. Heb je een video TS?

Gebit na laten kijken en als daar niets uit komt de nek + hals + rug lijkt me sowieso een goede. Met filmpje zou het duidelijker kunnen worden of het medisch of rijtechnisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:15

BeeMed schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde. Met boogjes in teugel prima te rijden, maar met meer druk in de staak, met hoofd naar benenden duiken, dreigen tot steigeren etc. Ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk. Iemand doet een stuk ijzer in je mond en gaat er aan zitten plukken, zou daar ook niet zo blij van worden.
Bij mij was het probleem opgelost toen ik bitloos ging rijden.



zo simpel zal het niet bij allemaal zijn, een paard kan het bit niet meer vastpakken dat voel je gelijk maar daarmee is het mogelijke onderliggende de probleem niet opgelost

uit ervaring weet ik dat bitloze hoofdstellen ook niet altijd vriendelijk zijn op de neus en het paard daardoor ook weer gaat compenseren
gebit is goed te controleren, zadel kun je ook op alle mogelijke manieren aanpassen, maar problemen ontstaan door compensatiegdrag is veel lastiger te vinden en te herstellen

en dat maakt het juist zo lastig om de problemen bij een paard op te lossen

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 17:58

Ik les iedere week bij de instructrice van de vorige eigenaar. Maar de vorige eigenaar vond het probleem niet groot genoeg om eraan te werken/danwel het gebrek aan motivatie dus werd hij met een mega losse teugel gereden. Ik wil geen druk maar ik wil verbinding voelen en dat accepteert hij nu niet.

Tandarts is vandaag geweest en bleek toch hard nodig ondanks dat hij 6 maanden geleden nog behandeld was. Afgesproken met dierenarts om komende week eerst een aantal keer te gaan rijden om te kijken of het gedrag beter is geworden of nog steeds aanwezig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:09

Ook op wolfstandjes gecontroleerd? Die kunnen gemeen zeer doen.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:09

Als je wilt weten of het gedrag is of lichamelijk kan je hem ook een week op pijnstillers zetten en kijken of er verbetering is dan kan je medisch verder kijken! Is altijd lastig om te weten waar je het in moet zoeken

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:22

dresjoepie schreef:
Als je wilt weten of het gedrag is of lichamelijk kan je hem ook een week op pijnstillers zetten en kijken of er verbetering is dan kan je medisch verder kijken! Is altijd lastig om te weten waar je het in moet zoeken

Dat gaat met verborgen wolfstanden e.d. niet veel doen...
Daarbij ben ik nooit voorstander om zonder diagnose pijnstillers te geven, imo denken mensen daar altijd veel te makkelijk over.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:26

De Tandarts komt vandaag al toch dus dat evt probleem is dan al uitgesloten! Ik ben daar uiteraard ook geen voorstander van maar het kan zoveel duidelijkheid geven over een probleem zonder dat je van ostheo naar Da en uiteindelijk toch gedrag/manier van rijden gaat

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 10:49

Vandaag mag hij nog een dagje bijkomen, morgen begin in weer met longeren.

Dierenarts zei dat het een grote kans is dat het lag/ligt aan het gebit. Zijn bovenste ruinentanden lagen heel erg ver naar achteren dat telkens het bit er tegenaan zou moeten komen. Wellicht reageerde hij daar zo heftig op. Dit is nu opgelost.

Ik ga van de week eens rijden, is het gedrag er nogsteeds weer verder kijken en zoeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:50

dresjoepie schreef:
De Tandarts komt vandaag al toch dus dat evt probleem is dan al uitgesloten! Ik ben daar uiteraard ook geen voorstander van maar het kan zoveel duidelijkheid geven over een probleem zonder dat je van ostheo naar Da en uiteindelijk toch gedrag/manier van rijden gaat

Vraag m dan of hij naar wolfstandjes kijkt. Een bit op een wolfstandje voelt als een splinter in zijn kaak namelijk. Is het wel een dierenarts-tandarts? Anders kan hij niet verdoven.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:12

Linsey1998 schreef:
Vandaag mag hij nog een dagje bijkomen, morgen begin in weer met longeren.

Dierenarts zei dat het een grote kans is dat het lag/ligt aan het gebit. Zijn bovenste ruinentanden lagen heel erg ver naar achteren dat telkens het bit er tegenaan zou moeten komen. Wellicht reageerde hij daar zo heftig op. Dit is nu opgelost.

Ik ga van de week eens rijden, is het gedrag er nogsteeds weer verder kijken en zoeken.

Lijkt me wel slim hoor, zo kun je een voor een dingen uitsluiten.

Padoertje
Berichten: 1565
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:25

Linsey1998 schreef:
Vandaag mag hij nog een dagje bijkomen, morgen begin in weer met longeren.

Dierenarts zei dat het een grote kans is dat het lag/ligt aan het gebit. Zijn bovenste ruinentanden lagen heel erg ver naar achteren dat telkens het bit er tegenaan zou moeten komen. Wellicht reageerde hij daar zo heftig op. Dit is nu opgelost.

Ik ga van de week eens rijden, is het gedrag er nog steeds weer verder kijken en zoeken.


Wellicht is er iemand op stal met een inno sense bitje van Trust. Veel paarden die dat bit wel aan durven nemen. Hoop voor je dat je eea kunt uitsluiten na komst van de tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:11

* mogelijk een veel te strak aangetrokken sperriempje
of
*een te strak aangetrokken "aansnoerneusriem"

** in combinatie met een te laag hangend bit, kan voor veel irritatie zorgen

waardoor het paard zich beknot voelt in zijn vrijheid, niet kan knabbelen op het bit, voor de broodnodige ontspanning in nek en kaakgewricht

compensatie problemen kunnen al in een vroeg stadium van de opleiding beginnen en mogelijk heeft het paard zoveel gecompenseerd dat het nu op is en nu eerst onderzoeken waar het probleem echt zit

lees de openbrief aan meneer Anton hier op bokt

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:52

@TS ik ben benieuwd of het nu na de tandarts inderdaad beter gaat. Goed dat je luistert naar je paard. Qua probleem heb ik er 2 gereden met totaal niet de hand willen aannemen, waarbij 1 ook compleet in de staak ging en omhoog durfde te komen.

Bij de ene ben ik inderdaad tijdelijk bitloos aan de slag gegaan, en dit heeft inmiddels ook een ander bit. (En vastgestelde halsartrose). Ondanks dat ie bij de vorige altijd op dubbel gebroken liep. De ander ben ik terug naar 0 gegaan: iemand vanaf de grond de hulpen laten overnemen en eerst alleen maar mee ‘liften’. Toen rustig de been hulpen over gaan nemen: been was ook meteen staken, en toen dat goed ging rustig weer contact gaan nemen. Ging hij dan staken: contact gelijk en licht houden en verder wachten... ging ik op zo’n moment drijven, dan kwam hij ook omhoog. Wachtte ik rustig, dan besloot hij zelf dat hij verder durfde en kon lopen.

Mocht het probleem nu na de tandarts blijven zou ik ook de nek en hals idd laten checken.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 12:31

Paard voelt inmiddels wel beter in de mond, maar staak gedrag blijft. Gister was er toevallig en een osteopaat op stal en die zei dat hij compleet vast zit. Ik laat hem maandag behandelen en naar haar bevindingen ga ik eventueel nog naar de kliniek mocht dat nodig zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:00

Linsey1998 schreef:
Paard voelt inmiddels wel beter in de mond, maar staak gedrag blijft. Gister was er toevallig en een osteopaat op stal en die zei dat hij compleet vast zit. Ik laat hem maandag behandelen en naar haar bevindingen ga ik eventueel nog naar de kliniek mocht dat nodig zijn.


Ik zou eerst naar de kliniek gaan en misschien daarna op hun advies nog laten behandelen door een osteo.
Osteopaten doen bijna niets anders dan symptoombestrijding. In 90% van de gevallen ligt er altijd een onderliggende oorzaak ten grondslag aan de klachten. Of uit andere delen van het lichaam of uit de bovenlijn zelf. Dan is er nog 9% wat komt door verkeerde rijerij, mensen die hun paarden vastrijden in plaats van los. En die ene procent is voor paarden die door een keer verkeerd rollen of draaien geholpen zijn door een behandeling van een osteo. Die mensen verdienen goud geld met die 99%. Maar eigenlijk zijn ze daar helemaal niet voor nodig.
Er is duidelijk iets niet goed bij jouw paard, een paard staakt niet zo maar als je de teugels aanneemt. Dat kan een osteo niet oplossen. Of misschien heel even de gevolgen wegnemen maar de oorzaak ligt ergens anders. Het is een soort paracetamol nemen bij hoofdpijn door een hersentumor (als je snapt wat ik bedoel). Ik zou nu echt duidelijkheid willen hebben. Laat hem goed doorlichten, dan weet je het tenminste.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:33

Het is wel belangrijk om te weten waarom hij vast zit inderdaad, als het komt door bijvoorbeeld KS problemen of artrose in/ op de halswervels. Dan is een osteo symptoombestrijding..maar ik snap best als je dat eerst wilt proberen.

In ieder geval is het belangrijk om als het paard wel los gemaakt kan worden, hem eerst een paar maanden goed te trainen onbelast aan de (dubbele) longe oid. Zodat er echt een soort "reset" kan plaats vinden voordat er weer ohz getraind gaat worden. Moet je wel weten of hij pijnvrij is.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard staakt bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:58

Ik heb een hele goede osteopaat die ik persoonlijk ken. Zij heeft mij vaker bij andere paarden halverwege doorgestuurd naar de kliniek. Het is absoluut niet de eerste de beste osteopaat. Ik wacht maandag eventjes af, mocht zij ook vinden dat de kliniek nodig is, dan ga ik uiteraard direct heen.

Het blijft alleen gek, dat het paard het soms 2 weken niet vertoond en de andere week weer behoorlijk erg.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:31

Dat is inderdaad vreemd, veranderd er dan iets qua management of training? ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Janneke2

Berichten: 22874
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:56

Citaat:
Osteopaten doen bijna niets anders dan symptoombestrijding. In 90% van de gevallen ligt er altijd een onderliggende oorzaak ten grondslag aan de klachten. Of uit andere delen van het lichaam of uit de bovenlijn zelf. Dan is er nog 9% wat komt door verkeerde rijerij, mensen die hun paarden vastrijden in plaats van los. En die ene procent is voor paarden die door een keer verkeerd rollen of draaien geholpen zijn door een behandeling van een osteo. Die mensen verdienen goud geld met die 99%. Maar eigenlijk zijn ze daar helemaal niet voor nodig.

Misschien is het hier niet de goede plek voor een discussie over osteopathie, maar ik vind dit schromelijk overdreven.