Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard juiste galop

 
Profiel   

Hoi
Mijn pony is 16 jaar is nu omgeveer onderhalf jaar zadelmak heb alles super rustig gedaan kwa inrijden het is een haflinger
Maar we lopen ergens tegen aan ik krijg haar maar niet in de juiste galop heb echt al veel geprobeerd ik neem elke week les met haar ze snap het gewoon niet in de wei springt ze meestal juist aan zonder zadel met de longe springt ze ook super vaak niet goed aan en ik neem ze vaak aan de longe ik neem de ook altijd terug in draf als ze niet goed zit als ze dan is juist zit beloon ik haar maar ze snapt het niet denk ik of is dit uit protest ik weet het niet in zit echt met me handen in men haar ik zou zo graag willen dat ze het kan iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 14:54 



 
Profiel   

Het komt waarschijnlijk omdat je pony nog geen balans heeft op de kleine voltes die je in de (longeer)bak maakt (20m is klein in dit geval). Dat is iets dat te trainen is, maar echt lang duurt, minstens een jaar als je mazzel hebt. Het is in ieder geval zeker geen protest, een paard gaat niet expres in 'de goede/verkeerde galop'.
Wat je kan doen met dit specifieke probleem is
1. Met zo min mogelijk stelling rijden (dus echt proberen bochten zonder stelling of zelfs in lichte buitenstelling te rijden)
2. Op het verkeerde been blijven lichtrijden en de galophulp geven als je in het zadel komt
3. In buitenstelling aangalopperen
4. Niet in de hoek, maar in de wending aangalopperen: Wend bij B af, ga bij E links (of rechts) en galoppeer in die wending aan (hiermee breng je het paard juist uit balans, dus het is prima te gebruiken om je paard te leren op de hulp aan te galopperen, maar niet op de lange duur om hem goed te laten galopperen).

En daarnaast aan de balans blijven werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 15:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [RT-V] Rijtechnische vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-20 17:39 



 
Profiel   

Sowieso moet je je beseffen dat een paard in natuurlijke omstandigheden zelf de 'goede' galop kiest omdat dat simpelweg het prettigste loopt voor het paard. Daarom zie je gezonde veulens al galopwissels maken in de weide bij hun mamma als ze van richting veranderen. Als een paard dus niet in de goede galop gaat betekent dat dat ze dat niet goed kunnen. Ofwel omdat ze stijf zijn, ze de balans niet goed hebben of omdat de ruiter tegenstrijdige signalen geeft. Expres de verkeerde galop kiezen zou betekenen dat ze ook zichzelf plagen omdat ze dat van nature al niet graag doen.

Is dit dier behandeld door een fystio/ osteo? Is het goed los? Hoe gaat het met het wijken etc in stap en draf? Dat geeft je een beeld van hoe los het dier is bij de achterhand. Die losheid is nodig wil het soepel kunnen aanspringen, ook op de lastigere kant. Net als een mens heeft een paard ook een voorkeurskant. Alleen naarmate hij losser is en beter getrained zal die er minder nadeel van hebben.

Dus: zorg dat je een los paard hebt en dat alle voorbereiding goed is en dan pas die lastige galop gaan meepakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 08:39 



 
Profiel   

Heb je al wel eens een fysio erbij gehad? Of naar het zadel gekeken? Of het gebit?

Dit kunnen namelijk allemaal redenen zijn waarom een paard niet in de juiste galop wil aanspringen. Zou zelf eerst daar eens naar kijken en daarna het rijtechnisch gaan oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 00:56 



 
Profiel   

De schouder naar binnen zetten en dan aangalopperen. Als je dat niet kunt zou ik je de tip van het licht rijden op het verkeerde been adviseren. Of een stukje wijken voor je de hulp geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-20 16:45 



 
Profiel   

Mankeert je paard niets?
Zo niet, dan vooral je paard een beetje naar binnen instellen en je binnenbeen extra hulp geven bij het aanspringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-20 11:33 



 
Profiel   

[quote="Heiberg"]Mankeert je paard niets?
Zo niet, dan vooral je paard een beetje naar binnen instellen en je binnenbeen extra hulp geven bij het aanspringen.[/quote hyyy ze heeft ze wat voetje diee naar buiten zijn een beetje hie tis de hoefsmid aan het werken maar hij zij dat day de oorzaak niet kon zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 13:05 



 
Profiel   

Voor een paard bestaat er geen 'verkeerde' galop, dus het belonen bij 'goed' aanspringen is altijd leuk voor je pony omdat er waardering uit blijkt, maar er van leren wat de 'goede' galop is, gaat hij er niet van doen. Dat zal toch een kwestie van lenigheid en balans zijn, en mogelijk ook even een kritische blik naar je eigen houding en zit. Eén van mijn nieuwe lesklanten liep er ook tegenaan dat haar pony linksom zo lastig galoppeerde, maar ze bleek zelf in haar lijf 'rechtsaf' te zitten waardoor ze hem onbedoeld behoorlijk in de weg zat. Met wat extra aandacht richting haar houding, bleek het 'galopprobleem' als vanzelf opgelost te zijn.
Even een osteopaat erbij is ook nooit verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 13:26 



 
Profiel   

op een kleine volte rijden en vandaar uit aanspringen om de goede galop aan te leren werkt ook goed. Ligt je zadel goed?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 17:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen