Bit koetspaard-> onderzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Bit koetspaard-> onderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:58

Ik heb sinds kort een haflinger gekocht van 9 jaar, een flinke kerel van 1.57 en boommaat 35 (zonder te dik te zijn).

Kereltje heeft "zijn hele leven" voor de koets gelopen en kent alleen "gas". Hij is sinds dit jaar onder zadel en ik heb hem nu gekocht (nu goed 5 maand sporadisch onder zadel).

Hij kent alleen een liverpoolstang en nu sinds ik hem rij is hij dus enorm sterk. Ik ben gewend mijn paarden met een ongebroken trens te rijden, maar ik was met hem begonnen met een dubbelgebroken bustrens, alleen probeert hij dan steeds zijn tong erover te gooien (nog niet gelukt, maar het lijkt zo). Ook gaat hij zijn hoofd op het begin van het rijden steeds omhoog gooien.(tandarts zou erbij geweest zijn vlak voor ik hem kocht)
Ik probeer zelf ervoor te zorgen dat ik gelijke druk heb en rijtechnisch voornamelijk hem op de buitenteugel rijd in wendingen, dit lukt redelijk, en verder geen gehoor te geven aan zijn kop gooien, na een 15 minuten begint hij wel te zakken met zijn hoofd, maar op het begin is het het hoofd de lucht in, onderhals vast zetten en gas! Ik ben dan alleen maar bezig met hem terug nemen, want op zit geeft hij dan geen gehoor. Eens dat wat mindert wilt hij wel langzaam gaan zoeken naar het bit.
(tijdens het proefrijden ging hij niet met zijn hoofd gooien :? ik heb twee x op hem gereden toen bleek dat het zadel te klein was, die was vandaag wel passend)

Ik weet nu niet goed wat doen, of met welk bit rijden.

De bitten in mijn bezit:

- Dubbelgebroken bustrens:16mm gebruikt maar erna had hij ineens een wondje? raar met een bustrens(buitenkant lip, ongeveer 0.5 cm achter zijn lip rand. ook zit hij maar de hele tijd met zijn tong ermee bezig. kent geen gebroken bitten

- dubbelgebroken kneveltrens 16mm (ik dacht dit helpt hem beter met sturen) maar hier ging hij dus vorige keer raar mee doen, en met mijn anatomisch hoofdstel gingen die staafjes aan de zijkant steeds onder de neusriem zitten.

- Dubbelgebroken pessoa bit : nog nooit gebruikt

- ongebroken bustrens HH (12mm): vandaag mee gereden, ik vond het redelijk; hij begon met hoofdgooien en dat minderde op den duur, maar omwille van het "zachtheid" van het bit, was ik wel de eerste 15 minuten aan het tegenhouden als een gek. ik ben bang door dit "trekken" zijn lagen er niet goed onder zitten, uiteindelijk wil ik hem wel graag naar zulk zacht bitje laten gaan, en dacht dat het bitstuk uit 1 geheel hem beter leek aangezien hij dit van een koetsbit gewend is.


Ik weet nu niet goed waarmee ik verder moet. dikker bit? enkelgebroken bit? (nooit in mijn leven gebruikt), .... had zelfs aan bitloos gedacht, maar het idee van zo een druk te moeten geven op zijn neus vind ik niet kunnen, maar wie weet gaat hij net rustiger zijn? Ik denk ook eerder dat dit rennerig gedrag gewoon uit fout aangeleerd gedrag is door de vorige eigenaar(die alleen mende).

Ik weet nu dus niet goed waar ik me het best op focus, zoiezo wil ik over naar een zacht bit, mijn handen zijn redelijk meegaand en rustig ondanks zijn geloop, ik doe ophoudingen maar laat steeds weer los, is het dan wel nodig om over te gaan naar een zwaarder bit en dan weer af te bouwen? Of moet ik gelijk een zacht bit gebruiken met het feit dat ik de eerste zoveel minuten wel echt moet tegenhouden vooraleer hij rustig is en pas naar mijn zit wil luisteren. (op voorhand longeren geeft geen beterschap)

graag raad.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:04

Als hij het 15 minuten goed doet, kun je beter dan stoppen. En dit dan langzaamaan uitbouwen. Denk dat dat beter is, dan dat je er een ander bit in doet. Je kam van een paard wat 5 maanden onder het zadel is nog geen stabiele aanleuning verwachten

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Bit koetspaard-> onderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:18

nee dat lees je fout, pas NA 15 minuten wil hij langzaam ontspannen. ik verwacht zéker geen stabiele aanleuning, ik probeer nu net de juiste keuze te maken om hem het vertrouwen te geven in het bit en het feit dat hij niet onder zadel moet gaan rennen zoals hij in het verleden voor de koets blijkbaar wel is aangeleerd.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:21

Volgens mij heeft dit weinig met de koets te maken. Je paard is gewoonweg slecht opgeleid. Ook een menpaard hoort gevoelig te zijn en na te geven en niet enkel “gas” te geven. Dáár loop je op vast. Jij probeert nu dressuurmatig wat voor elkaar te krijgen wat hij niet kent.
Ik zou eerder met grondwerk, longeren, werk aan de lange teugel, .. hem proberen basis bij te brengen.
Succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Bit koetspaard-> onderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:08

Het lijkt mij sterk, dat hij voor de wagen alleen maar hard mocht. Veel te gevaarlijk. Ik denk dat je iets duidelijker je punt moet maken. Gas is op de kleine volte of halthouden en achterwaarts laten gaan. Eens kijken hoelang gas dan nog de gemakkelijkste uitweg is.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bit koetspaard-> onderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:21

Dat hij zithulpen niet snapt is volkomen logisch voor een paard dat alleen maar aangespannen gereden is.


De hulpen die hij kent zijn anders.
Meer op stem.
Op zweep tegen flank voor buiging
Op leidseldruk recht naar achteren (hand van de hals af bewegen is bijvoorbeeld aangespannen niet mogelijk)

Balans met gewicht op je rug is totaaaaal anders dan balans met een getrokken gewicht.



Behandel dit paard maar eens als een driejarige die pas een keer of 10 onder het zadel geweest is...
Dan is hoofd onrustig en niet reageren op zithulpen in een keer volkomen logisch...

Kegel
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:10

Ik vroeg me af of je ondertussen een goed bit gevonden hebt? Zit in exact dezelfde situatie als jou (7-jarige haflinger gekocht die nog niet zo lang onder het zadel is en voordien enkel Myler-bit kende), en ben ook nog op zoek naar een gepast bit :o