Problemen met buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:33

Lindsey_99 schreef:
Ah, mooi. Het kan heel goed aan het bit liggen, als het bij gewoon wandelen ook niet stil blijft in de mond. Het zal dan echt niet lekker zitten vermoed ik. Een binnenvetter heeft veelt tijd nodig, ik heb een enorme binnenvetter die zich pas na maanden durfde te openen. Stikbraaf hoor, maar het heeft echt tijd nodig gehad. Hopelijk vindt je uit waar het aan ligt, en wellicht is bitloos ook nog een optie als je er niet uitkomt met hoofdzwaaien.


Dank je wel! Ik ga iig morgen de ostheopaat bellen, kijken of dat nog wat oplevert. En verder eerst maar eens wat stappen terug en dressuurmatig meer aan de slag.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:36

Ik denk dat Ruitje zinnige dingen schijft.

Verder hoeft spanning niet altijd negatieve spanning te zijn, het kan ook 'excitement' zijn - buitenrijden is leuk, paarden houden van beweging, en het kan dus ook enthousiasme zijn waar hij geen uiting aan kan geven. Daarna gaat dat wel in een kringetje van frustraties omdat het niet echt ergens heen kan, maar de aanleiding kan volgens mij heel goed een positief gevoel van enthousiasme zijn.

Verder kun je een martingaal overwegen. Als je die goed afstelt doet die niet zoveel totdat een paard echt het hoofd omhoog gooit. Geen oplossing, maar het kan wel in de tussentijd ongelukken voorkomen (en je kunt je teugels niet per ongeluk kwijt raken als ze uit je handen getrokken worden, dat is ook een voordeel.)

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:51

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je les voor het dressuurmatige werk?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:08

Ik gebruik een martingaal.
Het zou idd ook enthousiasme kunnen zijn, maar omdat hij al staat te zweten als ik ga poetsen(ik poets ook regelmatig als we daarna helemaal niets gaan doen), leg ik dat niet positief uit. Maar positief of negatief, die spanning moet afvloeien.

Nee, geen les maar wel het overwegen waard.

thequeensmum
Berichten: 3560
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:15

Ik heb maar één tip voor je: neem les!!
Wil je niet beledigen, maar je komt niet over als een heel ervaren persoon. Zonder hulp ga je dit echt niet redden

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:25

MairiMacBran schreef:
Ik gebruik een martingaal.
Het zou idd ook enthousiasme kunnen zijn, maar omdat hij al staat te zweten als ik ga poetsen(ik poets ook regelmatig als we daarna helemaal niets gaan doen), leg ik dat niet positief uit. Maar positief of negatief, die spanning moet afvloeien.

Nee, geen les maar wel het overwegen waard.

Weet niet in welke regio je zit, maar ik kan Dravend Succes zeker aanraden als instructrice. Heeft verstand van dravers en geeft daarnaast ook heel erg fijn les. Echt gericht op rechtrichten en ontspanning tijdens het rijden :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:33

Ik denk dat Ruitje idd hele goede tips geeft!
Kan hij verder zijn energie goed kwijt in de wei etc? Wat krijgt hij te eten? Misschien staat dat niet in verhouding tot zijn werklading en heeft hij daardoor ook te veel energie waardoor het gedrag verergert?
En hoe doet hij het wanneer je met een ander (rustig) paard erbij naar buiten gaat?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:41

truus1957 schreef:
Ik heb maar één tip voor je: neem les!!
Wil je niet beledigen, maar je komt niet over als een heel ervaren persoon. Zonder hulp ga je dit echt niet redden


Je beledigt me niet hoor. Ik rij al vanaf mijn tiende, maar dit is mijn eerste eigen paard en ja, dat is heel anders dan jarenlang lessen op manegepaarden, of een doodbraaf bijrijdpaard. Ik heb nooit enige dressuurambitie gehad, maar kan echt wel redelijk rijden.
Ik bel morgen de ostheopaat, als zij geweest is ga ik instructie zoeken en morgen heb ik contact met de stal waar we de paarden gekocht hebben, zij zijn ook heel kundig en hebben gezegd contact op te nemen als ik ergens tegenaan zou lopen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:42

Dilan93 schreef:
Weet niet in welke regio je zit, maar ik kan Dravend Succes zeker aanraden als instructrice. Heeft verstand van dravers en geeft daarnaast ook heel erg fijn les. Echt gericht op rechtrichten en ontspanning tijdens het rijden :)


Drenthe...

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:47

MairiMacBran schreef:
Dilan93 schreef:
Weet niet in welke regio je zit, maar ik kan Dravend Succes zeker aanraden als instructrice. Heeft verstand van dravers en geeft daarnaast ook heel erg fijn les. Echt gericht op rechtrichten en ontspanning tijdens het rijden :)


Drenthe...

Ik weet niet of ze al lesroutes daar heeft, maar weet wel dat ze op steeds meer plekken komt. Je zou altijd een berichtje kunnen doen, mocht je interesse hebben :)

Edit: even gespiekt, zie dat er een route naar Drenthe op de planning staat.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 23:02

Cayenne schreef:
Ik denk dat Ruitje idd hele goede tips geeft!
Kan hij verder zijn energie goed kwijt in de wei etc? Wat krijgt hij te eten? Misschien staat dat niet in verhouding tot zijn werklading en heeft hij daardoor ook te veel energie waardoor het gedrag verergert?
En hoe doet hij het wanneer je met een ander (rustig) paard erbij naar buiten gaat?


Ze staan dagelijks in de wei. Die van mij was dat niet gewend dus ik heb dat rustig opgebouwd. Hij is heel rustig op de wei, al zie ik wel wat apart gedrag. Hij is dominant over het paard van dochter, die in zijn kudde eerder dominant was. Als die van dochter heeft gemest jaagt ie ‘m weg en gaat er van eten.
Hij krijgt inmiddels twee kilo merriebrok, dat kreeg hij op zijn oude adres omdat hij daar heel schraal aan kwam. De brok ben ik langzaam aan het afbouwen en wordt straks vervangen door een vitaminebrok. De brok gooi ik door luzerne digest van Hartog, verdeeld over twee voerbeurten. Verder krijgt ie nog driekwart schep fibrebeet per dag en onbeperkt hooi in een slowfeeder. Hij is inmiddels al mooi aangekomen.
Geen voer waar hij overmatige energie van krijgt.
Verder zijn we bezig met een kuur omeprazol. Tandarts tevens dierenarts verdenkt hem van een maagzweer, al vertoont hij eigenlijk geen symptomen.

Paard van dochter is rustig en braaf, dat heeft dus geen effect.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 24-02-21 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 23:03

Dilan93 schreef:
Ik weet niet of ze al lesroutes daar heeft, maar weet wel dat ze op steeds meer plekken komt. Je zou altijd een berichtje kunnen doen, mocht je interesse hebben :)

Edit: even gespiekt, zie dat er een route naar Drenthe op de planning staat.


Ik ga kijken, dank je wel!

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:12

Je hebt hem een maand.
Ik doe de eerste maand echt niks met ze. Niks dan verzorgen en een beetje poetsen en chillen. Paarden hebben onwijs veel tijd nodig om te wennen, aan jou, aan de nieuwe stal, de andere paarden, alles. En zeker een nieuw paard geef ik in het begin best heel veel tijd, ze krijgen heel veel nieuwe indrukken en dat moeten ze ook allemaal maar verwerken, dat kost tijd.

Ga eerst eens gewoon lekker niks doen met ze. Gewoon bij ze zijn, undemanding time is zo belangrijk. Een stuk vertrouwen opbouwen, de veilige persoon worden.

Paarden kunnen heel heftig reageren als je dingen gaat vragen voordat ze daar klaar voor zijn en dat is heel normaal, dan zijn ze overprikkeld.
En daarna ga je kleine, makkelijke dingetjes vragen, die ze al best goed kennen (en dan is dat op een nieuwe plek soms echt weer een uitdaging) en pas als je echt het gevoel hebt dat je paard thuis is, goed aan jou gewend, en je ook nog leuk en veilig vindt, kan je moeilijke dingen gaan doen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 23:23

Ik zie bij Dravend Succes op de site geen route naar Drenthe op de planning...meest recente is december.

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:37

MairiMacBran schreef:
Ik zie bij Dravend Succes op de site geen route naar Drenthe op de planning...meest recente is december.

Op Facebook/ Instagram staan recentere planningen :)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 23:39

Ah, dank je! Ik heb via Insta gereageerd, daar staan idd recente data.

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:37

Herkenbaar verhaal. 'Mijn' draver doet het beter op een ongebroken bitje. Ik rij zelf liever met dubbelgebroken, maar dat vond ze echt niks. Zij wordt wel beduidend makkelijker als ze ook af en toe flink haar benen mag strekken onder het zadel.

thequeensmum
Berichten: 3560
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:49

Ben echt heel benieuwd hoe het jullie vergaat als je een poosje les hebt. Zou het leuk vinden als je af en toe eens een update geeft.
Ik ben er wel achter ( en dat is geheel op mij van toepassing ) dat ik vond dat ik ook heel aardig kon rijden. Op latere leeftijd het rijden wat serieuzer opgepakt en hoe meer ik leer, des te meer ik erachter kom hoe weinig ik weet.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:52

En misschien ook het proberen waard, je dochter eerst in de bak even laten rijden en dan lekker uitstappen buiten met jou ernaast (desnoods een lijn eraan).
Je zegt dat hij met wandelen braaf is.
Misschien om zo vertrouwen te krijgen?
Hij heeft jou als steun en er zit toch iemand op en als dat goed gaat zo beetje afbouwen door steeds wat meer afstand te nemen.
Ook begrijp ik uit je verhaal dat er best wat veranderingen gaande zijn, bovenop een verhuizing van stal en eigenaar. Denk aan voer , weidegang enz.
Dus ik zou ook gewoon nog even lekker de tijd nemen en hem de tijd gunnen om alles te verwerken.
Het ene paard stap je zo op na verkoop zo op en het andere heeft echt wat meer tijd nodig.
Komt vast wel goed, en bij twijfel idd oude eigenaar vragen of de DA of iemand die je vertrouwd met kennis en kunde.

Waarbij is niet zeg dat je hem dan maar moet laten staan en niets meer doen.
Je kan gerust lekker aan de slag, maar hou in je achterhoofd dat voor hem alles nieuw is
en hij de weg nog moet leren. Vaak scheelt dat al voor jezelf en hoe je ermee omgaat.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 13:47

We gaan nu eerst lichamelijke ongemakken uitsluiten(of juist niet...). Zadelmaker is geweest en vond hem gevoelig op de rug.
Het zweten zodra ik ga poetsen vind ik ook vreemd. Hij vindt het ook vervelend als ik zijn hoofd aanraak. Als het puur functioneel zoals poetsen, halster en hoofdstel op en af en het geven van de omeprazol laat hij dat letterlijk lijdzaam over zich heen komen, maar even een aai of een knuffel, daar moet hij niks van hebben. Het dominante gedrag in de wei, als weidemaatje mest er op af stormen, weidemaatje agressief wegjagen en dat ook blijven doen, vind ik ook vreemd.

Ik heb contact gehad met de eigenaresse van de stal waar we ze gekocht hebben en zij herkent helemaal niks van dit gedrag, hij zou ten allen tijde een onderdanig mak schaap zijn, eerder te sloom dan te heftig en altijd aan een lang teugeltje buiten hebben gereden.
Vastgelegen bij ons op stal of hoofd gestoten en dus pijn was zo ongeveer de conclusie en ze raadde ons Den Hoek aan.
We hebben eerst contact opgenomen met onze eigen dierenarts, tevens ook holistisch dierenarts en staat erg goed bekend. Ze woont bij ons in de straat en dat scheelt ook weer een hoop stress wbt vervoeren, bovendien kan dochters paard echt nog niet uren alleen op stal of in de wei, dan raakt ie volkomen in paniek.
Wij denken nu eerst aan ostheopaat en cranio sacraal therapeut, maar wachten af waar de dierenarts mee komt, maar ik ga er niet meer op tot hij nagekeken is. Lekker de hele dag in de wei en poetsen en wandelen it is.
Ik heb ook een ongebroken bitje besteld en een lage neusriem, kijken of dat nog iets uitmaakt.
Ze werden daar zonder neusriem gereden.

fransje23

Berichten: 15403
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:23

Het krachtvoer en de fibrebeet wat sneller afbouwen zou ook kunnen helpen. Je schrijft dat hij mooi op gewicht is en met de huidige arbeid geeft 2 kilo merriebrok en de fibrebeet teveel energie.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:37

Ik zou allereerst gewoon even een neusnetje bestellen. De hazelaars bloeien, dus als ie last heeft van pollen kan dat nu al. Ook omdat je zegt dat ie het in de wei ook doet. Wellicht neemt dat al een hoop van jouw en zijn ongemak weg.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:09

Je kunt zijn ribben niet meer zien, maar ik vind zijn achterhand nog wel schraal ogen, nog wat ingevallen. De merriebrok ben ik flink aan het afbouwen(al zou hij daar niet heet van moeten worden toch?), maar de fibrebeet is toch bij uitstek voer waar ze geen overmatige energie van krijgen. En juist omdat hij verdacht wordt van een maagzweer is fibrebeet juist weer goed.

In de wei doet hij het alleen bij opwinding, meestal ‘s morgens even als ze in de wei worden gezet. Daarna is hij heel relaxt, grazen en suffen. Behalve als er het weidemaatje weggejaagd moet worden bij de mest.
Maar een vliegenkap en neusnetje zitten inderdaad al in de pijplijn.

Ik heb ook nog eea over headshaking opgezocht en bekeken en daar zie ik toch ook overeenkomsten in, behalve dan dat hij het voornamelijk op buitenrit doet, in de bak doet hij het lang zo erg niet. Het zou wel verklaren waarom hij het onprettig vindt als ik aan zijn hoofd kom. Maar wellicht moet ik gewoon Google maar even uitzetten.

fransje23

Berichten: 15403
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:47

Waarom zou hij van merriebrok niet heet kunnen worden?
Er zit meestal rond de 30% koolhydraten in wat toch snelle energie is.

Achterhand zal vast ook voller worden als er meer bespiering op komt.

Voor de maagzweer zit je met het onbeperkte ruwvoer al goed!Gaat erom dat de maag niet te lang leeg is.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:18

Dat je nieuwe paard zich bij jou heel anders gedraagt dan bij zijn vorige eigenaresse vind ik heel normaal. Álles is anders voor hem, dat heeft echt veel impact.
Ga er vanuit dat het 6 tot 12 maanden duurt voordat hij gesetteld is.
Veel wandelen helpt om een betrouwbaar buitenrijpaard te ontwikkelen (bij de mijne heeft het zelfs 1,5 jaar geduurd voordat buitenrijden vanzelfsprekend en makkelijk is, dus een maandje is echt wel heel kort voor een paard)