Met een huppeltje naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 21:40

Mijn paard maakt bij de overgang stap-draf van nature een klein huppeltje. Hij deed het al in vrijheid toen ik hem als vierjarige kocht.

Dat zou komen doordat hij in stap teveel op de voorhand loopt. Kan best.

Nu heb ik in het rijden 2 manieren gevonden om het te vermijden en ik vraag me af welke de beste is.

1) ik vraag hem voor de overgang een beetje extra diep en rond en maak dan een vloeiende overgang, vooral op mijn zit. Hij start dan mooi over zijn rug, maar weer wat op de voorhand.
( in L1 en L2 koos ik altijd hier voor)

2) ik verzamel mijn stap een beetje met de bedoeling om de achterbenen er beter onder te krijgen. Hij stelt zich dan iets hoger in. Hij verrtrekt dan wat meer op de achterhand, maar boet een beetje in op het over de rug.

Wat is de beste optie? ( ik rijd nu m2 en mijn paard wordt 8)

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:45

Is er ooit gekeken naar waarom hij het huppeltje maakt?
Want voordat je het gaat vermijden is het wel handig om de oorzaak te weten.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:49

Ik zou gaan voor een optie 3; groter/vlotter/actief stappen met voldoende lengte in de hals, dan van achteruit aandraven

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:53

Als het enkel onder het zadel is dan is het meestal rijtechnisch. Maar in vrijheid is voor mij niet een positief ding en daar zou ik minimaal een fysio naar laten kijken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:59

koend schreef:
Mijn paard maakt bij de overgang stap-draf van nature een klein huppeltje. Hij deed het al in vrijheid toen ik hem als vierjarige kocht.

Dat Mijn Knollie zie ik het zelden los doen, maar de eerste paar overgangen met mij aan boord gaan vaak huppelend.
Er was een tijd dat ze bleef huppelen, een soort galop met de voorbenen.
Citaat:
Dat zou komen doordat hij in stap teveel op de voorhand loopt. Kan best.

... dat zou natuurlijk kunnen. Of krachtgebrek in de achterhand.
Voor mijn Knollie is het schreefheid: met meer gewicht op rechts 'wil' / durft ze rechts niet echt op te tillen en maakt links een grote pas en rechts een kleine. (Er was een tijd dat ik schrok : 'help, ze is kreupel!')

Mijn voorkeur heeft 2) - icm recht richten / verticale balans.
2) ik verzamel mijn stap een beetje met de bedoeling om de achterbenen er beter onder te krijgen. Hij stelt zich dan iets hoger in. Hij verrtrekt dan wat meer op de achterhand, maar boet een beetje in op het over de rug.

(Wat precies bedoel je met 'hij boet in mbt over de rug'...? Ik snap dat optie twee anders voelt dan optie 1. Maar bij correct verzamelen wordt de rug juist bol...)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:06

Is het paard wel echt aan het been? Vaak zie je dat paarden zich van het achterbeen afdrukken in de overgang als ze niet van achter naar voren door het lijf zijn. Belangrijk is dat de stap echt goed van achter naar voren door het lijf is en je het gevoel hebt dat je altijd, op ieder moment, makkelijk weg kan draven. De reactie aan het been is daarbij heel belangrijk.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 22:18

Tja, hij stapt ruim en goed door zijn lijf.
Als hij dan plots beseft " yes, ik mag draven", dan start hij zijn eerste drafpas met een mini huppeltje. Het is klein, maar je voelt het en een aandachtig kijker ziet het.

Hij zou inderdaad nog beter aan het been mogen zijn. Het is een punt waar wij altijd aan blijven werken.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:22

koend schreef:
Tja, hij stapt ruim en goed door zijn lijf.
Als hij dan plots beseft " yes, ik mag draven", dan start hij zijn eerste drafpas met een mini huppeltje. Het is klein, maar je voelt het en een aandachtig kijker ziet het.

Hij zou inderdaad nog beter aan het been mogen zijn. Het is een punt waar wij altijd aan blijven werken.

Zorg dat hij aan je been en ook tussen je hand en been is. Dus evenveel gewicht op lv en rv. Iedere overgang herhalen tot de overgang 100% van jou en écht aan je been was.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:27

Op de volte een paar pasjes laten wijken voor je binnenbeen en in dat wijken je draf hulp geven. Dus 2/3 pasjes opzij zetten en bij het 2e pasje al wijkend aandraven. Wil vaak goed helpen.

Sherivey
Berichten: 8621
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:28

Weet dat sommige paarden dat doen als ze ergens vast zitten (dacht in de schouder).
Een keer door fysio laten nakijken kan geen kwaad :)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:31

xmarliez schreef:
Op de volte een paar pasjes laten wijken voor je binnenbeen en in dat wijken je draf hulp geven. Dus 2/3 pasjes opzij zetten en bij het 2e pasje al wijkend aandraven. Wil vaak goed helpen.

Klopt, maar vooral als het gewicht teveel op het binnenvoorbeen is :) als het paard al over de buitenschouder gaat, heb je er niet veel aan.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 22:35

Ik heb het gevoel dat de overgangen van mij zijn, dat hij direct reageert, dat hij behoorlijk recht is ( ook zoiets wat ajtijd beter kan), schijnovergangen ... alles lijkt te lukken
Alleen,
Als ik gewoon, zonder veel rijderij, van een vlotte stap naar een vlotte draf wil, maakt hij dat huppeltje.

1 iemand verkoos al optie 2, met een aandachtspunt dat hij zijn rug eerst moet opbollen.
1 iemand spreekt van wijkend aandraven, dat lukt me ook. Maar wat is het voordeel daarvan op mijn 2 "rechte" methoden?

De rest lijkt er wat opheen te praten. Of zie ik het verkeerd?

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:37

koend schreef:
Ik heb het gevoel dat de overgangen van mij zijn, dat hij direct reageert, dat hij behoorlijk recht is ( ook zoiets wat ajtijd beter kan), schijnovergangen ... alles lijkt te lukken
Alleen,
Als ik gewoon, zonder veel rijderij, van een vlotte stap naar een vlotte draf wil, maakt hij dat huppeltje.

1 iemand verkoos al optie 2, met een aandachtspunt dat hij zijn rug eerst moet opbollen.
1 iemand spreekt van wijkend aandraven, dat lukt me ook. Maar wat is het voordeel daarvan op mijn 2 "rechte" methoden?

De rest lijkt er wat opheen te praten. Of zie ik het verkeerd?


Heb je beeldmateriaal? Dat maakt het analyseren “waar het fout gaat” en waar dus de oplossing ligt makkelijker.

Wat zegt je eigen instructie?

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:43

Het wil juist weleens helpen om het paard bewust meer op de buiten schouder te plaatsen. Er over weg laten lopen is wat anders natuurlijk maar gewoon beide handen naar buiten zetten en het gewicht naar buiten verplaatsen en vanuit daar aandraven werkt ook prima.
Andere optie is het paard compleet recht hebben tussen beide teugels (en schouders) en dan enkel de ribben naar buiten zetten met het wijken (dus het middenstuk van het paard en dus geen buiging in de hals) en vanuit daar wegdraven.
Je moet er even mee spelen met wat het beste werkt. Gewoon veel dingen proberen en als het niet werkt weer doorgaan naar een andere oplossing.

TS ik vind de methodes die je zelf noemt vooral te ‘moeilijk’ je moet veel te veel doen om normaal te kunnen aandraven. Een overgang moet juist simpel zijn en moet je in feite je handen niet voor nodig hebben. Als je je paard dit simpel aan leert door bijv op een volte te gaan, wat te wijken of misschien iets compleet anders dan kun je je paard conditioneren daarin. Dus 100x die overgang maken op die manier waarin hij geen huppel maakt en dan uiteindelijk zal je paard die overgang consequent goed maken en dan kun je het weer op een andere plaats doen bijv rechtuit om te controleren of het probleem verholpen is.
Door eerst het paard ‘rond’ te moeten zetten of ‘op de achterhand’ te moeten plaatsen ben je al in 6 stappen bezig een simpele overgang te maken. Het verhaal ‘overgang’ is dan al niet logisch meer voor je paard (naar mijn idee).

Wat ik dan eerder zou doen mocht bijv het wijken niet werken de schouders van je paard ‘aan de grond willen houden’ terwijl je de overgang maakt. Dus plaats je handen wat lager (zonder het hoofd te willen controleren, puur even op de schouders gericht) en laat je paard aan de grond lopen met zijn schouders/voorbenen. En dan met die intentie gaan aandraven dus in de stap schouders aan de grond houden, draf hulp geven en terwijl je die geeft nog steeds de schouders aan de grond willen houden.

Hopelijk heb je er wat aan maar blijf gewoon rustig door puzzelen en probeer het simpel te houden voor je paard dat werkt vaak het beste :)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:49

xmarliez schreef:
Het wil juist weleens helpen om het paard bewust meer op de buiten schouder te plaatsen. Er over weg laten lopen is wat anders natuurlijk maar gewoon beide handen naar buiten zetten en het gewicht naar buiten verplaatsen en vanuit daar aandraven werkt ook prima.
Andere optie is het paard compleet recht hebben tussen beide teugels (en schouders) en dan enkel de ribben naar buiten zetten met het wijken (dus het middenstuk van het paard en dus geen buiging in de hals) en vanuit daar wegdraven.
Je moet er even mee spelen met wat het beste werkt. Gewoon veel dingen proberen en als het niet werkt weer doorgaan naar een andere oplossing.

TS ik vind de methodes die je zelf noemt vooral te ‘moeilijk’ je moet veel te veel doen om normaal te kunnen aandraven. Een overgang moet juist simpel zijn en moet je in feite je handen niet voor nodig hebben. Als je je paard dit simpel aan leert door bijv op een volte te gaan, wat te wijken of misschien iets compleet anders dan kun je je paard conditioneren daarin. Dus 100x die overgang maken op die manier waarin hij geen huppel maakt en dan uiteindelijk zal je paard die overgang consequent goed maken en dan kun je het weer op een andere plaats doen bijv rechtuit om te controleren of het probleem verholpen is.
Door eerst het paard ‘rond’ te moeten zetten of ‘op de achterhand’ te moeten plaatsen ben je al in 6 stappen bezig een simpele overgang te maken. Het verhaal ‘overgang’ is dan al niet logisch meer voor je paard (naar mijn idee).

Wat ik dan eerder zou doen mocht bijv het wijken niet werken de schouders van je paard ‘aan de grond willen houden’ terwijl je de overgang maakt. Dus plaats je handen wat lager (zonder het hoofd te willen controleren, puur even op de schouders gericht) en laat je paard aan de grond lopen met zijn schouders/voorbenen. En dan met die intentie gaan aandraven dus in de stap schouders aan de grond houden, draf hulp geven en terwijl je die geeft nog steeds de schouders aan de grond willen houden.

Hopelijk heb je er wat aan maar blijf gewoon rustig door puzzelen en probeer het simpel te houden voor je paard dat werkt vaak het beste :)


Ik ben het met je eens hoor :j maar zoals je zelf al zegt in je tweede alinea; het is belangrijk het vooral simpel te houden. Het allerbelangrijkste voor een overgang naar voren is het aan het been zijn. Een paard dat niet genoeg voorwaarts wil op tweezijdige kuitdruk, wil vaak ook niet goed genoeg (met 100% controle over schouder en achterhand) zijwaarts voor de enkelzijdige kuitdruk.

Zonder de combinatie gezien te hebben adviseer ik daarom vooral te concentreren op het aan het been, en tussen hand en been (wat bereikt kan worden door onder andere het wijken dat jij aanhaalt) :) in de basis zijn we het dus gewoon hartstikke eens!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:54

Is dit een draver :) ?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:04

Mijn vorige merrie deed dit ook, en die bleek toen flinke problemen in haar voorknieen te hebben.
Wel deed zij dit ook aan de longeerlijn, en niet alleen onder het zadel.
Ik zou er toch eens een dierenarts naar laten kijken voor de zekerheid.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 08:51

Het is een dressuurpaard, kwpn, rustig, vriendelijk en gewillig van nature.

Hij wijkt, loopt schoudervoor, travers, keertwending om de achterhand ... dus zijwaarts is geen probleem. Dit rijden we heel veel.
Iets ronder instellen is doorgeoefend, afwisselen in houding is dagelijkse kost.

Stap verzamelen ben ik nog maar van deze winter aan het oppakken. Ik moet er erg op letten dat hij de rug niet vast houdt. Ik doe het ook maar af en toe een klein stukje.

@xmarliez. Ik ben inderdaad op zoek naar de meest eenvoudige en harmonieuze overgang.
Ik ga eens experimenteren op gebogen lijnen, of als ik hem een beetje stel. Overgang tijdens een zijgang ga ik ook oppakken, ik ben toch al tempowisselingen in de zijgangen aan het oefenen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:59

Mijn paard deed dit als jong paard, inderdaad: te veel gewicht op de voorhand.
We hebben veel geschakeld met slingerlijntjes, dus op de binnenhoefslag afwisselend schoudervoor en schouderbuiten, en van daaruit aandraven. En dan vooral rustig en in balans aandraven en pas ná de eerste pas het tempo verhogen naar arbeidsdraf. In balans op eigen benen, dán tempo. Was er zo uit :j

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:16

Ik zou 2 dingen doen, laat je paard voor de zekerheid even checken inderdaad en zorg dat je een fijne instructrice hebt.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Met een huppeltje naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:20

Bij paarden met aanleg voor extra gangen zit er ook een huppeltje tussen de stap en de draf.
Is het mogelijk dat jouw paard gangenaanleg heeft?

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:47

Mijn paard kan dit ook ook wel eens doen aan de longe vooral als ik hem bvb met iets teveel energie aan laat draven. Daarna beetje gewoonte geworden van hem. Oplossing was simpel: het huppeltje negeren en een goede overgang goed belonen. En mijn vraag zo klein als mogelijk houden :) ohz hetzelfde trouwens,maar dat deed hij al bijna niet meer toen ik het aan de longe had opgelost.

Hij doet het overigens niet in vrijheid dus was wel meer een aangeleerd hupje van hem.
Laatst bijgewerkt door Reeltje_5 op 09-03-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:55

996981 schreef:
Is het paard wel echt aan het been? Vaak zie je dat paarden zich van het achterbeen afdrukken in de overgang als ze niet van achter naar voren door het lijf zijn. Belangrijk is dat de stap echt goed van achter naar voren door het lijf is en je het gevoel hebt dat je altijd, op ieder moment, makkelijk weg kan draven. De reactie aan het been is daarbij heel belangrijk.


Inderdaad dit. Activiteit en niet aan het been is meestal de orzaak.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 18:27

Pumpkinbroes schreef:
Bij paarden met aanleg voor extra gangen zit er ook een huppeltje tussen de stap en de draf.
Is het mogelijk dat jouw paard gangenaanleg heeft?


Ik geloof het niet. Niet volgens afstamming en niet volgens mijn ondervinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:16

ruitje schreef:
Is dit een draver :) ?


Ruitje, zou ik wat meer uitleg kunnen krijgen per pb over deze opmerking?