Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kun je een pony beleren in een vlak stuk in een wei?

 
Profiel   

Kijk titel voor vraag.

Kan dit? want we hebben geen buitenbak namelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:47 



 
Profiel   

Uiteraard, waarom niet? :)

Let wel, de wei is wel veel harder als je valt dan dat de bak zou zijn. Ik spreek uit ervaring :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:51 



 
Profiel   

Alles kan. Maar de vraag is, is het verstandig? Ik weet niet hoe groot het stuk is en wat voor paard je hebt maar je wilt er wel voor zorgen dat paard niet een hele wei door kan crossen/rodeowen als je er voor de eerste keer op zit. Droge weide valt best hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:51 



 
Profiel   

Het kan in de zin dat alles ‘kan’. Of het een goed idee is, ligt aan de omstandigheden.

Ik zie dat je profiel aangeeft dat je 14 bent. Ga je de pony zelf beleren? Als de pony gewend is aan het werk in dat stukje wei is dat al een stap in de juiste richting. Dus grondwerk, etc. Daarbij zou ik wel verzekeren dat de bodem veilig is (dus niet te zacht of glibberig) en dat het stuk absoluut veilig afgezet is met begrenzing die deugt.

Het is niet ideaal en ik zou er zelf niet voor kiezen, maar het kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:52 



 
Profiel   

Ja dat kan.
Al zou ik zelf een stukje met prikpaaltjes uitzetten.
let wel op dat gras glad kan zijn bij dauw en regen en inderdaad harder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:52 



 
Profiel   

Bedankt iedereen!
Ja ik wil haar graag beleren samen met 2 18+ ers met beleer en dressuur ervaring, maar ik kan er als enigste nog op omdat die al te groot zijn. (ik pas er ook nog net op)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:54 



 
Profiel   

Als ze 2 is zoals je elders schrijft dan past je er helemaal niet op, en ben je eigenlijk niet goed bezig. Denk dat het tijd wordt dat Bokt jou als 14 jarige het eea leert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:20 



 
Profiel   

Ik hoop dan ten zeerste dat je geen plannen hebt om er al op te gaan zitten. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:22 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat het helemaal duidelijk is hoe oud je pony nu is? In het ene topic zeg je dat ze van 2017 is en dit jaar dus 4 wordt, in een ander topic is ze al 4 en weer een ander topic is ze 2?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 10:44 



 
Profiel   

RT-HAW -> RT-V

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 11:32 



 
Profiel   

de 2 jarige is kiki niet, kiki is 4 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 11:34 



 
Profiel   

ik moet nog uitvogelen hoe ik dat verander namelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:15 



 
Profiel   

Ja hoor, dat kan. Wel uitkijken dat het niet glad is met regen bijvoorbeeld. En je wel bewust zijn dat het zachter vallen is in een bak. :D Maar vallen is sowieso geen goed idee. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:18 



 
Profiel   

precies jessix maar ik ga vast wel eens vallen xD ben heel slecht in blijven zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:19 



 
Profiel   

KootMiraDrum schreef
Als ze 2 is zoals je elders schrijft dan past je er helemaal niet op, en ben je eigenlijk niet goed bezig. Denk dat het tijd wordt dat Bokt jou als 14 jarige het eea leert.


Volgens mij bedoelde ts dat ze hulp krijgt van 2 personen die boven de 18 zijn, niet dat de pony 2 is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:38 



 
Profiel   

sallinara schreef
precies jessix maar ik ga vast wel eens vallen xD ben heel slecht in blijven zitten

Als je slecht bent in blijven zitten zou ik er niet aan beginnen.
Voor je het weet heb je ongelukken en een pony met verkeerde ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:38 



 
Profiel   

sallinara schreef
precies jessix maar ik ga vast wel eens vallen xD ben heel slecht in blijven zitten

Dan zou ik toch iemand anders zoeken met iets meer ervaring om een pony te beleren :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:38 



 
Profiel   

ik ken mensen die willen helpenhen ervaring hebbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 13:24 



 
Profiel   

Hoeveel rijervaring heb je zelf? Het is absoluut goed dat je hulp gevraagd hebt hoor! Maar uiteindelijk ben jij degene die er op zit. Als je zelf niet heel stevig zit, moet je je afvragen of je dit wel moet doen.

Iedereen valt natuurlijk wel eens. Zeker bij jonge paarden. Maar als je bij iedere pas opzij al valt, zou ik het persoonlijk niet doen. Niet goed voor jezelf en niet goed voor het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 13:29 



 
Profiel   

Het beste is natuurlijk dit in een omheinde bak of roundpen te doen zodat de pony niet weg kan rennen als het mis gaat. Prikpaaltjes met lint gaan ze dwars doorheen en dat is ook geen leuke ervaring.
Ook kun je in een rounpen de pony los aan een zadel laten wennen.

Echter heb je dit niet tot je beschikking dus is het handig een sterk persoon de pony vast houd aan een longe lijn en die vanachter blijft drijven zodat het dier voorwaarts blijft denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 13:35 



 
Profiel   

heb zelf rijervaring, en kan wel blijven zitten maar als ik in galop moet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 13:46 



 
Profiel   

Het zal wel de bedoeling zijn dat je ook in galop moet. Een paard moet alle hulpen en gangen leren dus ook galop.

Als je nu nog niet kan galopperen zou ik me niet gaan bezig houden met het africhten van een jong paard. Misschien kunnen ze iemand anders vinden die klein/licht is, om dit paardje af te richten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 13:58 



 
Profiel   

Als je een paard wil beleren op een nette manier heb je een goede zit nodig in alle 3 de gangen.
Val je er ook niet meteen af als het paard eens opzij springt of bokt.
Je zit is onafhankelijk, dus in draf en galop kun je je handen stil houden. Gaat hij ineens een paar pasjes harder kun jij dat met je zit bijhouden zonder hem daarbij in de mond te trekken.

Je weet hoe je een paard de hulpen aan kunt leren.
Dat hij begrijpt wat sturen is, maar ook hoe hij aan het been komt, maar ook op je zit langzamer gaat.

Er is maar 1 kans om een paard een eerste goede ervaring te geven met een ruiter.
Dat kun je nooit meer overnieuw doen. Dus erg belangrijk voor de rest van zijn leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 14:05 



 
Profiel   

Natuurlijk, ik heb de eerste 15 jaar van mijn paarden hobby niet anders gedaan van gras groen tot wedstrijd klaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 15:01 



 
Profiel   

Als jij zelf niet alle gangen fatsoenlijk beheerst of uit kan zitten dan moet je, met alle respect, niet op een jong dier gaan zitten.
Helemaal niet als die pony nog nooit iemand op z'n rug heeft zitten.

1 bokje of een sprintje en je ligt ernaast. Er zijn paarden/pony's die daar enorm van schrikken en trauma op kunnen lopen als het niet goed gebeurd.

Ik spreek uit ervaring. Op een stage in het verleden heb ik een pony beleerd, was vrij makkelijk en braaf in de bak en al gauw gingen we naar buiten.
Er reed een auto keihard langs, pony schrok, singelstoten braken af en ik lag met zadel en al op de grond.
Pony heeft 2 jaar lang niemand meer op z'n rug toegelaten.

Je hebt inderdaad maar één eerlijke en goede kans om het goed te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 23:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen