Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

lang laag in de draf lukt niet

 
Profiel   

In de stap krijg ik mijn paard wel lang en laag over de rug. Echter als ik ga aandraven is het weg en drukt hij zich op. Daardoor focust hij zich meer op de omgeving dan op mijn. Frustrerend is dat.

Hoe krijg ik dit het beste in de draf ook voor elkaar dat hij over de rug komt. Ik rij hem voorwaarts, zoveel mogelijk in 1 tempo ( het is een terugdenkend paard, motor moet je blijven aandrukken zeg maar )


Als noot:
Zadel is correct, 2 weken geleden na laten kijken
tandarts is 4 weken geweest ( gebit was volgens het boekje)
Fisio / Osteo in geweest, door 3 verschillende na laten kijken ( Jeroen Duenk en Marije van Beek )

Hoe leer ik mijn paard gewoon te ontspannen in de draf en dat hij over de rug komt?
( Gelders gebouwd paard met stevige hals, geen dressuurbouw )
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:20 



 
Profiel   

Op dezelfde manier als in stap. Voorwaarts houden, ontact aannemen op de buitenteugel, figuren rijden en overgangen.
Dan gaat hij vanzelf zakken als hij dat kan. Vergis je niet, je oefent al snel heel veel meer in stap dan in draf. Ook gaan mensen sneller wiebelen, ploffen met lichtrijden en weet ik wat allemaal. Dat maakt dat het in draf moeilijker kan gaan.

Lukt het je wel in galop? Soms is het vanuit galop terug naar draf makkelijker om het over de rug rijden vol te houden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:30 



 
Profiel   

Hoe doet ie dat aan de longe? Lukt het dan wel om lang en laag te draven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:40 



 

voorwaarts en veel overgangen, figuren rijden
balkjes lopen eerst in stap 1 of 2 en dan in draf - zelf een beetje verlicht zitten- kun je uitbouwen naar 4

als je ze aan en kant hoger kunt leggen - (soort cavaletti) kun je eerst beginnen aan de laagste kant en dan in het midden en dan aan de hoogste kant

gaat het paard om de balans te zoeken meer met het hoofd zakken dan de teugel laten vieren zodat het ook kan strekken
en leert het neerwaarts ook de balans te vinden en te houden

lukt dat ik stap ga je naar de draf
het duurt soms even voordat het paard durft te ontspannen dus rustig volhouden en doorgaan - niet dwingen of bijzetten om het te willen versnellen, als het paard niet uit zichzelf gaat ontspannen werkt alles gewoon niet of tegen -

dat kan aan de longeerlijn, met grondwerk of onder het zadel

waarom iets verlicht zitten: helpt de rug te ontspannen


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-21 11:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:54 



 
Profiel   

Wil je niet te hard? Als een paard nog moeite heeft met ontspannen is het belangrijk niet boven zijn tempo te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:56 



 
Profiel   

Citaat
het is een terugdenkend paard, motor moet je blijven aandrukken zeg maar

Maar blijf je hem dan ook steeds aandrukken? Of krijg je hem wel van je been af? Een paard dat voorwaarts en onvoorwaardelijk aan je been is, is toch wel een vereiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:10 



 
Profiel   

Sintara schreef
Op dezelfde manier als in stap. Voorwaarts houden, ontact aannemen op de buitenteugel, figuren rijden en overgangen.
Dan gaat hij vanzelf zakken als hij dat kan. Vergis je niet, je oefent al snel heel veel meer in stap dan in draf. Ook gaan mensen sneller wiebelen, ploffen met lichtrijden en weet ik wat allemaal. Dat maakt dat het in draf moeilijker kan gaan.

Lukt het je wel in galop? Soms is het vanuit galop terug naar draf makkelijker om het over de rug rijden vol te houden :)


Galop is hij ook opgericht, niet lang laag. Op t eind wel dan zakt hij er wel lekker in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:22 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Hoe doet ie dat aan de longe? Lukt het dan wel om lang en laag te draven?

Ja aan de longe wel, niet constant maar zakken doet hij dan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:23 



 
Profiel   

MCE schreef
voorwaarts en veel overgangen, figuren rijden
balkjes lopen eerst in stap 1 of 2 en dan in draf - zelf een beetje verlicht zitten- kun je uitbouwen naar 4

als je ze aan en kant hoger kunt leggen - (soort cavaletti) kun je eerst beginnen aan de laagste kant en dan in het midden en dan aan de hoogste kant

gaat het paard om de balans te zoeken meer met het hoofd zakken dan de teugel laten vieren zodat het ook kan strekken
en leert het neerwaarts ook de balans te vinden en te houden

lukt dat ik stap ga je naar de draf
het duurt soms even voordat het paard durft te ontspannen dus rustig volhouden en doorgaan - niet dwingen of bijzetten om het te willen versnellen, als het paard niet uit zichzelf gaat ontspannen werkt alles gewoon niet of tegen -

dat kan aan de longeerlijn, met grondwerk of onder het zadel

waarom iets verlicht zitten: helpt de rug te ontspannen

dat gaan we eens proberen, thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:24 



 
Profiel   

Princesj schreef
Wil je niet te hard? Als een paard nog moeite heeft met ontspannen is het belangrijk niet boven zijn tempo te rijden.

Ik probeer hem wel in 1 tempo te houden. Hij komt nogal terug in tempo in wendingen. Tempo blijft niet constant zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:25 



 
Profiel   

Bowo schreef
Citaat
het is een terugdenkend paard, motor moet je blijven aandrukken zeg maar

Maar blijf je hem dan ook steeds aandrukken? Of krijg je hem wel van je been af? Een paard dat voorwaarts en onvoorwaardelijk aan je been is, is toch wel een vereiste.

Zodra ik het tempo weer terug voel komen druk ik hem weer aan zodat ik wel een constant tempo blijf houden ( en dat is best moeilijk voor hem )
Hij is vanuit nature niet echt voorwaarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:27 



 
Profiel   

Hillebill schreef
Dilan93 schreef
Hoe doet ie dat aan de longe? Lukt het dan wel om lang en laag te draven?

Ja aan de longe wel, niet constant maar zakken doet hij dan wel.

Dan kan het idd dat beweging van de ruiter toch wat onrust/disbalans veroorzaakt.

Wat trouwens bij mij bij veel paarden hielp om ze aan het been te krijgen en toch te zakken met hoofd en hals was veel overgangen en (slange)voltes rijden.
Bij sommige paarden helpt balkjes draven ook, maar heb ook paarden gehad die daar juist weer onrustig van werden en juist het hoofd omhoog gooien. Maar je kunt het altijd proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:31 



 
Profiel   

Bij mijn paard was een lager tempo met veel focus op mijn houding en zit ook het antwoord. Type Springpaard

Zowel ik als zij hadden niet de juist balans in het tempo wat ik al wilden om lang en laag vol te blijven houden, ondanks dat ik in de dressuur ook een vrij lui paard heb. Ik begin al in stap met mijn houding en lang en laag. Zodra ik aandraaf wordt ik eigenlijk direct door haar hoofd/halshouding gestraft als ik verkeerd zit of het tempo te hoog ligt voor haar. Als je dit een tijdje vol houdt, zul je tot de conclusie komen dat je het tempo weer wat kunt verhogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:44 



 
Profiel   

Misschien eerst je paard aan het werk zetten, zodat de aandacht bij jou is en dan als beloning even de hand openen. Paarden zakken meestal sneller als ze wat los zijn getraind. En vaak nemen ze die ruimte graag aan om even te verlengen.
Ook op voltes lukt het vaak beter. Binnenhand echt even van de hals af en naar voren.
Let ook even bewust op of je genoeg vrijheid geeft. Vaak zie ik paarden die een poging doen wat te zakken, maar worden toch enigszins geblokkeerd door de ruiterhand. Dus echt zorgen dat je alle vrijheid geeft. In het begin mss zelfs zonder contact. Als je paard het makkelijk doet, kan je weer met contactteugel rijden. Succes!! Ennn...heb geduld...alle goeds komt langzaam :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:44 



 
Profiel   

Super bedankt voor de tips iedereen. Ik kan hier echt wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:10 



 
Profiel   

Een "snelle" manier om je dier te leren de goede spieren aan te spannen : rijd naar verticale balans.


Verticale balans is grof gezegd : even veel gewicht op beide voorbenen.
In termen van buiging is het doorgaans zo dat als je paard 'een banaantje naar links is', er doorgaans meer gewicht is op het rechtervoorbeen.
Het voorbeen met het meeste gewicht is het voorbeen waarvan mensen zeggen 'paard is zo stug op rechts' - terwijl het dier links makkelijk inbuigt.
Dit merk je dus op zodra je de teugel in contact neemt (houding etc is nog niet belangrijk) de 'zware' teugel is de kant waar het dier meer gewicht op zet. (En je merkt het in voltes etc: de zware kant 'gaat makkelijk naar buiten', of hééél scherp naar binnen. Voltes met de 'zachte' teugel aan de buitenkant willen ook wel eens kleiner worden.)

Recept: zit een beetje op de kant van de zachte teugel,
blijf van de harde teugel af
neem de zachte teugel met twee of drie gram in contact.
Zodra het lukt in stap op het rechte eind, ga je het in voltes etc toepassen, en in draf op het rechte eind. Krijgt je dier het een beetje door : meteen kleine bochtjes/ zigzags op de binenhoefslag draven, en daarna figuren.

For some reason or the other : op het moment dat 'het dier rechtop loopt' (= gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) ontspant de rug (eigenlijk : de hele bovenlijn wordt langer, de onderlijn wordt korter).

Het is wennen voor een paard, maar het heeft veel voordelen.
Je merkt direct op in je hand : in balans gaat je paard kauwen op het bit en wil de hals strekken.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-03-21 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:33 



 
Profiel   

Komt mij bekend voor..

Wat bij mij echt wel helpt is veel voltes rijden. Op het moment dat hij los laat en zakt dan stukjes rechtuit.
In stap 1 tempo, zodra hij goed lang en laag en ontspannen loopt draven we pas aan en zet ik hem weer op een volte.
Ook dan als hij ontspannen loopt en in mijn hand loopt weer rechtuit.
In draf veel tempo wisselen in combinatie met figuren rijden zoals slangevoltes, gebroken lijnen en kleine en grote voltes.

Als je paard afgeleid wordt, echt even door rijden en aanpakken en de focus terug halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 17:49 



 
Profiel   

Heeft een heel stuk met balans te maken , rij veel voltes in stap en als hij zakt de overgang naar draf maken op de juiste manier, dus drijf hem naar de 2 takt alleen met jou binnenbeen, met 2 benen been geven dan gooit hij direct het hoofd weer omhoog, want welk been moet er eerst met 2 benen drijven is niet nuttig, want hij kan maar 1 been te gelijk op tillen,
Wees erg bewust wat voor signalen het paard afgeeft, is hij in stap lang en laag omdat hij dat kan en wil, of is het omdat jij het vraagt met druk?
de fout zit meestal in de vraag als je paard tenminste mentaal mee is,
Hoofd laten zakken kunnen ze wel , want ze kunnen ook grazen, maar hoofd laten zakken op een vraag dat heeft met vertrouwen te maken,
Dus miss stel je je vraag te krachtig of stel je hem verkeerd , let ook heel erg op jou eigen zit, is die open en ontspannen in de draf, miss eens zonder zadel al deze oefeningen doen waar ben jij dan met jou zit zonder je vast te klemmen?
Zolang jij ook afhankelijk ben van het zadel en de teugel om op je paard in te blijven zou ik zeggen ga eerst eens een paar maanden in stap oefenen ook aan jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 09:18 



 
Profiel   

Hillebill schreef
Hoe krijg ik dit het beste in de draf ook voor elkaar dat hij over de rug komt. Ik rij hem voorwaarts, zoveel mogelijk in 1 tempo ( het is een terugdenkend paard, motor moet je blijven aandrukken zeg maar )


Ik denk dat je probleem voor een deel is opgelost als je dat aanpakt. Dus niet been blijven geven, alleen als hij ook echt terugvalt. Been is dan correctie, en je been betekent iets. Een commando geven waarbij hij hetzelfde moet blijven doen is onzinnig. Je leert je paard dan effectief dat je hulpen niets betekenen, je verwacht immers geen reactie.

Dus pas als hij terugvalt in stap, geef je weer been, tot die tijd doe je niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 16:34 



 
Profiel   

Je zegt dat je 1 tempo rijdt. Ik zou juist niet constant 1 tempo rijden, maar veel overgangen en schijnovergangen. Iets terug, en weer naar voren. Halthouden en wegstappen etc. Pasje achterwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 16:42 



 
Profiel   

Ik mis belangrijke informatie zoals hoe oud is je paard en hoe lang is hij onder het zadel?
Want daar waar voor een ouder paard lang en laag voor de ontspanning tussendoor is, is die houding voor een jong/ net beleerd paard juist heel moeilijk en heel zwaar!
Op Team By Jill staan hele mooie filmpjes en hele mooie uitleg voor dit soort dingen. Zonder filmpjes en meer informatie kun je eigenlijk geen gerichte tips krijgen, maar krijg je tips over wat mensen zelf ervaren hebben wat bij hun werkt.
Terwijl de ene oorzaak, de andere niet is.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 16:48 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik mis belangrijke informatie zoals hoe oud is je paard en hoe lang is hij onder het zadel?
Want daar waar voor een ouder paard lang en laag voor de ontspanning tussendoor is, is die houding voor een jong/ net beleerd paard juist heel moeilijk en heel zwaar!
Op Team By Jill staan hele mooie filmpjes en hele mooie uitleg voor dit soort dingen. Zonder filmpjes en meer informatie kun je eigenlijk geen gerichte tips krijgen, maar krijg je tips over wat mensen zelf ervaren hebben wat bij hun werkt.
Terwijl de ene oorzaak, de andere niet is.....


klopt om de rug te ontspannen moet het paard het gewicht dragen met de buikspieren. een jong paard moet die spieren eerst trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 17:14 



 
Profiel   

De bovenlijn van je paard is kort, waardoor het moeite kost om lang laag te draven.
Leer voorwaarts neerwaarts met zoals al eerdere gemeld evenwicht/gewicht op vier benen en wisseling in tempo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 17:49 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik mis belangrijke informatie zoals hoe oud is je paard en hoe lang is hij onder het zadel?
Want daar waar voor een ouder paard lang en laag voor de ontspanning tussendoor is, is die houding voor een jong/ net beleerd paard juist heel moeilijk en heel zwaar!
Op Team By Jill staan hele mooie filmpjes en hele mooie uitleg voor dit soort dingen. Zonder filmpjes en meer informatie kun je eigenlijk geen gerichte tips krijgen, maar krijg je tips over wat mensen zelf ervaren hebben wat bij hun werkt.
Terwijl de ene oorzaak, de andere niet is.....

Hij is 7 jaar en 3 jaar onder het zadel
Ik rij B-L dressuur, BB (80-90cm) springen en BB cross

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 09:46 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik mis belangrijke informatie zoals hoe oud is je paard en hoe lang is hij onder het zadel?
Want daar waar voor een ouder paard lang en laag voor de ontspanning tussendoor is, is die houding voor een jong/ net beleerd paard juist heel moeilijk en heel zwaar!
Op Team By Jill staan hele mooie filmpjes en hele mooie uitleg voor dit soort dingen. Zonder filmpjes en meer informatie kun je eigenlijk geen gerichte tips krijgen, maar krijg je tips over wat mensen zelf ervaren hebben wat bij hun werkt.
Terwijl de ene oorzaak, de andere niet is.....

Waar vind ik Team By Jill?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 09:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen