Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 19:58

Ik kon er eigenlijk niets over vinden, wel over constant hoofdschudden, maar niet zoals die van mij dat doet (en niet altijd), hoofdschudden bij het aanspringen in galop. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe dit (rijtechnisch?) op te lossen valt?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:05

Dat zie je soms bij paarden die niet genoeg kracht hebben, soms door slappe kniebanden of door een matige bovenlijn. Maar het kan ook heel goed een rijtechnisch probleem zijn (dingen als klemmen, naar voren zitten en hand afsteken).
Zonder goed observeren zijn zulke dingen bijna niet echt goed te voorspellen.
Wat zegt de instructie ervan?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-03-21 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:05

Heb je een filmpje, dan kunnen we het beter inschatten?

Hier net wolfstandjes laten trekken en tanden van een 4jarige laten vijlen. Ze sloeg ook ferm met het hoofd van zodra je aan de teugels kwam. Ze is net beleerd en het was me direct duidelijk dat ik naar de tanden moest laten kijken toen ik haar ging ophalen.
Nu nog even laten genezen en dan kijken wat het geeft.

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:18

Alleen tijdens het rijden of ook aan de longe bijvoorbeeld?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:30

Sizzle schreef:
Dat zie je soms bij paarden die niet genoeg kracht hebben, soms door slappe kniebanden of door een matige bovenlijn. Maar het kan ook heel goed een rijtechnisch probleem zijn (dingen als klemmen, naar voren zitten en hand afsteken).
Zonder goed observeren zijn zulke dingen bijna niet echt goed te voorspellen.
Wat zegt de instructie ervan?

Wat bedoel je met ‘matige bovenlijn’?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:33

s1993 schreef:
Alleen tijdens het rijden of ook aan de longe bijvoorbeeld?

Ik longeer hem niet. Ik heb de keuze uit een kleine longeerkraal of een zware paddock en voor een paard die alleen maar heel hard gaat galopperen in combinatie met een net genezen peesblessure lijkt me dat niet verstandig :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:36

Een weinig bespierde bovenlijn

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:40

Kan het zijn dat hij het moeilijk vindt om aan te springen wanneer hij goed over zijn rug loopt (wat hij erg moeilijk vindt)?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:28

Als het paard erg veel moeite heeft met op het achterbeen komen dan zal hij het liefst het hoofd achterover gooien bij het aangalopperen om een soort klein springetje te kunnen maken.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:12

Geef je hem wel de ruimte om aan te springen? Hoe oud is dit paard, hoe ver in de opleiding? Welke hulpen gebruik je?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 22:23

13 jaar, M1 (maar veel tegenslag gekend door een peesblessure rechtsachter).

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:32

'Heel veel symptomen zitten aan de voorkant en de oorzaken aan de achterkant' - of dat voor jouw paard geldt is natuurlijk een vraag.
Maar na een peesblessure is je dier natuurlijk wel conditie / kracht kwijt. Wat dat betreft zou ik vrolijk een tijdje niet galopperen, en in stap en draf (en liefst heuvels op en af) kracht opbouwen.


Groot gelijk om de benen van je paard niet te wagen aan de zware paddock.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:04

We zijn alweer een tijdje aan het werk, dat wel, maar ik ben (misschien wel te) voorzichtig. Ik heb namelijk het braafste paard van de wereld, maar als hij eenmaal los mag - nou, dan gaat-ie ook echt. Vandaar dat de eerste keer wei ook de eerste keer echt los is. Kruisje slaan en hopen dat het goed gaat (en als dat niet goed gaat, nou dan is het jammer, dan zou het sowieso nooit meer goed gekomen zijn) en heb ik in ieder geval een blij paard.

Helaas hebben we hier geen heuvels. Galopperen doen we al een tijd weer, en wat me verbaast is dat hij de ene keer wel schudt, en de andere keer niet. Ook na het rijden als ik hem langlaat wil hij zijn kop wel eens even uitschudden, alsof hij het werk van zich afschudt zeg maar. Zoals mensen dat ook kunnen doen na een fysieke inspanning, de spieren nog even ‘naschudden’ (leg ik het een beetje begrijpelijk uit? :?

(Of last van zijn oude blessure bij het aanspringen?)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:31

Is vaal balans en/of stres een paard schud ook wel zijn stres weg.
Ik zou me zeker eens in het longeren/grondwerk verdiepen, je kan namelijk vanaf de grond veel meer hulpen op de juiste manier erop zetten in ontspanning en je zier vanaf de grond veel meer wat je vaak onder het zadel nog niet voelt en vaak je hulpen tegen strijdig zijn als je niet helemaal bekent ben met het gevoel en de hulpen en het paard ook niet .
Dus longeren kan daar heel nuttig in zijn en worden , dan bedoel ik niet aan het bit en met allerlei hulpteugels, maar longeren vanuit gevoel en kennis, er zal best wel een instructrice in jou buurt zijn die jou dat kan uit leggen om je kennis te vergroten en je paard ontspannen aan te laten galoperen maar het heeft tijd en geduld nodig

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:37

dorothea schreef:
s1993 schreef:
Alleen tijdens het rijden of ook aan de longe bijvoorbeeld?

Ik longeer hem niet. Ik heb de keuze uit een kleine longeerkraal of een zware paddock en voor een paard die alleen maar heel hard gaat galopperen in combinatie met een net genezen peesblessure lijkt me dat niet verstandig :)


Rijden kan in een rijbak?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 17:47

Dus alleen tijdens het rijden, maar ik dacht dat dit wel duidelijk was ;)

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 17:53

midgie schreef:
Is vaal balans en/of stres een paard schud ook wel zijn stres weg.
Ik zou me zeker eens in het longeren/grondwerk verdiepen, je kan namelijk vanaf de grond veel meer hulpen op de juiste manier erop zetten in ontspanning en je zier vanaf de grond veel meer wat je vaak onder het zadel nog niet voelt en vaak je hulpen tegen strijdig zijn als je niet helemaal bekent ben met het gevoel en de hulpen en het paard ook niet .
Dus longeren kan daar heel nuttig in zijn en worden , dan bedoel ik niet aan het bit en met allerlei hulpteugels, maar longeren vanuit gevoel en kennis, er zal best wel een instructrice in jou buurt zijn die jou dat kan uit leggen om je kennis te vergroten en je paard ontspannen aan te laten galoperen maar het heeft tijd en geduld nodig

Longeren is helaas echt geen optie. Longeerkraal te klein en zowel binnen- als buitenbak mogen hiervoor niet gebruikt worden. Grondwerk heb ik geprobeerd, en dat was helaas voor mij zeer zwaar (50+ :D ), maar dat over stress vind ik interessant, temeer hij het niet altijd doet en wij die dag een beetje met elkaar in de clinch lagen.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:31

Het maakt natuurlijk wel,uit, wat voor grondwerk je doet. Niet alles hoeft zwaar voor jezelf te zijn.

Mag je wel cavalletti's en balkjes in de bak leggen? Je kunt dan met je paard aan de hand er overheen lopen.
Op die manier train je de rug van je paard (maar dat wist je denk ik al?)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoofdschudden bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:56

Schudt hij trouwens op en neer of meer alsof hij zich uitschudt? Sommige paarden maken een snelle ‚nee‘ en draai beweging als ze enthousiast zijn maar aan de voorkant tegen gehouden worden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:15

dorothea schreef:
midgie schreef:

Longeren is helaas echt geen optie. Longeerkraal te klein en zowel binnen- als buitenbak mogen hiervoor niet gebruikt worden. Grondwerk heb ik geprobeerd, en dat was helaas voor mij zeer zwaar (50+ :D ), maar dat over stress vind ik interessant, temeer hij het niet altijd doet en wij die dag een beetje met elkaar in de clinch lagen.



Longeren hoeft geen cirkel van 20 meter te zijn, longeren kun je heel goed op een kleine cirkel, longeren is niet stil staan in het midden met een zweep in mijn beleving, longeren is samen werken met je paard op een cirkel, dus kan op 50 cm afstand en als je paard de hulpen begrijpt kun je meer afstand nemen, ik werk met longeren nooit verder dan zijn zweep lang is , de zweep tussen ons houd het contact en de hulpen duidelijk voor het paard maar dat kan zelfs je wijsvinger zijn, longeren kan ook als je 50+ ben grondwerk ook als je maar wil, ik ben bijna 60 dus leeftijd heeft daar niks mee te maken.
Als er een wil is is er een weg.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:29

Kort na een peesblessure zou ik ook geen kleine cikels draaien hoor, dat snap ik juist heel goed dat ze dat niet doet.
Werk aan de hand in stap of kleine draf kan wel maar als dat lichamelijk niet gaat, dan gaat dat niet.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 10:25

Marie111 schreef:
Het maakt natuurlijk wel,uit, wat voor grondwerk je doet. Niet alles hoeft zwaar voor jezelf te zijn.

Mag je wel cavalletti's en balkjes in de bak leggen? Je kunt dan met je paard aan de hand er overheen lopen.
Op die manier train je de rug van je paard (maar dat wist je denk ik al?)

Balkjes aan de hand doen we niet, wel als ik erop zit. Springen overigens niet.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 10:27

Sizzle schreef:
Schudt hij trouwens op en neer of meer alsof hij zich uitschudt? Sommige paarden maken een snelle ‚nee‘ en draai beweging als ze enthousiast zijn maar aan de voorkant tegen gehouden worden.

Alsof hij zich uitschudt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:42

dorothea schreef:
Sizzle schreef:
Schudt hij trouwens op en neer of meer alsof hij zich uitschudt? Sommige paarden maken een snelle ‚nee‘ en draai beweging als ze enthousiast zijn maar aan de voorkant tegen gehouden worden.

Alsof hij zich uitschudt.


Doet hij dat ook als je met lange teugel aangallopeerd?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 10:47

midgie schreef:
Longeren hoeft geen cirkel van 20 meter te zijn, longeren kun je heel goed op een kleine cirkel, longeren is niet stil staan in het midden met een zweep in mijn beleving, longeren is samen werken met je paard op een cirkel, dus kan op 50 cm afstand en als je paard de hulpen begrijpt kun je meer afstand nemen, ik werk met longeren nooit verder dan zijn zweep lang is , de zweep tussen ons houd het contact en de hulpen duidelijk voor het paard maar dat kan zelfs je wijsvinger zijn, longeren kan ook als je 50+ ben grondwerk ook als je maar wil, ik ben bijna 60 dus leeftijd heeft daar niks mee te maken.
Als er een wil is is er een weg.

Sorry, maar ik zit niet te wachten op een belerend vingertje dat iets wel kan waar ik vind dat het niet kan. Jij verstaat onder longeren blijkbaar iets anders dan ik. Prima. En wat betreft grondwerk, denk je nu echt dat ik het niet geprobeerd heb? En dat er niet altijd een weg is, waar de wil er wel is?