Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Galopwissel, tips & tricks?

 
Profiel   

Momenteel ben ik met mijn pony druk aan het trainen voor het Z (helaas door corona nog niet gestart).
Nu hebben we de oefeningen er goed op zitten behalve de galopwissel.

Dit is geen pony die uit zichzelf gemakkelijk wisselt. Ze kan eindeloos door galopperen in de contra galop. De pony is enorm gedrongen en mist daardoor de elasticiteit die mijn paard bijvoorbeeld wel heeft. Wij grapte nog wel eens dat de contragalop knop zat vast geroest. Inmiddels wil ik toch wel graag een begin gaan maken met de wissels zodat we straks na het Z1 gewoon door kunnen stromen en het niet dan nog moeten doen.

Ik heb een aantal keer een wissel "gekregen" van de pony, maar voor als nog springt ze hem bijna elke keer in tweeën, waarbij het enkele galopsprongen duurt voordat de achterkant mee komt (soms komt hij helemaal niet mee zonder takt fouten). De momenten dat ik een wissel kreeg waren na het 100x doen van de eenvoudige wissel op dezelfde plek en een enkele keer bij het extreem terugrijden uit de midden galop op de diagonaal.
Uiteraard de pony toen uitbundig beloont.

Samen met mijn instructeur zijn we aan het brainstormen welke aanpak het beste kan zijn voor de pony. Dus ik dacht, laat ik het eens op bokt vragen. Het is natuurlijk jammer om zelf opnieuw het wiel te gaan uitvinden wanneer iemand dat al voor ons gedaan heeft.

Tips & tricks zijn welkom! Ik ga natuurlijk niet zelf aankloten, dit doe ik samen met mijn instructeur. Maar de volgende keer dat we ernaar kijken kunnen we misschien wel wat tips van hier bespreken.

Misschien nog een goede toevoeging: Pony is naar de chiropractor geweest, gaat twee keer jaarlijks naar de fysio en het zadel wordt ook twee keer per jaar nagekeken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:05 



 
Profiel   

Interessant, ik lees mee!

Misschien met een balkje? Ik kreeg nog de tip om vanuit de galop een links of rechtsomkeert te rijden met contrastelling en als je dan bij B of E uitkomt de stelling omzetten en je been omleggen, werkte bij die van mij wel één keer :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:09 



 
Profiel   

Ik leer het de jonge springpaarden met balkjes inderdaad. Die kan je schuin leggen of schuin aanrijden. Heeft de pony spring ervaring? Anders kan je ook beginnen met een klein kruisje op de X en hier dan op om stellen. Een galop sprong voor het hindernisje eigenlijk. Dan valt het kwartje daarna sneller met een balk en later zonder hindernis of balkje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:12 



 
Profiel   

Hoeveel ervaring heb je zelf?
Ik laat er vaak even iemand op die enorm ervaren is met wissels, ik merk dat ik daar ook zelf net tekort schiet.
Een springruiter kan vaak ook bij een nog onervaren dier makkelijk een wissel inzetten omdat ze gewoon de hele tijd niet anders doen bij wijze van spreke. Die toveren vaak al wissels terwijl het paard nog maar net zadelmak is. Ik heb een vriendin die op heel veel paarden de eners aangeleerd heeft, die krijgt dat met zoveel gemak voor elkaar, daar kan ik nooit aan tippen. Die duidelijkheid is voor het paard ook fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:18 



 
Profiel   

Ik denk dat je pony niet goed wil wijken met de heup voor jou been.
Je zou gewoon in stap kunnen beginnen met het naar binnen duwen van de heup. Zowel links als rechts om aantal stappen wijken met die heup dus je been iets meer naar achter leggen en duwen en als ze dit goed doet los en belonen. Dus echt even concentreren op het wijken van die achterhand voor jou been en los laten als beloning wanneer ze het dus goed doet.

Ik rij dan wel geen dressuur maar reining en wij doen veel wijken voor druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:19 



 
Profiel   

Via een linksomkeert of rechtsomkeert. Eerst in draf en vlak voor de lange zijde heup naar binnen zetten. Daarna in draf en na heup naar binnen zetten in de juiste galop aanspringen. Als dat bijna vanzelf gaat de hele bups in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:23 



 
Profiel   

Misschien heeft het zin om een stapje terug te doen.

Er zit op zich wel een opbouw in de dressuurproeven, maar vanuit mijn optiek net niet altijd logisch.

Zo ken ik de uitspraak, dat soepele paarden makkelijk contra doen (voor stijve paarden is het dus een heerlijke souplesse oefening) -
en dat de changementen vooral krachtoefeningen zijn.

Dus wellicht in de leer bij de military (pardon, eventing).
Dr Reiner Klimke (vader van Ingrid) zei al - als voormalig military ruiter - dat veel dressuurpaarden kracht tekort komen.
... voeg hier aan toe dat veel moderne dressuurpaarden richting hypermobiel gefokt worden
.... en in het werk op de voorhand lopen (vraag mij niet waarom).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:29 



 
Profiel   

TS zou je eens kunnen beschrijven hoe jij een wissel rijdt? En dan doel ik vooral op het stuk lichaamscontrole/biomechanica van het paard.

Een wissel rijden is geen kunstje, hoewel tips als 'gebruik een balkje' anders doen vermoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:31 



 
Profiel   

Ik ga proberen op zoveel mogelijk mensen te reageren.

Sizzle schreef
Hoeveel ervaring heb je zelf?
Ik laat er vaak even iemand op die enorm ervaren is met wissels, ik merk dat ik daar ook zelf net tekort schiet.
Een springruiter kan vaak ook bij een nog onervaren dier makkelijk een wissel inzetten omdat ze gewoon de hele tijd niet anders doen bij wijze van spreke. Die toveren vaak al wissels terwijl het paard nog maar net zadelmak is. Ik heb een vriendin die op heel veel paarden de eners aangeleerd heeft, die krijgt dat met zoveel gemak voor elkaar, daar kan ik nooit aan tippen. Die duidelijkheid is voor het paard ook fijn.


Ik heb zelf vooral ervaring met springpaarden en het opleiden van paarden in de basis. Springpaarden springen inderdaad de wissel heel gemakkelijk. Waar ik met deze pony vooral tegen aanloop is het gebrek aan ruimte in het lijf.


Capriootje schreef
Ik leer het de jonge springpaarden met balkjes inderdaad. Die kan je schuin leggen of schuin aanrijden. Heeft de pony spring ervaring? Anders kan je ook beginnen met een klein kruisje op de X en hier dan op om stellen. Een galop sprong voor het hindernisje eigenlijk. Dan valt het kwartje daarna sneller met een balk en later zonder hindernis of balkje.


De pony kan ook goed springen en wisselt wel over een balkje of hindernis als ik dat vraag. Bij een balkje wil het nog wel eens niet lukken, met name als ik wat meer verzamel op de balk.
Ik heb echter altijd geleerd dat je het paard juist hiermee leert om de wissel in tweeën te springen. Ik weet niet of dit klopt of dat mensen hier hele andere ervaringen mee hebben?


Popstra schreef
Ik denk dat je pony niet goed wil wijken met de heup voor jou been.
Je zou gewoon in stap kunnen beginnen met het naar binnen duwen van de heup. Zowel links als rechts om aantal stappen wijken met die heup dus je been iets meer naar achter leggen en duwen en als ze dit goed doet los en belonen. Dus echt even concentreren op het wijken van die achterhand voor jou been en los laten als beloning wanneer ze het dus goed doet.

Ik rij dan wel geen dressuur maar reining en wij doen veel wijken voor druk.


Met het naar binnen duwen van de heup, bedoel je dan een soort van travers of hoe moet ik dit zien? Het klinkt wel logisch namelijk.


Janneke2 schreef
Misschien heeft het zin om een stapje terug te doen.

Er zit op zich wel een opbouw in de dressuurproeven, maar vanuit mijn optiek net niet altijd logisch.

Zo ken ik de uitspraak, dat soepele paarden makkelijk contra doen (voor stijve paarden is het dus een heerlijke souplesse oefening) -
en dat de changementen vooral krachtoefeningen zijn.

Dus wellicht in de leer bij de military (pardon, eventing).
Dr Reiner Klimke (vader van Ingrid) zei al - als voormalig military ruiter - dat veel dressuurpaarden kracht tekort komen.
... voeg hier aan toe dat veel moderne dressuurpaarden richting hypermobiel gefokt worden
.... en in het werk op de voorhand lopen (vraag mij niet waarom).


Misschien handig om nog even te vermelden dat het om een ouderwets gefokte Connemara pony gaat. Ik ben inderdaad bekend met Klimke en hij heeft zeker een punt qua kracht. Ik denk dat het soms ook een stukje kracht is wat ze soms mist, vooral om de wissel beheerst te kunnen springen. Dit is echter voor mij stap twee.


Eatshay schreef
TS zou je eens kunnen beschrijven hoe jij een wissel rijdt? En dan doel ik vooral op het stuk lichaamscontrole/biomechanica van het paard.


Met deze pony rij ik nog geen bewuste wissels, enkel nog eenvoudige wissels. Een enkele keer krijg ik de wissel aangeboden van de pony. Met mijn springpaarden kwam het eigenlijk spelenderwijs aan bod, voornamelijk met balkjes. Dit is voor het eerst dat ik bewust bezig ben met het aanleren van de wissel. Vandaar dat ik het ook samen met mijn instructeur doe en we niet zomaar wat aan gaan prutsen maar proberen met een soort van plan van aanpak te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 13:43 



 
Profiel   

Ik maak een knip tussen een springwissel (waaronder ik de reining voor het gemakje ook even archiveer) en een dressuurmatig gereden wissel. In het parcours zal het je grof gezegd worst wezen HOE het paard wisselt, als hij het maar doet. Dat zie je bij reiners ook vaak. Op X wordt het paard 'omgegooid' en hop weer door. Moet je voor de gein eens op letten; de slimmerikken daar rijden hun changement op de cirkelwissel recht op de judge af. Dan is het van voren namelijk nauwelijks te zien of de wissel echt zuiver gesprongen wordt en volgt dus geen aftrek voor bv naspringen. Maar dat terzijde.


Dressuurmatig is het (nog) veel belangrijker om die balans te houden, want je wilt je wissel zo tactmatig en recht mogelijk springen. Als jij je pony al zo ver hebt dat hij een nette contra loopt en ook de hoeken/ voltes daarin goed kan dragen, ben je al een heel eind. Kun je ook verruimen en verzamelen, ook in die contra? Want dat is een prachtige krachttraining.

Als ik van de rechter naar de linker galop wil wisselen, zorg ik eerst dat hij recht is qua stelling en in de schouders. Dus rechterschouder goed rechtop en niet naar rechtsvoor zakkend. Dan vraag ik de stelling iets naar de nieuwe binnenkant (links) terwijl ik tegelijk (!) de heup iets binnenwaarts (dus naar links) vraag voor mijn rechterbeen (dat verplaats ik nu dus iets naar achter) met mijn LINKERzitbeenknobbel voorwaarts bewegend IN het zweefmoment (druk houden op de linker stijgbeugel), waarna mijn RECHTERzitbeenknobbel IN het changement iets het gewicht overneemt.
Voorwaarde is dat het paard goed over de rug loopt en voldoende los is in de kaak. Als de rug onvoldoende 'opgetild'/rondgemaakt wordt, zal het paard nooit goed genoeg die heup onder kunnen brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 14:05 



 
Profiel   

Ja travers maar dan puur om licht aan je been te krijgen..
Het gaat echt even alleen om de achterhand dan want die moet uiteindelijk de wissel maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:01 



 
Profiel   

Aangezien je het hebt over een kleine wat meer gedrongen pony, misschien eens bij een western instructie kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:14 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ik maak een knip tussen een springwissel (waaronder ik de reining voor het gemakje ook even archiveer) en een dressuurmatig gereden wissel. In het parcours zal het je grof gezegd worst wezen HOE het paard wisselt, als hij het maar doet. Dat zie je bij reiners ook vaak. Op X wordt het paard 'omgegooid' en hop weer door. Moet je voor de gein eens op letten; de slimmerikken daar rijden hun changement op de cirkelwissel recht op de judge af. Dan is het van voren namelijk nauwelijks te zien of de wissel echt zuiver gesprongen wordt en volgt dus geen aftrek voor bv naspringen. Maar dat terzijde.


Dressuurmatig is het (nog) veel belangrijker om die balans te houden, want je wilt je wissel zo tactmatig en recht mogelijk springen. Als jij je pony al zo ver hebt dat hij een nette contra loopt en ook de hoeken/ voltes daarin goed kan dragen, ben je al een heel eind. Kun je ook verruimen en verzamelen, ook in die contra? Want dat is een prachtige krachttraining.

Als ik van de rechter naar de linker galop wil wisselen, zorg ik eerst dat hij recht is qua stelling en in de schouders. Dus rechterschouder goed rechtop en niet naar rechtsvoor zakkend. Dan vraag ik de stelling iets naar de nieuwe binnenkant (links) terwijl ik tegelijk (!) de heup iets binnenwaarts (dus naar links) vraag voor mijn rechterbeen (dat verplaats ik nu dus iets naar achter) met mijn LINKERzitbeenknobbel voorwaarts bewegend IN het zweefmoment (druk houden op de linker stijgbeugel), waarna mijn RECHTERzitbeenknobbel IN het changement iets het gewicht overneemt.
Voorwaarde is dat het paard goed over de rug loopt en voldoende los is in de kaak. Als de rug onvoldoende 'opgetild'/rondgemaakt wordt, zal het paard nooit goed genoeg die heup onder kunnen brengen.


Maar stel, ik doe dit en hij wisselt niet ( wat waarschijnlijk het geval is) hoe los ik het dan op?


Popstra schreef
Ja travers maar dan puur om licht aan je been te krijgen..
Het gaat echt even alleen om de achterhand dan want die moet uiteindelijk de wissel maken


Ik denk dat de travers er goed op zit, maar ik zal er eens wat extra aandacht aanbesteden. Dat kan sowieso nooit kwaad.


speedfiets_2 schreef
Aangezien je het hebt over een kleine wat meer gedrongen pony, misschien eens bij een western instructie kijken?


Misschien als ik het met mijn eigen instructeur niet voor elkaar krijg dat dit een goede optie is. Ik sta sowieso wel open voor suggesties uit de western wereld. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden en het maakt mij niet zoveel uit welke het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:44 



 
Profiel   

Er staan op YouTube wel wat interessante filmpjes over het leren van de wissels.

Vooral belangrijk dat je de heupen van het paard makkelijk kan beïnvloeden. Als je daar de buiging kan veranderen kan het nieuwe binnenachterbeen makkelijker naar voren grijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:01 



 
Profiel   

Je hebt het over dat het gebrek aan lichaamslengte het probleem is. Die snap ik niet zo goed. Want veulentjes kunnen ook moeiteloos wisselen, en die zijn meestal meer hoog dan lang.
Bedoel je daarmee dat de kwaliteit van de galop te wensen overlaat en de pony weinig sprong (en dus zweefmoment) heeft? Want dat kan wel serieus een probleem zijn, omdat de wissel in het zweefmoment gesprongen moet worden. In dat geval moet je werken aan het verbeteren van de sprong: schakelen, schakelen, schakelen. Iedere keer terug op het achterbeen, weer weg met behoud van dat gevoel.

Dan controle over de voor- en achterhand. Hoe ver ben je in je voorbereiding? Kan je in galop: schouderbinnenwaarts, travers, contrastelling, contrastelling in contragalop, travers op de volte, renvers op de lange zijde? Als dit allemaal nog niet of onvoldoende lukt, dan heb je de pony nog onvoldoende gymnastisch voor elkaar en ben je nog onvoldoende in staat om de schouders en achterhand te plaatsen. Dan moet je daar eerst mee aan de gang.

En tot slot moet de pony zo scherp aan de hulpen staan, dat die ook vanuit stap en draf op de eerste aanvraag aanspringt in galop. Als je daar al eerst 2x of 3x moet vragen kan je nooit een wissel verwachten. Dus dan moet je eerst aan de slag met het scherper maken voor de hulpen.

En als dit voor elkaar is, dan zoek je in de galop dat bergop gevoel op dat je (hopelijk) ook hebt voordat je de overgang stap-galop maakt. Je moet echt voelen dat achter die motor aan is. Dan rechte lijn oprijden, (iets) omstellen en schouders plaatsen (dus als je in de rechtergalop zit plaats je het paard schoudervoor naar links) en dan gewoon de galophulp geven voor die galop. En let er op dat je niet blokkeert met je nieuwe binnenhand!

Als er geen wissel komt, geen probleem, dan rij je gewoon door. Springt de pony alleen voor (of achter, die grapjassen zijn er ook) om, dan terugnemen in draf en opnieuw aanspringen in de galop waar je in zat. En niet straffen, gewoon opnieuw proberen. Bij sommigen duurt het een jaar voor ze een fatsoenlijke wissel springen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:07 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ik maak een knip tussen een springwissel (waaronder ik de reining voor het gemakje ook even archiveer) en een dressuurmatig gereden wissel. In het parcours zal het je grof gezegd worst wezen HOE het paard wisselt, als hij het maar doet. Dat zie je bij reiners ook vaak. Op X wordt het paard 'omgegooid' en hop weer door. Moet je voor de gein eens op letten; de slimmerikken daar rijden hun changement op de cirkelwissel recht op de judge af. Dan is het van voren namelijk nauwelijks te zien of de wissel echt zuiver gesprongen wordt en volgt dus geen aftrek voor bv naspringen. Maar dat terzijde.


Dressuurmatig is het (nog) veel belangrijker om die balans te houden, want je wilt je wissel zo tactmatig en recht mogelijk springen. Als jij je pony al zo ver hebt dat hij een nette contra loopt en ook de hoeken/ voltes daarin goed kan dragen, ben je al een heel eind. Kun je ook verruimen en verzamelen, ook in die contra? Want dat is een prachtige krachttraining.

Als ik van de rechter naar de linker galop wil wisselen, zorg ik eerst dat hij recht is qua stelling en in de schouders. Dus rechterschouder goed rechtop en niet naar rechtsvoor zakkend. Dan vraag ik de stelling iets naar de nieuwe binnenkant (links) terwijl ik tegelijk (!) de heup iets binnenwaarts (dus naar links) vraag voor mijn rechterbeen (dat verplaats ik nu dus iets naar achter) met mijn LINKERzitbeenknobbel voorwaarts bewegend IN het zweefmoment (druk houden op de linker stijgbeugel), waarna mijn RECHTERzitbeenknobbel IN het changement iets het gewicht overneemt.
Voorwaarde is dat het paard goed over de rug loopt en voldoende los is in de kaak. Als de rug onvoldoende 'opgetild'/rondgemaakt wordt, zal het paard nooit goed genoeg die heup onder kunnen brengen.


Dit is een hele goede tip, dressuurwissel is anders..paard moet echt goed van achter naar voor zijn om hem goed te springen van achteruit.

Wat kan helpen is het paard net nog wat meer naar de hand toe rijden, even drie passen meer naar voren, tot drie tellen en de hulp voor de wissel geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:09 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Je hebt het over dat het gebrek aan lichaamslengte het probleem is. Die snap ik niet zo goed. Want veulentjes kunnen ook moeiteloos wisselen, en die zijn meestal meer hoog dan lang.
Bedoel je daarmee dat de kwaliteit van de galop te wensen overlaat en de pony weinig sprong (en dus zweefmoment) heeft? Want dat kan wel serieus een probleem zijn, omdat de wissel in het zweefmoment gesprongen moet worden. In dat geval moet je werken aan het verbeteren van de sprong: schakelen, schakelen, schakelen. Iedere keer terug op het achterbeen, weer weg met behoud van dat gevoel.

Dan controle over de voor- en achterhand. Hoe ver ben je in je voorbereiding? Kan je in galop: schouderbinnenwaarts, travers, contrastelling, contrastelling in contragalop, travers op de volte, renvers op de lange zijde? Als dit allemaal nog niet of onvoldoende lukt, dan heb je de pony nog onvoldoende gymnastisch voor elkaar en ben je nog onvoldoende in staat om de schouders en achterhand te plaatsen. Dan moet je daar eerst mee aan de gang.

En tot slot moet de pony zo scherp aan de hulpen staan, dat die ook vanuit stap en draf op de eerste aanvraag aanspringt in galop. Als je daar al eerst 2x of 3x moet vragen kan je nooit een wissel verwachten. Dus dan moet je eerst aan de slag met het scherper maken voor de hulpen.

En als dit voor elkaar is, dan zoek je in de galop dat bergop gevoel op dat je (hopelijk) ook hebt voordat je de overgang stap-galop maakt. Je moet echt voelen dat achter die motor aan is. Dan rechte lijn oprijden, (iets) omstellen en schouders plaatsen (dus als je in de rechtergalop zit plaats je het paard schoudervoor naar links) en dan gewoon de galophulp geven voor die galop. En let er op dat je niet blokkeert met je nieuwe binnenhand!

Als er geen wissel komt, geen probleem, dan rij je gewoon door. Springt de pony alleen voor (of achter, die grapjassen zijn er ook) om, dan terugnemen in draf en opnieuw aanspringen in de galop waar je in zat. En niet straffen, gewoon opnieuw proberen. Bij sommigen duurt het een jaar voor ze een fatsoenlijke wissel springen.

Succes!


Ook hele waardevolle post in mijn ogen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:09 



 
Profiel   

Bij onze gedrongen pony hielp het om op de volte in contragalop een paar passen te verzamelen. Toen hij dat goed onder de knie had, (niet wegrennen, niet hoofd wegsteken etc. etc. ) bleek dit een goede voorbereiding te zijn. Het in twee-en springen hebben wij in het begin genegeerd. Daarna zijn we op de rechte lijn gaan verzamelen -zo ver terug dat hij bijna uit zijn velletje spatte van energie. Dan sprong hij hem wel mooi in een keer. Nu gaat het goed.
Dus hand veranderen - contra rijden - op een lange zijde (in de 20 x 60 baan) verzamelen, verzamelen, verzamelen - einde lange zijde omspringen.


Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-03-21 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:11 



 
Profiel   

ga in de leer bij een goede reining westernruiter die ook jonge paarden beleert, westernpaarden wordt dit al heel vroeg aangeleerd en doen het heel makkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:14 



 
Profiel   

Wij hebben op stal een tijd lang een aantal dressuur ruiters gehad puur om te leren wisselen. Ook in een bekende stal in vorstenbosch staan ook flink wat dressuur ruiters.

Ik denk dat lengte geen probleem hoeft te zijn. Ik heb meerdere paints en quarters gereden die perfect wissel om de pas konden. Wat ik wel vaak met die kleintjes merk is dat ze het spannend vinden en graag afraffelen door wat vlugger te gaan of extra pas te pakken. Vaak doe ik dan de fop oefening. Last minute weer afwenden naar de volte waar ik op zat. Daar leren ze van wachtten. En als ze dan wat ontspannender worden dan omzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:32 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Eatshay schreef
Ik maak een knip tussen een springwissel (waaronder ik de reining voor het gemakje ook even archiveer) en een dressuurmatig gereden wissel. In het parcours zal het je grof gezegd worst wezen HOE het paard wisselt, als hij het maar doet. Dat zie je bij reiners ook vaak. Op X wordt het paard 'omgegooid' en hop weer door. Moet je voor de gein eens op letten; de slimmerikken daar rijden hun changement op de cirkelwissel recht op de judge af. Dan is het van voren namelijk nauwelijks te zien of de wissel echt zuiver gesprongen wordt en volgt dus geen aftrek voor bv naspringen. Maar dat terzijde.


Dressuurmatig is het (nog) veel belangrijker om die balans te houden, want je wilt je wissel zo tactmatig en recht mogelijk springen. Als jij je pony al zo ver hebt dat hij een nette contra loopt en ook de hoeken/ voltes daarin goed kan dragen, ben je al een heel eind. Kun je ook verruimen en verzamelen, ook in die contra? Want dat is een prachtige krachttraining.

Als ik van de rechter naar de linker galop wil wisselen, zorg ik eerst dat hij recht is qua stelling en in de schouders. Dus rechterschouder goed rechtop en niet naar rechtsvoor zakkend. Dan vraag ik de stelling iets naar de nieuwe binnenkant (links) terwijl ik tegelijk (!) de heup iets binnenwaarts (dus naar links) vraag voor mijn rechterbeen (dat verplaats ik nu dus iets naar achter) met mijn LINKERzitbeenknobbel voorwaarts bewegend IN het zweefmoment (druk houden op de linker stijgbeugel), waarna mijn RECHTERzitbeenknobbel IN het changement iets het gewicht overneemt.
Voorwaarde is dat het paard goed over de rug loopt en voldoende los is in de kaak. Als de rug onvoldoende 'opgetild'/rondgemaakt wordt, zal het paard nooit goed genoeg die heup onder kunnen brengen.


Maar stel, ik doe dit en hij wisselt niet ( wat waarschijnlijk het geval is) hoe los ik het dan op?



Dat ligt er aan WAAROM hij 'het niet doet'. Want WAT doet hij dan niet?

Als ik voldoende reactie krijg op het omzetten van de heup, en hij blijft voldoende over de rug/op het achterbeen, dan MOET hij wel wisselen. Desnoods zet ik de heup nog iets verder om. Maar heeft het paard voldoende kracht en souplesse om te wisselen, of 'doet hij het daarom niet'... Dat is niet te bepalen via internet.
Als ik GEEN reactie krijg, dan ga ik eerst even de werkafspraken terug checken. Er moet in ieder geval IETS gebeuren, want ik doe zelf ook behoorlijk wat dus daar MOET het paard 'iets' mee.
Dus dan heb je een analyse te doen.
Is je schouder voldoende recht? De kaak los genoeg, de buikspieren voldoende aangespannen en de bovenlijn ook zonder GEspannen (dus hard) te zijn, heb je voldoende heupcontrole, is het paard voldoende gehoorzaam, etc etc.
(en dat is waarom jij (heel verstandig) een instructeur op de grond hebt staan. Dit kun je niet via een forum oplossen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 17:07 



 
Profiel   

rien10 schreef
Bij onze gedrongen pony hielp het om op de volte in contragalop een paar passen te verzamelen. Toen hij dat goed onder de knie had, (niet wegrennen, niet hoofd wegsteken etc. etc. ) bleek dit een goede voorbereiding te zijn. Het in twee-en springen hebben wij in het begin genegeerd. Daarna zijn we op de rechte lijn gaan verzamelen -zo ver terug dat hij bijna uit zijn velletje spatte van energie. Dan sprong hij hem wel mooi in een keer. Nu gaat het goed.
Dus hand veranderen - contra rijden - op een lange zijde (in de 20 x 60 baan) verzamelen, verzamelen, verzamelen - einde lange zijde omspringen.


Dat in tweeën springen negeren in eerste instantie heb ik ook gedaan. In mijn geval ging het om een tinker :+ wel eentje die kon galopperen overigens, had best aardig sprong, maar wel beperkingen natuurlijk. Hij sprong eerst achter, en een pas later voor om in het begin. Hoe sterker hij werd hoe makkelijker hij ze in een keer ging springen, en toen hij eenmaal het ‘handigheidje’ door had is het ook geen probleem meer geweest. Hij had vooral moeite met leren dat hij überhaupt om moest springen, en dat kwartje laten vallen was even het belangrijkste bij hem. Met meer verzameling sprong hij ze wel in een keer, en toen hij dat door had nooit meer in tweeën.

Ik zag Popstra de tip geven over de heup naar binnen zetten, die heeft mij ook enorm geholpen. Eigenlijk een renvers rijden en dan omzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 17:25 



 
Profiel   

Wat wij doen bij het begin om aan te leren is z’n schouder naar het schot sturen incl hoofd dan gaat hij idd in een soort travers daarbij hou ik druk op m’n nieuwe buitenteugel je been naar achter te leggen en hem om te drukken dan is dat nieuwe binnenbeen mooi vrij en springen ze om ( bij ons werkt dat iig altijd ).. als ze dat spelletje snappen dan hoef je alleen nog maar op een gegeven moment druk te zetten op je nieuwe buiten teugel en je been naar achteren te leggen en heb je een mooi gesprongen wissel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 18:05 



 
Profiel   

Even offtopic, maar zowel in het Z1 paarden als in de Z proeven bij de pony's is geen vliegende wissel te vinden.. Waarom niet eerst zorgen dat je voldoende verzameling en controle hebt voor eenvoudige wissels? je hebt tenslotte over de overstap naar het Z1..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 18:34 



 
Profiel   

speedfiets_2 schreef
Wij hebben op stal een tijd lang een aantal dressuur ruiters gehad puur om te leren wisselen. Ook in een bekende stal in vorstenbosch staan ook flink wat dressuur ruiters.

Ik denk dat lengte geen probleem hoeft te zijn. Ik heb meerdere paints en quarters gereden die perfect wissel om de pas konden. Wat ik wel vaak met die kleintjes merk is dat ze het spannend vinden en graag afraffelen door wat vlugger te gaan of extra pas te pakken. Vaak doe ik dan de fop oefening. Last minute weer afwenden naar de volte waar ik op zat. Daar leren ze van wachtten. En als ze dan wat ontspannender worden dan omzetten.

Als paarden te snel of heet worden door de wissel dan stop je een paar galop passen na de wissel en ga je stappen... zo gaan de paarden ,,terug,, denken en los je het op. Je kunt ze zelfs stil zetten, achteruit even halt en dan gaan stappen. Als het maar ontspannen is.Zo ook niet begrenzen aan de voorkant maar los laten. Het terug naar stap is ook een beloning dat ze het goed gedaan hebben.

Zo doen wij dat in de reining..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 19:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen