Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Galopwissel, tips & tricks?

 
Profiel   

Super bedankt voor alle reacties! Heel uitgebreid ook! Daar kan ik zeker wat mee. Ik ga samen met mijn instructeur kijken en overleggen wat het beste bij ons past.

Ik zag iemand wat zeggen over de kwaliteit van de galop (kan hem zo snel even niet terug vinden). Hier zit zeker iets in, ik ga nog eens kritisch kijken of daar nog winst te behalen valt.


Flevolander schreef
Even offtopic, maar zowel in het Z1 paarden als in de Z proeven bij de pony's is geen vliegende wissel te vinden.. Waarom niet eerst zorgen dat je voldoende verzameling en controle hebt voor eenvoudige wissels? je hebt tenslotte over de overstap naar het Z1..


Eenvoudige wissels zijn geen probleem. Alle oefeningen van het Z1 zitten er goed op. Helaas is er voor ons nog geen mogelijkheid geweest om te starten omdat wij ook geen beschikking hebben over een 20x60 bak waar we de proef in zouden kunnen opnemen. Intussen oefenen we gewoon lekker verder en pakken we de wissels er vast bij.

Nogmaals super bedankt voor alle reacties! Ik waardeer het echt dat jullie de moeite nemen om zo uitgebreid te reageren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 20:39 



 
Profiel   

Ik heb het mijn draver (ja ik weet het draver, maar we zijn bezig met dressuur) aangeleerd op buitenrit. We galopperen veel en ik wil niet 1 kant van zijn lichaam overbelasten. Toen heb ik dit verder op gepakt door gewoon te galloperen in de bak en dan een schuine lijn op te galopperen bvb vanaf de f, hem dan op de x terug te br negen naar draf en meteen de andere galop vragen. En dan langzaam de drafpassen er tussen af bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 22:31 



 
Profiel   

Ik vond mijn allereerste post op Bokt terug van 20 jaar geleden en die ging over de wissels:

Het beste leer je een paard een wissel door eerst te zorgen dat hij inderdaad goed aan het been staat en dat hij in galop goed bergop kan galopperen en in galop goed kan schakelen naar voren en terug. Ook moet hij voor je binnenbeen "zijn buik willen intrekken" dus als jij in galop met je binnenbeen komt moet hij voor je binnenbeen weg zijn en naar de buitenkant naar je buitenteugel lopen. Dan rijd je vanaf de hoefslag een stuk naar binnen, een soort slangenvolte en in de wending naar de andere kant bereid je hem eerst voor met je binnenbeen (zie hierboven) en laat je hem nageven op je buiten teugel. Je pakt hem wat op met dat binnenbeen en telt tot 3. Bij drie geef je met je buitenbeen en je buitenteugel de hulp. Je binnenteugel moet makkelijk blijven anders belemmer je het binnenachterbeen met doorspringen. In het begin gaat het er alleen om dat hij omspringt, daar moet hij eerst bevestigd in worden. Daarna kan je altijd perfectioneren. Ook moet hij altijd voorwaarts en aan het been zijn want anders springt hij na of helemaal niet om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 21:32 



 
Profiel   

Iedereen enorm bedankt voor alle nuttige reacties! Samen met mijn instructeur zijn we eerst kritisch gaan kijken naar de galop. Die vonden we beide onvoldoende actief en bergop, met name in de verzameling. Daar zijn we nu mee aan het werk en hopen dit dan verder uit te bouwen naar de galopwissel.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips & tricks! Ik kan hier zeker mee aan de slag

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-21 09:11 



 
Profiel   

Je hebt al heel veel goede tips gekregen over het goed kunnen schakelen in galop zodat je pony goed bergopwaarts galoppeert.

Ik leer het de paarden ook aan door contra galop te rijden, berg op springen (en niet te langzaam, je hebt momentum nodig). Schouder naar buiten plaatsen, binnenhand iets omhoog op het moment dat je wisselt wil soms ook helpen.

Daarnaast super belangrijk dat je echt alleen je buitenbeen gebruikt wanneer je aangaloppeert, hierdoor is het heel duidelijk voor je paard waar dat been voor is en zal hij de hulp voor het wisselen ook sneller herkennen (voor het wisselen dus ook alleen je nieuwe buitenbeen gebruiken! Desnoods je binnenbeen zelfs even los maken van de buik).

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 05:32 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik vond mijn allereerste post op Bokt terug van 20 jaar geleden en die ging over de wissels:

Het beste leer je een paard een wissel door eerst te zorgen dat hij inderdaad goed aan het been staat en dat hij in galop goed bergop kan galopperen en in galop goed kan schakelen naar voren en terug. Ook moet hij voor je binnenbeen "zijn buik willen intrekken" dus als jij in galop met je binnenbeen komt moet hij voor je binnenbeen weg zijn en naar de buitenkant naar je buitenteugel lopen. Dan rijd je vanaf de hoefslag een stuk naar binnen, een soort slangenvolte en in de wending naar de andere kant bereid je hem eerst voor met je binnenbeen (zie hierboven) en laat je hem nageven op je buiten teugel. Je pakt hem wat op met dat binnenbeen en telt tot 3. Bij drie geef je met je buitenbeen en je buitenteugel de hulp. Je binnenteugel moet makkelijk blijven anders belemmer je het binnenachterbeen met doorspringen. In het begin gaat het er alleen om dat hij omspringt, daar moet hij eerst bevestigd in worden. Daarna kan je altijd perfectioneren. Ook moet hij altijd voorwaarts en aan het been zijn want anders springt hij na of helemaal niet om.


Goede post! dit is echt tot in detail hoe ik het ook geleerd heb.

Davinci, verstandig..de kwaliteit van de galop verbeteren kan een wereld van verschil maken. Succes ermee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 08:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen