Met mijn handen in het haar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:19

Hoi mede bokkers,

zoals de titel al zegt ik weet even niet meer wat ik moet. Ik zal de situatie even uitleggen. Thuis hebben wij een kleine stal waar 3 paarden staan en een buiten bak om in te rijden. Ik heb eerst 4 jaar op de manage gereden en daarna op mijn 12e mijn 1e eigen d-pony gehad. Was echt een top pony heb er wedstrijden gereden en ik schat oefeningen tot rond de L1. Helaas werd ik te groot en moest hij weg. We hebben altijd al een arabische merrie gehad die destijds 8 was en zadelmak maar meer ook niet. Dus ik als 14 jarige begon haar te beleren. Ik heb vanaf het begin af aan les gehad van mijn instructrice die zich vooral werkt wat meer van uit horsemanship. Alleen na 1,5 jaar en we lopen gewoon constant weer vast en ik weet gewoon niet meer wat ik moet. Ik heb in deze 1,5 mijn zit enorm verbeterd en ook het geven van lichte hulpen en het hebben van een zachte hand. Maar ja mijn merrie kan ik soms absoluut niet onder controle houden. Wat ik ook doe ik krijg een focus van haar of iets waarin ze toont dat ze mee wil werken. En na 1,5 jaar moet een paard toch wel de basis van draf, stap en galop kennen? Het is voor mij gewoon heel lastig omdat ik nooit eens "normaal" kan rijden. Ik wil gewoon weer eens een wedstrijdje doen of iets dergelijks. Want hoe lang moet het nog duren? Mijn instructice is niet van het "doorpakken" terwijl ik af en toe toch echt het idee heb dat het even nodig is omdat ik gewoon 0 conrole krijg. Als ik de teugels met contact rijd raakt ze in paniek en gaat ze in verzet. Af en toe gaat ze gewoon stil staan en wat ik ook doe (ik heb echt alles geprobeerd geloof me) ze zet dan geen stap meer. Mijn instructirce verteld mij altijd wanneer ze hysterisch doet of niet luistert om contant kleine rondjes te rijden maar ik kan dan wel een heel uur rondjes gaan rijden maarja...

ik houd echt enorm veel van mijn meisje en ik zou er gewoon alles aan willen doen om gewoon weer plezier in het rijden te krijgen. (voor zowel het paard als voor mij)

Ik hoef geen negatieve reacties of opmerkingen dat ik beter een ander paard kan zoeken.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:21

En hoe is ze in het contact op de grond? Raakt ze dan ook in de stress? Ik leer paarden eerst op de grond het contact voordat ik erop ga.
Dus eerst aan het halster, dan hoofdstel met teugels, longe, dubbele longe, lange teugels, en dan er op. Dan kennen ze contact en hebben ze een stuur en een rem.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:30

Neem aan dat je de tandarts er al bij hebt gehad om gebit te controleren?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:30

Dus je had een achtjarige staan waar niets mee gedaan is. Oké, is de Arabier nagekeken voor je er mee aan de slag ging ? Want ook al stond ze al jaren gras te maaien ik zou , net als bij aankoop, zeker willen weten of ze gezond is en het gevraagde kan doen. Aannemen teugels en dan vluchtgedrag ? Wel eens aan pijn gedacht ?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:31

Gebitsproblemen uitgesloten?
Gezondheidsproblemen uitgesloten?

Zo ja, zoek dan gewoon een andere goede lesgever die jullie verder kunnen helpen.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:32

eilleen333 schreef:
En hoe is ze in het contact op de grond? Raakt ze dan ook in de stress? Ik leer paarden eerst op de grond het contact voordat ik erop ga.
Dus eerst aan het halster, dan hoofdstel met teugels, longe, dubbele longe, lange teugels, en dan er op. Dan kennen ze contact en hebben ze een stuur en een rem.


Grond werk doet ze prima en longeren doet ze ook zeer goed. Ik heb zelf geleerd dat ik geen druk op de teugels mag zetten dus ik probeer haar altijd met mijn zit terug te rijden of lichtjes met mijn handen en als ze daar niet op reageert de bocht om sturen. En bij een overgang dan zo lang rondjes blijven tot ze terug gaat. Inmiddels hoef ik al geen heel rondje meer te rijden tot dat ze terug gaat dan en soms reageert ze ook al best goed op mijn zit of lichte teugel. Maar in de lessen rijd ik eigenlijk ook alleen met lange of middel lange teugels. Alleen sommige dagen is ze echt niet te houden dan kan ik proberen wat ik wil en dan helpt ook niks van wat ik in de les leer.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:33

bigone schreef:
Dus je had een achtjarige staan waar niets mee gedaan is. Oké, is de Arabier nagekeken voor je er mee aan de slag ging ? Want ook al stond ze al jaren gras te maaien ik zou , net als bij aankoop, zeker willen weten of ze gezond is en het gevraagde kan doen. Aannemen teugels en dan vluchtgedrag ? Wel eens aan pijn gedacht ?


Door dierenarts, osteopaat en tandarts na gekeken.

Laats nog in de kliniek geweest en alles is in orde.

En nee het is zeker geen vlucht gedrag. En ook niet wanneer ik de teugels op pak dat ze gaat vluchten.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:36

Indien je fysiek ongemak hebt uitgesloten, misschien zoeken naar een andere instructrice? Als ze jullie niet meer verder kan helpen, lijkt het me zonde van het geld om te blijven lessen

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:36

Ik heb er ook echt wel mensen met veel ervaring er op of er bij gehad maar het enigste wat ik vaak hoor is: met dit paard zul je toch nooit ver komen

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:37

Salinero123 schreef:
Ik heb er ook echt wel mensen met veel ervaring er op of er bij gehad maar het enigste wat ik vaak hoor is: met dit paard zul je toch nooit ver komen

Wat is daar hun onderbouwing bij? : >;)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:38

Dilan93 schreef:
Indien je fysiek ongemak hebt uitgesloten, misschien zoeken naar een andere instructrice? Als ze jullie niet meer verder kan helpen, lijkt het me zonde van het geld om te blijven lessen


Ja misschien wel al vind ik haar methode wel mooi hoe zei het allemaal doet alleen soms heb ik het idee dat het bij ons niet werkt. En een andere instructice zoeken klinkt makkelijk maar ze traint al onze 3 paarden 2 keer per weekt en geeft aan nog 4 of 5 andere kinderen les op onze haflinger.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:39

Salinero123 schreef:
Dilan93 schreef:
Indien je fysiek ongemak hebt uitgesloten, misschien zoeken naar een andere instructrice? Als ze jullie niet meer verder kan helpen, lijkt het me zonde van het geld om te blijven lessen


Ja misschien wel al vind ik haar methode wel mooi hoe zei het allemaal doet alleen soms heb ik het idee dat het bij ons niet werkt. En een andere instructice zoeken klinkt makkelijk maar ze traint al onze 3 paarden 2 keer per weekt en geeft aan nog 4 of 5 andere kinderen les op onze haflinger.

Maar een goede instructrice moet ook eerlijk naar jullie toe zijn als ze jou en je paard niet verder kan helpen

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:40

Dilan93 schreef:
Salinero123 schreef:
Ik heb er ook echt wel mensen met veel ervaring er op of er bij gehad maar het enigste wat ik vaak hoor is: met dit paard zul je toch nooit ver komen

Wat is daar hun onderbouwing bij? : >;)


Dat het een "te moeilijk" paard is of "te veel" tijd zal kosten en dat het zonde is van de tijd die ik heb. Of dat het toch een arabier is en die altijd een arabier zal blijven en geen wedstrijd paard.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:42

nooit aan gedacht om western te gaan rijden?

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:43

speurneusc schreef:
nooit aan gedacht om western te gaan rijden?


Niet echt mijn ding.... ik houd gewoon heel erg van de dressuur.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:43

Dat een arabier geen wedstrijden kan lopen is onzin natuurlijk ;)

Die lopen in de dressuur, springen, cross, western, endurance en rensport. Zijn juist super veelzijdig.

Ze hebben alleen wel een heel duidelijke wil en veel karakter. Ze laten zich niet dwingen en kunnen heftiger/sneller reageren dan andere paarden.

Heb zowel arabieren als een kwpn en draver gehad. Kwpn en draver pikten wat meer dan de arabieren. Mn eerste arabier en onze huidige arabier laten het echt heel duidelijk merken als iets ze niet zint. Andersom, als je het ze vriendelijk en respectvol vraagt, gaan ze voor je door het vuur :)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:44

Het is trouwens ook echt niet zo dat ik niet vooruit gang zie maar het blijft gewoon een heel lastig paard. En ik twijfel soms of ik ooit nog een wedstrijdje kan rijden of gewokn even lekker kan gaan trainen.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:45

Ik wil gewoon graag weer plezier hebben in het rijden.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:54

Heb je hoe je er over denkt ook al met je instructrice besproken? En wat haar mening erover is?

Misschien is het een gek idee maar wellicht is het een idee om een bijrijdpaard te zoeken waar je wat meer je ambities op los kan laten, of waar je gewoon überhaupt wat ongecompliceerder mee kunt rijden? Zoals ik je begrijp gaan jullie wel vooruit, maar misschien niet zo snel als je zou willen en ik kan me voorstellen dat het ervoor zorgt dat je wat minder plezier hebt in het rijden. Misschien geeft een verandering of afwisseling ook wat frisse moed waar je ook weer van kunt profiteren met het verder rijden van je eigen paard.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:59

Wat doe je buitenom bakwerk met haar?
Ga je ook weleens op buitenrit?
Of leg je in de bak weleens balkjes neer? Pionen om te slalommen? Etc.

Nu vind ik dit met elk paard, maar zeker met een sensitief paard als een AV het heel belangrijk om de nadruk op goed gedrag te leggen en ongewenst gedrag zo veel mogelijk negeren :)

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:18

Dat een arabier 'altijd een arabier zal blijven' is natuurlijk waar, want je kan er moeilijk een fries van maken :+ . Los daarvan is het natuurlijk grote onzin dat een arabier een moeilijker paard zou zijn, niet in de westrijdsport zou kunnen lopen, etc.
Wel is het zo dat arabieren vaak best veel karakter/temperament hebben. Ze zijn ook erg intelligent, dus ze kunnen ook een erg duidelijke mening hebben. Daar moet je mee om kunnen. Misschien is dit paard gewoon niet het paard voor jou of heb je gewoon niet de juiste begeleiding bij haar. Je zegt dat jij wedstrijdjes wilt rijden enzo, en 'hoe lang moet ik nog wachten', maar jouw paard heeft helemaal geen boodschap aan jouw plannen. Die 'is' gewoon. Je kan er zeker van zijn dat ze je niet probeert te pesten met haar gedrag, zo denken paarden niet. Wat wel kan, is dat ze op een andere manier aangepakt moet worden (maar dan zal je toch echt van instructrice moeten veranderen), of dat ze toch ergens een medisch probleem heeft. Of jullie zijn eenvoudigweg geen match.

Wat het 'wilt geen contact aanvaarden' betreft; mijn eigen (100% arabische) merrie had daar ook heel veel moeite mee. Uiteindelijk eb ik haar vanop de grond, met grondwerk, geleerd dat ze contact ook kan aanvaarden en dat het haar geen kwaad doet. Bij het rijden heb ik eigenlijk geleerd om mijn handen zoveel mogelijk stil te houden en vooral niet in haar mond te gaan 'prutsen', daar heeft ze een absolute hekel aan en dan stopt ze haar hoofd omhoog. Mijn lesgever en ik hebben er zeker een jaar over gedaan voor ik een ietwat redelijke aanleuning had. (Ze was overigens wel pas 3,5 toen ik ermee begon, toen reed ik haar ook niet 3x per week) In het begin trok ze haar kin op haar borst bij het minste contact, daarna stak ze haar hoofd in de lucht. Ze heeft echt moeten leren dat ze contact kan nemen. (ook contact op het halstertouw, dat kon ze in het begin ook niet).

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:36

Je zou eens contact op kunnen nemen met Paulette Zorn van Equidact. Zij heeft zelf meerdere arabieren gehad en geeft fijn les. Zij kan je misschien een eindje de goede kant uit helpen. Laat je niet afleiden door het feit dat zij zelf western rijdt. Ze is uitstekend in staat om niet-westernruiters de goede kant uit te krijgen met hun arabieren.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:44

Tja een Arabier die er geen zin in heeft is lastig te motiveren. Mijn ervaring is dat ze het echt voor je moeten willen doen. Meer dan met andere rassen.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Met mijn handen in het haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:07

Bedankt voor al jullie adviezen. Mijn moeder heeft een bedrijf aan huis en daar werkt ook een vrouw die altijd wel in de dressuur sport gereden heeft. Ik had het er zostraks even met haar over en ze wil me graag wel eens proberen te helpen. Ze rijd wel volgens een hele andere manier maarja ik wil alles gewoon graag proberen en misschien werkt dit wel. Ik heb zostraks daarom al even met haar en mijn paard mee bijzet teugels aan de longe wat geprobeerd en dat pakte ze eigenlijk al best wel goed op.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:11

Jennyj01 schreef:
Tja een Arabier die er geen zin in heeft is lastig te motiveren. Mijn ervaring is dat ze het echt voor je moeten willen doen. Meer dan met andere rassen.

Maar ik vind dan juist dat een arabier heel veel voor je wíl doen.

Zelfs die van ons, waar zo veel angst en lichamelijk ongemak bij zit, wil graag meewerken en doet zn best.
Dat we steeds een terugval hebben en maar met heeeele kleine stapjes vooruit komen, dat is geen onwil.