Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

met de teugel mee veren

 
Profiel   

MCE schreef
Janneke2 schreef
(...)
Maar ten eerste is core stability beter omschreven. En ik gebruik mijn karatelessen te paard... :')
(Plaatselijk jargon : hara punt, dat train je zodat JIJ bepaalt waar je zwaartepunt zit, niet diegene die aan sleurt of duwt.)
En idd: centered riding is duidelijk, en ook een fysiotherapeut kan zaken als core stability uitleggen en helpen oefenen.
(...)


bepaald niet het paard waar je zwaartepunt ligt!!!


Ja en nee.

Ik begin met mijn rijdier in verticale balans te brengen, zou ik meezitten met 'gewicht op rechtsvoor' komt er weinig van terecht.

En mbt horizontale balans: ik vind het heerlijk (en hartstikke efficiënt!) om mijn halve ophoudingen en de overgangen 'terug' te rijden door mijn zwaartepunt te verplaatsen.
(Het ging je niet goed als je de mensen de kost moest geven die weinig met de buikspieren doen, maar de onderbenen naar voor en de ellebogen naar achter...)
Citaat
en als een paard de rug niet los kan laten - om wat voor reden dan ook - kan ik mezelf ook niet ontspannen en fijn meezitten in de beweging
Ik ook niet.
Ik heb het eerste jaar bij mijn huidige instructrice ("nodig of niet") in de verlichte zit (remonte zit) gereden.
... want idd: als je niet goed / prettig kunt zitten, lukt het niet om zelf de regie over je zwaartepunt te hebben - en kun je je paard niet helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 10:03 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
net als iedereen heb ik als kind geleerd mijn handen stil te houden bij het rijden. maar mijn instructrice zegt dat ik mijn handen meestal te stil houd waardoor het paard er als het ware tegenaan loopt. de teugels zouden moeten aanvoelen als elastiekjes. het probleem is dat ik moeite heb om het ritme te pakken te krijgen. af en toe merk ik dat ik het korte stukjes voor elkaar krijg. en dan gaat het paard meestal ook direct mooier en ontspannener lopen. ik wil dus graag weten hoe jullie het ritme vinden en vanuit welke gewrichten de vering moet komen. komt het uit de schouders of de ellebogen? of moet ik m,n polsen iets buigen om de beweging op te vangen?

Sorry voor deze late reactie.
Als iemand dit probleem heeft, en dat komt toch echt wel vaker voor, dan raad ik aan om langer in stap te werken. In stap kan de ruiter zich veel beter op de eigen beweging concentreren. Net als bij het paard, leert de men als ruiter het best vanaf het makkelijke en maakt men het alleen moeilijker als het makkelijke lukt.
In stap probeert u dan die mond ontspannen te volgen, misschien zelfs zonder nu direct veel aandacht te schenken aan nageeflijkheid of aanleuning, dat komt later. Als u daar oefening in hebt, dan zou ik pas overgaan naar een heel rustige en gemakkelijke draf, om daar hetzelfde te proberen. Ik vermoed dat u dan uw paard dan wel al fijner aan de teugel hebben.

Misschien helpt deze tip een beetje. En als het niet duidelijk zou zijn, dan vraagt u het maar.
Veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:59 



 

Kadankovitch schreef
axel_1997 schreef
net als iedereen heb ik als kind geleerd mijn handen stil te houden bij het rijden. maar mijn instructrice zegt dat ik mijn handen meestal te stil houd waardoor het paard er als het ware tegenaan loopt. de teugels zouden moeten aanvoelen als elastiekjes. het probleem is dat ik moeite heb om het ritme te pakken te krijgen. af en toe merk ik dat ik het korte stukjes voor elkaar krijg. en dan gaat het paard meestal ook direct mooier en ontspannener lopen. ik wil dus graag weten hoe jullie het ritme vinden en vanuit welke gewrichten de vering moet komen. komt het uit de schouders of de ellebogen? of moet ik m,n polsen iets buigen om de beweging op te vangen?

Sorry voor deze late reactie.
Als iemand dit probleem heeft, en dat komt toch echt wel vaker voor, dan raad ik aan om langer in stap te werken. In stap kan de ruiter zich veel beter op de eigen beweging concentreren. Net als bij het paard, leert de men als ruiter het best vanaf het makkelijke en maakt men het alleen moeilijker als het makkelijke lukt.
In stap probeert u dan die mond ontspannen te volgen, misschien zelfs zonder nu direct veel aandacht te schenken aan nageeflijkheid of aanleuning, dat komt later. Als u daar oefening in hebt, dan zou ik pas overgaan naar een heel rustige en gemakkelijke draf, om daar hetzelfde te proberen. Ik vermoed dat u dan uw paard dan wel al fijner aan de teugel hebben.

Misschien helpt deze tip een beetje. En als het niet duidelijk zou zijn, dan vraagt u het maar.
Veel succes



wat leuk u weer te lezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 11:12 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
axel_1997 schreef
net als iedereen heb ik als kind geleerd mijn handen stil te houden bij het rijden. maar mijn instructrice zegt dat ik mijn handen meestal te stil houd waardoor het paard er als het ware tegenaan loopt. de teugels zouden moeten aanvoelen als elastiekjes. het probleem is dat ik moeite heb om het ritme te pakken te krijgen. af en toe merk ik dat ik het korte stukjes voor elkaar krijg. en dan gaat het paard meestal ook direct mooier en ontspannener lopen. ik wil dus graag weten hoe jullie het ritme vinden en vanuit welke gewrichten de vering moet komen. komt het uit de schouders of de ellebogen? of moet ik m,n polsen iets buigen om de beweging op te vangen?

Sorry voor deze late reactie.
Als iemand dit probleem heeft, en dat komt toch echt wel vaker voor, dan raad ik aan om langer in stap te werken. In stap kan de ruiter zich veel beter op de eigen beweging concentreren. Net als bij het paard, leert de men als ruiter het best vanaf het makkelijke en maakt men het alleen moeilijker als het makkelijke lukt.
In stap probeert u dan die mond ontspannen te volgen, misschien zelfs zonder nu direct veel aandacht te schenken aan nageeflijkheid of aanleuning, dat komt later. Als u daar oefening in hebt, dan zou ik pas overgaan naar een heel rustige en gemakkelijke draf, om daar hetzelfde te proberen. Ik vermoed dat u dan uw paard dan wel al fijner aan de teugel hebben.

Misschien helpt deze tip een beetje. En als het niet duidelijk zou zijn, dan vraagt u het maar.
Veel succes


bedankt voor de tip. dit idee had ik zelf ook al. alleen is dit lastig in de context van een manege les. moet toch met het tempo van de les mee. ik zal het eens met mijn instructeur bespreken en misschien ook een paar privélessen boeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 11:25 



 
Profiel   

MCE schreef
Kadankovitch schreef

wat leuk u weer te lezen

Bedankt, dat is leuk om te lezen.
ik heb mij de laatste tijd op andere zaken geconcentreerd waaronder, een hapgrage hond 2 jarige hond [inmiddels 4 en braaf] en mijn nieuwe paard.
Maar ik kom terug met misschien een kleine verrassing, Ik probeer een serie korte video's te maken over hoe ik werk met Faverot en voorzien van een korte uitleg. Maar niet om een discussie te starten. Het gaat erover hoe ik paarden opleid en niet hoe anderen het doen. Maar ik moet nog zien of ik video's krijg die ik geschikt vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:08 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Kadankovitch schreef


bedankt voor de tip. dit idee had ik zelf ook al. alleen is dit lastig in de context van een manege les. moet toch met het tempo van de les mee. ik zal het eens met mijn instructeur bespreken en misschien ook een paar privélessen boeken.

Ik denk dat privélessen sowieso de beste manier zijn om dergelijk [tijdelijke] problemen zo snel mogelijk te overwinnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:24 



 

Maar ik kom terug met misschien een kleine verrassing, Ik probeer een serie korte video's te maken over hoe ik werk met Faverot en voorzien van een korte uitleg. Maar niet om een discussie te starten. Het gaat erover hoe ik paarden opleid en niet hoe anderen het doen. Maar ik moet nog zien of ik video's krijg die ik geschikt vind.[/quoteKadankovitch]


alle succes gewenst,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen