met de teugel mee veren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 11:36

net als iedereen heb ik als kind geleerd mijn handen stil te houden bij het rijden. maar mijn instructrice zegt dat ik mijn handen meestal te stil houd waardoor het paard er als het ware tegenaan loopt. de teugels zouden moeten aanvoelen als elastiekjes. het probleem is dat ik moeite heb om het ritme te pakken te krijgen. af en toe merk ik dat ik het korte stukjes voor elkaar krijg. en dan gaat het paard meestal ook direct mooier en ontspannener lopen. ik wil dus graag weten hoe jullie het ritme vinden en vanuit welke gewrichten de vering moet komen. komt het uit de schouders of de ellebogen? of moet ik m,n polsen iets buigen om de beweging op te vangen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:45

Je moet je armen losjes naast je houden zonder ze aan te spannen. Normaal ga je dan vanzelf een beetje in de beweging mee.
De beweging moet natuurlijk ook niet overdreven groot zijn.

Zelf heb ik er ook nog moeite mee maar mijn weidebazin zegt tijd "ontspannen, ontspannen, ontspannen"

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:52

Eigenlijk heb je het correct aangeleerd gekregen. Enkel heb je het verkeerd geïnterpreteerd of werd het foutief uitgelegd. Het stil houden is stil tov de mond van het paard. Vermits het paard zijn hoofd beweegt, kunnen jouw handen nooit onbeweeglijk op 1 plek zijn.

Vraag je instructrice om je eens aan de longe te nemen met een zo los mogelijke longe. Doe je ogen dicht en concentreer je op de mond. Voel de verbinding met de mond van je paard en probeer die constant, hetzelfde, te houden. Je schouders, ellebogen, polsen zijn hierbij los, ontspannen. Bij strakke schouders of ellebogen kan je de verbinding niet voelen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:56

als je los en ontspannen zit/bent volgt je lichaam automatisch de beweging van je paard, dat betekent dat je niet zelf moet bewegen, het paard neemt je als het ware mee in zijn/haar bewegen

je handen zijn stil maar bewegen mee in de beweging van je lichaam,

als je gespannen zit lukt dat niet, velen proberen krampachtig stil te zitten maar dat gaat niet op een bewegend paard, dan wordt je stijf en statisch en dat werkt altijd negatief

als je zelf beweegt dan werk je meestal tegen en maakt je hand steeds een halve ophouding wat je instructeur ook al aangaf

stil zitten is alleen maar "niet zelf werken" en je mee laten nemen door het paard, die zoekt dan je hand op en kun je meebewegen in het ritme van de paarden mond

dat voel je duidelijk in stap en galop dan beweegt het hoofd ritmisch mee, in de draf is het paardenhoofd stil en kun je zelf ook stiller zitten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-21 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:56

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Als je ook een stukje opzoekt van een uitgestrekte stap van een Grand Prix proef, zul je ook duidelijk zien dat de ruiterhand duidelijk mee beweegt met de mond, maar ten opzichte van de mond wel stil blijft.
In draf zal dat resulteren in een hand die weinig beweegt, maar in stap en galop zul je meer mee moeten bewegen.

De beweging komt uit een combinatie van meerdere gewrichten. Je polsen moeten wel recht blijven, vanuit je schouder kan je arm naar voren en je elleboog beweegt mee omdat anders je hand omhoog gaat ipv naar voren.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:57

Hier vind je een goede uitleg. Vind ik dan :)

https://www.meulegoorn.nl/rust-en-stabi ... elvoering/

Wat ik me nog herinner van de basislessen is dat het paard vooral in stap en galop het hoofd beweegt en die beweging volg je dan natuurlijk met je handen. In draf is de hoofdhouding rustiger. En je handen dus ook. Go with the flow. Je voelt het vanzelf als je ontspant.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:42

Denk aan de mond van je paard, in de mond ligt de tong.
Het bit ligt op de tong en schaart richting mondhoeken.
Het is de bedoeling dat je paard dat bit vertrouwt en zijn mond ontspant, het gaat dan "knabbelen" op het bit, dat is met het het bit rommelen met zijn tong.
Als de mond ontspant dan gaat de rug ontspannen en pas dan kunnen de achterbenen vrij en gemakkelijk verder onder de massa stappen.

Het is nu aan jou aan de mond van je paard te denken, je neemt een zacht, teder contact met de tong en volgt dat altijd! de bewegingen van het paardenhoofd op zodanige manier dat de hyperlichte druk op de gevoelige tong altijd hetzelfde is. (druk=teugelgewicht).
Je moet dus niets DOEN, je moet VOELEN en volgen.
Op een gegeven moment laat je paard zich los, psychsch en lichamelijk en dan wodt het helemaal gemakkelijk want het gaat jou dan ook volgen.
Voelen is de sleutel, doen is het slot.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 08:56

hartstikke bedankt voor alle tips. :D
gisteren heb ik echt wel successen geboekt.
zeker in stap kan ik de vering nu heel aardig volgen. draf is inderdaad een stuk stiller dan stap maar een vrijwel constante teugeldruk lukt ook al aardig.
en ik heb behoorlijke stukken gereden waarbij het paard zijn hoofd liet zakken met een licht gebogen hals. dat voelde heel ontspannen aan. ook het oorenspel was vrijwel voortdurend ontspannen en levendig. bij ingewikkelde oefeningen is het nog wat lastiger. maar dat komt wel als ik de slag eenmaal goed te pakken heb. bij het uitstappen liet het paard zijn oren lekker dromerig opzij hangen. hij zal vannacht wel goed geslapen hebben. :z

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:31

Ik "veer" pas netjes vanuit m'n schouders als ik goed rechtop zit.

Het helpt me om te denken dat de onderkant van m'n borstbeen (dat bot waar je ribben op bij elkaar komen) een koplamp is die naar voren moet schijnen (in plaats van schuin naar beneden..)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:40

Goede tips worden er al gegeven en het heeft gelukkig al succes gehad.

Een stille hand tov de paardenmond komt voort uit een onafhankelijke zit, een paar tips wbt de arm handhouding. Houdt je duimen rechtop, zorgen voor een knik in de ellebogen en laat je hand mee naar voren nemen op de beweging. Houdt je handen altijd voor je en zorg dat je je polsen niet gedraaid hebt oid want dan blokkeer je de beweging.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:51

Ik heb het ook zo geleerd als jij, 40 jaar geleden. Inmiddels heb ik geleerd altijd mee te bewegen met de mond. Dat voelt in het begin en heel gek maar het went. Op deze manier loopt het paard niet steeds tegen het bit aan en kan het zijn hals continu in een natuurlijke houding houden. Dat loopt een stuk lekkerder en het zal dan vanzelf het hoofd zelf gaan dragen en niet meer opde teugel gaan hangen. Ook wordt hierdoor de bespiering van de hals goed. Geen onderhals meer maar een mooie boog aan de bovenkant.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:55

Mijn instructrice heeft een 18+ uitleg die erg goed werkt voor mij, dus even in spoiler;

Spoiler:
Doe alsof je doggy style doet en de man bent die met zn handen haar heupen vasthoudt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:58

Ik heb altijd geleerd: een stille hand is geen starre/dode hand.
Je streeft immers een constante verbinding na en dat gaat niet met een starre hand, dan krijg je het bijzetteugel effect.
Een stille hand meegaand met de beweging toont vanaf de zijkant als nagenoeg onbeweeglijk, maar is het niet.

Anoniem

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:06

handen zijn levend maar niet beweeglijk, gaan alleen vanuit de lendenen met het lijf mee in de beweging, met soms iets weerstand in een hele of halve ophouding

een uit de oude doos
Afbeelding


Afbeelding


maar nog altijd actueel

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:53

Tja, 'rijles uit de oude doos', en oma anno 1970 toch werkelijk geen idee hebben wat ze toch precies bedoelden.


(En nog steeds niet. Er is toch echt verschil tussen bekkenbodemspieren en bilspieren.
Wat een 'aangespannen kruis' precies is: - ??
'Het werkende zitvlak', is dat het 'zadelpoetsen' dat ooit in de cavalerie geleerd werd, maar rond de
vorige eeuwwisseling (rond 1900) werd afgeschaft...?
Ingetrokken heupen: - ??
En dat een paard zich moet afzetten tegen de harde (=??) rug van de ruiter: - ???)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:03

Je kruis aantrekken is je bekkenbodemspieren aantrekken. Doordoor krijg je even een kortstondige aanspanning in de buik en onderrug en dat kan je als hulp gebruiken. Als je echter blijft aanspannen ga je stuiteren.

Intrekken van heupen lijkt me vrij logisch toch? Dat is een vrij typische ruiterfout (niet ontspannen laten afhangen).

Dat afzetten tegen de rug is wordt waarschijnlijk gekoppeld aan inwerking voor tempocontrole (het zwaar maken) maar daar ben ik ook niet zeker.

Hoe dan ook denk ik dat dit goed samen te vatten is in het moderne woord: core stability
De reden waarom centered rijden ontstaan is om in andere woorden de oude rijkunst uit te leggen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 22:16

Sizzle schreef:
Hoe dan ook denk ik dat dit goed samen te vatten is in het moderne woord: core stability
De reden waarom centered rijden ontstaan is om in andere woorden de oude rijkunst uit te leggen.


dankjewel dit werd me allemaal even iets te technisch. %) rug recht en ontspannen en zitten op je zitbeentjes dat snap ik nog. maar als ik me met individuele spieren bezig ga houden eindig ik nog achterstevoren in het zadel terwijl het paard zich afvraagt waarom ik zo afgeleid ben. 8)7 _O-

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:22

@ Sizzle : klopt. Doe mij maar core stability!

Maar ten eerste is core stability beter omschreven. En ik gebruik mijn karatelessen te paard... :')
(Plaatselijk jargon : hara punt, dat train je zodat JIJ bepaalt waar je zwaartepunt zit, niet diegene die aan sleurt of duwt.)
En idd: centered riding is duidelijk, en ook een fysiotherapeut kan zaken als core stability uitleggen en helpen oefenen.

Het grappige van je bekkenbodemspieren is dat je ze onafhankelijk van buik- en rugspieren kunt aanspannen, maar je kunt ze gebruiken tijdens de halve ophouding. (Ik gebruik zelf geen teugels in de halve ophoudingen.)

'Intrekken van de heupen' doet mij denken aan bange honden : staart tussen de benen - en het bekken gekanteld richting bolle rug...
... jij leest het als 'gespannen ruiter' (... dat zou heel goed bedoeld kunnen zijn!!) en dan is het kantelen richting bolle rug...
_O-

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:26

Ruiters die dat doen zijn de ruiters die inderdaad in de onderrug niet meeveren en hun beugels verliezen omdat ze niet het been vrij laten afhangen (dat kost immers training). Vaak zetten die ook de hand vast.
Zo lees ik dat tenminste.
Karate is natuurlijk super. Je kan inderdaad heel veel met je kruis, maar er zijn heel veel mensen (helaas) die hun bekkenbodemspieren niet weten te vinden.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 22:32

Janneke2 schreef:
En ik gebruik mijn karatelessen te paard...


héé dat doe ik ook! alleen bij mij is het budo en ik heb er pas wat aan als ik er af val. _O-
(bij de lessen die ik volgde was goed neerkomen belangrijker dan overeind blijven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:58

Janneke2 schreef:
@ Sizzle : klopt. Doe mij maar core stability!

Maar ten eerste is core stability beter omschreven. En ik gebruik mijn karatelessen te paard... :')
(Plaatselijk jargon : hara punt, dat train je zodat JIJ bepaalt waar je zwaartepunt zit, niet diegene die aan sleurt of duwt.)
En idd: centered riding is duidelijk, en ook een fysiotherapeut kan zaken als core stability uitleggen en helpen oefenen.

Het grappige van je bekkenbodemspieren is dat je ze onafhankelijk van buik- en rugspieren kunt aanspannen, maar je kunt ze gebruiken tijdens de halve ophouding. (Ik gebruik zelf geen teugels in de halve ophoudingen.)

'Intrekken van de heupen' doet mij denken aan bange honden : staart tussen de benen - en het bekken gekanteld richting bolle rug...
... jij leest het als 'gespannen ruiter' (... dat zou heel goed bedoeld kunnen zijn!!) en dan is het kantelen richting bolle rug...
_O-


bepaald niet het paard waar je zwaartepunt ligt!!!
en als een paard de rug niet los kan laten - om wat voor reden dan ook - kan ik mezelf ook niet ontspannen en fijn meezitten in de beweging


overigens dank je voor het compliment OMA rijdt nog altijd met plezier en ben nog steeds met plezier bezig met paard en ruiter opleiden ontwikkel mee maar weet ook (ervaring) dat alle veranderingen niet per definitie verbeteringen hoeven te zijn

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:23

Het gaat m.i. niet om het stil houden van de handen maar om de gelijkmatige druk in de mond. Stel je rijdt in draf en je komt tijdens het draven 10 cm uit het zadel. Ik ken topruiters die de handen dan ook 10 cm op en neer doen. Mooi is wat anders. In de springsport is het m.i. geen probleem. Voorbeeld: op Horse&Country heb je masterclasses. Als ik dan naar video kijk van Jeroen Dubbeldam en Geoff Billington dan is duidelijk wat ik bedoel. Of is het zo als je niet kunt dressuren dan kun je altijd nog gaan springen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 08:36

Nico12 schreef:
Het gaat m.i. niet om het stil houden van de handen maar om de gelijkmatige druk in de mond. Stel je rijdt in draf en je komt tijdens het draven 10 cm uit het zadel. Ik ken topruiters die de handen dan ook 10 cm op en neer doen. Mooi is wat anders. In de springsport is het m.i. geen probleem. Voorbeeld: op Horse&Country heb je masterclasses. Als ik dan naar video kijk van Jeroen Dubbeldam en Geoff Billington dan is duidelijk wat ik bedoel. Of is het zo als je niet kunt dressuren dan kun je altijd nog gaan springen.


dat van die gelijkmatige druk hadden we al vast gesteld. en wie zegt dat ik niet kan dressuren? verklaar je nader -:(-

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:39

Ik geloof niet dat Nico12 met ‚je‘ een specifiek persoon bedoelde maar gewoon de algemeenheid.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: met de teugel mee veren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 08:41

dat hoop ik dan maar