Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat doen met dressuur?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik rijd een paar keer in de week zelfstandig en doe eigenlijk niet echt vaak dressuur meer. Dan neem ik mezelf voor om dressuur te rijden en dan ben ik er heel snel meer klaar mee. Ik ben van mening dat dressuur de grondslag is van alle disciplines, dus ik vind dat ik het ook gewoon moet doen.

Weet iemand hoe ik weer lol in de dressuur kan krijgen en de motivatie om het te doen?

Groetjes Hinnik12
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 16:57 



 
Profiel   

Hoe rijd je alle andere keren dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 16:59 



 
Profiel   

Matheno schreef
Hoe rijd je alle andere keren dan?


Meestal begin ik met dressuur en dan ga ik wat anders doen. Slalommen o.i.d. of 'western'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:02 



 
Profiel   

Maar, wat is iets anders? Als ik ga springen, doe ik niet dressuur. Maar zo lang ik in de bak op mijn paard zit zonder hindernis, ben ik aan het dressuren. Dus, ben je elke keer aan het springen? Of wat ben je allemaal al wel aan het doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:04 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Maar, wat is iets anders? Als ik ga springen, doe ik niet dressuur. Maar zo lang ik in de bak op mijn paard zit zonder hindernis, ben ik aan het dressuren. Dus, ben je elke keer aan het springen? Of wat ben je allemaal al wel aan het doen?


Daarna zet ik pionnen neer bijv. of gewoon een soort western, of zonder zadel rondstappen/draven. En meestal zet ik van te voren ook al pionnen neer ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:07 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies met dressuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:15 



 
Profiel   

Foaly schreef
Wat bedoel je precies met dressuur?


Figuren rijden, overgangen, houding, dat soort dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:18 



 
Profiel   

Hinnik12 schreef
Foaly schreef
Wat bedoel je precies met dressuur?


Figuren rijden, overgangen, houding, dat soort dingen.


De basis van paardrijden dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:21 



 
Profiel   

Ja prc

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:27 



 
Profiel   

Als je pony soepel beweegt en jullie hebben zo beiden plezier dan is het prima. Rijd je alleen maar buiten dan is het ook prima; dressuur is maar 1 onderdeel van de paardensport. Goed ingereden is de basis; en goede communicatie. Leuke variatie met balkjes (https://www.youtube.com/watch?v=uZzsRvxTbP8) is ook erg leuk, of trec oefeningen. Er is zoveel meer dan dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:28 



 
Profiel   

ik kan me voorstellen dat dressuuroefeningen alleen (volte, gebroken lijn, stelling vragen, enz) weinig voldoening geven. dus ik zou zeggen, stel jezelf doelen. als je aan het rijden bent wat valt er dan te verbeteren? aanleuning, recht richten, tempo, contact, minimale hulpen, band met je paard, rug-gebruik, enz. en probeer daar dan aan te werken. doelen vormen een uitdaging, een uitdaging leidt tot motivatie, motivatie leidt tot succes en succes leidt tot voldoening.

Lindsey_99 schreef
Als je pony soepel beweegt en jullie hebben zo beiden plezier dan is het prima. Rijd je alleen maar buiten dan is het ook prima; dressuur is maar 1 onderdeel van de paardensport. Goed ingereden is de basis; en goede communicatie. Leuke variatie met balkjes (https://www.youtube.com/watch?v=uZzsRvxTbP8) is ook erg leuk, of trec oefeningen. Er is zoveel meer dan dressuur.


hier ook volkomen mee eens overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:35 



 
Profiel   

Dat is een goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:39 



 
Profiel   

Maar slalommen etc kun je toch zo uitvoeren dat het wel dressuur is? Idem met westernonderdelen. Zet een leuk parcours uit en probeer daar zo netjes mogelijk doorheen te rijden. Houdt je paard goed actief, vraag stelling en probeer de oefeningen in verschillende tempo's te rijden. Want wat is voor het paard het verschil tussen een slangenvolte of tussen de pionnen door? Even afgezien van de grote van de bochten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:43 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Maar slalommen etc kun je toch zo uitvoeren dat het wel dressuur is? Idem met westernonderdelen. Zet een leuk parcours uit en probeer daar zo netjes mogelijk doorheen te rijden. Houdt je paard goed actief, vraag stelling en probeer de oefeningen in verschillende tempo's te rijden. Want wat is voor het paard het verschil tussen een slangenvolte of tussen de pionnen door? Even afgezien van de grote van de bochten


Of overgangen bij de pionnen, dus stap bij pion 1, halt bij 2, aandraven bij 3. meer of minder passen tussen 2 pionnen of balken, dus verruimen en verzamelen enzovoorts. Wijken tussen pionnen door.

Pionnen en balken zijn juist leuk en handig om bepaalde dingen te oefenen en makkelijker te maken voor jezelf. Ook om op eigen houding te letten, bij een letter, balk of pion nagaan of je nog netjes zit, paard actief is en noem maar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:57 



 
Profiel   

Je kunt ook zoeken op westen riding pattern. Dan kun je ook leuke oefeningen vinden die je makkelijk in je training kan oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:00 



 
Profiel   

Hinnik12 schreef
Matheno schreef
Hoe rijd je alle andere keren dan?


Meestal begin ik met dressuur en dan ga ik wat anders doen. Slalommen o.i.d. of 'western'.

Wat versta jij dan onder 'western doen'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:04 



 
Profiel   

Ik ben iemand die vrij snel verveeld is met standaard oefeningen en ik heb gemerkt dat concrete (maar kleine) doelen stellen goed helpt bij mij. Dan heb je iets naartoe te werken en voelt het wat minder als 'gewoon rondjes rijden'. Dat kan iets kleins zijn als 'vandaag wil ik een mooie ronde volte rijden' (wat voor mij een dingetje is :+ ). En je hoeft natuurlijk geen uur te dressuren. Als je na 20 minuten je doel bereikt heb ga je wat anders doen. Of het gaat eigenlijk helemaal niet zo lekker, dan kun je het een andere keer weer oppakken.

En houdt in gedachte dat western en dressuur een grote gemeenschappelijke basis hebben. Als je adequaat western aan het doen bent, dan ben je in principe ook bezig met de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:16 



 
Profiel   

Hinnik12 schreef
Ik ben van mening dat dressuur de grondslag is van alle disciplines, dus ik vind dat ik het ook gewoon moet doen.

"Eet je sla op, groenten zijn gezond!"

Dat moge waar zijn, lekker gezond eten en smakelijke sla vergt enig beleid.

Dressuur is voor mij : 'samen dansen'.
Dat gaat over balans (inclusief malle en gewone figuren, overgangen en wendingen icm met stukjes zijgang)
en dat gaat over onze band (Knollie trots 'dat kan ik dus!', ik blij)
en over je fantasie gebruiken plus weten waar oefeningen goed voor zijn.

Bijvoorbeeld als wenden niet lekker gaat in de eerste minuten, ga je 'dronken lijntjes zigzaggen' rond de binnenhoefslag. In stap niet moeilijk, maar in draf komt de hoek toch wat snel...
En je stapt vierkantjes, met halt halverwege op zit en gewicht, met 'übertreten' op de hoeken en daarna ga je vrij snel naar een vrolijke voorwaartse galop.
En dan eens kijken of de grote volte in draf wat verkleind kan worden, en dan wijkend naar buiten...

Je verveelt je geen seconde en je dier is aan het werk en wordt lekker sterk en soepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:19 



 
Profiel   

Allemaal heel erg bedankt! Hier kan ik echt wat mee! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 19:20 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Je kunt ook zoeken op westen riding pattern. Dan kun je ook leuke oefeningen vinden die je makkelijk in je training kan oefenen


Daar zitten 8 galopwissels in, en verder vrij "saai". Beter zoek je dan op western horsemanship patterns, of ook leuk (al dan niet met balkjes, en vooral veel overgangen!) ranch riding patterns.

Trail is ook leuk, western of uit de working equitation, maar daar moet je wel weer veel voor neerleggen/opbouwen.

Overigens ben ik ook wel benieuwd wat ts bedoelt met western. Ook daarvoor moet je je paard soepel en gezond houden. Ik rijd western en de basis van mijn rijden bestaat toch ook echt uit slangevoltes, cirkels, etc, overgangen, schouder binnen, travers, wijken, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 08:03 



 
Profiel   

Heb je geen dressuurles?
Daar krijg je als het goed is weer genoeg werk voor tot aan de volgende les om te oefenen.
En zo weet je ook wat je kunt gaan doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 08:07 



 
Profiel   

Ik zet juist voor dressuur wel eens pionnetjes of ik leg balkjes die ik dan eens af en toe kan rijden. Of ik leg balkjes op de volte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:04 



 
Profiel   

https://www.agradi.nl/agradi-101-ideeen ... gJUa_D_BwE

leuk boek met laagdrempelige oefeningen, die uitgebouwd kunnen worden naar moeilijker
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen