Paard voor beginners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alejandra132
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-21

Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:49

Ik ga binnenkort een paard kopen, dit gaat mijn eerste paard zijn. Ik ben 13 jaar ik rij al 6 jaar en ik zoek een goed ras voor beginners. Kunnen jullie goede paardenrassen zeggen. Of kunnen jullie me laten weten welk ras jullie eerste paard was/is?
Bedankt! ☺️

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:51

Een koudbloed! Mijn eerste pony was geen koudbloed en dat ging in het begin niet zo goed :')

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:53

Niet per se een ras, maar ga voor een brave die zijn werk al bewezen heeft :)
Zoek bvb een paardje van een jaar of 10 of ouder dat nu regelmatig bereden wordt.

De mijne is een haflinger. Rustig en koel, zou een perfect beginnerspaardje zijn. Maar dan wel met wat begeleiding want als je niet consequent bent profiteert hij heel hard met sloffen / stilvallen / ...

Ga je het stallen op een plek waar er genoeg mensen zijn om je te helpen?

Veel plezier met de zoektocht alvast :)

Koningskimd
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:54

Ik heb sinds een jaar mijn eerste eigen paard en ik ben 16. Ik heb m gekregen voor mijn 15e verjaardag.

Ik weet inmiddels wel dat zelf met je eigen paard rijden even iets anders is als les in de manege :+ Ik heb al les sinds mn 9e!

Mijne is een E pony met een nrps stamboek. Maar ik denk dat het niet om het ras gaat, maar of je er mee om kan gaan. Ik wilde eerst een jong paard, maar mijn instructeur vond dit geen goed idee. Hij heeft mijn ouders helpen zoeken naar een geschikt paard. Mijn paard is 14 en heel braaf. Hij heeft vroeger M2 dressuur gelopen, L springen en L cross. Zijn vroegere baas heeft er ook veel mee op straat gereden. Dus mijn paard is bijna nergens bang van en daardoor kan ik er ook veel van leren.

We lessen eens per week op de club en nog een keer privé.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:11

Ik denk zelf ook dat er geen ideaal 'ras' is, er zijn immers bij ieder ras wel moeilijkere paarden. :+
Wel kan ik mij echt aansluiten bij het advies om naar een ietwat ouder paard te zoeken. Daar kun je vaak veel van leren doordat ze zelf al veel ervaring hebben. Ook die kunnen ongeschikt zijn voor beginners natuurlijk, maar wees daarom ook niet bang om hulp te vragen tijdens je zoektocht. :j

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:12

Zou minder naar ras kijken, maar meer naar leeftijd en karakter. Dus een wat ouder dier die al van alles heeft gezien. Zou als je ergens gaat kijken een instructrice of ervaren persoon meenemen die kritisch kan kijken of het paard bij je past. Zelf kijk je dan toch misschien door een roze bril.

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:15

Hoi hoi!
Ik ben zelf 14,
Mijn eerste pony was er al toen ik uit de buik was, een shetlander!
Toen ik 8 was kregen we een ouder paardje, die is weggegaan wegens allergie voor hooi.
Toen 2 jaar later een thinker
3 jaar later een draver
Paar maandjes later een manege pony, voor mijn zusje

Ik zou zeggen ga voor een ouder paard, die is meer gewend. Ga ook niet voor een paard die net beleerd is.
Of misschien een manege pony!

Veel plezier met uitzoeken
Groetjes

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:21

Ik zou niet persé afgaan op één bepaald ras. Ga naar verschillende paarden kijken en zoek inderdaad eentje die zijn werk al kent.

Mijn eerste paard was een fjord; dat was helaas een miskoop. Mijn tweede pony heb ik nu nog steeds. Dat is een new forest pony. En hoewel regelmatig gezegd wordt dat dat ook een goed ras is voor beginners is mijn pony absoluut geen beginnerspony. Het is een doodbrave en betrouwbare pony maar heeft wel echt iemand nodig die zelfverzekerd is, hem vrijheid geeft en tegelijkertijd toch ook kan begrenzen en zijn energie in goede banen kan leiden (hoewel hij niet meer van de jongste is, heeft hij een erg goede conditie en veel energie).

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:08

Tip 1: Koop geen import pony's zoals tinkers of rassen uit Spanje en Portugal, Tenzij je voor die laatste meer dan €10.000 neer kunt leggen. Gezonde brave paarden uit die omgeving zijn alleen echt gezond en braaf als ze duur zijn :P Als je een PRE, lusitano, cruzado of andalusiër 'braaf' en 'gezond' koopt voor €4000.- dan is er gewoon iets mis mee. Om je moet heel veel geluk hebben. Ik durf dit hardop te zeggen omdat ik het hier op bokt echt vaak verkeerd zie gaan met deze rassen die zogenaamd goedkoop, braaf en gezond worden verkocht. En ook in mijn omgeving heb ik het gezien.

En met de tinkers zijn ze vaak in het begin heel braaf maar is er toch altijd wat mee, ze krijgen toch gedragsproblemen of gewoon net niet gezond. En adn heb ik het dus met name de goedkope Tinkers uit Engeland/Ierland etc. Je moet mazzel hebben als je eentje koopt die echt braaf en gezond is :P

Dus dat gezegd hebbende, zou ik inderdaad iemand meenemen die verstand heeft van de markt en verstand heeft van paarden. Neem ook de tijd, ga altijd twee keer kijken, vergeet niet klinisch te keuren en onthoud, als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het ook ;)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:55

Mijn eerste eigen pony was een New forest pony. Nu heb ik een achterkleindochter van die pony en ik kan me geen bravere pony wensen. Ze is bomproof, vind alles leuk om te doen en is ook dol op alles en iedereen.

Ik fok ook met mijn merrie en haar nakomelingen waren ook allemaal super braaf. Ik heb ook veel andere newforestponys gereden en de meesten zijn fijne veelzijdige en brave pony's.

Mijn grote pony is nu drachtig van een newforestpony hengst omdat ik graag het brave en allrounde wil hebben.

Veel succes met het zoeken naar je pony! Kijk vooral naar de pony zelf. Elk ras heeft wel een moeilijkere pony erbij zitten en een ras zegt niet altijd alles. Mijn kruising is ook een hele leuke!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:16

Ik denk dat je vooral moet kijken wat je leuk vind. En misschien eerst het e.e.a, moet proberen. Ga bij wat rassen kijken, er zijn fokkers die je graag alles vertellen, laten zien en ervaren. (al is het nu met corona misschien wat lastiger) Het ras maakt denk ik niet zo uit. Kijk naar het paard zelf. Neem er een met al veel ervaring, die goed gereden is en en braaf in de omgang.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:28

Niet afgaan op een ras en neem alsjeblieft je instructeur mee! Je bent jong en je hebt iemand nodig die er blanco instaat en dus een potëntiele mismatch kan voorzien

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:38

Ik zou vooral bij de aanschaf van een eerste eigen paard/pony naar de ervaring van het beestje.
Vooral omdat je zoveel van hem/haar moet leren.
Er is niet specifiek een beginners ras.
Elk ras heeft makkelijke en iets moeilijkere.
Persoonlijk ben ik New Forest fan en fokker, in de regel erg makkelijke pony's.
Super allround.
Ze hebben een vrij makkelijke stokmaat zodat je er ook lang plezier van kunt hebben.
Laat je bijstaan door iemand met kennis van zaken en evt een netwerk.
Succes met je zoektocht.

Anoniem

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:48

TIP: laat je goed begeleiden door mensen die er verstand van hebben, anders ben je een te gemakkelijk prooi, en kom je vaak bedrogen uit, dat zou jammer zijn

laat je niet leiden door emotie en mooie verkooppraatjes cq. verkoopplaatjes

je hebt alleen manege ervaring?? is je manegepony niet te koop

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:56

Eens met de anderen. Het zit m niet in het ras. Ik vind New Forest altijd leuke eerlijke pony's. Bij voorkeur een goed beleerde pony die al veel heeft gezien en geleerd kun je veel plezier van hebben.
Altijd laten keuren bij de veearts natuurlijk. En neem iemand mee met kennis van pony's en paarden en van het verkoopproces. Het kan je nog wel eens tegenvallen in prijs want dat soort ponys zijn dun gezaaid en vaak erg aan de prijs.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:01


Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:15

Best niet focussen op een ras, maar naar karakter :)

Mijn Haflinger is nu bijna 19 en het is een draak eersteklas.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:25

Hebben je ouders verstand van paarden en heb je een goede plek gevonden waar ie komt te staan en je ook begeleiding hebt? Als ik je berichten zo lees is dat belangrijker dan het ras. Je zou ook eerst kunnen kijken hoe een verzorgpony of leasepony bevalt.