Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

lesgeven

 
Profiel   

Hoi,
ik moet morgen lesgeven aan een aantal kinderen, en ik vroeg me af of jullie nog leuke oefeningen hadden om te doen voor leren sturen, en vertrouwen met de pony op te bouwen :)
(de meeste moeten nog aan de longe blijven)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:51 



 
Profiel   

Obstakeltjes zijn altijd leuk: pionnen, balkjes,... om hen te leren sturen en slalommen.
Figuurtjes rijden, naar plaatjes aan de bakrand laten stappen,...
Daar kan je allemaal naast blijven stappen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:54 



 
Profiel   

Ik geef heel veel gymnastiek oefeningetjes aan die kleintjes, leren ze mooi onafhankelijk zitten. Dus oortjes aanraken, staart aanraken, met rechter hand linker tenen aanraken, benen voor het zadel leggen etc.

Om te leren sturen helpt het om poortjes te maken van balkjes of pionnen. Verzin er een leuk verhaal bij dan werkt het helemaal goed (kinderen hebben veel fantasie).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:03 



 
Profiel   

Ik vond het zelf toen ik jonger was altijd makkelijker met levende obstakels om het sturen te oefenen, gezien de meeste paarden niet over iemand heen zullen lopen en dus veelal een beetje meegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:12 



 
Profiel   

Om te 'leren "sturen"' heb je volgens mij GEEN poortjes nodig.

Leg uit: JIJ bent het stuur en de rem.

En dan oefenen : navel naar binnen is 'ho',
kijk waar je heen wil (plus extra gewicht op bil, beugel, binnenteugel van de hals etc etc) is opzij.

En natuurlijk is het in goed Nederlands 'shapen' : de ene keer te veel, de andere keer te weinig en dat geeft niets. (= Dat is leren.)(Een pion is in feite meteen 'het moet zo, ernaast is fout'.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:30 



 
Profiel   

Tip voor een boek

https://www.barbarawielders.nl/kinderen ... aardrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:43 



 
Profiel   

bij mij op de manege werd een keer een schriktraining gegeven tijdens een les met een poort waar afzetlinten in hingen. ik neem aan dat die kindjes allemaal op bomproef shetlanders zitten. dus dan is zo'n lintengordijn misschien leuk om doorheen te rijden.


[ img ]
foto is niet van mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 09:49 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Om te 'leren "sturen"' heb je volgens mij GEEN poortjes nodig.

Leg uit: JIJ bent het stuur en de rem.

En dan oefenen : navel naar binnen is 'ho',
kijk waar je heen wil (plus extra gewicht op bil, beugel, binnenteugel van de hals etc etc) is opzij.

En natuurlijk is het in goed Nederlands 'shapen' : de ene keer te veel, de andere keer te weinig en dat geeft niets. (= Dat is leren.)(Een pion is in feite meteen 'het moet zo, ernaast is fout'.)


Leve de pionnetjes hoor! Voor kinderen is het heel fijn om richtpunten te hebben. Kijken waar je naartoe wilt is heel lastig als ook dat visuele voorstellen nog moeilijk is en ze dus in een lege bak eigenlijk niet eens weten waar ze naartoe gaan.

Laat zeker jongere kinderen maar lekker ervaren en zitten en spelletjes spelen - het rijtechnisch rijden komt vanzelf. Eerst lekker de bewegingen volgen en kijken waar je naartoe gaat is een prima begin.
Veel uitleg komt helemaal niet aan: je leert als kind niet bewegen vanuit uitleg, maar vanuit ervaring en voelen. En zolang kinderen vooral een leuke begintijd hebben met weinig negatieve ervaringen waardoor ze niet te onzeker worden, komt de verfijning wel als ze daar klaar voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:58 



 

Janneke2 schreef
Om te 'leren "sturen"' heb je volgens mij GEEN poortjes nodig.

Leg uit: JIJ bent het stuur en de rem.

En dan oefenen : navel naar binnen is 'ho',
kijk waar je heen wil (plus extra gewicht op bil, beugel, binnenteugel van de hals etc etc) is opzij.

En natuurlijk is het in goed Nederlands 'shapen' : de ene keer te veel, de andere keer te weinig en dat geeft niets. (= Dat is leren.)(Een pion is in feite meteen 'het moet zo, ernaast is fout'.)
Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar ik had dat als 8-jarige uk echt niet begrepen. := Dan zijn pylonen, balken, weet-ik-het-wat een heel stuk duidelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 20:03 



 
Profiel   

Creëer geen valse duidelijkheid!

Leg uit hoe je kunt wenden,
maak samen de wending bij A naar C
laat de ruiter naar C kijken - en geef tijdig de opmerking 'links/ rechtsaf' bij C.
(Let uiteraard op de hulpgeving.)

Maak weer samen de wending bij A naar C, en vraag om 'nu niet naar C te gaan, maar eerder links/ rechtsaf te gaan'.
(Let op de hulpgeving.)

Mijn ervaring is dat kinderen (en volwassenen!) het machtig vinden, dat je met zulke kleine dingen zo'n groot dier kunt beïnvloeden.
(En of het dier bij de E of de H uitkomt, no problemo. Of als iemand vrolijk naar de B gaat terwijl jij 'links' zei.)

En wat alle lesgevers horen te weten: lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
(In de hippische wereld en de orun opleiding wordt hier niet over gesproken. )

En ook het belangrijkste: je hebt als mens een spiergeheugen dat NIET verandert.
Één keer iets fouts aangeleerd: de rest van je leven moet je toch telkens weer een beetje kiezen om niet in het oude, foute patroon te vervallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:33 



 
Profiel   

Kijken waar je heen wil prima bij een 8 jarige.
Als ze voorover vallen, tik met je hoofd de wolken aan.
Maar navel naar binnen is ho? Dat komt echt niet binnen hoor op die leeftijd.

Balkjes en pionnen zijn ook gewoon leuk, de afwisseling.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-04-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:37 



 
Profiel   

Eea hangt ook nogal samen met het opleidingsniveau van de pony’s. Navel naar binnen werkt op mijn paard prima maar de gemiddelde manege pown die geleerd heeft veel hulpen te negeren, want immers beginners wiebelen veel in het zadel en bedoelen dat niet als hulp, merkt dat niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:40 



 

lastig tips te geven, ken uw ervaring, het niveau van de kinderen en de pony's niet

zou zeggen: herinneringen/ervaringen uit uw eigen pony tijd??

FNRS heeft een boekje : Happy Horse Rinding 101 ideeën voor manegelessen
( zag het bij agradi staan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:48 



 
Profiel   

troi schreef
Eea hangt ook nogal samen met het opleidingsniveau van de pony’s. Navel naar binnen werkt op mijn paard prima maar de gemiddelde manege pown die geleerd heeft veel hulpen te negeren, want immers beginners wiebelen veel in het zadel en bedoelen dat niet als hulp, merkt dat niet op.


Idd: lesgeven aan beginners is moeilijk.

Dit is een van de vele dingen die een beginner moet leren : voelen wat de pony doet.

Gelukkig zijn beginners niet dom: je legt uit dat niet iedereen het spelletje meteen snapt,
de pony braaf is en niet super hypergevoelig (aka beetje afgestompt)
EN je moet zelf giga opletten dat iemand idd de goede hulpen geeft - en niet te groot begint.

En dan kun je met de meeste (= de niet totaal afgestompte) ponies goed communiceren en samenwerken - en dat is juist zo mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:12 



 

Janneke2 schreef
Creëer geen valse duidelijkheid!

Leg uit hoe je kunt wenden,
maak samen de wending bij A naar C
laat de ruiter naar C kijken - en geef tijdig de opmerking 'links/ rechtsaf' bij C.
(Let uiteraard op de hulpgeving.)

Maak weer samen de wending bij A naar C, en vraag om 'nu niet naar C te gaan, maar eerder links/ rechtsaf te gaan'.
(Let op de hulpgeving.)

Mijn ervaring is dat kinderen (en volwassenen!) het machtig vinden, dat je met zulke kleine dingen zo'n groot dier kunt beïnvloeden.
(En of het dier bij de E of de H uitkomt, no problemo. Of als iemand vrolijk naar de B gaat terwijl jij 'links' zei.)

En wat alle lesgevers horen te weten: lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
(In de hippische wereld en de orun opleiding wordt hier niet over gesproken. )

En ook het belangrijkste: je hebt als mens een spiergeheugen dat NIET verandert.
Één keer iets fouts aangeleerd: de rest van je leven moet je toch telkens weer een beetje kiezen om niet in het oude, foute patroon te vervallen.
Mijn ervaring met spiergeheugen is anders, maar oké. Daarnaast zie ik ook niet echt het verband tussen het gebruik van attributen in kekke kleurtjes en het aanleren van een verkeerde manier van rijden. Als je slalomt om pylonen, kun je óók op de hulpen letten, dat is niet alleen voorbehouden aan een beetje droogjes door de bak hobbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:13 



 
Profiel   

Er is een oude schoolfrikken vraag, die luidt: 'Wat precies snap je niet...?' ;)

Want een verband tussen kekke kleurtjes en verkeerd rijden is mij op voorhand ook niet glashelder.

En droogjes door de bak hobbelen is niet mijn intentie. Brrr....

Slalommen doe ik met mijn Spanjaard met plezier, dus waarom zou een beginner die door heeft hoe 'wenden' werkt dat niet mogen...?
(Het is geen goede manier om het te leren : paardrijden is voelen en nadrukkelijk leren balanceren op de rug - dat leer je niet door tijdens je eerste les naar een ding kijken. Laat staan aangemoedigd worden 'om door het poortje te gaan!')

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen mbt het spiergeheugen.
(Ik kan zelf melden dat ik mij ooit rot schrok. Na een blessure was ik in stap de eerste keer hartstikke blij 'hoi weer terug in het zadel', ik draafde aan en mijn lijf wist zich totaal geen raad. Oplossing van het raadsel: mijn rechter SI gewricht zat nog vast - mijn spieren 'hadden dit nog nooit gedaan' en goed zitten met een niet functionerend SI gewricht kan ook simpelweg niet.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:21 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
(Het is geen goede manier om het te leren : paardrijden is voelen en nadrukkelijk leren balanceren op de rug - dat leer je niet door tijdens je eerste les naar een ding kijken. Laat staan aangemoedigd worden 'om door het poortje te gaan!')


Dit mag wel wat onderbouwd worden. Waarom zou je daar niet van leren te voelen? Waarom zou je geen richtpunten kunnen gebruiken of door een poortje gaan gebruiken als begin? Je stelt wel heel nadrukkelijk dat het zo is, maar waarom je dat zo vindt is me nog niet helemaal duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:41 



 
Profiel   

Kinderen leren dmv spel. Als je die allemaal droge stof toe gaat werpen krijg je niet alleen gefrustreerde of verveelde kinderen maar ben je ook heel snel je lesklanten kwijt.

We gaan bij B afwenden naar E en dan uitleggen hoe ze netjes moeten wenden en een rechte lijn moeten rijden kan prima maar we gaan bij B over de brug het water oversteken, pas op dat je niet in het water valt en dan uitleggen hoe ze dat moeten doen blijft veel beter bij ze hangen. En nee, in het water vallen is niet op je kop krijgen maar lachen gieren brullen want nu heb je natte voeten.

Veel bewustzijn van het eigen lichaam is er nog niet. Dus dingen als ledematen onafhankelijk van elkaar bewegen, sommige spieren aanspannen terwijl je andere ontspant dat is echt nog enorm moeilijk. Dat oefen je wel maar verpakt in spelletjes, dan leren ze veel sneller. Je kan een kind niet vragen om te 'voelen' dat zegt ze echt niks. Paardrijden moet voor die kleintjes vooral gewoon leuk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:53 



 
Profiel   

Accoord.
Natuurlijk hangt het af van de situatie.
In dit topic vielen de woorden 'pylonnen, poortjes en dan leren ze sturen'.
Jaren ergerde ik mij aan 'kinderpartijtjes' waar dit ont-aardde in: 'je moet door het poortje (= blijf trekken aan die linkerteugel)' terwijl ik zag dat het kind 'op rechts zat'.

.... lesgeven aan beginners is moeilijk.

En houdt in dat de beginner balans op de rug leert krijgen
en leert voelen wat de pony doet
en hoe je dat kunt beïnvloeden.

Bij pony 'Bruintje' zul je wat steviger hulpen moeten geven om van de D naar de E (of H) te gaan dan bij pony 'Vosje'.
Kan gebeuren en is niet erg, maar de hulpen moeten correct blijven.
'Kijk waar je heen wil' kan een prima zinnetje zijn, maar kijk liever niet naar de grond. (Ik bof, meestal rijd ik buiten en zoek voor mijn wendingen nogal eens bomen uit...)
En dan spelen met 'van D naar E lukt, kan ik ook naar H? Naar B?'

En in het kader van voelen en balanceren: er van genieten dat jij je dier kunt beïnvloeden.
Als dat begint te lukken, kan een slalom leuk zijn.

Maar : mijn paard is mijn danspartner en soms is het een leuk spelletje. Een uitdaging of we de wendingen en de balans echt voor elkaar hebben.
Maar mijn paard is geen ding dat iets moet kunnen. (= Met een fiets is een slalom geen enkel probleem.)
Een subtiel verschil, maar vreselijk belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 12:59 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
Kinderen leren dmv spel. Als je die allemaal droge stof toe gaat werpen krijg je niet alleen gefrustreerde of verveelde kinderen maar ben je ook heel snel je lesklanten kwijt.


Precies.

Ik vind als gezegd dat een paard een danspartner is, dus leer dansen.

Wat ik 'droge, frusterende' lesstof vind, is kinderen iets laten doen wat op de fiets geen enkele moeite kost (maar waarbij je te paard flink aan de teugels trekken moet).

En : kinderen leren door SPELEN.
Dat zijn kleine en grotere experimenten. "Oh, ik kan een beetje wenden, kan ik het ook scherp? De andere kant op?"
En doorgaans vanuit het kind zelf.
Dat is anders dan 'we moeten een slangevolte (voor het gemak verkleed als om de pionnen)'.

Uiteraard : tegen de tijd dat de slangevolte aan de orde is, zijn de pionnen prima!

Citaat
We gaan bij B afwenden naar E en dan uitleggen hoe ze netjes moeten wenden en een rechte lijn moeten rijden kan prima maar we gaan bij B over de brug het water oversteken, pas op dat je niet in het water valt en dan uitleggen hoe ze dat moeten doen blijft veel beter bij ze hangen. En nee, in het water vallen is niet op je kop krijgen maar lachen gieren brullen want nu heb je natte voeten.

Prima!
(Het is droge lesstof, maar met heel veel plezier en fantasie aangekleed.)
Citaat
Veel bewustzijn van het eigen lichaam is er nog niet. Dus dingen als ledematen onafhankelijk van elkaar bewegen, sommige spieren aanspannen terwijl je andere ontspant dat is echt nog enorm moeilijk. Dat oefen je wel maar verpakt in spelletjes, dan leren ze veel sneller. Je kan een kind niet vragen om te 'voelen' dat zegt ze echt niks. Paardrijden moet voor die kleintjes vooral gewoon leuk zijn.

Klopt.
Ik vraag een kind niet direct 'om te voelen'.
Als pedagoog vraag ik het indirect.

En omdat kinderen in de groei zijn is lichaamsbewustzijn, balans etc ingewikkeld. (Het verandert non stop met de puberteitsgroeispurt als moeilijkste punt.)
Dus idd zwaaien met armen, 'tweety doen' en wat al niet. Ik vind eigenlijk dat kinderen eerst een jaar moeten voltigeren.
(Tweety komt uit centered riding : benen goed terug, staan in de beugels met het bekken boven de schoft en armen wijd.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 13:14 



 
Profiel   

Over links-rechts - veel kinderen hebben geen idee wat links of rechts is.
Ik zeg dan meestal: "links is waar je fietsbel zit" (zit meestal aan linkerkant van het stuur). Dat blijft meestal beter hangen dan kreten: "links is waar je duim rechts zit".

Wat vinden jullie van gebruik van plaatjes i.p.v. letters in de bak? Dus Bal bij de B en Fiets bij de F?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen