Dilemma bij middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 22:15

Ik kan bij mijn paard op 2 manieren draf verruimen:

1) Vooraf eerder laag en ontspannen instellen en van daaruit verruiming vragen. Dan loopt hij wat platter, maar ruim en laat mij beter zitten.

2) ik verzamel de draf extra, wek energie op achteraan, hij duwt zich meer op en van daar uit verruimen we. Zo is de draf actiever en iets meer van de grond, maar ik kan hem minder goed uitzitten.

Momenteel train ik beide wijzen, op wedstrijd koos ik tot nu toe steeds de eerste.
Maar ik vraag mij af welke wijze ons toekomstgericht meer zal opbrengen.

Voor het duidelijke beeld. Paard wordt 8 jaar en loopt nu M2, is eerder rustig van aard, dressuur gefokt en eerder gelders van type. Hij doet alles wat ik vraag, ik heb hem zelf alles geleerd. Maar ik heb zelf nog nooit hoger gereden en vermijd liever valkuilen richting het Z.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:03

Ik gebruik zelf het 2e. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van altijd.


Ik kies voor de 2e omdat ik dat vuur van achter wil hebben. Ik wil dat hij van achter kracht zet om te verruimen. Hier is het gevaar als ik hem laag en ontspannen rij dat hij inzakt en achter er uit gaat gooien. Hij moet zijn achterhand er goed onderplaatsen en de kracht behouden. Ik wil dat vuur ook hebben in mijn proef.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:09

Mijn instructrice laat mij ook altijd het tweede rijden, actief en van daaruit verruimen. Als ik optie 1 doe krijg ik ruzie met haar :')

Het idee is dat hij het achterbeen moet onder zetten en daarmee duwen zodat verruimen en verzamelen echt vanuit de motor achteraan komt. Vanuit een ontspannen en lage houding loopt hij uit elkaar, meer op het voorbeen en verlies je de activiteit en elektriciteit. Bij mij alleszins toch.

Maar ik heb hetzelfde probleem als jij. Doorzitten in die middendraf is heel moeilijk. Ik heb het gevoel dan alle kanten op te stuiteren dus volg hier mee voor tips :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:21

De tweede en dan denken (alleen denken, niet doen) aan lichtrijden om je ritme en balans goed op het midden van je zadel te houden, succes!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 02:49

Ik gebruik eigenlijk beide. De eerste om de tweede op te wekken. Bij het inrijden doe ik dus de eerste waarbij ik schakel tussen arbeidsdraf en een verruiming “op tempo “. Hierdoor wordt mijn paard voorwaartser maar krijg ik ook wat meer rek en ontspanning in de bovenlijn. Dit vraag ik zowel op lange lijnen als grote voltes. Nadien kan ik dan makkelijker methode 2 toepassen. Zoniet wordt methode 2 bij mijn hittepetiet te veel “gas met rem erop”.
(Oh leg ik dat zo wel goed uit?)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 07:19

Bedankt voor jullie input.
Ik was vooral bang dat ik ons vast zou rijden met methode 2.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:55

Zie je paard als een harmonica die moet uitleggen in de verruiming naar voren/omhoog en niet de grond in.

Het eerste wat je doet zie ik als schakelen en een goede manier om je paard door het lijf te krijgen, deze 2e is meer op het achterbeen zetten en van daaruit vertrekken. Ook dan moet het paard kunnen verlengen in het frame en bergop blijven. Als dat moeilijk is, dan doe je steeds 3 passen en ga je op die manier schakelen.

Waarom ben je bang om je vast te rijden? Houdt je vast aan de voorkant als je op manier twee rijdt? Want de kunst is om het paard op het achterbeen te zetten maar niet vast te blijven houden aan de voorkant. Paard moet zichzelf dragen.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:59

Je kan toch gewoon lichtrijden bij optie 2?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:11

Elisa2 schreef:
Zie je paard als een harmonica die moet uitleggen in de verruiming naar voren/omhoog en niet de grond in.

Het eerste wat je doet zie ik als schakelen en een goede manier om je paard door het lijf te krijgen, deze 2e is meer op het achterbeen zetten en van daaruit vertrekken. Ook dan moet het paard kunnen verlengen in het frame en bergop blijven. Als dat moeilijk is, dan doe je steeds 3 passen en ga je op die manier schakelen.

Waarom ben je bang om je vast te rijden? Houdt je vast aan de voorkant als je op manier twee rijdt? Want de kunst is om het paard op het achterbeen te zetten maar niet vast te blijven houden aan de voorkant. Paard moet zichzelf dragen.


Dit dus. Je moet een combinatie vinden van 1 en 2. In principe hoort het zoals 2 maar dan wel vanuit een correcte aanspanning en ruggebruik. Hij moet de hand blijven volgen en de aanspanning over de rug blijven maken. Het klinkt alsof hij nog niet helemaal toe is aan 2 en daarom de rug wat wegdrukt en daarom jou niet meer laat zitten. Probeer eens in 2 te blijven lichtrijden en hem dan iets te laten nageven terwijl je toerijdt en hem dan iets de hand willen laten volgen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:53

Elisa2 schreef:
Waarom ben je bang om je vast te rijden? Houdt je vast aan de voorkant als je op manier twee rijdt? Want de kunst is om het paard op het achterbeen te zetten maar niet vast te blijven houden aan de voorkant. Paard moet zichzelf dragen.


Knollie 'op het achterbeen zetten' hoeft niet met de hand te gebeuren, hoe minder per teugel en hoe meer op je eigen zwaartepunt hoe beter.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:55

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Waarom ben je bang om je vast te rijden? Houdt je vast aan de voorkant als je op manier twee rijdt? Want de kunst is om het paard op het achterbeen te zetten maar niet vast te blijven houden aan de voorkant. Paard moet zichzelf dragen.


Knollie 'op het achterbeen zetten' hoeft niet met de hand te gebeuren, hoe minder per teugel en hoe meer op je eigen zwaartepunt hoe beter.


Puur uit interesse, hoe doe jij dat dan? Ik heb wel halve ophoudingen nodig met de mijne maar ben ook niet zo’n fantastisch goede ruiter helaas.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:38

Voornamelijk op zit dus met gewichtshulpen. Maar idd de halve ophouding zal je vaak wel nodig hebben in combinatie met de zit of om het paard te leren op gewichtshulpen terug te komen/meer te verzamelen.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma bij middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:51

Inderdaad wat Suzanne zegt, het is een combinatie van. Belangrijk is om niet vast te blijven houden.

Hoe beter afgericht paard hoe minder hulp nodig is en hoe meer de verfijning toe neemt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:56

Ooit stelde iemand de vraag over halthouden.
Ik vind onderstaande bijdrage onovertroffen.
Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Accoord : dit gaat over halthouden, auf Deutsch : ganze Parade, 'hele ophouding'.
Ik doe de halve ophoudingen iets minder uitgebreid en/of wat korter, en voeg er 'voor de duidelijkheid' soms iets been aan toe.

En ik heb van meet af aan mijn jonkie ingereden waarbij ik de overgangen terug uitsluitend reed op dit soort werk, de teugel (liefst de 'balansteugel' om de hals) werd slechts in geval van noodzaak / gevaar gebruikt.