Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 12:02

Een probleem waar ik al een aantal jaren tegen aanloop: ik merk op bijna elk paard en met elk zadel dat ik meer op rechts zit dan op links. Mijn rechterbeugel is langer en het zadel lijkt die kant op te liggen.
Ik heb in de afgelopen jaren veel paarden gereden, met verschillende zadels (ook verschillende zadels op de paarden) en bij elk paard is het in meer of mindere mate aanwezig dat ik naar rechts zak. Bijna al deze paarden zijn/waren ook nog eens rechts-gebogen, dus als ik al een kant op zou zakken zou dat eigenlijk naar links moeten zijn.

Het moge duidelijk zijn dat het probleem dus bij mijzelf ligt. Maar: hoe los ik dit op? Ik werk mijn paard op dit moment voornamelijk aan de hand, volgende week ben ik van plan een eerste les onder het zadel te nemen en dan zal ik het natuurlijk ook met mijn instructrice bespreken. Echter zijn tips van mensen die dit probleem ook hebben (gehad) meer dan welkom.

(Fysio of andere mensen in de buurt van Nijmegen die hierbij zouden kunnen helpen hoor ik ook graag meer over).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:06


AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:08

Ik zou inderdaad naar een fysio gaan. Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij mij blijkt het te komen door een lichte vorm van scoliose. Sinds ik mij daar bewust van ben is het voor mij makkelijker om echt recht te gaan zitten, ook al voelde dit heel scheef in het begin.

Yummy

Berichten: 422
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:12

Fysiotherapeut is sowieso een aanrader om af en toe te bezoeken.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 12:24

Ik heb gelijk even een mail gestuurd naar een fysiotherapeut die ook fysiotherapie voor ruiters op de website heeft staan!

Een andere instructie wil ik nog niet doen, omdat ik er nu eindelijk een heb gevonden die paarden traint volgens een methode waar ik vertrouwen in heb. Ik heb dit probleem nog niet met haar besproken (ik was het even vergeten tot ik deze week weer op mijn paard stapte :+), maar ga dit zeker doen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:38

Roos Dyson komt binnenkort weer een clinic geven niet zo heel ver van jou vandaan. Je kan dan trainen op Joker en daarna als je wil op je paard. Alleen op Joker kan ook als het niet haalbaar is met paard te komen. Zij is perfect voor dit soort dingen en kan je laten voelen waar de scheefheid vandaan komt en hoe je eraan kan werken. Het is echt een super eye opener en geeft mij altijd heel veel inspiratie en gevoel om zelfstandig verder te kunnen oefenen. Ze is ook super correct naar de paarden trouwens en vind het geen enkel probleem dat je haar training gebruikt als aanvulling op je eigen lessen. Als je interesse hebt in de gegevens om je op te geven mag je altijd een pb sturen.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:42

Afspraak maken bij ruiterfysio.nl
Zij zit in Kootwijkerbroek en is fantastisch met het oplossen van scheef heden bij ruiters.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Ruiterscheefheid: ik schuif/zak op elk paard naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:02

Eerst kijken waar het probleem zit bij jou, ben je scheef of zit je scheef? Kan een fysio je goed bij helpen.
Zorg ook dat je paard en zadel goed wordt nagekeken. Bij mij had het zadel er ook onder te lijden, deze werd dan ook scheef. Paard en ik waren allebei scheef.

Bij mij hielpen de volgende dingen:
- zitles, zowel te paard als op een neppaard, daardoor werd ik bewust van wat ik deed
- paard ook van de grond trainen, het was voor mij dan makkelijker om hem recht te trainen (we versterkten elkaar)
- op andere paarden rijden
- oefeningen om mijn core en balans te versterken (bijv op zo'n fitnessbal), liefst met een sportmaatje die meekijkt of met spiegel zodat je goed zelf kan controleren of je de oefeningen goed (recht) doet