Jong paard wilt niet aandraven, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draverpre
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-02-21

Jong paard wilt niet aandraven, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 09:39

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een leuke 4 jarige draver merrie als 2e paard gekocht. Ze heet Kiki April, misschien dat iemand haar kent? Als het goed is heeft ze 1 keer koers gelopen.

Een tijdje geleden ben ik haar begonnen door te rijden, je kan op haar zitten maar dat is het ook zo een beetje. Eerst hadden wij geen bak dus toen heb ik haar alleen maar buiten gereden. Dat ging inprinciepe goed, ook draven ging goed. Tijdens het longeren draaft ze ook gewoon prima op comando, geen probleem. Nu onze bak klaar is heb ik afgelopen 2 weken een paar keer met haar in de bak gereden. De eerste 2 keer ging het goed, maar de 3e keer wou ze ineens niet aandraven. De dag daarna heb ik het nog een keer geprobeerd en het ging beter, we hebben een beetje gedraaft maar nog steeds had ze er soms geen zin in.

Ik moet zeggen dat het een merrie met karakter is. Ze heeft altijd wat te zeggen en als je niet oppast loopt ze zo over je heen. Dit was ook de reden waarom haar vorige eigenaar haar had verkocht (ze was aangekocht als paard voor een 13 jarig meisje). Het zadel past, en ze heeft ook geen rugproblemen.

Ik vind het raar want de ene keer doet ze het wel en de andere keer weer niet. Ik kan haar tikken geven wat ik wil en been zoveel ik weel maar als ze er geen zin in heeft komt er alleen maar een hopje draf in en daarna gaat ze terug in stap. Oren plat en proberen te stijgeren. Als ik gewoon met haar blijf stappen gaat alles prima.

Mijn andere paard heb ik ook zelf doorgereden, maar met hem heb ik dit soort problemen niet gehad.

Komt dit gewoon doordat ze eigenwijs is? Of niet?

Heeft iemand tips voor mij? Dat zou ik erg fijn vinden:)
Bedankt alvast!

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jong paard wilt niet aandraven, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:42

Nee.
Niet omdat ze eigenwijs is.


Waarom wel is moeilijk te zeggen op basis van dit verhaal.
Miscommunicatie tussen jullie, toch ergens pijn, om de een of andere reden een nare associatie met draf (bijvoorbeeld omdat ze een paar keer teveel teugeldruk gevoeld heeft bij aandraven) etcetera etcetera.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:44

Als ze eerst is ‘opgeleid’ door een onzeker 13 jarig meisje zou ik gokken dat ze heeft geleerd met alles weg te komen door wat boos te doen.

Heb je al eens geprobeerd wat ze doet als je aan de longe wordt genomen en de persoon in het midden even de longeerzweep ophoudt/dichter brengt als ze je hulp negeert? Als dit goed gaat uitbouwen naar de ganse piste of een losse grote volte met nog steeds longeerzweep in het midden waar nodig? En dan steeds terugnemen en goed belonen na een paar goede meters draf.

Elihood
Berichten: 54
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:48

Misschien dat je een paar keer aan de longe kan rijden?
Jij erop en persoon in het midden die de comando's geeft. Als ze dat goed doet met een paar keer, kun je kijken of ze al op jou hulpen reageert
(nog steeds aan de longe). Als dat goed gaat kun je los gaan rijden in de bak. Of heb je zoiets al gedaan?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Jong paard wilt niet aandraven, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:57

Klinkt als een dier dat niet goed beleerd is nog. Dit soort zaken moet je onder begeleiding willen doen. Maw zoek er een goede lesgever bij, bij voorkeur een die ervaring heeft met dravers. Ook omdat je de galop nog gaat aanpakken gok ik en dat wil je ook niet verprutsen natuurlijk :)

Dravers zijn fantastisch maar door hun verleden hebben ze vaak minder aan de standaard aanpak.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:57

Buiten ging het wel beter? Hoeveel balans heeft ze? Heb je ook hulp van instructie?

Het kan inderdaad van alles zijn, ik zou ook nog willen toevoegen dat kracht en balans mee kan spelen. Hoe ruim is de bak? Waar begin je met proberen aan te draven, hoeveel ruimte geef je in je hand en zit?
Een optie is dat ze niet aan kan draven voordat de bocht er weer is en daardoor terug blijft komen. Zwaaien en steigeren kan ook komen door wel voorwaardse drang maar te veel tegenwerkende ruiter (of omgeving).

Was het mijn paard en het is inderdaad geen lichamelijk probleem zou ik, zeker als ze braaf is buiten, de knop er buiten eerst meer op bevestigen. Dan is er de rechte ruimte om het te bevestigen (en kracht op te bouwen om jou te kunnen dragen) en kan je daarna terug de bak in.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Jong paard wilt niet aandraven, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:01

Ik ga hierin ook met RianneH mee. Gaat het buiten wel goed? Dan daar verder werken en bevestigen. Ik heb ook een draver gehad en die had in begin enorm veel moeite met de bak. Veel te korte wendingen en korte stukjes. Hij was heel erg gewend op de baan te draven en ging dus plat door de bocht in de bak. Ik heb hem enorm moeten 'helpen' met stellingen, soepel rijden, wendbaar maken. Maar omdat deze merrie ook nog eens niet goed ingereden of doorgereden is (zo lijkt het in ieder geval uit het verhaal), komt daar dus ook nog een stuk scholing bij kijken. Juiste begeleiding zoeken, en dus, als het veilig kan, veel naar buiten. In de bak kun je natuurlijk ook in stap al veel werken aan wendbaarheid en stellingen.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:39

Het hopje vind ik intrigerend klinken.
Voelt het als een soort galop?

Mijn Knollie deed dat bij gebrek aan balans (= geen / onvoldoende 'buik'/core spieren) (en bij heftige stress soms nog wel).

Zo ja, doe dan die dingen die ze wel kan en neem les van iemand die benul heeft van rechtrichten en verticale balans. Dressuur als gymnastiek, niet als 'hoofd naar beneden anders geeft de jury geen punten'.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:08

Janneke2 schreef:
Het hopje vind ik intrigerend klinken.
Voelt het als een soort galop?

Mijn Knollie deed dat bij gebrek aan balans (= geen / onvoldoende 'buik'/core spieren) (en bij heftige stress soms nog wel).

Zo ja, doe dan die dingen die ze wel kan en neem les van iemand die benul heeft van rechtrichten en verticale balans. Dressuur als gymnastiek, niet als 'hoofd naar beneden anders geeft de jury geen punten'.


Dit is toch helemaal nog niet aan de orde? Wat ik begreep is dat het paard gewoon gevraagd wordt aan te draven en dat al een probleem is. Lijkt me dat balans etc voor een volgende stadium is?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:26

Citaat:
Dit is toch helemaal nog niet aan de orde? Wat ik begreep is dat het paard gewoon gevraagd wordt aan te draven en dat al een probleem is. Lijkt me dat balans etc voor een volgende stadium is?


Dit is een GROOT misverstand met veel 'gedonder' als gevolg.

Gedachten experiment :
trek er als mens op uit met een ont-zet-tend scheef geladen rugzak.
Wandelen gaat nog, maar de opdracht luidt om tien minuten looppas te doen, en dat kreng trekt jou consequent bij elke pas opzij.
"Brrr..."

Als mens doe je die rugzak af en gaat het ding anders inpakken.

Waarmee het misverstand de wereld uit is: groene paarden kunnen heel erg blij zijn als je ze helpt ""een goed ingepakte rugzak"" (... wat zeg ik nou weer... ;) ) te worden.