Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Het inrijden van een pony

 
Profiel   

Cinnepin schreef
Nu is hij ineens 3? Die wordt snel oud, volgende week is ie 30


Volgens officiele telling is hij al 3.
Per 1 januari verjaren alle paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 19:42 



 
Profiel   

''al?'' Simpelweg nog steeds te jong dus. en bomproof maar schrikt van een tractor?
Natuurlijk zijn de eerste pasjes spannend, maar ik lees een jong dier dat geen complete basis heeft. Dit gebeurd vaker en zorgt nou eenmaal voor ongelukken. Wij zouden dit voor je willen voorkomen juist door ervaring.
Dat jij hier niet naar luistert, dat kan, dat is een eigen keuze. Dan wens ik jou, en de 'ervaren' volwassenen die meehelpen veel succes en ik wens het beste voor de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 19:46 



 
Profiel   

Florence_li schreef
Dat zal niet gebeurden.
De “trainingen” gaan erg goed en de schrik is enorm verminderd.
Hij is niet 2 maar 3 jaar en af en toe een beetje stappen kan geen kwaad.
We hebben vandaag nog een schriktraining gedaan en bovendien is hij bomproof.
Ik was er toen af gevallen omdat hij alles nog wat spannend vond, en jullie kunnen hier dan weer kritiek op geven maar dan vraag ik me af of jullie ooit op een jong paard hebben gezeten.
Je kan namelijk achter een beeldscherm alle schuld op zijn leeftijd steken, maar voor elk paard zijn de eerste stapjes wat spannend.

Voor nu ga ik er geen woorden meer aan vuil maken en ik wens jullie nog het beste toe.

Groetjes


Ja jij ook het beste!
Fijn dat je zoveel aan de tips hebt gehad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 19:50 



 
Profiel   

Een 13 jarige met een c pony.
Zal in verhouding ook niet helemaal kloppen vrees ik.
Maar wel een echte puber, stront eigenwijs en weet en kan alles al.
Als je niet tegen opbouwende feedback kan open dan geen topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 20:03 



 
Profiel   

Er wordt hier wel lichtelijk gechargeerd hoor. Ik heb mijn merrie beleerd en ook zij kan af en toe nog spooken van een traktor. Daar hebben we pas na het zadelmak maken iemand voor laten komen.

2,5 is nog jong om onder het zadel te brengen, maar grondwerk kan je zeker al doen. Met longeren oppassen, omdat je toch op de cirkel werkt. Joy had met 2,5 ook al een zadel op haar rug, als onderdeel van het desensibiliseren. 3 maanden voordat ze 3 werd oefenden we ook met het accepteren van bit en een maand voordat ze 3 werd dubbele lijnen.

Erg belangrijk is dat je naar het paard blijft kijken. Als hij sensibel is op aanraking, eerst zorgen dat dat helemaal getraind is voordat je een stap verder gaat. Ik ken de situatie niet, maar als er de hele dag een traktor rijdt, moet je daar eerst op trainen voordat je verder gaat. Maar ik denk dat jullie dat zelf het best kunnen inschatten.

Ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht, en alle paarden zijn anders, maar als je wil kun je ons hele beleerproces volgen. In mijn onderschrift vind je het volgtopic en daar staat alles wat we hebben gedaan vanaf 18 maanden tot nu.

Er zijn veel meningen over de leeftijd van zadelmak maken/beleren. Aankomende dinsdag 2 jaar geleden zat ik voor het eerst op haar rug. Op haar derde verjaardag. Ik vind niet dat een paard verjaard op 1 januari. En er zullen vast mensen zijn die afkeuren hoe wij het aangepakt hebben. Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken. Ik heb er nu een superfijn rijpaard aan. En ja, dingen hadden anders gekunt. Maar zoals je kan lezen in ons volgtopic is iedere beslissing weloverwogen gemaakt en gingen er talloze stappen aan vooraf.

Nogmaals, kijk naar het paard. Niet klaar met stap 1 is niet verder naar stap 2. Zorg dat er vertrouwen en ontspanning is voordat je iets nieuws probeert.

Vooral niet te snel willen, ook al gaat alles van een leien dakje. En ook tussendoor kun je hem nog wegzetten. Zo is de aankomende zomerperiode misschien een hele mooie tijd hem met "vakantie" te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 20:04 



 
Profiel   

Onali schreef
Cinnepin schreef
Nu is hij ineens 3? Die wordt snel oud, volgende week is ie 30


Volgens officiele telling is hij al 3.
Per 1 januari verjaren alle paarden.


dat is wel waar ja ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 20:18 



 
Profiel   

astrea schreef
Een 13 jarige met een c pony.
Zal in verhouding ook niet helemaal kloppen vrees ik.
Maar wel een echte puber, stront eigenwijs en weet en kan alles al.
Als je niet tegen opbouwende feedback kan open dan geen topic.
Lekker sympathieke reactie.

Er zijn ook volwassenen die nog prima op een C pony passen dus waarom zou een 13 jarige er niet op passen?
Opbouwende feedback heb ik maar weinig gezien in dit topic want er wordt vooral veel gekat en onaardig gereageerd.
Als ze stronteigenwijs was had ze ook geen topic geopend.

Kom op zeg, meisje is 13, het is níet haar pony en dan komt er hier een legertje volwassen even lelijk doen. Niet echt chique.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 20:38 



 
Profiel   

2,5 is veel te jong!
Ik persoonlijk zou niet eens 1 minuutje eraan willen hangen of erop zitten!!!!

Je zei eerst dat er al een jaar mee gelingeerd werd en ineens zeg je weer anders, dat jullie er pas mee begonnen zijn.

Als jullie sl te snel mee willen rijden...
Dan had de eigenaar geen jong dier moeten kopen maar eentje dat al 4 is of ouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 15:11 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Letten jullie erop dat er respectvol gereageerd wordt naar een ieder? Persoonlijke sneren vervuilen enkel het topic en zorgen voor een negatieve sfeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 18:04 



 
Profiel   

Ik vind het jammer dat jullie me allemaal moeten uitscheten voor vanalles en nog wat.
Ondertussen heb ik het ook wel begrepen wat jullie mening is.
Ik kwam naar deze site voor wat leuke tips en verhalen te delen, niet voor al deze onvolwassenen discussies die nergens op slaan.
Ik apprecieer het dat jullie zo denken aan het “welzijn” van de pony, maar ik verzeker jullie dat hij in goede handen is.
2 jaar en 10 maanden vinden veel mensen te jong om eraan te hangen, en ieder zijn eigen mening, maar Boy vind het super leuk om te “werken” en leert heel graag.
Hij zit in zo’n ritme dat hij heel de dag buiten staat en er 2 keer per dag naar hem toe wordt gekomen om te poetsen, wandelen...
We hebben gister nog een schriktraining gedaan wat super goed ging en hij was heel erg ontspannen.
Nog een fijne avond en veel plezier op Bokt.nl!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 20:11 



 
Profiel   

Florence_li schreef
Ik vind het jammer dat jullie me allemaal moeten uitscheten voor vanalles en nog wat.
Ondertussen heb ik het ook wel begrepen wat jullie mening is.
Ik kwam naar deze site voor wat leuke tips en verhalen te delen, niet voor al deze onvolwassenen discussies die nergens op slaan.
Ik apprecieer het dat jullie zo denken aan het “welzijn” van de pony, maar ik verzeker jullie dat hij in goede handen is.
2 jaar en 10 maanden vinden veel mensen te jong om eraan te hangen, en ieder zijn eigen mening, maar Boy vind het super leuk om te “werken” en leert heel graag.
Hij zit in zo’n ritme dat hij heel de dag buiten staat en er 2 keer per dag naar hem toe wordt gekomen om te poetsen, wandelen...
We hebben gister nog een schriktraining gedaan wat super goed ging en hij was heel erg ontspannen.
Nog een fijne avond en veel plezier op Bokt.nl!



Denk ik ga niet reageren maar nu lees ik in deze post dat er 2x per dag iets met de pony gedaan wordt . En dan maakt het nog niet eens uit wat ermee gedaan wordt . Jullie verwachten dat een peuter /kleuter zich al 2x per dag focused op jullie en de aandacht erbij houdt .
Mij advies ? Gooi hem deze zomer lekker met vrienden de wei op en laat hem pony zijn . En laat hem verder met rust en pak hem in het najaar weer langzaam op.
En ik snap dat jij zegt dat je hier niks over te vertellen hebt dit is alleen maar gedeeltelijk waar . Je kan namelijk ook zeggen ik vind hem te jong dus ik help niet meer mee . Niet leuk maar dan geef je wel aan hoe je erover denkt .
Stuk terug schrijf je dat jullie er pas echt mee aan de slag gaan als hij 4 is nou als ik lees wat er nu al gedaan wordt dan gaan jullie echt niet wachten tot hij 4 is .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 20:53 



 
Profiel   

Wat vervelend dat mensen soms zo vervelend kunnen reageren, ook al is het goed bedoeld. De kwestie van wanneer inrijden is altijd een gigantische discussie geweest en niemand kan het er eens over worden. Als jij, de eigenaar en de instructrice denken dat de pony klaar is om te beginnen met voorbereidend werk (en ja, een keer er op zitten hoort daar ook bij), dan is dat prima. 2 jaar en 10 maanden is bijna 3, volgens de jaartelling is hij al 3, dus de vergelijking dat hij 2 is en al ingereden wordt is onzin ;) Ik neem aan dat je er nog geen meter hoog mee gaat springen, buitenritten van 30 km maken of Z dressuur oefeningen. :)

Als de schrik erin zit, is het moeilijk dat eruit te halen. Je zegt dat hij wel eens schriktraining heeft gedaan: was dat met jou of met de eigenaar? Misschien kan je proberen om de schriktraining zelf te doen om te leren dat hij op jou kan vertrouwen. Zoek het ook een keer op, blijf rustig en zorg ervoor dat hij jou kan vertrouwen. Neem daarbij genoegen met wat hij je aanbiedt. Ook al zijn het 3/4 stapjes die hij maakt zonder spanning, uitgebreid belonen en hij gaat vanzelf inzien dat jij positief bent (klinkt dat logisch). Ik geloof dat TRTmethod op facebook hier ook wel een aantal filmpjes over heeft, deze hebben mij ook geweldig geholpen met mijn gevoelige paard.

Maar vooral, luister naar je instructrice, je eigen gevoel en wordt vooral niet overmoedig omdat het een aantal keren goed is gegaan. Ik weet hoe het is om 13 te zijn en zo’n kans te krijgen, maar blijf op je eigen grenzen letten en wat je wel of niet kan. Een kans als deze is super gaaf, waarom het des te belangrijker is dat het een positieve ervaring wordt/is voor jullie beiden. Heel veel succes verder!

Edit: 2x per dag wat doen is indd wel een beetje te veel gevraagd. Houd de frequentie laag, dan blijft het ook leuk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:05 



 
Profiel   

Ferdanto: Bedankt voor de tips! Daar ben ik nu eens wat mee ;) Hier had ik zelf ook al aan gedacht en daar zijn we nu ook fijn mee bezig! Hij heeft al veel meer vertrouwen in me, wat ik zeker zo wil houden :)
We doen echt heel rustig aan, er zit nergens haast op en we kijken waar hij zich goed/klaar voor voelt.
En met 2x per dag iets doen, bedoel ik extra aandacht krijgen: knuffelen, poetsen, wortels geven, wat gaan grazen op het hoger gras,...
iets waar hij zich fijn bij kan ontspannen en wat voor een betere band zorgt <3
Natuurlijk niks overhaasten, kijken wat hij fijn vindt, maar het is een echte aandachtstrekker en houdt van kusjes en knuffels :)


Laatst bijgewerkt door Florence_li op 18-04-21 21:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:24 



 
Profiel   

Oh en ja we doen meestal veel dingen samen, zodat we allebei kunnen kijken hoe hij reageert, elkaar kunnen helpen,...
Dus ook schriktrainingen enz doen we vaak samen :)
Mensen doen in deze topic alsof een paard geen enkele keer kan schrikken van iets...
Hij schrok toen van een tractor doordat hij veel energie had en het hard regende waardoor we hem niet even konden longeren, maar goed die opmerkingen slaan nergens op en dat laat ik achter me...
Wel echt een leuke tip voor als er nog eens moeilijk/eng obstakel komt <3
En nee natuurlijk gaan we niet rijden ;) Een beetje hangen en als het goed gaat en hij ontspant, een rondje stappen <3
Nogmaals bedankt voor het goede antwoord!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen