hoofd schudden tijdens draf en galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkaforever
Berichten: 172
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

hoofd schudden tijdens draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 11:11

Ik ben van plan om een nieuw paard aan te kopen. Ik heb deze week proef gereden op een 11 jarige ruin.
Hij is sinds december wegens een blessure van de eigenaresse enkel gereden geweest door kinderen van de manege waar hij gestald staat. Vanaf maart is bijna niet meer gereden omdat hij te sensibel was voor de manege. De eigenaresse rijdt hem nu een 2tal weken terug zelf

Sinds hij door de kinderen van de manege gereden werd, schudt/gooit hij met zijn hoofd tijdens het stappen en draven. In galop doet hij het veel minder.
Als hij gereden wordt door de eigenaresse deed hij het wel veel minder dan wanneer ik er zelf op zat.
Tijdens het longeren of in de wei/stal doet hij het niet

Ik denk dat een tandarts bezoek ook noodzakelijk is, ik voelde vrij scherpe randen aan de tanden.

Ik twijfel nu of dit een rijtechnisch probleem is, dus op te lossen valt. Eventueel na een tandartsbezoek/ ander bitje.
Of zou dit een geval van headshaking kunnen zijn.

Zou je de gok durven nemen? Tips om te zien hoe ik kan vaststellen of het om een rijtechnisch probleem gaat.

Mijn doel met het paard is om gewoon recreatief te rijden en om bosritten te maken.

Alvast bedankt voor de tips/hulp

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: hoofd schudden tijdens draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:24

Ik zou het paard laten keuren en het probleem voorleggen bij de keurende DA.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: hoofd schudden tijdens draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:12

Wat een optie is, een keer rijden met een bitloos hoofdstel.

Als het dier vooral (afdeling meningen over manegeruiters O:) ) last heeft van de herinnering aan een paar beginners die hard trokken is het waarschijnlijk heel snel veel minder.

En idd: leg het voor aan de keurende DA.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:21

Kan zoveel oorzaken hebben, bit, tanden, maagzweer, gewrichts problemen. Headshaking,slecht zadel.
Vooral een signaal van pijn of ongemak waar dan ook. Zeker goed naar laten kijken

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:22

Kan zoveel oorzaken hebben, bit, tanden, maagzweer, gewrichts problemen. Headshaking,slecht zadel.
Vooral een signaal van pijn of ongemak waar dan ook. Zeker goed naar laten kijken

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:34

Het kan prima op te lossen zijn met één bezoekje aan de tandarts, maar het kan ook een compleet andere oorzaak hebben die minder/niet te verhelpen is. Bij twijfel altijd uitgebreid keuren (en zonder twijfel trouwens ook).