Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Science in motion

 
Profiel   

Is er iemand die de principes van biotensegrity toegepast in handwerk dressuur kan uitleggen aub?
Het nieuw modewoordje duikt meer en meer op en gezien mijn opleiding fysiotherapeut wil ik graag weten wat het inhoudt, tijdens dressurmatig grondwerk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 21:55 



 
Profiel   

Foxy123 schreef
Is er iemand die de principes van biotensegrity toegepast in handwerk dressuur kan uitleggen aub?
Het nieuw modewoordje duikt meer en meer op en gezien mijn opleiding fysiotherapeut wil ik graag weten wat het inhoudt, tijdens dressurmatig grondwerk.


Ik vind het nogal een tongbreker, maar de term id al zo'n vijftig jaar oud.
Van de website 'Tensegrity in biology' :
"Tensegrity as a structural design principle has been around since the middle of the twentieth century and is currently seeing a huge expansion in interest. From early forays into a new form of sculpture it is now incorporated into architecture and robots destined for the exploration of space, and attracting the attention of biologists and clinicians in their quest to better understand functional anatomy and movement – biotensegrity."

En modewoord of niet : het lijkt me te gaan over 'wat is correcte dressuur', het goede gebruik van de functionele anatomie van botten, spieren en allerlei 'gradaties' bindweefsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 11:11 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Foxy123 schreef
Is er iemand die de principes van biotensegrity toegepast in handwerk dressuur kan uitleggen aub?
Het nieuw modewoordje duikt meer en meer op en gezien mijn opleiding fysiotherapeut wil ik graag weten wat het inhoudt, tijdens dressurmatig grondwerk.


Ik vind het nogal een tongbreker, maar de term id al zo'n vijftig jaar oud.
Van de website 'Tensegrity in biology' :
"Tensegrity as a structural design principle has been around since the middle of the twentieth century and is currently seeing a huge expansion in interest. From early forays into a new form of sculpture it is now incorporated into architecture and robots destined for the exploration of space, and attracting the attention of biologists and clinicians in their quest to better understand functional anatomy and movement – biotensegrity."

En modewoord of niet : het lijkt me te gaan over 'wat is correcte dressuur', het goede gebruik van de functionele anatomie van botten, spieren en allerlei 'gradaties' bindweefsel.

Thx Janneke. Dat had ik ook gelezen van die structuur, maar gezien hij sprak dat het niet over rekken en strekken ging, en ook iets nieuw, had ik eerder gedacht dat het ging om energie op te slaan in de fascia door inspanning en ontspanning kort na elkaar toe te passen, waardoor er weer energie opgeslagen wordt en de spieren beter functioneren.
Heb het dus verkeerd begrepen.
Mijn kine liet me onlangs wegens pijn aan nek en schoider, gewoon spannen en ontspannen, en bij ontspannen proberen naar de goede houding te gaan, waardoor ik minder spanning heb, en daardoor minder pijn. Ik dacht, is dit alles? En het helpt me zo goed? Ik dacht dit ook onder biotensegrity viel.
Mijn merrie moet ik dit jaar in grondwerk trainen, omdat ze telkens geblokkeerd zit in bovenlijn, en vroeg me af hoe Jean Cornille biotensegrity toepaste in gymnastisch grondwerk dressuur aan de hand.
Leek me voor mij zeer interessant dus, maar om me lid te maken kost het 2300 dollar %).
Nu probeer ik uit te vissen hoe ik wat biotensegrity oefeningen kan toepassen in het grondwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 00:49 



 
Profiel   

Zozo, 2300 euro/dollar om in het diepe te springen...?

Wat in mijn ervaring veel goedkoper is en prima werkt is les nemen bij iemand van 4dimensiondressage.
Qua woordgebruik houdt men het bij 'biomechanica' : te beginnen met verticale balans in grondwerk. En er wordt gesproken over fascia - sommigen van hen kunnen de fascia ook behandelen - (heb jij in je opleiding deels ook geleerd denk ik) omdat voor een sterk en soepel paard alle bindweefsel correct moet kunnen bewegen spannen en ontspannen.
Lukt het met de verticale balans en de correcte aan/ontspanning, dan 'laat het paard de hals 'vallen'', spant de 'buik'spieren en wordt 'vanzelf' de bovenlijn los en lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 08:29 



 
Profiel   

Het boek "biotensegrity" van Maren Diehl kan je hier vast goede antwoorden op geven (e-book kost maar een tientje)

Ik volg op Facebook Annie Dillon, die dit boek recent noemde. Zij doet veel dressuurmatig grondwerk en heeft verbluffende resultaten behaald met haar paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 08:56 



 
Profiel   

Lieve mensen, dit zijn echt gouden tips. Ik heb de centjes niet voor het rapen, maar wil mijn paardje wel zo goed mogelijk gymnastiseren.
Ga dit allemaal eens grondig bekijken wat jullie geadviseerd hebben.
Nogmaals dank

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:37 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Zozo, 2300 euro/dollar om in het diepe te springen...?

Wat in mijn ervaring veel goedkoper is en prima werkt is les nemen bij iemand van 4dimensiondressage.
Qua woordgebruik houdt men het bij 'biomechanica' : te beginnen met verticale balans in grondwerk. En er wordt gesproken over fascia - sommigen van hen kunnen de fascia ook behandelen - (heb jij in je opleiding deels ook geleerd denk ik) omdat voor een sterk en soepel paard alle bindweefsel correct moet kunnen bewegen spannen en ontspannen.
Lukt het met de verticale balans en de correcte aan/ontspanning, dan 'laat het paard de hals 'vallen'', spant de 'buik'spieren en wordt 'vanzelf' de bovenlijn los en lang.

Ik heb fricties leren uitvoeren op bindweefsel, om maar een vb te geven, bij hallux valgus.
Zou dat een beetje te vergelijken zijn?
Ik sta verstomd hoe duur het geworden is om na te scholen, helaas heb ik die centen niet. Laatste currsus osteo kostte me 450 euro voor 2 dagen.
Ga eens nagaan waar ik een cursus fascia behandeling kan volgen die betaalbaar is. Voor mensen dan, want alles wat paard gerelateerd is wordt enkel geheimzinnig voor peperdure cursussen behouden.

Ja klopt, dat laten vallen en los en lang is bij mijn merrie zo na de bevalling.
Ik ben benieuwd naar deze interessante weg terug opbouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen