Merrie slaat naar mijn been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ramooontje
Berichten: 1376
Geregistreerd: 13-09-07

Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 13:55

Advies gevraagd: 4-jarige merrie slaat tijdens het rijden naar mijn been. Aan het begin van een training plakt ze tegen mijn been waardoor ik denk dat het een combinatie is van hormonaal en als het iets te moeilijk wordt onbalans.

Ter info: ik rij slechts 3 keer per week max een half uurtje basis oefeningen, rest van de week vrij of grondwerk/aan de longe. Daarnaast iedere dag volle dagen buiten (paddock/weide). Het is een sensibele merrie, kijkerig en hoog in het bloed maar ik heb niet de indruk dat ze heel dominant is.

Wat voor adviezen hebben jullie voor ons?

P.s. we worden meerdere keren per week begeleidt door een kundige instructrice en tevens fokker van het paard

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:22

Kan ook buikpijn zijn, darmen, maagzweer. Heb er ook zo’n 1 die nu ze geen buikpijn meer heeft super fijn aan het been is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:23

kundige instructrice kan je het antwoordt toch geven??

dierenarts de meest aangewezen persoon in deze

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:12

Vaak is dit medisch zoals buikklachten, mijn paard deed het ook en die kreeg later koliek.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:20

Hengstig?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:42

Als het hormonaal is dan verandert het gedrag met de cyclus.

Als het buikpijn is zijn er meestal ook andere symptomen en heb je het gedrag ook bij bijvoorbeeld aansingelen of poetsen.

Als het rijtechnisch is dan heeft het gedrag eerder 'succes' opgeleverd voor het paard en is het nu gewoonte.

Het kan natuurlijk ook een combinatie van factoren zijn.

Je kan eens met je dierenarts overleggen en overwegen een tijdje de hormonen wat rustiger te krijgen om te zien of het gedrag ermee verbeterd.

In het rijden staat of valt het met hoe consequent je bent. Paarden die aan het been plakken moet je niks geven op op te leunen.
Maar paarden die heel ril zijn op het been moet je wat desensibiliseren en leren dat je been gewoon mag liggen.

Want slaat ze nu omdat ze zo ril is? Of omdat je harder gaat inwerken omdat ze plakt?
Sowieso moet dit paard leren dat been voorwaarts betekent en dat het geen negatief ding is als je been geeft.

Wat zegt je instructeur eigenlijk?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:48

Is ze nadat ze niet meer plakkerig is schieterig op het been?

Mijn ervaring is dat bloederige, sensibele paarden moeten leren om het been te accepteren. Het zijn vaak geen paarden die je er ‘even in kan schoppen’ en moeten met respect behandeld worden.

Als je het idee hebt dat het hormonaal is zou ik eens beginnen met monnikspeper geven.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:35

En als je zonder been rijd en alleen op zit?
Het dier is ook nog maar 4 , zelf vind ik 4 en onder het zadel te jong,
Maar verwacht ook niet te veel van een 4 jarige als je er perse op wil rijden,
Werk met je stem en met je zit en gebruik sowieso nooit beide benen te gelijk, want geen enkel paard en zeker een jong dier weet wat hij daar mee moet en moet zelf gaan gissen welk been eerder van de grond af moet,
Zoek dus het probleem niet bij je paard maar bij jezelf als trainer van jou paard.

Carowlina
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:14

Ik heb net 1 van onze merries laten behandelen door de osteo. Ze durft ook met 2 benen gelijk slaan onder het zadel. Ze bleek van voor tot achter op verschillende punten vast te zitten + problemen met eierstokken en dus ook hormonale problemen. Ze is dus eerst goed losgewerkt en de osteo raadde aan om eerst de lever te zuiver met kruiden (kan niet meteen meer zeggen welke) en dan monnikspeper voor de hormonen.

nolanlover
Berichten: 812
Geregistreerd: 26-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:05

midgie schreef:
En als je zonder been rijd en alleen op zit?
Het dier is ook nog maar 4 , zelf vind ik 4 en onder het zadel te jong,
Maar verwacht ook niet te veel van een 4 jarige als je er perse op wil rijden,
Werk met je stem en met je zit en gebruik sowieso nooit beide benen te gelijk, want geen enkel paard en zeker een jong dier weet wat hij daar mee moet en moet zelf gaan gissen welk been eerder van de grond af moet,
Zoek dus het probleem niet bij je paard maar bij jezelf als trainer van jou paard.


Volgens mij is stap 1 toch leren: 2 benen = vooruit. Naar mate de training vordert, wordt dat: 2 benen = vooruit, 1 been is wijken voor druk.

Ik zou eens een tijdje heel rustig maar consequent op stap 1 oefenen en het verder niet moeilijker maken dan dat. Vooruit altijd belonen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Merrie slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:41

Ik doe : 1 been op de singel is voorwaarts, (drijven met de kuit waar het been net opgetild gaat worden)
een been achter de singel is opzij. (Of aangalopperen.)