van het ene uiterste naar het andere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 13:52

hey allemaal, ik heb wel een heel specifiek probleempje met mijn ondertussen 8j merrie.
Bij momenten loopt ze echt heel ontspannen los door haar lichaam, is ze werkwillig etc etc en dan de dag nadien dan zal ze helemaal niets willen doen. Ziet overal spoken in de piste waar we ondertussen toch al meerdere jaren ah rijden zijn .....

Op de goeie dagen, dan kijkt ze wel even in die 'angstige' hoek maar kalmeert vervolgens - gaat er mooi langs en werkt mee :j :j .
De dag nadien zou ze helemaal al niet willen passeren :n , wil ze helemaal niets doen, voor t minste gaat de rem erop en staakt ze alle beweging. Het is dan ook uiterst moeilijk om haar te laten ontspannen. of ze maakt plotse ommekeer van 180 ° met alle gevolgen vandien ....

zo gaat ze van het ene uiterste in het andere.

Ik heb al grondwerk gedaan met haar in die piste om haar van die zogenaamde 'spoken' af te helpen maar tijdens de grondwerktrainingen heeft ze geen last van die spoken ???
Net alsof ze meer schrik heeft en veel minder vertrouwen als ik in het zadel zit dan wanneer ik er grondwerk mee doe.
Iemand die gelijkaardige ervaringen hiermee heeft ? En meer nog , die me tips kan aanreiken hoe hiermee om te gaan en hoe dit dan op te lossen ?

ze is echt super leuk om rijden als ze wil- zo noem ik het voorlopig .
Ze werd ook al medisch / tanden, rug etc gecontroleerd en daar ligt het probleem niet.
OOk alle materiaal werd nagekeken ....ook hier ligt het probleem niet.

iemand ideetjes ? tips ?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:55

Zo vanachter een scherm is dat niet te beoordelen. Heb je les? Wat vind je instructeur hiervan, hoe helpt hij/zij je hier doorheen?

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:00

Inderdaad zou ik hier een goed instructeur voor zoeken want het is voor jou maar ook voor je paard niet fijn. Als je grondwerk doet durft ze dan zonder problemen door de hele bak? of schrikt ze dan ook? En als er bijvoorbeeld iemand in de bak staat om les te geven is ze dan ook minder bang? Misschien is het handig dat je voor het rijden een maar rondjes met haar aan de hand rond stapt, misschien help dat. ;)

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:01

ja hoor, ik volg les, iedere week. Mijn instructrice denkt dat het echt een karakter probleem is maar ik hoop eigenlijk dat ik haar op de ene of andere manier toch wat kan omscholen wat dit betreft. We proberen er vooral niet op te focussen als ze moeilijk doet. Haar aandacht op iets anders vestigen, op de oefeningen bijvoorbeeld maar dit valt echt niet mee .... ze fixeert zich zodanig op ' iets' dat er weinig mee aan te vangen is dan ....

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:03

Haffie_lover schreef:
Inderdaad zou ik hier een goed instructeur voor zoeken want het is voor jou maar ook voor je paard niet fijn. Als je grondwerk doet durft ze dan zonder problemen door de hele bak? of schrikt ze dan ook? En als er bijvoorbeeld iemand in de bak staat om les te geven is ze dan ook minder bang? Misschien is het handig dat je voor het rijden een maar rondjes met haar aan de hand rond stapt, misschien help dat. ;)


IK heb een goeie instructeur hoor, op dat vlak heb ik het wel getroffen.
bij grondwerk dan gaat ze zonder veel problemen mooi de bak helemaal rond, ja dan wel. Ze vind het soms op enkele plaatsen wel even spannend maar dat verdwijnt snel...
rondstappen voor het rijden heb ik geprobeerd. Dat lukt aan de hand goed maar eenmaal je dan in het zadel zit dan zit 'dat spook' er weer ....

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:07

Out of de box.. Kan het zijn dat ze in haar hengstige periode meer schrikt?

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad en kwam erachter dat betreffende merrie elke keer als ze hengstig was een behoorlijke gedragsverandering liet zien. Uiteindelijk is dat probleem flink verminderd door een supplement bij te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:10

hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:11

_Bianca schreef:
Out of de box.. Kan het zijn dat ze in haar hengstige periode meer schrikt?

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad en kwam erachter dat betreffende merrie elke keer als ze hengstig was een behoorlijke gedragsverandering liet zien. Uiteindelijk is dat probleem flink verminderd door een supplement bij te geven.


Mijn eerste gedacht was : ja dit is het misschien maar dan ook weer niet. Momenteel krijgt ze magnesium bij en dit om haar stressniveau beetje naar beneden te halen. Niet dat ik de indruk heb dat dit veel doet voor haar. Ze krijgt het nu 3 weken en ik wil het nog wel even langer aanhouden maar ook hier denk ik niet dat ik de oplossing zal vinden. Wat voor supplement geef je haar dan bij ?
Ze kan bijvoorbeeld de maandag echt niet te doen zijn, dan heb ik de dinsdag les en loopt alles super, omdan op donderdag weer helemaal van voor af aan te mogen herbeginnen ttz dan doet ze weer niets. Zo snel gaat het bij haar wel op en af ....

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:13

MCE schreef:
hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn


we rijden maandag dinsdag en donderdag zaterdag of zondag.


we wisselen vaak af, dressuur, dressuur met balkjes, springen, wandelingske maken.
onlangs enkele springlesjes gevolgd en ook hier t zelfde : of ze loopt een mooi klein parcourtje 50 cm maar hoor- van een 3 tal hindernissen ontspannen of ze wil de hindernis die we al xxx aantal keren voorheen gesprongen hebben, helemaal niet nemen .....

ook hier van t ene uiterste in t andere ...
Laatst bijgewerkt door hiluxfautras op 10-05-21 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:14

MCE schreef:
hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn



En komt ze ook genoeg buiten?

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:15

Haffie_lover schreef:
MCE schreef:
hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn



En komt ze ook genoeg buiten?


ze staan elke dag buiten, van smorgens tot savonds

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:16

Haffie_lover schreef:
MCE schreef:
hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn



En komt ze ook genoeg buiten?


en ze staat niet alleen .
We gaan soms met twee rijden, en soms neem ik haar alleen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:18

hiluxfautras schreef:
MCE schreef:
hoe vaak in de week rij je, en is er voldoende afwisseling in de wijze van rijden
balkjes, 'n sprongetje, buiten rijden, rustdagjes, longeren
of is het elk dag hetzelfde, dat gaat vervelen en paarden geven dat aan en wij denken dan dat ze lastig zijn


we wisselen vaak af, dressuur springen, wandelingske maken.
onlangs enkele springlesjes gevolgd en ook hier t zelfde : of ze loopt een mooi klein parcourtje 50 cm maar hoor- van een 3 tal hindernissen ontspannen of ze wil de hindernis die we al xxx aantal keren voorheen gesprongen hebben, helemaal niet nemen .....

ook hier van t ene uiterste in t andere ...


lastig hoor om uit te zoeken waardoor het komt, rij je elk dag of heeft ze ook wel eens "vrij" gewoon een dagje nietsdoen

hengstigheid kan meespelen, en ontwikkeling doet ieder paard op zijn/haar eigen manier
uitdaging groter maken??

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:27

tuurlijk krijgt ze wel dagen vrij - dan gaan ze met z'n tweetjes de paddock in en hoeven helemaal niets te doen.
hengstigheid ? ze doet dit wel altijd, ene dag zo andere weer totaal anders en zo erg kan dat toch ook niet schommelen he. of zo zou constant hengstig moeten zijn dan ? nee dat zal wel niet.

wat je bedoelt met de uitdaging groter maken snap ik niet zo goed ?

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:40

net alsof er een tussenstap tussen grondwerk en werk onder t zadel ontbreekt Maar wat is dat dan he.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:45

Ik herken dit heel erg van mijn eigen merrie. Per dag moet ik kijken hoe de vlag erbij hangt, het is zelden zoals de vorige dag.

Het heeft er voor gezorgd dat ik erg creatief ben geworden in mijn rijden en 'out of the box' denk. Ik kan heel erg lang strijd hebben om een bepaalde hoek door te kunnen bijvoorbeeld, maar het levert me eigenlijk niets op. Ik kan dan beter iets heel anders gaan doen en haar op die manier aan het werk zetten, zodat haar aandacht bij mij is. Uiteindelijk heb ik haar dan toch vaak fijn aan het lopen en meestal kan ik dan ook weer probleemloos de 'enge hoek' doorrijden.

Ik heb oprecht dagen (gehad, het is nu wel heel erg verbeterd) dat ik in eerste instantie eigenlijk maar de helft van de bak kon gebruiken, omdat ze op de andere helft alleen maar achteruit wilde bijvoorbeeld. Dan ging ik dus gewoon in de helft van de bak waar het wel lukte aan het werk. Hoe meer ik haar de kans geef om te focussen op waar haar probleem die dag ligt (want dat kan ook elke dag weer anders zijn), des te langer de strijd duurt. Als ik denk 'prima joh, ik geef je wel het idee alsof je gewonnen hebt' en dus eerst die plek vermijd, maar haar er uiteindelijk door mijn slimmigheid toch heen krijg, is er vaak niks aan de hand.

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:50

NadjaNadja schreef:
Ik herken dit heel erg van mijn eigen merrie. Per dag moet ik kijken hoe de vlag erbij hangt, het is zelden zoals de vorige dag.

Het heeft er voor gezorgd dat ik erg creatief ben geworden in mijn rijden en 'out of the box' denk. Ik kan heel erg lang strijd hebben om een bepaalde hoek door te kunnen bijvoorbeeld, maar het levert me eigenlijk niets op. Ik kan dan beter iets heel anders gaan doen en haar op die manier aan het werk zetten, zodat haar aandacht bij mij is. Uiteindelijk heb ik haar dan toch vaak fijn aan het lopen en meestal kan ik dan ook weer probleemloos de 'enge hoek' doorrijden.

Ik heb oprecht dagen (gehad, het is nu wel heel erg verbeterd) dat ik in eerste instantie eigenlijk maar de helft van de bak kon gebruiken, omdat ze op de andere helft alleen maar achteruit wilde bijvoorbeeld. Dan ging ik dus gewoon in de helft van de bak waar het wel lukte aan het werk. Hoe meer ik haar de kans geef om te focussen op waar haar probleem die dag ligt (want dat kan ook elke dag weer anders zijn), des te langer de strijd duurt. Als ik denk 'prima joh, ik geef je wel het idee alsof je gewonnen hebt' en dus eerst die plek vermijd, maar haar er uiteindelijk door mijn slimmigheid toch heen krijg, is er vaak niks aan de hand.


Dit lijkt we wel het proberen waard ! linker kant van de bak gaat heel makkelijk, re kant lukt dan nogal vaak totaal niet. Dus oké we gaan de goeie kant van de bak gebruiken Want zoals je zegt, als ik met haar in discussie ga om toch die enge kant op te gaan, dan levert dat helemaal niets op , in tegendeel ; Enkel meer en meer spanning Wat doe je dan om haar focus meer bij jou te krijgen ?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:58

hiluxfautras schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik herken dit heel erg van mijn eigen merrie. Per dag moet ik kijken hoe de vlag erbij hangt, het is zelden zoals de vorige dag.

Het heeft er voor gezorgd dat ik erg creatief ben geworden in mijn rijden en 'out of the box' denk. Ik kan heel erg lang strijd hebben om een bepaalde hoek door te kunnen bijvoorbeeld, maar het levert me eigenlijk niets op. Ik kan dan beter iets heel anders gaan doen en haar op die manier aan het werk zetten, zodat haar aandacht bij mij is. Uiteindelijk heb ik haar dan toch vaak fijn aan het lopen en meestal kan ik dan ook weer probleemloos de 'enge hoek' doorrijden.

Ik heb oprecht dagen (gehad, het is nu wel heel erg verbeterd) dat ik in eerste instantie eigenlijk maar de helft van de bak kon gebruiken, omdat ze op de andere helft alleen maar achteruit wilde bijvoorbeeld. Dan ging ik dus gewoon in de helft van de bak waar het wel lukte aan het werk. Hoe meer ik haar de kans geef om te focussen op waar haar probleem die dag ligt (want dat kan ook elke dag weer anders zijn), des te langer de strijd duurt. Als ik denk 'prima joh, ik geef je wel het idee alsof je gewonnen hebt' en dus eerst die plek vermijd, maar haar er uiteindelijk door mijn slimmigheid toch heen krijg, is er vaak niks aan de hand.


Dit lijkt we wel het proberen waard ! linker kant van de bak gaat heel makkelijk, re kant lukt dan nogal vaak totaal niet. Dus oké we gaan de goeie kant van de bak gebruiken Want zoals je zegt, als ik met haar in discussie ga om toch die enge kant op te gaan, dan levert dat helemaal niets op , in tegendeel ; Enkel meer en meer spanning Wat doe je dan om haar focus meer bij jou te krijgen ?


Ik ga eigenlijk gewoon simpelweg rijden. Discussies vooral uit de weg gaan, want die win ik toch niet. Ik moet eigenlijk alles zo zien te draaien dat ik mijn merrie het idee geef dat ze het zelf heeft bedacht. Dat betekent echt niet dat ze volledig haar zin krijgt natuurlijk, maar ik ga de strijd ook niet aan. Dus ik zoek de grenzen op en verleg die steeds een beetje. Wat vaak goed werkt bij mij is veel overgangen, wat pasjes wijken, binnenstelling/buitenstelling afwisselen, veel figuren. Ze moet eigenlijk gewoon niet de tijd hebben om over haar eigen plannen na te denken :')

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:59

ik mag deze week jammer genoeg niet rijden wegens blessure door een van haar fratsen (haha) dus gaan we deze week enkel wat grondwerk doen, alles kan niets moet en dan hoop ik volgende week door die manier van ontwijken misschien de oplossing te hebben gevonden. Wie weet he? alleen moet ik dus even goed nadenken wat en hoe ik haar focus probeer bij mij te krijgen vooraleer zij op iets gaat fixeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:22

met zwaardere uitdaging bedoel ik b.v. hoger springen, dressuurwerk zwaarder maken
de oefeningen wat aanpassen, b.v. slangen volte en eerst in de boog en kleine volte maken dan recht uit en in de volgende boog weer een kleine volte
stap draf galop variëren in de slagenvoltes en boogjes zodat haar aandacht bij het rijden komt

op de A C lijn bij X een kleine volte naar links of rechts en dan op de X als het paard recht is aanspringen in galop en rechtuit voor de wending overgang rijden nar draf
als je kunt voelen in welke galop je zit kun je ook door gaan en/of een stukje contragalop pakken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-21 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Re: van het ene uiterste naar het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 16:26

oké super ! bedankt voor de tips al wordt dit helemaal niet evident met een paard dat zo nu en dan de baan zelfs nog niet rond wil op stap ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:36

hiluxfautras schreef:
oké super ! bedankt voor de tips al wordt dit helemaal niet evident met een paard dat zo nu en dan de baan zelfs nog niet rond wil op stap ....



hoeft de baan ook niet rond, je kunt op een heel klein stukje van de bak veel stap werk doen
gaat er om dat je de aandacht er bij krijgt en dat bereiken wij veelal op een kwart van de bak en als het daar goed gaat gaan we de ruimte/oefeningen groter maken, met behoud van aandacht anders weer terug naar de kleine ruimte, je moet zelf ook je aandacht er bij blijven houden en ook dat moet je leren/oefenen

om concentratie te krijgen: leg in een kwart van de bak maar eens gewoon 1 of 2 balkje om overheen te stappen,
variatie is heel belangrijk, zeker bij paarden die makkelijk leren en slim zijn

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:59

hiluxfautras schreef:
ja hoor, ik volg les, iedere week. Mijn instructrice denkt dat het echt een karakter probleem is maar ik hoop eigenlijk dat ik haar op de ene of andere manier toch wat kan omscholen wat dit betreft. We proberen er vooral niet op te focussen als ze moeilijk doet. Haar aandacht op iets anders vestigen, op de oefeningen bijvoorbeeld maar dit valt echt niet mee .... ze fixeert zich zodanig op ' iets' dat er weinig mee aan te vangen is dan ....


Dat omscholen is "blijven rijden" zoals mijn instructeur zegt. Het gaat niet over als je er niet aan rijd. Niet poesje poesje aai aai, niet in elkaar slaan, maar gewoon blijven rijden. "Paard, hier moet je langs. Iedere dag. Altijd." Dat moet je rij technisch uitstralen. Er is hier niet één gouden tip voor.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:03

Ga je zelf misschien wat onzeker of afwachtend rijden als ze dit doet, en daardoor jullie allebei wat onzeker worden?

Wat doet ze als er een andere ruiter op haar rijdt die haar kan overtuigen dat het daar niet eng is?
Als ze het daarbij niet doet kan het ook aangeleerd gedrag zijn om daar weg te lopen, of angstig te zijn.

Want misschien ga je zelf al onbewust richting die hoek van 'als ze er maar langs gaat" en dat kan voor haar al een bevestiging zijn dat het daar eng kan zijn...
Tis maar een ideetje :o

Dit was bij mij het geval 2 jaar geleden, ik reed al richting het ''enge" met gedachtes van We er gewoon langs, we moeten er langs, en daardoor voelde hij mij twijfelen werd hij daardoor onzeker om er langs te gaan.
Heb hem toen een paar keer door een goede zelfverzekerde ruiter laten rijden die hem op een fijne eerlijke manier weer vertrouwen kon geven, en nu zijn de problemen over. Natuurlijk kan hij een keer schrikken, het blijven natuurlijk dieren.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:57

hiluxfautras schreef:
Momenteel krijgt ze magnesium bij en dit om haar stressniveau beetje naar beneden te halen. Niet dat ik de indruk heb dat dit veel doet voor haar. Ze krijgt het nu 3 weken en ik wil het nog wel even langer aanhouden maar ook hier denk ik niet dat ik de oplossing zal vinden. Wat voor supplement geef je haar dan bij ?

Monnikspeper. Al bij meerdere merries heel goede ervaringen mee gehad, zowel de gemalen variant (provarium van de groene os) als de korrels (pharmahorse).

hiluxfautras schreef:
Ze kan bijvoorbeeld de maandag echt niet te doen zijn, dan heb ik de dinsdag les en loopt alles super, omdan op donderdag weer helemaal van voor af aan te mogen herbeginnen ttz dan doet ze weer niets. Zo snel gaat het bij haar wel op en af ....

Kan het ook iets te maken hebben met je eigen gemoedstoestand misschien? Ik merk het direct aan mijn paard als ik 'anders' ben. En dat hoeft maar heel minimaal te zijn, dus ik heb echt wel even moeten uitzoeken wanneer ik beter niet kon gaan rijden :')