Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

van het ene uiterste naar het andere

 
Profiel   

hiluxfautras schreef
ja hoor, ik volg les, iedere week. Mijn instructrice denkt dat het echt een karakter probleem is maar ik hoop eigenlijk dat ik haar op de ene of andere manier toch wat kan omscholen wat dit betreft. We proberen er vooral niet op te focussen als ze moeilijk doet. Haar aandacht op iets anders vestigen, op de oefeningen bijvoorbeeld maar dit valt echt niet mee .... ze fixeert zich zodanig op ' iets' dat er weinig mee aan te vangen is dan ....


Angst is iets wezenlijks voor een vluchtdier.
En veel mensen kregen vroeger ook van psychologen op de mouw gespeld 'dat je er geen aandacht aan moet besteden'.
Angst is geen gedrag (er is 'angstgedtag' dat volgt op angst) angst is veel meer het overlevingsinstinct.

Ik besteed dus nadrukkelijk aandacht aan alle 'monsters'.
Ook in het zadel ben ik daarbij de leidende merrie. Stilstaan mag (soms), maar ik vraag door wat massage in de spier halverwege de onderhals en/of wat duwen achter de oren de hals omlaag.
Ik leerde ooit de combinatie van 'wending om de voorhand plus hoofd omlaag', werkt vaak goed.
En er zijn de 'ontspanningsvoltes' 'er is iets, maar loop maar door' en als ik voel dat ze wat spanning opbouwt vraag ik of halsstrekken of ik geef meteen een kriebeltje op de spier in de onderhals (= op die plek, tijdens het rijden 'mag' die spier niet gespannen zijn).

Ik neem de angst serieus, ze mag kijken en ik help haar ontspannen.
Afdeling dapper maken: als we een hond zijn gepasseerd, gaan we ook even in stap 'achter de wolf aan'. (Kan ook prima in de buitenbak met "wolven" op het fietspad.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:26 



 
Profiel   

nina82 schreef
Ga je zelf misschien wat onzeker of afwachtend rijden als ze dit doet, en daardoor jullie allebei wat onzeker worden?

Wat doet ze als er een andere ruiter op haar rijdt die haar kan overtuigen dat het daar niet eng is?
Als ze het daarbij niet doet kan het ook aangeleerd gedrag zijn om daar weg te lopen, of angstig te zijn.

Want misschien ga je zelf al onbewust richting die hoek van 'als ze er maar langs gaat" en dat kan voor haar al een bevestiging zijn dat het daar eng kan zijn...
Tis maar een ideetje :o

Dit was bij mij het geval 2 jaar geleden, ik reed al richting het ''enge" met gedachtes van We er gewoon langs, we moeten er langs, en daardoor voelde hij mij twijfelen werd hij daardoor onzeker om er langs te gaan.
Heb hem toen een paar keer door een goede zelfverzekerde ruiter laten rijden die hem op een fijne eerlijke manier weer vertrouwen kon geven, en nu zijn de problemen over. Natuurlijk kan hij een keer schrikken, het blijven natuurlijk dieren.


bij een andere ruiter doet ze net hetzelfde. maar is misschien t proberen waard .... goeie tip in ieder geval . misschien dat mijn lesgeefster ze wel eens een paar keer kan rijden ... ben benieuwd wat dat zal geven ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:13 



 
Profiel   

NadjaNadja schreef
Ik herken dit heel erg van mijn eigen merrie. Per dag moet ik kijken hoe de vlag erbij hangt, het is zelden zoals de vorige dag.

Het heeft er voor gezorgd dat ik erg creatief ben geworden in mijn rijden en 'out of the box' denk. Ik kan heel erg lang strijd hebben om een bepaalde hoek door te kunnen bijvoorbeeld, maar het levert me eigenlijk niets op. Ik kan dan beter iets heel anders gaan doen en haar op die manier aan het werk zetten, zodat haar aandacht bij mij is. Uiteindelijk heb ik haar dan toch vaak fijn aan het lopen en meestal kan ik dan ook weer probleemloos de 'enge hoek' doorrijden.

Ik heb oprecht dagen (gehad, het is nu wel heel erg verbeterd) dat ik in eerste instantie eigenlijk maar de helft van de bak kon gebruiken, omdat ze op de andere helft alleen maar achteruit wilde bijvoorbeeld. Dan ging ik dus gewoon in de helft van de bak waar het wel lukte aan het werk. Hoe meer ik haar de kans geef om te focussen op waar haar probleem die dag ligt (want dat kan ook elke dag weer anders zijn), des te langer de strijd duurt. Als ik denk 'prima joh, ik geef je wel het idee alsof je gewonnen hebt' en dus eerst die plek vermijd, maar haar er uiteindelijk door mijn slimmigheid toch heen krijg, is er vaak niks aan de hand.


Dit is een goede tip +:)+

Ik heb ook zo'n paard gehad, de bak rond was altijd een grotere uitdaging dan het trainen zelf. Het is inderdaad heel belangrijk om geen strijd aan te gaan maar slimmer te zijn/ worden.

Bij mij was de gebruiksaanwijzing op een gegeven moment dat ik linksom moest beginnen (rechtsom begon het ge-emmer vaak) en als ik dan van hand veranderde dan moest ik hem eerst een hele ronde rechtsom achterwaarts laten gaan. Dan weer linksom gaan rijden, en dan was het "probleem" vaak opgelost. Dit was trouwens absoluut geen angst maar gewoon ge-etter.

Bij mij hielp het ook om voor in de bak te gaan rijden waar het niet zogenaamd eng was en dan de volte steeds te vergroten en lekker aan het werk zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:16 



 
Profiel   

Laat het idee los dat ze zich aanstelt, spoken ziet en het doet om onder werk uit te komen. Zolang je het bij dat soort termen noemt neem je haar probleem niet serieus en zal ze steeds groter worden in het aangeven van haar probleem.

Ik zou zeggen, zoals Warwick Schiller zegt: "Choose where you work, choose where you rest". Wees niet te veel bezig met het punt wat ze moeilijk vindt, want wat er vaak gebeurt is dat ze dat punt moeilijk vinden, mensen ze er dan langsheen proberen te pushen en toch heen proberen te krijgen en zo wordt dat punt van de bak alleen maar zwaarder beladen met spanning. In plaats daarvan, ga lekker werken met je paard op de plek waar ze wél ontspannen loopt, en geef haar rust (= even stoppen met de oefening, even stappen, misschien zelfs stilstaan, etc) zodra ze vrijwillig de kant oploopt waar ze eigenlijk niet heen wilde. Als je wil werken aan voltes openen en sluiten, bijvoorbeeld, doe dat aan de 'makkelijke kant', en zodra ze dat goed doet rij je haar eruit en laat je haar aan de andere kant van de bak, richting het moeilijke punt, terugvallen naar stap. Draait ze dan weer om en gaat ze terug naar de makkelijke kant? Dan ga je weer verder met de voltes. Etc. Maak er een spelletje van, en dwing haar niet de kant op die ze stom vindt. Laat haar zélf uitvinden dat het daar eigenlijk alleen maar een hele fijne plek is want dat ze daar rust krijgt.

Bij veel paarden verdwijnt het hele probleem dan als sneeuw voor de zon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:26 



 
Profiel   

Ik ben gisteren met enkele van de tips aan de slag gegaan. Eerst wat grondwerk aan de makkelijke kant van de piste. En geleidelijk aan richting de moeilijke kant gaan.
ik had haar aan de longe, dus veel kon ze niet misdoen, en zo werd ze door mij ook niet belemmerd of kon ze ongewilde signalen van beetje spanning van mij dan, zeker ook niet voelen ...
na wat grondwerk richting die moeilijke kant dan maar onder het zadel proberen.
Ik had besloten, eenmaal onder t zadel, dat : Niets moet, we zien wel.

en ja ze wilde best wel makkelijk ( in vergelijking met voorheen) die moeilijke kant passeren .... yipieee .... maar zoals gezegd, ik reed met de bedoeling, niets moet, we zien wel en eerlijk gezegd had ik haar na verloop van tijd toch heerlijk ontspannend lopen ... beetje met een nog te lange teugel, beetje teveel met de neus naar voor en naar beneden maar ik vond dit alvast een super geslaagde poging ! op naar nog !! We gaan ervan uit dat dit geen eenmalige toevallige keer zal zijn geweest. In t verleden had ik wel nog dat ze na verschillende keren te hebben geweigerd en moeilijk hebben gedaan, danwel die kant wilde opgaan en best rustig bleef. IK probeer er een reeks van te maken zodat ze alleen nog maar goeie ervaringen op die kant zal hebben .... to be continued

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:25 



 
Profiel   

Wat je ook nog zou kunnen proberen is grondwerken met zadel erop. Gaat ze goed en ontspannen dan stap je op. Wordt ze dan weer te vlug of blokkeert ze dan stap je af en doe je weer wat grondwerk. Gaat dat weer goed dan stap je weer op.

Ook af en toe eens gewoon stilstaan na een goede oefening en na laten denken is heel goed voor tussen de oortjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 23:20 



 
Profiel   

Wat een goede update! :D Klinkt alsof je top bezig bent geweest!
Het hoeft ook allemaal niet perfect. Eén ding tegelijk. Als je nu door die hoek komt dan is dat een fantastische overwinning. Perfect lopen, dat komt daarna weer! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 00:48 



 

hiluxfautras schreef
Ik ben gisteren met enkele van de tips aan de slag gegaan. Eerst wat grondwerk aan de makkelijke kant van de piste. En geleidelijk aan richting de moeilijke kant gaan.
ik had haar aan de longe, dus veel kon ze niet misdoen, en zo werd ze door mij ook niet belemmerd of kon ze ongewilde signalen van beetje spanning van mij dan, zeker ook niet voelen ...
na wat grondwerk richting die moeilijke kant dan maar onder het zadel proberen.
Ik had besloten, eenmaal onder t zadel, dat : Niets moet, we zien wel.

en ja ze wilde best wel makkelijk ( in vergelijking met voorheen) die moeilijke kant passeren .... yipieee .... maar zoals gezegd, ik reed met de bedoeling, niets moet, we zien wel en eerlijk gezegd had ik haar na verloop van tijd toch heerlijk ontspannend lopen ... beetje met een nog te lange teugel, beetje teveel met de neus naar voor en naar beneden maar ik vond dit alvast een super geslaagde poging ! op naar nog !! We gaan ervan uit dat dit geen eenmalige toevallige keer zal zijn geweest. In t verleden had ik wel nog dat ze na verschillende keren te hebben geweigerd en moeilijk hebben gedaan, danwel die kant wilde opgaan en best rustig bleef. IK probeer er een reeks van te maken zodat ze alleen nog maar goeie ervaringen op die kant zal hebben .... to be continued


complimenten, goede insteek, van hier kun je het paard leren dat als u iets vraagt het ook kan, paard moet dat uit eigen ervaring ontdekken
paard heeft geen hoofd vol met stress en kan het goede oppakken en ontdekken dat rijden best leuk kan zijn zonder de stress van het moet, elk paard leert anders, moet voelen ja ik mag het leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:11 



 
Profiel   

Fijne update inderdaad, hopelijk zet deze positieve lijn zich voort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:58 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips en de positieve reacties. Het voelt idd goed en ik zal dit zeker op deze manier proberen verder zetten. Ik ben van nature nogal een stresskip dus het wordt eveneens werken aan mezelf .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 10:24 



 
Profiel   

Wat een fijne update...!

En ik ben zelf geen held in het zadel : werken aan jezelf kan zeer beslist "de grootste helft" ;) van het werk zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 10:48 



 
Profiel   

gisteren weer onder het zadel les kunnen rijden en opnieuw had ik me voorgenomen om alleen maar ontspanning te gaan opzoeken. Het is gelukt ! zelfs de moeilijke zijde waar ze voor heen zo veel problemen maakte, die wou ze nu wel passeren, er was nog wel wat aarzeling maar zeker niet meer in de mate als voorheen !!! Wat was ik gelukkig hiermee !! En daar ze dan toch ontspannen was konden we ook weer aan oefeningen beginnen zoals verzamelen etc .... Ik hoop dat we dit zo kunnen blijven volhouden zodat haar vertrouwen en mij weer groeit en vice versa - zoooooo content hiermee ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 12:51 



 

hiluxfautras schreef
gisteren weer onder het zadel les kunnen rijden en opnieuw had ik me voorgenomen om alleen maar ontspanning te gaan opzoeken. Het is gelukt ! zelfs de moeilijke zijde waar ze voor heen zo veel problemen maakte, die wou ze nu wel passeren, er was nog wel wat aarzeling maar zeker niet meer in de mate als voorheen !!! Wat was ik gelukkig hiermee !! En daar ze dan toch ontspannen was konden we ook weer aan oefeningen beginnen zoals verzamelen etc .... Ik hoop dat we dit zo kunnen blijven volhouden zodat haar vertrouwen en mij weer groeit en vice versa - zoooooo content hiermee ....



zorg dat ze een hoofdje zonder stress houd, waar stress zit kan niet anders zitten

niets afleren, maar iets nieuws aanbieden werkt vaak veel beter,
dit ga je volhouden want wat goed voelt wil je niet kwijt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:01 



 
Profiel   

Wat een fijne update weer, goed werk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen