Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Invloed van manen op scheefheid

 
Profiel   

Wat is de invloed van een hele dikke bos manen op de beweging en rechtgerichtheid van een paard.

Ik heb 2 Tinkers met een flinke bos manen. Bij beide hangen ze allemaal naar 1 kant toe. Zitten er voor het gemak vlechten in, wat ze ook weer beperkt om naar de andere kant te vallen.
Bij de ene hangt de hele manenkam ook wat scheef. (Vroeger ook echt te dik geweest)
Maar ik zat mij te bedenken dat dat best trekt.

Als mijn haar te lang wordt trekt het ook en kan ik hoofdpijn krijgen.

Dus zou zoveel manen invloed hebben op de scheefheid. Dat het paard daarin zichzelf compenseert in zijn lijf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:22 



 
Profiel   

Heel nuchter denken komt bij mij uit op 'ik denk het niet'. Het is een paard van 500-600 kg. Die paar honderd gram manen heeft daar geen invloed op lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 12:08 



 
Profiel   

Bij mijn tinker met veel en zware manen doe ik de manen scheiden en aan beide kanten een hengsten vlecht , dat zware haar heeft zeker invloed op de halsspier de manen kam buigt bij de stelling naar de kant die hij gebogen is, als er te veel tegen druk is van de te zware manen, kan die hals spier niet goed ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:31 



 
Profiel   

Sportcoupe denk ik dat niet uitmaakt, maar van die tinkermanen van enkele kg, die wegen zeker 20/30 kg na een stortbui. Dat zal wel invloed hebben op de ontwikkeling van de halsspieren denk ik.

Nu gaat mijn paard zonder manen door het leven en is ook scheef :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:48 



 
Profiel   

Ik heb bij mijn tinker pas zo'n 50cm afgeknipt, heeft ze nog zeker 50 cm over.
Uiteraard is het iets dunner wat je afknipt dan het bovenste stuk.
Maar wat mij opviel , het woog amper wat. Had dat veel meer verwacht.
Nu weet ik natuurlijk wat voor bos die van jou heeft, maar toch :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:52 



 
Profiel   

Ja, zeker als de manenkam scheef hangt zoals bij jouw paard. Maar ook zonder scheefhangen krijg je trek naar 1 kant wat invloed op de fascia (bindweefsel) heeft en dat heeft weer invloed op de rechtheid/scheefheid van het paard.

Bij dissecties van paarden kun je dit ook terug zien. Ik heb het in ieder geval bij 1 paard gezien. Maar er zijn meerdere gevallen bekend. Ik weet niet of daar ooit (wetenschappelijk) onderzoek naar verricht is. Mijn ervaring staat natuurlijk niet voor álle paarden met lange manen maar het zeker goed mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:55 



 
Profiel   

Ik heb ooit gehoord van iemand met een paard met lange manen dat ze elke keer als ze het deed vlechten de manen de andere kant op deed, zodat het ongeveer verdeeld blijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:05 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik heb bij mijn tinker pas zo'n 50cm afgeknipt, heeft ze nog zeker 50 cm over.
Uiteraard is het iets dunner wat je afknipt dan het bovenste stuk.
Maar wat mij opviel , het woog amper wat. Had dat veel meer verwacht.
Nu weet ik natuurlijk wat voor bos die van jou heeft, maar toch :)


Maak het eens nat en weeg dan nog eens :)

Ik durf echt te wedden dat een volle bos manen van een meter lang NAT rond de 20 kg of meer kan gaan wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:07 



 
Profiel   

Ja dat is wel een goede, geen idee wat dat verschil gaat geven.
Maar 20 kilo? dus voor mijn pluk richting 10, nee dat haalt het niet.
Ja misschien met aangeplakte modder :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:11 



 
Profiel   

https://www.healthline.com/health/how-m ... air-weight

Hier doen ze een (kort door de bocht, vol veronderstellingen) berekening van het gewicht van het haar van de vrouw met het langste haar ter wereld.

Ze komen uit op ongeveer 5,3 kg droog gewicht. Deze vrouw heeft haar van 5,6 m lang, maar ze veronderstellen dat de helft halverwege al gebroken is.

Voor iemand met 15 cm haar komen ze op zo’n 300 g uit.

Voor een tinker met lange manen zou ik durven veronderstellen dat die minstens 3x zoveel gewicht aan haar heeft als die vrouw. Reden: veel dikker en ook veel meer over de gehele nek. We komen dan al aan om en bij de 16 kg droog uit.

Nat haar kan 12-18% meer wegen door absorptie van water (https://www.healthline.com/health/how-m ... hair-weigh). Dit bevat dan nog niet het water dat vastgehouden wordt door capillaire effecten. (Mensen met lang haar merken al een groot verschil tussen ‘nog niet uitgelekt’ en ‘handdoekdroog’).

Dus stel tinker met handdoekdroge (nat maar niet bezopen) manen en 18% extra gewicht: we zitten al op +/- 18,5 kg.
Pak daar nu nog een aantal liter bij van vastgehouden water... het water dat je er zo uit zou kunnen wringen... je zal wel aan 20 kg geraken, verdeeld over de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:50 



 
Profiel   

Oh wauw wat een mooie reacties. Dank jullie wel. Ik ga toch maar eens stoeien met manen aan 2 kanten krijgen.
Niet dat ik verwacht dat ze daarna niet meer scheef zijn maar bijdragen doet het dus ook niet als het aan 1 kant hangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 16:35 



 
Profiel   

Hier een haflinger met lange manen. Had het vroeger in twee hengstenvlechten naar de linkerkant. Bij bezoek van osteopaat of fysio zat hij telkens vast in zijn linkerhals. Tegenwoordig een hengstenvlecht per kant en hij zit niet meer vast links in zijn hals. Voor mij toch het teken dat hij er wel last van had, hals is ook veel soepeler in het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:00 



 
Profiel   

Hmm hier een actieve Shetlander met lange manen aan een kant waarvan de hals ook zn hele leven al wat omvalt. Nooit echt bij stil gestaan, maar de kant waar die manen vallen is inderdaad ook zijn ‘slechtere’ kant. Proberen waard om toch te proberen ze in 2 kanten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:06 



 
Profiel   

maya12333 schreef
Hier een haflinger met lange manen. Had het vroeger in twee hengstenvlechten naar de linkerkant. Bij bezoek van osteopaat of fysio zat hij telkens vast in zijn linkerhals. Tegenwoordig een hengstenvlecht per kant en hij zit niet meer vast links in zijn hals. Voor mij toch het teken dat hij er wel last van had, hals is ook veel soepeler in het werk.


Gek wat een invloed dat dat kan hebben he!
Met vlechten ‘trek’ je daar de huid en spieren toch wat bij elkaar, dus ik zou niet verbaasd zijn moest dat nog een ander / sterker (?) effect geven voor de spieren en het bindweefsel dan losse manen. Maar ik heb geen bron ofzo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:29 



 
Profiel   

En een paard gebruikt zijn hoofd en hals om in balans te blijven. Dus als er een kant meer gewicht hangt, gaat hij automatisch compenseren en dus een grotere kans op scheefheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:51 



 
Profiel   

Ik denk dat het wel degelijk effect kan hebben.
Mijn toenmalige tinker had manen van 1.20m lang, allemaal naar 1 kant, toen ik hem kocht zat hij enorm vast in de hals aan die kant en hing zijn manenkam ook volledig scheef, heb de manen direct de andere kant op gebonden en na verloop van tijd ging wederom de manenkam scheef hangen de andere kant op en zat hij toen ineens aan die kant van de hals volledig vast, heb toen de manen gesplitst 2 kanten op en ik was eigenlijk van de scheve manenkam als de vaste hals en nekspieren af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:55 



 
Profiel   

kim_1990 schreef
Ik denk dat het wel degelijk effect kan hebben.
Mijn toenmalige tinker had manen van 1.20m lang, allemaal naar 1 kant, toen ik hem kocht zat hij enorm vast in de hals aan die kant en hing zijn manenkam ook volledig scheef, heb de manen direct de andere kant op gebonden en na verloop van tijd ging wederom de manenkam scheef hangen de andere kant op en zat hij toen ineens aan die kant van de hals volledig vast, heb toen de manen gesplitst 2 kanten op en ik was eigenlijk van de scheve manenkam als de vaste hals en nekspieren af.


Hoe lang duurde het voor je verbetering merkte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 18:01 



 
Profiel   

belle_boef schreef
kim_1990 schreef
Ik denk dat het wel degelijk effect kan hebben.
Mijn toenmalige tinker had manen van 1.20m lang, allemaal naar 1 kant, toen ik hem kocht zat hij enorm vast in de hals aan die kant en hing zijn manenkam ook volledig scheef, heb de manen direct de andere kant op gebonden en na verloop van tijd ging wederom de manenkam scheef hangen de andere kant op en zat hij toen ineens aan die kant van de hals volledig vast, heb toen de manen gesplitst 2 kanten op en ik was eigenlijk van de scheve manenkam als de vaste hals en nekspieren af.


Hoe lang duurde het voor je verbetering merkte?


Bij mijne ging het bijzonder snel.
Meestal gaat er wel wat tijd overheen maar mijne heb ik maar 3/4 jaar gehad en dat was dus bijzonder snel resultaat maar ik durf echt niet te zeggen of dat bij anderen ook zo snel kan gaan...sommigen
kunnen er ook wel jaren over doen voor je verbetering voelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:58 



 
Profiel   

midgie schreef
Bij mijn tinker met veel en zware manen doe ik de manen scheiden en aan beide kanten een hengsten vlecht , dat zware haar heeft zeker invloed op de halsspier de manen kam buigt bij de stelling naar de kant die hij gebogen is, als er te veel tegen druk is van de te zware manen, kan die hals spier niet goed ontwikkelen.

Manenkam buigt inderdaad mooi mee naar de andere kant. Daar zat ik ook over na te denken.

Misschien een long shot hoor, maar toch. Zou het niet ook andersom gelden? Stel een paard heeft manen aan 1 kant, zou dat ook kunnen zijn omdát paard scheef is (in de hals)? Ik heb vaker gezien dat het nog wel eens kan veranderen naar welke kant de manen vallen, dat ze aan 1 kant begonnen en langzaam 2 kanten op gingen vallen, of juist ineens één kant op gingen vallen. Zou dat ook op diezelfde manier gelinkt zijn aan rechtheid, dus manen aan 2 kanten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:51 



 
Profiel   

Als ik kijk bij de sportpaarden die ik vroeger reed kon ik niet zeggen dat ze kant waar de manen vielen de moeilijke of makkelijke kant was. Ook niet dat het veranderde.
Mijn Tinker ruintje heeft ze inderdaad aan 2 kanten hangen, al vlecht ik ze vaak aan 1 kant.
Mijn merrie heeft ze aan 1 kant, maar die zijn ook zo lang dat ze ook niet vlug de andere kant infloepen zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 08:57 



 
Profiel   

Sokje_6 schreef
midgie schreef
Bij mijn tinker met veel en zware manen doe ik de manen scheiden en aan beide kanten een hengsten vlecht , dat zware haar heeft zeker invloed op de halsspier de manen kam buigt bij de stelling naar de kant die hij gebogen is, als er te veel tegen druk is van de te zware manen, kan die hals spier niet goed ontwikkelen.

Manenkam buigt inderdaad mooi mee naar de andere kant. Daar zat ik ook over na te denken.

Misschien een long shot hoor, maar toch. Zou het niet ook andersom gelden? Stel een paard heeft manen aan 1 kant, zou dat ook kunnen zijn omdát paard scheef is (in de hals)? Ik heb vaker gezien dat het nog wel eens kan veranderen naar welke kant de manen vallen, dat ze aan 1 kant begonnen en langzaam 2 kanten op gingen vallen, of juist ineens één kant op gingen vallen. Zou dat ook op diezelfde manier gelinkt zijn aan rechtheid, dus manen aan 2 kanten?


Zou zomaar eens kunnen ,
Ik heb een pre met ook best lange manen, maar niet zwaar , daar heb ik de de manen aan een kant , zijn manenkam viel overdreven naar een kant, nu met training word dat steeds beter en blijft de manenkam, steeds vaker mooi staan zoals hij hoort, sommige paarden hebben van nature daar ook wel eens wat weker weefsel en krijg je het met training ok niet helemaal mooi voor elkaar en zal de kam altijd wat blijven vallen maar kun je aan de spier in de hals zien of die goed ontwikkeld is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen