Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nagevelijk rijden

 
Profiel   

Hallo

Ik ben zelf nu bij het punt aan gekomen waar ik graag zou willen dat me ( verzorg ) pony nagevelijk gaat lopen toch snap ik niet helemaal hoe je dit doen moet dus ik dacht ik vraag om hulp ( ps het is niet mogelijk om les te nemen )

Ik weet wel dat ze van achter naar voren moet lopen en over de rug enz maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?

Veder maak ik graag een sprongetje maar daar wil ik niet mee veder tot ik dit goed voor elkaar heb
Ik hoop dat iemand me veder kan helpen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:04 



 
Profiel   

Dat is niet te leren vanaf een forum of ander geschreven medium.

Zoals je ook niet kunt leren rolschaatsen als je er een boek over leest. Dat moet je leren en oefenen in de praktijk met de juiste begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:07 



 
Profiel   

Waarom is het niet mogelijk om les te nemen? Want dat is de enige oplossing

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:07 



 
Profiel   

Waarom is het niet mogelijk les te halen?
Je kan het theoretisch wel weten, maar niets zo handig als iemand die je per pas begeleid.
Dat gaat niet vanuit bokt.

Stap 1 is je paard op een hele kleine beenhulp reactie te laten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:08 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Waarom is het niet mogelijk om les te nemen? Want dat is de enige oplossing


Op dit moment is het niet mogelijk omdat wij met de trailer nergens heen kunnen ( geen trailer bewijs ) en op stal is er niks mogelijk qua les

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:14 



 
Profiel   

Kan er ook niet iemand naar stal toe komen?

Mijn instructrice (en van vele anderen) komt gewoon aan huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:15 



 
Profiel   

Moet je met de trailer weg dan?
Misschien in de buurt op stap afstand?

En mag er geen instructie komen dan op stal?

Zonder les komen de meeste gewoon niet ver. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:16 



 
Profiel   

Les is hierbij toch wel essentieel. Je moet het juiste gevoel ontwikkelen en daar heb je iemand bij nodig die je kan vertellen wanneer je op de goede weg bent en wanneer je juist de verkeerde kant op gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:17 



 
Profiel   

Ik lees in een ander topic dat buitenrijden ook al niet goed gaat.
Enige antwoord is toch echt les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:18 



 
Profiel   

Haflinger_14 schreef
Hallo

Ik ben zelf nu bij het punt aan gekomen waar ik graag zou willen dat me ( verzorg ) pony nagevelijk gaat lopen toch snap ik niet helemaal hoe je dit doen moet dus ik dacht ik vraag om hulp ( ps het is niet mogelijk om les te nemen )

Ik weet wel dat ze van achter naar voren moet lopen en over de rug enz maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?


Je goed theoretisch voorbereiden kan nooit kwaad, er zijn al veel te veel mensen die alleen de trucjes kennen - en boven op je paard gezeten komt er weinig van terecht.
(Het voelen gaat dan prima!)

"Van achter naar voor" : dat moet idd, maar het is beeldspraak.
Het wil zeggen dat de achterhand het belangrijkste is en dat het paard 'voorwaarts' moet zijn.
(Misverstanden : 'als je voor 12 kilo drijft, mag je 10 kilo in je handen hebben'. Zo zet je het paard op de voorhand. Gewoon door het gewicht. Al dat gewicht en al het trekken leidt ook niet tot nagefelijkheid. Dus het rekensommetje ten spijt: dit is van voor naar achter rijden.
Punt twee : paard moet wel voorwaarts zijn, maar dat is GEEN 'stuwend' achterbeen, maar een dragend achterbeen.)

De makkelijkste manier om het paard over de rug te rijden : hals strekken.
Iets minder makkelijk, maar reuze effectief : paard in verticale balans brengen. In beide gevallen ontspant de rug.
En zeker in verticale balans komt de achterhand onder 'de massa'. Concreet : laat een loodlijn neer uit het zwaartepunt van de ruiter, dan landt het naar voor komende achterbeen in of voor die loodlijn. (Nu ja, in stap en draf.)

En nagefelijkheid is wat mij betreft: het paard ontspant in het kaakgewicht omdat het hele paard ontspannen loopt. (Veel 'ruiters' bij mij op stal beginnen met het hoofd naar beneden te trekken en van nagefelijkheid komt niets meer terecht. De fysiotherapeuten verdienen goed op deze stal, maar het is om te huilen.)

Citaat
Veder maak ik graag een sprongetje maar daar wil ik niet mee veder tot ik dit goed voor elkaar heb
Ik hoop dat iemand me veder kan helpen

.... binnen bepaalde grenzen kun je prima springen zonder dat je paard goed aan de teugel is.
Veel in de verlichte zit rijden is uitstekend voor de rug, en cavaletti werk en kleine sprongetjes ook.

En er zijn instructrices die video lessen aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:44 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Haflinger_14 schreef
Hallo

Ik ben zelf nu bij het punt aan gekomen waar ik graag zou willen dat me ( verzorg ) pony nagevelijk gaat lopen toch snap ik niet helemaal hoe je dit doen moet dus ik dacht ik vraag om hulp ( ps het is niet mogelijk om les te nemen )

Ik weet wel dat ze van achter naar voren moet lopen en over de rug enz maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?


Je goed theoretisch voorbereiden kan nooit kwaad, er zijn al veel te veel mensen die alleen de trucjes kennen - en boven op je paard gezeten komt er weinig van terecht.
(Het voelen gaat dan prima!)

"Van achter naar voor" : dat moet idd, maar het is beeldspraak.
Het wil zeggen dat de achterhand het belangrijkste is en dat het paard 'voorwaarts' moet zijn.
(Misverstanden : 'als je voor 12 kilo drijft, mag je 10 kilo in je handen hebben'. Zo zet je het paard op de voorhand. Gewoon door het gewicht. Al dat gewicht en al het trekken leidt ook niet tot nagefelijkheid. Dus het rekensommetje ten spijt: dit is van voor naar achter rijden.
Punt twee : paard moet wel voorwaarts zijn, maar dat is GEEN 'stuwend' achterbeen, maar een dragend achterbeen.)

De makkelijkste manier om het paard over de rug te rijden : hals strekken.
Iets minder makkelijk, maar reuze effectief : paard in verticale balans brengen. In beide gevallen ontspant de rug.
En zeker in verticale balans komt de achterhand onder 'de massa'. Concreet : laat een loodlijn neer uit het zwaartepunt van de ruiter, dan landt het naar voor komende achterbeen in of voor die loodlijn. (Nu ja, in stap en draf.)

En nagefelijkheid is wat mij betreft: het paard ontspant in het kaakgewicht omdat het hele paard ontspannen loopt. (Veel 'ruiters' bij mij op stal beginnen met het hoofd naar beneden te trekken en van nagefelijkheid komt niets meer terecht. De fysiotherapeuten verdienen goed op deze stal, maar het is om te huilen.)

Citaat
Veder maak ik graag een sprongetje maar daar wil ik niet mee veder tot ik dit goed voor elkaar heb
Ik hoop dat iemand me veder kan helpen

.... binnen bepaalde grenzen kun je prima springen zonder dat je paard goed aan de teugel is.
Veel in de verlichte zit rijden is uitstekend voor de rug, en cavaletti werk en kleine sprongetjes ook.

En er zijn instructrices die video lessen aanbieden.


Hartstikke bedankt ik wil alsnog wel iets van les regelen en die video manier is een goed idee, maar liever heb ik les terwijl iemand erbij staat maar dat is op het moment niet mogelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:16 



 
Profiel   

Haflinger_14 schreef
Hallo

Ik ben zelf nu bij het punt aan gekomen waar ik graag zou willen dat me ( verzorg ) pony nagevelijk gaat lopen toch snap ik niet helemaal hoe je dit doen moet dus ik dacht ik vraag om hulp ( ps het is niet mogelijk om les te nemen )

Ik weet wel dat ze van achter naar voren moet lopen en over de rug enz maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar?

Veder maak ik graag een sprongetje maar daar wil ik niet mee veder tot ik dit goed voor elkaar heb
Ik hoop dat iemand me veder kan helpen


Les is heel belangrijk :-)

Maar om je een klein beetje op weg te helpen..

1: zorgt dat je pony goed aan je been komt, op het been moet een direct voorwaartse reactie volgen. Verder doe je zo min mogelijk met je been, houdt je been stil. Dit kun je bereiken door overgangen te rijden. Voor de rest moet er een constant tempo zijn, pony mag niet zelf terug vallen in tempo of harder gaan.

2: houdt je handen netjes voor je..werk nooit terug met je hand (dus nooit je hand naar je lichaam toe halen, niet naar beneden, niet naar je knieen) Gewoon netjes je handen voor je dragen met de duimen recht op, een knik in je elleboog en een arm/ hand die zachtjes die mond volgt in de beweging. Dat laaste kun je alleen bereiken door een goede onafhankelijke zit.

3: ga voltes rijden en vraag lichtjes stelling door je binnenhand van de hals af te halen (verder doe je niks) en houd je binnenbeen op de plek van de singel zodat je pony daar om heen kan buigen. Als dat goed gaat kun je eens een volte verkleinen en openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:32 



 
Profiel   

Dat zul je toch echt moeten leren met les. Waar een instructrice kan zeggen wat je op welk moment moet doen. En op het moment dat het goed gaat, kan zij dit aangeven, zodat je weet hoe het voelt.

Fietsen moet je ook leren door het te doen, door zelf te voelen hoe het in zn werk gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:33 



 
Profiel   

Wellicht kan een stalgenoot je al wat op weg helpen met nageeflijk rijden?

En de eigenaar? Aangezien het om een verzorgpony gaat?

Verder heb je niet altijd een BE-rijbewijs nodig, dat hangt af van de combinatie waar je mee wil rijden.

En is het, nu er versoepelingen zijn, nog steeds niet mogelijk om instructie te laten komen?

Ken je deze site al?

https://www.paardeninstructie.nl
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 13:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen