Op buitenrit niet door willen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflinger_14
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-21

Op buitenrit niet door willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 12:11

Hallo

Me verzorg pony is een merrie met een eigen wil ze is bij iedereen mega braaf die erop zit maar ik ken der nog niet zo lang ze is als ik ernaast sta heel erg braaf maar als ik erop ga zitten wil ze bv als we in het bos zijn aangekomen niet meer doorlopen en niet omdat ze bang is maar omdat ze me aan het uitproberen is
Me been negeert ze dan volledig en ik kan veder niks doen zweepje heb ik niet bij die pony want dat heeft de eigenaar liever niet dus wat te doen
( ps als ik der eenmaal doorgelopen krijg en we zijn een keer later daar dan loopt ze wel door, maar als ik der niet door krijg en ik wil eigelijk afstappen maakt ze het de volgende keer alleen maar erger. Me vader is altijd wel mee en ze loopt wel gewoon mee als die naast haar gaat lopen of fietsen )

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Op buitenrit niet door willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:14

Ik zou zeggen: blijven volhouden ;) en vraag de eigenaar om advies of anderen die haar hebben gereden. Die kennen de pony waarschijnlijk een stuk beter. Verder heeft het voor die van mij bij buitenritten heel erg geholpen om gewoon vol te houden.

Haflinger_14
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 12:16

Felien_Kyra schreef:
Ik zou zeggen: blijven volhouden ;) en vraag de eigenaar om advies of anderen die haar hebben gereden. Die kennen de pony waarschijnlijk een stuk beter. Verder heeft het voor die van mij bij buitenritten heel erg geholpen om gewoon vol te houden.


Dankje voor de tip van het volhouden
De mensen die haar ook weleens hebben gereden daar heeft ze het alleen nog nooit gedaan maar bij mij gaat het er soms tot bokkend er van door gaan of steigeren er aan toe

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op buitenrit niet door willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:59

Mijn oog viel op 'uitproberen'.

Een paard is een vluchtdier en wil veilig zijn.
Ik geloof dus wel in 'het verschijnsel uitproberen' als in: het dier wil weten of ze veilig is bij jou.

'Meer van hetzelfde' vind ik onzin. (Als iets 2 of 3 keer niet lukt : doe iets anders.)

Mijn vraag is dus : hoe veilig voelt dit dier zich bij jou op buitenrit?
... en hoe vol vertrouwen zit jij bovenop?

Er zijn honderden kleine dingen die je op stal, in het land en in de bak kunt doen om jullie band op te bouwen.

En als ze in het bos je been negeert, vraag je op de manier van TRT of Linda Tellington haar hoofd omlaag en je blijft een volle minuut staan terwijl je rustig ademhaalt en kalm tot 60 telt.
Een keer been geven.
Geen voorwaatse reactie? Wending om de voorhand 90 graden, en weer rustig ademend tot 60 tellen.
Desnoods twintig keer herhalen!
Let op: draai geen rondjes!
Stel je rijdt naar het noorden, 90 graden naar het westen, pauze, 90 graden terug naar het noorden, desnoods daarna 90 graden naar het oosten, pauze en weer terug naar het noorden!!
(Niet naar het zuiden - dat is terug!)

Haflinger_14
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 13:11

Janneke2 schreef:
Mijn oog viel op 'uitproberen'.

Een paard is een vluchtdier en wil veilig zijn.
Ik geloof dus wel in 'het verschijnsel uitproberen' als in: het dier wil weten of ze veilig is bij jou.

'Meer van hetzelfde' vind ik onzin. (Als iets 2 of 3 keer niet lukt : doe iets anders.)

Mijn vraag is dus : hoe veilig voelt dit dier zich bij jou op buitenrit?
... en hoe vol vertrouwen zit jij bovenop?

Er zijn honderden kleine dingen die je op stal, in het land en in de bak kunt doen om jullie band op te bouwen.

En als ze in het bos je been negeert, vraag je op de manier van TRT of Linda Tellington haar hoofd omlaag en je blijft een volle minuut staan terwijl je rustig ademhaalt en kalm tot 60 telt.
Een keer been geven.
Geen voorwaatse reactie? Wending om de voorhand 90 graden, en weer rustig ademend tot 60 tellen.
Desnoods twintig keer herhalen!
Let op: draai geen rondjes!
Stel je rijdt naar het noorden, 90 graden naar het westen, pauze, 90 graden terug naar het noorden, desnoods daarna 90 graden naar het oosten, pauze en weer terug naar het noorden!!
(Niet naar het zuiden - dat is terug!)


Heel erg bedankt voor deze tips

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Op buitenrit niet door willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:59

Hoe weet je dat ze niet bang is, maar dat ze je uitprobeert? Waar zie je dat aan?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:21

Je geeft het zelf al aan: je kent haar nog niet zo lang. En zij kent jou net zolang als jij haar kent.
Nog niet zo lang dus. Kortom; ze vertrouwt je nog niet voldoende. Met je vader naast zich voelt ze zich prettiger, gesteund, en inderdaad; dan wil en durft ze wel. Zet het uitproberen maar uit je hoofd; zo werkt het niet bij een paard op buitenrit.
Aan jou om meer te grondwerken, meer met haar te gaan doen en haar vertrouwen te gaan verdienen. :)