Changement rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 21:58

Hallo,
Misschien heeft iemand tips. Ik heb mijn paardje nu 1,5 jaar, en rijden gaat steeds beter. Het is een ouder paard, 17, maar nog best fit. Ik les nu elke week, en we gaan goed vooruit. M’n instructeur wilde ons vandaag een galop wissel aanleren, maar ik vind het maar lastig. M’n paard word er enthousiast van, zodra ik de diagonaal op stuur gaat ie al harder. Ik ben dan in m’n hoofd zo bezig om hem terug te rijden en te sturen waardoor die wissel niet meer lukt. Ik ben nogal een schijterd ook. :')
Ik heb er een paar keer een handiger iemand op gezet, en dan zie ik dat ie ook wat heter word maar hij wisselt dan wel.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:45

Kan je hem niet op een volte pakken? En dan wisselen en dan overspringen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:00

Ik zou eerst aan de gang gaan met tempocontrole. Als hij ermee aan de haal gaat kun je nooit een fijne wissel maken, laat staan aanleren.

Makkelijkste is ook via een volte, dan heb je geen scherpe bochten. :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:08

Ik neem aan dat je instructeur hier wel raad mee weet?

Beheersen jullie al de contragalop en de eenvoudige wissel?
Kent het paard de changementen al of moet die het ook nog leren?

Ik zou eerst eens werken aan de contra, het hebben van binnen en buitenstelling in de galop en in de contra. Een beetje kunnen spelen met de positie van de schouders en achterhand van je paard op rechte lijnen. Tempowisselingen kunnen maken, zowel vooruit als terug. Eenvoudige wissels op elke plek kunnen maken.

En ik zou er ook niet voor kiezen om op de diagonaal changementen te gaan rijden.
Eerder vanuit de contragalop op de hoefslag.

xPabloBokt

Berichten: 9392
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:01

Ik zou ook de diagonaal voldoende afwisselen en hem af en toe eens voor de gek houden, zodat hij niet al weet wat er gaat komen. Pak hem eens gewoon terug naar de stap bijvoorbeeld in plaats van dat je meteen het changement probeert te springen. Anders komt de oefening niet vanuit jou maar vanuit hemzelf.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:23

Kelly_ann schreef:
Ik neem aan dat je instructeur hier wel raad mee weet?

Beheersen jullie al de contragalop en de eenvoudige wissel?
Kent het paard de changementen al of moet die het ook nog leren?

Ik zou eerst eens werken aan de contra, het hebben van binnen en buitenstelling in de galop en in de contra. Een beetje kunnen spelen met de positie van de schouders en achterhand van je paard op rechte lijnen. Tempowisselingen kunnen maken, zowel vooruit als terug. Eenvoudige wissels op elke plek kunnen maken.

En ik zou er ook niet voor kiezen om op de diagonaal changementen te gaan rijden.
Eerder vanuit de contragalop op de hoefslag.


Dit dus.

Eerst het voorbereidend werk doen. Heb je tempocontrole in de eenvoudige wissels?

Heb je schoudercontrole in de contragalop?

Hoe zit het met je eigen timing en houding?

Ik duw zelf mijn paard in galop iets van de hoefslag naar de 2e of 3e hoefslag en vouw hem daarbij iets om mijn nieuwe binnenbeen. De afstand tussen het buitenachterbeen en binnenvoorbeen wordt op deze manier kleiner en dan hoef je eigenlijk alleen nog maar mee te gaan in je zit en been en dan heb je een wissel. Voordeel van deze manier is dat ze niet leren om hun kont naar binnen te gooien.

Maar het er naartoe rijden is veel belangrijker dan de wissel zelf. Altijd eerst controleren of de galop wel genoeg bergop is, of het paard wel aan de hulpen is etc. Denk dat springruiters het anders doen maar zo werken wij er aan met de dressuurpaarden ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:29

Heb jij zelf nog nooit een wissel gereden? En je paard?
Welk niveau zijn jullie?

Ik zou sowieso niet op de diagonaal er mee starten als je beginnend bent.
Dan is vanuit contra, op de korte zijde uitkomend vaak veel makkelijker, zeker als het tempo het probleem is.

En sowieso, als het tempo niet goed is, stel je hem uit... alle voorwaarden moeten er zijn voor een goede vliegende wissel in 1 keer die goed over de benen is.
Gefragenheid, tempocontrole, aan je been.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 08:50

Dankjewel voor alle tips. Ik denk dat het voor nu handiger is eerst de eenvoudige wissel te oefenen.
Mijn paard kan het wel, alleen ik vermoed vanuit het springen, geloof niet dat hij veel dressuur oefeningen gedaan heeft. Ik ken alleen zijn geschiedenis van de vorige eigenaar en die heeft hem maar 1,5 jaar gehad. Ik heb zelf nooit eerder galopwissel gereden.

Even vanuit mijn onwetendheid. Vanuit contra is dus meteen aanspringen in contra galop, en daarna laten omspringen?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:57

Of gewone galop, van hand veranderen (heb je een 20 x 60 baan tot je beschikking?) over de korte diagonaal, dan op de lange zijde, het rechte stuk dus, omspringen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:04

Nee, gewoon galopperen, en dan van hand veranderen. (Kan ook via links- of rechtsomkeerd aangezien jouw probleem je tempo lijkt te zijn).

Dan contra tot het allemaal goed voelt, zijn alle voorwaarden aanwezig, rij je een wissel op de korte zijde als je er net uit rijd, daar is het gewicht de goede kant op verplaatsten het makkelijkst door het momentum uit de hoek en het makkelijker terug gaan op de korte.

Echter... daarom ook mijn vraag wat voor niveau jullie nu rijden:

als je zelf qua niveau nog niet zo ver bent... (dus bv nog niet een M start) zou ik er niet eens aan beginnen.
Proeven zijn niet voor niks in bepaalde opbouw van oefeningen.
In de eerdere klasses leer je de gedragenheid en controle die je nodig hebt voor verder.
Normaal maakt een beetje priegelen niet uit... maar aan wissels kan je best veel verpesten ;)

Daarbij gaat een springwissel er om om op de goede galop voor de volgende hindernis uit te komen... daarbij maakt het niet uit hoe die gesprongen wordt.
Voor de dressuur wel, want je wil hem mooi bergop, en niet na gesprongen oid.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:38

Ik ben toevallig net begonnen om mijn 8-jarige de wissels aan te leren en zoals de meeste paarden wordt ze hier een beetje enthousiast van. Echter ben ik (en mijn 2 GP trainers) niet van mening dat je bij het aanleren onmiddellijk de focus moet leggen op tempocontrole. De reden hierachter is dat omdat jij het spannend vindt en je paard je het gevoel geeft "weg te lopen" dat je te veel verzameld en het voor je paard moeilijker maakt om te verspringen. Hier ligt de focus initieel op het verkrijgen van de gewenste reactie: het verspringen en daarna pas dat deze mooi bergop en in dezelfde takt gesprongen wordt.

Hoe je het aanleren/oefenen van de wissel best aanpakt, is wat afhankelijk van je paard. Bij deze kan ik van hand veranderen naar contra, rechthouden, been verleggen en op A wisselen of wijken over de korte diagonaal en op de hoefslag mijn wissel vragen. Deze lijkt er niet over na te denken, springt alleen nog veel te groot en denkt door het verleggen van het been en de beenhulp, dat ze moet versnellen.
Mijn vorige paard, moest ik in contra op de volte 15m nemen en stelling wisselen alvorens ik eraan kon denken een wissel te vragen...

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Changement rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:43

Om voor je gevoel meer tempocontrole te krijgen, rijden wij vaak de lijn vanuit een hoekletter naar A of C.
Dan kun je ook wat schoudervoor blijven rijden.

Voelt je tempo of iets anders niet goed, dan kun je gewoon doorrijden op de hand waarop je rijdt.
Voelt het wel goed, kun je er voor kiezen om een wissel te rijden.

Zorg dat je voorbereiding goed is, ongeacht welke lijn je rijdt.