Een stap verder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:58

Sinds anderhalf jaar rijd ik een ontzettend leuk paard bij dat ten opzichte van vorige bijrijdpaarden veel kwaliteit in huis heeft. Ik heb met haar echt leren werken aan ontspannen aanspanning en inmiddels zijn we zover dat ik haar in alle basisgangen goed over de rug heb, fijn aan het been en buiging beide kanten op kan vragen. Nu merk ik dat ik de afgelopen weken tijdens het rijden wel eens denk 'En nu?'

Ik wil dus graag een stapje verder, maar waar begin ik? Mijn ervaring als ruiter houdt hier wel op, mijn leergierigheid niet. Ik weet ook dat er nog veel te verbeteren is, ik heb echt niet illusie dat ik haar op GP-niveau rondstuur :+

Daar komt nog bij dat ik best een perfectionistische ruiter ben en dus óf genoegen neem met een braaf gereden oefening, want ze blijft 'netjes' lopen óf ik wil direct dat alles direct lukt en pak haar houding, het aan het been zijn, de goede buiging en mijn houding allemaal in één keer mee :o
Waar zit de beste leercurve? Eens tegen de grenzen aanrijden? Sterker maken in dat wat al lukt en een stapje terug bij 'verzet' (in de zin van een keer tegen de hand komen, wegvallen over de schouder, terugvallen in tempo)?


Vanzelfsprekend heb ik ook les, maar een frisse blik is altijd welkom :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:19

xChanelx schreef:
Waar zit de beste leercurve? Eens tegen de grenzen aanrijden?

Ja. Genzen verleg je door ze met beleid op te rekken.

gonniee
Berichten: 508
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:25

Een combinatie maken van het bevestigen van oefeningen die gewoon prima gaan, en die naar de denkbeeldige 10 toe rijden. Met beginnetjes maken met oefeningen die jij en je paard nog lang niet onder de knie hebben. Zo hou je het voor jezelf interessant

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:46

Je kan alleen verbeteren als je de grenzen opzoekt. Steeds dingetjes meepakken die nog niet zo makkelijk gaan, tevreden zijn met een kleine verbetering en dan de volgende keer weer proberen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:47

xChanelx schreef:
Sinds anderhalf jaar rijd ik een ontzettend leuk paard bij dat ten opzichte van vorige bijrijdpaarden veel kwaliteit in huis heeft. Ik heb met haar echt leren werken aan ontspannen aanspanning en inmiddels zijn we zover dat ik haar in alle basisgangen goed over de rug heb, fijn aan het been en buiging beide kanten op kan vragen. Nu merk ik dat ik de afgelopen weken tijdens het rijden wel eens denk 'En nu?'
(...)
Waar zit de beste leercurve? Eens tegen de grenzen aanrijden? Sterker maken in dat wat al lukt en een stapje terug bij 'verzet' (in de zin van een keer tegen de hand komen, wegvallen over de schouder, terugvallen in tempo)?


Vanzelfsprekend heb ik ook les, maar een frisse blik is altijd welkom :D


"Paardrijden is een denksport".
Je schrijft terecht het woord verzet tussen aanhalingstekens - het is de kunst om uit te vogelen, samen met je instructrice, 'wat er mis ging'.
Verloren jullie de verticale balans, zodat je paard over de schouder viel...?
Lukte het het linkerachterbeen niet, om goed onder de massa te komen, zodat het dier tegen de hand ging?
Etc.
.... en dan zoeken naar oefeningen om de balans, het ondertreden (etc) te verbeteren.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:54

xChanelx schreef:
Sinds anderhalf jaar rijd ik een ontzettend leuk paard bij dat ten opzichte van vorige bijrijdpaarden veel kwaliteit in huis heeft. Ik heb met haar echt leren werken aan ontspannen aanspanning en inmiddels zijn we zover dat ik haar in alle basisgangen goed over de rug heb, fijn aan het been en buiging beide kanten op kan vragen. Nu merk ik dat ik de afgelopen weken tijdens het rijden wel eens denk 'En nu?'

Ik wil dus graag een stapje verder, maar waar begin ik? Mijn ervaring als ruiter houdt hier wel op, mijn leergierigheid niet. Ik weet ook dat er nog veel te verbeteren is, ik heb echt niet illusie dat ik haar op GP-niveau rondstuur :+

Daar komt nog bij dat ik best een perfectionistische ruiter ben en dus óf genoegen neem met een braaf gereden oefening, want ze blijft 'netjes' lopen óf ik wil direct dat alles direct lukt en pak haar houding, het aan het been zijn, de goede buiging en mijn houding allemaal in één keer mee :o
Waar zit de beste leercurve? Eens tegen de grenzen aanrijden? Sterker maken in dat wat al lukt en een stapje terug bij 'verzet' (in de zin van een keer tegen de hand komen, wegvallen over de schouder, terugvallen in tempo)?


Vanzelfsprekend heb ik ook les, maar een frisse blik is altijd welkom :D


Dat laatste inderdaad, en blijven nadenken of je zelf alles goed doet bij verzet/ wegvallen over de schouder/ terug vallen in tempo. Tempocontrole is heel belangrijk dus dat zou voor mij sowieso een leidraad zijn. Het aan het been zijn is imo het belangrijkste, de rest komt daarna.

Ik zou als je alles voor elkaar hebt zoals je schrijft in het bovenste bericht een beetje gaan spelen met schakelen/ tempowisselingen/ overgangen. Binnenhoefslag gaan rijden en recht houden, pasje wijken beide kanten op etc.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 18:05

Bedankt allemaal! :)
Niet te voorzichtig rijden dus, maar goed blijven kijken naar hóé iets beter te maken

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:27

En als je ergens tegenaan loopt goed analyseren waarom iets niet lukt en proberen dat stukje op te lossen. Bijna alles wat niet lukt zit in de basis dus door de grens af en toe op te zoeken weet je weer waar je in de basis moet verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:07

En ter inspiratie; lees eens een (KNHS, manegeproeven zitten wat anders in elkaar) dressuurproefje door. Kijk hoe ze daar oefeningen combineren en probeer of dat ook lukt. Bepaalde oefeningen die perfect gaan als je ze 'los' oefent zijn icm andere oefeningen kort achter elkaar ineens een stuk lastiger :) En als je merkt dat het allemaal simpel gaat, pak dan eens een oefening uit een niveau hoger. Lezen wat er in een proef hoort te gebeuren betekent niet dat je het net zo moet doen, maar het kan wel handvatten geven over wat het volgende stapje omhoog zou kunnen inhouden.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:21

Ik houd erg van de 'sequencies' van Ritter dressage op FB.

Bijvoorbeeld : vanuit de hoek 6 pas schouderbinnenwaarts, volte 10 meter, omstellen/ ombuigen wijken van de hoefslag naar de D of G.
... en dan al dan niet van hand veranderen en als je het leuk vindt nog een keer doen.
In stap beginnen heeft zin, daarna draf en galop.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:32

Janneke2 schreef:
Ik houd erg van de 'sequencies' van Ritter dressage op FB.

Bijvoorbeeld : vanuit de hoek 6 pas schouderbinnenwaarts, volte 10 meter, omstellen/ ombuigen wijken van de hoefslag naar de D of G.
... en dan al dan niet van hand veranderen en als je het leuk vindt nog een keer doen.
In stap beginnen heeft zin, daarna draf en galop.

Dat is toch geen trainen! Dat is een programma aanleren....

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:40

Dat ligt eraan hoe je het gebruikt. Als je hem vasthoudt met spoor erin en je wurgt hem door die figureren heen dan mist het volledig zijn doel. Maar als het gebruikt om het paard echt te trainen, soepel te maken, gehoorzaam te krijgen aan de eenzijdige beenhulp etc. dan is het best waardevol. Zo kan je best creatieve dingen verzinnen. Ook in galop. Wijken in galop of travers in galop etc. Kan heel fijn zijn in je training als je het op de juiste wijste toepast.
Maar de hele dressuur heeft tot doel om het paard te gymnastiseren. De oefeningen zijn geen doel op zich maar een middel om het paard te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:49

als je leergierig bent zoek een goede en creatieve instructie

een die weet hoe je overgangen rijdt,
een die weet hoe je moet gymnastiseren
een die jullie beide aan het werk zet en stimuleert in de oefeningen om een paard soepel, lenig en werkwillig te krijgen
een die goed met u kan communiceren
een die theorie goed om kan zetten naar de praktijk
voorbeeld van video's, filmpjes, boeken zijn prima maar als je de basis niet kent en iemand naast je die het je kan laten zien/uitleggen/voelen helpen deze ook niet zo veel denk ik

een die aan het begin begint en een goed fundament aanlegt om daarop verder te bouwen


omdat ik uw wijze van rijden en uw paard niet ken is het lastig tips te geven, behalve bovengenoemde
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:03

Ja proefjes doen heeft echt wel zin, want als je zelf rijdt hoeft het nooit precies op tijd en plek.
Dan merk je toch dat je vaak niet zo stipt bent als je denkt.
Verder zijn balkjes ook heel leuk, je kan daarmee ook dressuurgericht werken en het is toch wat afwisseling.
Maar je kunt je lesgever ook vragen wat je verder kunt gaan proberen, nieuwe uitdagingen en huiswerk horen er wel bij.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 21:18

Ik heb een heel fijne instructrice hoor, die me goed kan uitleggen wat, hoe en waarom ik iets kan doen/hoe dit moet voelen en zeker ook huiswerk meegeeft.

Dit is meer een ding in mijn hoofd denk ik: waarmee neem ik genoegen? Hoe rijd ik minder 'braaf'?

De tip van proefjes oefenen/oefeningen vlotter combineren neem ik mee. Daar komt ongetwijfeld weer genoeg uit om verder mee te oefenen :))

Anoniem

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:00

goede instelling hoor
alleen ken ik uw huidige wijze van rijden niet, misschien onderdelen uit hogere proeven gaan oefenen

voor je zelf de oefeningen van een 7 naar een 8 brengen, die uitdaging oppakken

succes

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:59

Dan denk ik gewoon ook experimenteren, je kunt jezelf ook filmen, dan zie je ook vaak wel dingen waar je wat mee kan.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:10

JeanneV schreef:
Janneke2 schreef:
Ik houd erg van de 'sequencies' van Ritter dressage op FB.

Bijvoorbeeld : vanuit de hoek 6 pas schouderbinnenwaarts, volte 10 meter, omstellen/ ombuigen wijken van de hoefslag naar de D of G.
... en dan al dan niet van hand veranderen en als je het leuk vindt nog een keer doen.
In stap beginnen heeft zin, daarna draf en galop.

Dat is toch geen trainen! Dat is een programma aanleren....


Hmmmm - één van de principes van 'to be Ritterized' :) ;) luidt: "do NOT drill".
... dat had ik er niet bijgezet, dus dank voor de aanvulling!!
(Dus bijvoorbeeld een eerste poging, een tweede keer om de puntjes op de i te zetten, eventueel een derde keer - 'klaar', belonen, iets anders.)
Lukt het op dag x goed in stap, doe je het de volgende dag in draf.

Het programma/ de sequentie zelf werkt met balans en met omstellen van stelling en buiging - waardevolle ingrediënten voor een training.

En waak er voor dat je dier na iedere zes pas SB meteen de volte opgaat! (En als dat gebeurt : maak er een acht van...)
En natuurlijk zijn er nog vele variaties op deze sequentie mogelijk, en zijn er zeer veel andere sequenties etc etc.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:57

Wat is het nut van precies 6 passen schouder binnenwaarts willen rijden??

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:01

JeanneV schreef:
Wat is het nut van precies 6 passen schouder binnenwaarts willen rijden??


Geen idee maar daar gaat het vast niet om, meer om het indraaien van de volte daarna en het omstellen en wijken. Om dat op 1 rijbaanlengte te krijgen zal je stukje sb kort moeten zijn.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:05

JeanneV schreef:
Wat is het nut van precies 6 passen schouder binnenwaarts willen rijden??


Aanvoelen of je paard goed aan de hulpen staat, niet vrijblijvend wat rijden.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:31

JeanneV schreef:
Wat is het nut van precies 6 passen schouder binnenwaarts willen rijden??

;)
Geen enkel / in dressuurproeven rijd je op de letter.

Natuurlijk kun je de volte in deze sequentie ook inzetten nadat je een korte zijde plus hoek en een halve lange zijde SB hebt gedaan.

.... maar zodra een paard een beetje handigheid in SB heeft, kan het zin hebben om rondom de zes pas SB te rijden : niet te veel/ niet te zwaar, maar voldoende tijd om echt te profiteren van 'inzetten - SB zelf - iets anders gaan doen'.

En mijn ervaring is dat paarden uitstekend kunnen tellen, dus hoed je ervoor om je dier aan te leren 'de mensen willen altijd 6 pas SB'.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:34

xChanelx schreef:
Sinds anderhalf jaar rijd ik een ontzettend leuk paard bij dat ten opzichte van vorige bijrijdpaarden veel kwaliteit in huis heeft. Ik heb met haar echt leren werken aan ontspannen aanspanning en inmiddels zijn we zover dat ik haar in alle basisgangen goed over de rug heb, fijn aan het been en buiging beide kanten op kan vragen. Nu merk ik dat ik de afgelopen weken tijdens het rijden wel eens denk 'En nu?'

Ik wil dus graag een stapje verder, maar waar begin ik? Mijn ervaring als ruiter houdt hier wel op, mijn leergierigheid niet. Ik weet ook dat er nog veel te verbeteren is, ik heb echt niet illusie dat ik haar op GP-niveau rondstuur :+

Daar komt nog bij dat ik best een perfectionistische ruiter ben en dus óf genoegen neem met een braaf gereden oefening, want ze blijft 'netjes' lopen óf ik wil direct dat alles direct lukt en pak haar houding, het aan het been zijn, de goede buiging en mijn houding allemaal in één keer mee :o
Waar zit de beste leercurve? Eens tegen de grenzen aanrijden? Sterker maken in dat wat al lukt en een stapje terug bij 'verzet' (in de zin van een keer tegen de hand komen, wegvallen over de schouder, terugvallen in tempo)?


Vanzelfsprekend heb ik ook les, maar een frisse blik is altijd welkom :D


Ik wil en kan niet met zekerheid vertellen wat u zou moeten doen. Wel kan ik mijn benadering van dit vraagstuk uiteenzetten. Dat bestaat voor mij uit verschillende facetten.

Uw eerste en laatste alinea vallen feitelijk samen, u hebt instructie/ En naar het schijnt werkt dat goed want u komt op het punt dat alles zo goed gaat dat u zich afvraagt; "wat nu?" Dat is op zich al een succes, ik weet niet of u zich dat wel goed bewust bent? Velen onder onder ons komen daar niet aan toe. En het is een bewijs dat uw instructeur/-trice het goed doet. Ik zou uw vraag toch echt ook aan die persoon voorleggen. Ik heb mijzelf altijd aan de advies van mijn leraar gehouden en de [nog zo goed bedoelde] raad van anderen genegeerd, als die in strijd was met die van mijn leraar. Ik raad u dat ook te doen met hetgeen ik hieronder schrijf.

Dromen mag en het heeft ook een positieve uitwerking, dus waarom niet dromen over wedstrijden op hoog niveau? Het heeft mij geholpen dat niveau te bereiken.
Maar nieuwsgierigheid is wellicht de mooiste en betere drijfveer in rijkunst, beter dan ambitie.

Als antwoord op uw derde alinea: Perfectionisme past goed in de ontwikkeling van een paard. Maar dan op de volgende manier.
Ik werk aan de zwakke punten van een verrichting totdat het geheel goed wordt uitgevoerd. Dat gedeelte is de voorfase voor de volgende stap. Maar ik push daar niet heen, ik herhaal zo lang zo vaak en beloon steeds weer dat het voor het paard vanzelfsprekend wordt en in 9 van de 10 gevallen biedt het rijpaard zelf die volgende stap aan.
Natuurlijk geldt dat alleen waar 'het een' een logisch gevolg is van 'het ander'. Niet als het om een geheel nieuwe oefening gaat. Maar er is wel een overeenkomst; enorm goed bevestigde voorbereiding is de sleutel. Dus ook hier herhaal ik dat wat goed gaat zo lang dat het vanzelfsprekend is geworden [en blijf belonen], de volgende stap gaat dan bijna vanzelf in de meeste gevallen.
Wat ik echt ten alle tijden tracht te vermijden is vooruitgang bereiken door een confict te provoceren of voor lief te nemen. Het 'no pain, no gain' principe kan werken ben een mens die precies weet waarom hij tijdelijk moet 'leiden', bij een paard die hier niet om gevraagd heeft, werkt het eerder averechts.
Ik zou dus naar de grens toerijden, maar nooit tot aan de grens, want een klein beetje verder en ik heb spanning opgewekt. En ik wil juist niet hebben dat mijn paard onnodig negatieve ervaringen met een oefening associeert. Dat bederft de wil om te werken bij elk paard.
Ik heb ook de ervaring opgedaan dat dat paarden die minder natuurlijk zin hebben om zich in te zetten, juist door deze benadering steeds vlijtiger worden. Dat wil niet zeggen dat er nooit eens wordt 'aangepakt', maar dat tracht ik heel kort te doen en duidelijk, waarop ik het juiste resultaat heftig beloon, zodat de negatieve ervaring in de achtergrond komt te liggen.

Verder rest mij u veel succes te wensen in de hoop dat u van mijn schrijfsel enig nut hebt.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Een stap verder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:21

@Kadankovitch: dank u wel voor uw bijdrage. Het 'als vanzelf' een stapje meer aanbieden is wel een eyeopener, omdat ik dit aanbieden vanuit het paard herken.

En over het algemeen neem ik vooral mee om gecontroleerd de grenzen wat meer op te zoeken en/of de oefeningen te perfectioneren.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:32

xChanelx schreef:
@Kadankovitch: dank u wel voor uw bijdrage. Het 'als vanzelf' een stapje meer aanbieden is wel een eyeopener, omdat ik dit aanbieden vanuit het paard herken.

En over het algemeen neem ik vooral mee om gecontroleerd de grenzen wat meer op te zoeken en/of de oefeningen te perfectioneren.

Natuurlijk kunt u iets wat , meer/sterker/precies verlangen en daar de grens mee opzoeken, maar ik, ik heb duidelijk over mijn aanpak [zonder pretentie dat ik het beter weet, maar wel dat dit het best bij mij past], tracht echt uit de buurt te blijven van een conflict als gevolg van mijn 'vraag'.
Uiteraard, als mijn paard onredelijk zou reageren op een 'beetje meer van wat dan ook', dan moet ik wel duidelijk zijn. Immers ik bedel ook niet of mijn paard wil stoppen als er een trein aan komt, ik gebied !
Maar ik vermijd zoveel mogelijk spanning in verband met de uitvoering van een oefening.
Mocht u nog concrete vragen hebben? Ik beantwoord ze graag.