Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

andere visie dan instructrice

 
Profiel   

Beste, ik zit met een dilemma. Ik heb namelijk een andere visie dan mijn instructrice en dit is al de tweede waarmee ik niet op 1 lijn lig dus begin nu te twijfelen aan mezelf. Ik heb een lieve connemara pony, ze is redelijk flegmatiek. Ze heeft lange tijd op een manege gestaan waar ze buitenritten heeft gedaan en groepslessen gelopen. Het gaat om het volgende: we zijn bezig geweest om haar goed aan het been te krijgen en voorwaarts. OP het moment dat ze enigzins redelijk voorwaarts is wordt er enorm gehamerd op het 'rond' lopen. Mijn instructrice hamert enorm op haar rond krijgen en stelling en buiging vragen d.m.v halve/ hele ophoudingen en beenhulpen erbij. ik merk dat zij altijd direct terugvalt in tempo/activiteit en het voelt voor mij alsof ik alleen maar aan de voorkant zit te 'plukken'. Mijn vorige instructrice gaf hetzelfde aan. Als ik zonder instructrice rijdt dan focus ik me echt op reactie op het been en activiteit, na ongeveer 20/30 minuten overgangen en tempo wisselingen begint ze te ontspannen en zoekt ze langzaam mijn hand op naar nageeflijkheid. Ze loopt dan heerlijk ontspannen en voorwaarts. Meestal rijdt ik dan nog een kleine 10 minuten en komt ook de stelling en buiging bijna vanzelf. als ik het tijdens de les op de 'manier van mijn instructrice doe dan kan het zijn dat ze na 15 minuten ontspant en dan ook lekker gaat lopen of ze blijft de hele les met mij in 'gevecht'. De laatste optie voelt voor mij en mijn pony niet goed, maar omdat zij al de tweede instructrice is die het zo aangeeft twijfel ik wat goed is. Ik ben zelf geen ster ruiter en heb totaal geen wedstrijd ambities. Ik wil alleen mijn pony op een correcte manier haar lichaam laten gebruiken en samen plezier hebben. Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:07 



 
Profiel   

Ik denk dat je antwoord zelf al weet. Ik zou even stoppen met de lessen en het op je eigen manier gaan doen. En dan rustig op zoek naar een instructrice die bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:14 



 
Profiel   

Verder zoeken, de juiste instructeur vinden die op dat moment bij jou en je paard past is altijd last. Kan goed zijn dat je er nog een flink aantal moet proberen, voordat je de juiste vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:17 



 
Profiel   

Als de manier niet aansluit bij wat jij graag wil of vind passen moet je overstappen naar een ander.
Dit heb ik ook recentelijk gedaan en bevalt veel beter, merk zoveel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:21 



 
Profiel   

Verder zoeken. Mijn dochter heeft nu een instructrice die haar leert haar paard op eigen benen te laten lopen. Geen druk, de aanleuning komt vanzelf als het paard ontspant en daar ligt ook de focus, ontspanning. Ze heeft routes door bijna het hele land, eens per maand ongeveer is ze bij ons in de buurt dus mocht je meer willen weten…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:25 



 
Profiel   

Het moet inderdaad gewoon passen. De tijd van de instructeur heeft altijd gelijk is al lang verleden tijd. Er zijn zoveel manieren om ergens te komen, zoek er één die bij jou en je paard past.

Je zou het eventueel nog bespreekbaar kunnen maken. Ik zou in elk geval wel aankaarten dat het voor mij niet goed voelt om zo te trainen en dat je merkt dat je paard daarmee niet vooruit komt. En ook gewoon dat je graag een andere manier van trainen wil proberen, eventueel met andere instructie. Kijken of dat wat oplevert bij je huidige instructrice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:27 



 
Profiel   

Als jouw visie en die van je instructeur niet overeenkomen, dan gooi je echt je geld weg. Als je er niet achter kan of wil staan, dan zul je ook geen dingen aannemen en dan heeft lessen bij die instructeur dus ook geen zin. Zonde van het geld ;)

Er zijn echt wel fijne lesgevers te vinden. Persoonlijk ben ik fan van Centered Riding, want alles begint bij jou als ruiter. Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:28 



 
Profiel   

Rije schreef
Als jouw visie en die van je instructeur niet overeenkomen, dan gooi je echt je geld weg. Als je er niet achter kan of wil staan, dan zul je ook geen dingen aannemen en dan heeft lessen bij die instructeur dus ook geen zin. Zonde van het geld ;)

Er zijn echt wel fijne lesgevers te vinden. Persoonlijk ben ik fan van Centered Riding, want alles begint bij jou als ruiter. Welke regio zit je?


Ik zit in zuid-limburg. centered riding spreekt me inderdaad ook erg aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:31 



 
Profiel   

Jessix schreef
Het moet inderdaad gewoon passen. De tijd van de instructeur heeft altijd gelijk is al lang verleden tijd. Er zijn zoveel manieren om ergens te komen, zoek er één die bij jou en je paard past.

Je zou het eventueel nog bespreekbaar kunnen maken. Ik zou in elk geval wel aankaarten dat het voor mij niet goed voelt om zo te trainen en dat je merkt dat je paard daarmee niet vooruit komt. En ook gewoon dat je graag een andere manier van trainen wil proberen, eventueel met andere instructie. Kijken of dat wat oplevert bij je huidige instructrice.


bespreekbaar maken doe ik en vaak gaat het dan even goed, maar de les erna gaat het weer zoals iedere les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:34 



 
Profiel   

Ik zou stoppen, ik ben voor achter naar voren rijden en dan zoeken ze de hand op. Voor plukken en continu bezig zijn is niet de manier. Ik heb zelf ook 2 connemaras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:37 



 
Profiel   

Bij hun gaat het dus om het plaatje en niet om een fijn lopende pony.

Vooral bij een flegmatiek paard is het belangrijk eerst aan activiteit te werken.
Je kunt niet zodra er wat meer activiteit is en een betere reactie op het been de rem er weer op te zetten.
Het paard moet eerst voorwaarts gaan (mee)denken en dat kan bij een traag/flegmatiek paard echt een tijdje duren.
Tuurlijk kun je af en toe eens voelen of je hem wat ronder kan instellen, maar zodra je merkt dat dit ten koste gaat van de activiteit en je hem niet actief kan houden dan is dat nog te vroeg.

Ik vind het juist goed wat jij doet en er zijn veel meer paarden waarbij de ontspanning wat langer duurt.
En wat je zegt activiteit en voorwaarts meedenken is het allerbelangrijkste.
Je kan ze ook wat frisser in het hoofd houden door bv pionnen/balkjes te gaan gebruiken, dat wil ook nog wel helpen met buiging/stelling terwijl ze actief lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:42 



 
Profiel   

Jouw visie is precies de mijne, je werkt aan voorwaarts en aan het been, de ontspanning en nageeflijkheid komt dan vanzelf.
Ik heb het meeste plezier en baat van een instructrice die centered riding en klassieke dressuur combineert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:43 



 
Profiel   

Ik denk dat je gevoel goed zit hoor :j
Hier ook een Connemara gereden die moeite had met voorwaartse drang en in takt blijven lopen. Heb een instructeur gehad die tot in den treure zei ''naar voren! Hup!'' :+ En vooral van voor er af blijven en eerst maar zorgen dat ze voorwaarts wordt. Uiteraard met de nuance dat ze niet helemaal als een banaan de bocht door ging en geen lama was, maar vooral niet bezig zijn met netjes rond rijden en perfecte hals-hoofd houding.

Na verloop van tijd werd het beter, werd ze sterker, en konden we dus ook meer naar de nageeflijkheid/buiging gaan kijken. Dat heeft voor ons echt wel gewerkt.

Dus lekker verder zoeken naar een nieuwe instructeur en ondertussen naar je gevoel luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:53 



 
Profiel   

fijn dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen. Ik denk inderdaad dat mijn gevoel goed zit en ik op zoek ga naar een instructrice richting centered riding/ klassieke dressuur. Dankjewel allemaal voor de tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:02 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar dit klinkt bijna precies als mijn verhaal. Ik ben gestopt met lessen bij de instructrice die ook heel erg gefocust was op "kop in de krul" en ik les nu ongeveer 3 maanden bij Mireille den Hoed. Dit heeft mij en mijn pony al zó goed geholpen! Hij loopt nu in een lekker tempo en al kleine stukjes mooi nageeflijk. Hij is flink rechtsgebogen dus we zijn nu eerst vooral bezig met activiteit + rechtmaken. Ik kan haar aanraden +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:11 



 
Profiel   

melissad schreef
Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.

Beide. Door te schakelen tijdens stelling en buiging activeer je het binnenachterbeen extra. Je ontwikkeld daarmee draagkracht en de juiste manier van het kantelen van het bekken. Ook is het voor een paard lastiger om zich vast te zetten in de kaak als het gesteld loopt.

Maar het ene kan niet zonder het andere. Die stelling en buiging heeft geen enkele zin als het achterbeen niet actief is en de pony als een pudding inzakt zodra je de volte op rijdt.

Dus zonder jullie te kennen denk ik dat je jezelf tekort doet door te zeggen dat je geen sterruiter bent. Ik denk namelijk dat jij heel goed je pony aanvoelt en wat je pony, of jullie beiden, op dit moment aankunnen. En dat is een belangrijke eigenschap die je niet kan aanleren. En vergis je niet, correcte stelling en buiging vragen en daarbij gelijktijdig activeren is echt niet zo eenvoudig. Ik heb er jaren over gedaan om dat fatsoenlijk aan te leren.

Ik denk dus dat jij het prima doet. Primair is dat je pony reactie geeft als jij met been komt. Daarin moet je natuurlijk wel "streng" zijn naar je pony. Zeker met een flegmatieke moet je zelf heel bewust rijden. Kom je met been dan moet je ook reactie verwachten. Daarna heel bewust weer opvangen en daarna weer reactie verlangen. En tussendoor heel stil proberen te zitten zodat ook voor je pony duidelijk is wat een hulp is.

En het paard hoeft niet "geen gelul in de krul" maar het moet zich ook niet opdrukken of vast zetten. Want als het paard zich vast zet heeft het schakelen geen zin omdat dan de rug niet gebruikt wordt. Ik gebruik in die gevallen de onvolprezen oefening schoudervoor (lees: de hals blijft er recht voor en een minimaal knikje in de kaak naar binnen is genoeg).

Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:19 



 
Profiel   

Je gevoel is zeker goed.
Eerst aan het been en de ontspanning en de rest volgt bijna vanzelf.

Zou ik nu zoeken naar een instructrice zou ik ook gaan zoeken bij centered riding, of klassiek geschoold.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:20 



 
Profiel   

melissad schreef
fijn dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen. Ik denk inderdaad dat mijn gevoel goed zit en ik op zoek ga naar een instructrice richting centered riding/ klassieke dressuur. Dankjewel allemaal voor de tips.


Deze had je misschien al gevonden, maar wellicht staat er iemand voor je bij:
https://www.centeredriding.org/search/c ... sp?id=1910

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:28 



 
Profiel   

Rije schreef
melissad schreef
fijn dat jullie mijn twijfel kunnen wegnemen. Ik denk inderdaad dat mijn gevoel goed zit en ik op zoek ga naar een instructrice richting centered riding/ klassieke dressuur. Dankjewel allemaal voor de tips.


Deze had je misschien al gevonden, maar wellicht staat er iemand voor je bij:
https://www.centeredriding.org/search/c ... sp?id=1910

Top! Hier kan ik iets mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:34 



 
Profiel   

Roodvos schreef
melissad schreef
Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.

Beide. Door te schakelen tijdens stelling en buiging activeer je het binnenachterbeen extra. Je ontwikkeld daarmee draagkracht en de juiste manier van het kantelen van het bekken. Ook is het voor een paard lastiger om zich vast te zetten in de kaak als het gesteld loopt.

Maar het ene kan niet zonder het andere. Die stelling en buiging heeft geen enkele zin als het achterbeen niet actief is en de pony als een pudding inzakt zodra je de volte op rijdt.

Dus zonder jullie te kennen denk ik dat je jezelf tekort doet door te zeggen dat je geen sterruiter bent. Ik denk namelijk dat jij heel goed je pony aanvoelt en wat je pony, of jullie beiden, op dit moment aankunnen. En dat is een belangrijke eigenschap die je niet kan aanleren. En vergis je niet, correcte stelling en buiging vragen en daarbij gelijktijdig activeren is echt niet zo eenvoudig. Ik heb er jaren over gedaan om dat fatsoenlijk aan te leren.

Ik denk dus dat jij het prima doet. Primair is dat je pony reactie geeft als jij met been komt. Daarin moet je natuurlijk wel "streng" zijn naar je pony. Zeker met een flegmatieke moet je zelf heel bewust rijden. Kom je met been dan moet je ook reactie verwachten. Daarna heel bewust weer opvangen en daarna weer reactie verlangen. En tussendoor heel stil proberen te zitten zodat ook voor je pony duidelijk is wat een hulp is.

En het paard hoeft niet "geen gelul in de krul" maar het moet zich ook niet opdrukken of vast zetten. Want als het paard zich vast zet heeft het schakelen geen zin omdat dan de rug niet gebruikt wordt. Ik gebruik in die gevallen de onvolprezen oefening schoudervoor (lees: de hals blijft er recht voor en een minimaal knikje in de kaak naar binnen is genoeg).

Veel succes!

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! We gaan lekker aan de slag! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:36 



 
Profiel   

Zoveel mensen zoveel wensen.. En ook zoveel verschillende invalshoeken en jij voelt denk ik zelf het beste aan wat bij jou en je pony past. Wel super dat je kritisch naar jezelf durft en kunt kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 13:15 



 
Profiel   

Roodvos schreef
melissad schreef
Kopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.

Beide. Door te schakelen tijdens stelling en buiging activeer je het binnenachterbeen extra. Je ontwikkeld daarmee draagkracht en de juiste manier van het kantelen van het bekken. Ook is het voor een paard lastiger om zich vast te zetten in de kaak als het gesteld loopt.

Maar het ene kan niet zonder het andere. Die stelling en buiging heeft geen enkele zin als het achterbeen niet actief is en de pony als een pudding inzakt zodra je de volte op rijdt.

Dus zonder jullie te kennen denk ik dat je jezelf tekort doet door te zeggen dat je geen sterruiter bent. Ik denk namelijk dat jij heel goed je pony aanvoelt en wat je pony, of jullie beiden, op dit moment aankunnen. En dat is een belangrijke eigenschap die je niet kan aanleren. En vergis je niet, correcte stelling en buiging vragen en daarbij gelijktijdig activeren is echt niet zo eenvoudig. Ik heb er jaren over gedaan om dat fatsoenlijk aan te leren.

Ik denk dus dat jij het prima doet. Primair is dat je pony reactie geeft als jij met been komt. Daarin moet je natuurlijk wel "streng" zijn naar je pony. Zeker met een flegmatieke moet je zelf heel bewust rijden. Kom je met been dan moet je ook reactie verwachten. Daarna heel bewust weer opvangen en daarna weer reactie verlangen. En tussendoor heel stil proberen te zitten zodat ook voor je pony duidelijk is wat een hulp is.

En het paard hoeft niet "geen gelul in de krul" maar het moet zich ook niet opdrukken of vast zetten. Want als het paard zich vast zet heeft het schakelen geen zin omdat dan de rug niet gebruikt wordt. Ik gebruik in die gevallen de onvolprezen oefening schoudervoor (lees: de hals blijft er recht voor en een minimaal knikje in de kaak naar binnen is genoeg).

Veel succes!


Mee eens, want ook op hoog tempo kan een paard prima lapzwansen natuurlijk! Het is wel kwestie om die energie dan ook op te vangen en het dier te vragen dat ook nuttig in te gaan zetten door zijn spieren echt te gaan gebruiken (middels idd stelling/ wat ronder worden etc). Het kan zijn dat je instructrices daarmee bezig waren, maw dat jij eigenlijk daar al aan toe was maar het wellicht zelf nog niet door had.

En ik geloof direct dat dat soms ook leid tot discussie met je paard. Het is namelijk helemaal nog niet zo gemakkelijk om zijn spieren echt te gaan gebruiken. Als manege pony is hij er ongetwijfeld lang mee weg gekomen om net te doen alsof hij heus heel hard werkte maar eigenlijk geen drol uitvoerde. Aan jou nu om hem duidelijk te maken dat die tijden voorbij zijn. Voor zijn bestwil natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 15:29 



 
Profiel   

Worden al veel goeie reacties gegeven, maar er zit ook een andere kant van het verhaal.

Als jouw paard net even de rug wegdrukt als hij zich onvoldoende 'rond' maakt, kunnen ze daar ook heel traag van worden.

Dat het paard in eerste instantie voorwaarts moet zijn is zeker waar, maar werkt alleen als ze daarbij wel correct door het lijf lopen en ontspannen zijn.

Ik spreek uit eigen ervaring, van een paard wat altijd flegmatiek was, wat ik van mijn nieuwe instructeur ook net even iets ronder moest rijden, die nu gewoon uit zichzelf loopt en echt niet meer flegmatiek te noemen valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 15:55 



 
Profiel   

@troi dat kan natuurlijk ook heel goed, vandaar ook mijn twijfel :) af en toe is het ook gewoon heel moeilijk en even zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:25 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Worden al veel goeie reacties gegeven, maar er zit ook een andere kant van het verhaal.

Als jouw paard net even de rug wegdrukt als hij zich onvoldoende 'rond' maakt, kunnen ze daar ook heel traag van worden.

Dat het paard in eerste instantie voorwaarts moet zijn is zeker waar, maar werkt alleen als ze daarbij wel correct door het lijf lopen en ontspannen zijn.

Ik spreek uit eigen ervaring, van een paard wat altijd flegmatiek was, wat ik van mijn nieuwe instructeur ook net even iets ronder moest rijden, die nu gewoon uit zichzelf loopt en echt niet meer flegmatiek te noemen valt.

Ontspannen is ze ook echt niet in het begin, het is daarom ook echt even zoeken nu hoe we die ontspanning opzoeken, en dat is nu een beetje het twijfel geval. Moeilijk moeilijk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen