Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

andere visie dan instructrice

 
Profiel   

Ik denk dat je best op je eigen gevoel kunt vertrouwen. En het kan zelfs zo zijn dat je zelf een dusdanig goed idee hebt over wat je ongeveer wilt, dat instructie ook niet per se nodig is. Uiteindelijk heb je al een hele belangrijke spiegel over hoe het gaat en of je je paard niet in de weg zit: je paard zelf.

Je kunt ook jezelf een beetje in de gaten houden. Af en toe eens een videoopname, misschien eens een osteopaat die checkt dat er niets scheef gaat, een beetje nadenken over of je nog toe wilt werken naar bepaalde doelen voor jullie zelf, eens lezen over wat een evenwichtige training is en dat dan zelf doen.

Als je het wel leuk vindt kun je natuurlijk ook af en toe een specifieke les nemen om iets uit te bouwen en wel aan de gang te gaan met de oefeningen, niet per se als vast onderdeel van de week maar echt iets wat je af en toe doet als een soort clinic, waarmee jullie weer even uit de normale routine gehaald worden en je wellicht iets nieuws toe wilt voegen.
En misschien zelfs wel met deze instructeurs maar dan nadat je op je eigen manier los rijdt, en dan na 20 minuten komt de instructeur erbij, heb jij het hele deel van ontspannen voorwaarts al gehad zodat je dat niet overvalt voor je er klaar voor bent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:05 



 
Profiel   

Lastig, voor zowel jouw visie als die van de instructeur is wat te zeggen, maar dan zou je instructeur je uit moeten leggen waarom ze het anders ziet. Mijn paard is ontzettend flegmatiek, die gaat juist aan de voorkant heel diep rond om zo er onderuit te komen. Enige wat ik bij haar moet doen is voorwaartser en vooral ruimer lopen. Stelling en buiging kan ze prima maar door het verkorten in haar passen en door op de voorhand te duiken gebruikt ze haar lichaam niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:34 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Ik denk dat je best op je eigen gevoel kunt vertrouwen. En het kan zelfs zo zijn dat je zelf een dusdanig goed idee hebt over wat je ongeveer wilt, dat instructie ook niet per se nodig is. Uiteindelijk heb je al een hele belangrijke spiegel over hoe het gaat en of je je paard niet in de weg zit: je paard zelf.

Je kunt ook jezelf een beetje in de gaten houden. Af en toe eens een videoopname, misschien eens een osteopaat die checkt dat er niets scheef gaat, een beetje nadenken over of je nog toe wilt werken naar bepaalde doelen voor jullie zelf, eens lezen over wat een evenwichtige training is en dat dan zelf doen.

Als je het wel leuk vindt kun je natuurlijk ook af en toe een specifieke les nemen om iets uit te bouwen en wel aan de gang te gaan met de oefeningen, niet per se als vast onderdeel van de week maar echt iets wat je af en toe doet als een soort clinic, waarmee jullie weer even uit de normale routine gehaald worden en je wellicht iets nieuws toe wilt voegen.
En misschien zelfs wel met deze instructeurs maar dan nadat je op je eigen manier los rijdt, en dan na 20 minuten komt de instructeur erbij, heb jij het hele deel van ontspannen voorwaarts al gehad zodat je dat niet overvalt voor je er klaar voor bent.

Dat idee had ik zelf ook al om inderdaad eerder al los te rijden voordat de instructrice er is. Misschien wel een goed idee dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:47 



 
Profiel   

Voor mijn instructrice vind ik het belangrijk om een goed gevoel bij het advies te hebben. Volg je eigen gevoel hierin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 17:15 



 
Profiel   

Instructrice zoeken die inderdaad jou begeleidt in je pony goed in balans krijgen zowel vertikaal en als horizontaal en voor het been, dan komt de nageeflijkheid vanzelf en inderdaad, die kun je er niet intrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 17:50 



 
Profiel   

melissad schreef
Rije schreef
Als jouw visie en die van je instructeur niet overeenkomen, dan gooi je echt je geld weg. Als je er niet achter kan of wil staan, dan zul je ook geen dingen aannemen en dan heeft lessen bij die instructeur dus ook geen zin. Zonde van het geld ;)

Er zijn echt wel fijne lesgevers te vinden. Persoonlijk ben ik fan van Centered Riding, want alles begint bij jou als ruiter. Welke regio zit je?


Ik zit in zuid-limburg. centered riding spreekt me inderdaad ook erg aan.


Ik zit in dezelfde regio en weet wel een aantal goede instructrices. Daar komt dan uiteraard ook grondwerk bij kijken.

Hieronder de pagina's van een paar van hen, niet allemaal specifiek centered riding. Ik weet niet zo heel goed wie nou precies welke methoden gebruikt(ik hou het gewoon niet meer bij met al die verschillende benamingen :') ). Van de eerste twee weet ik wel zeker dat ze ook centered riding doen.
https://www.evykovacs.nl/
https://www.humaanmetpaarden.nl/
http://www.equilogic.eu/
https://m.facebook.com/coachingtoconnect/ (kan de normale website niet vinden)

N.a.v. je OP denk ik wel dat bovengenoemde dames totaal andere koek zijn op het gebied van omgang met paarden dan de instructrice die jij beschrijft. Het is natuurlijk aan jouzelf of je dat zou willen proberen of dat je liever wat dichterbij het bekende zoekt. Ik kan je iig aanraden om op zijn minst de websites eens door te lezen.

Ezij komt ook eens in de ±6 weken naar Zuid-Limburg, doet aan clicker training. Hoe ze is met rijden, weet ik niet en kan ik dus niet beoordelen
http://jannekekoekhoven.nl/

Eventueel vind je de volgende ook interessant
https://equilysium.nl/equikinetic-en-dualaktivierung/

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:08 



 
Profiel   

Ik wilde je Mireille Gehlen al aanbevelen maar zie dat ze hierboven ook reeds genoemd is, Humaan met paarden.
Is echt een fijne down to earth vrouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:23 



 
Profiel   

Zoals al is gezegd, even stoppen met lessen en een andere instructrice zoeken die een beetje "dezelfde visie" heeft als jou :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 21:02 



 
Profiel   

melissad schreef
dus begin nu te twijfelen aan mezelf.



:(:) Herkenning hier.

Ooit twee instructreurs 'opgezegd', maar de twijfel was een feit.
(Gelukkig was 'nummer drie' een schot in de roos.)
Citaat
Ik heb een lieve connemara pony, ze is redelijk flegmatiek. Ze heeft lange tijd op een manege gestaan waar ze buitenritten heeft gedaan en groepslessen gelopen. Het gaat om het volgende: we zijn bezig geweest om haar goed aan het been te krijgen en voorwaarts. (...) Als ik zonder instructrice rijdt dan focus ik me echt op reactie op het been en activiteit, na ongeveer 20/30 minuten overgangen en tempo wisselingen begint ze te ontspannen en zoekt ze langzaam mijn hand op naar nageeflijkheid. Ze loopt dan heerlijk ontspannen en voorwaarts. Meestal rijdt ik dan nog een kleine 10 minuten en komt ook de stelling en buiging bijna vanzelf.
+:)+ +:)+ +:)+

Je doet het prima!

Een goede instructrice kan je hierbij helpen, wellicht wat bijschaven, maar dit hoef je echt NIET te veranderen!!!
Citaat
Ik wil alleen mijn pony op een correcte manier haar lichaam laten gebruiken en samen plezier hebben.

... dat deden de oude meesters van de rijkunst ook al.
Je zit beslist op het goede spoor!
Citaat
Klopt het dat ze door het soepel maken d.m.v stelling en buiging moet gaan nageven of zoals ik zelf doe d.m.v. haar activeren en voorwaarts gaan denken moet gaan nageven. alvast bedankt.

"Moeten nageven" is vaak trekken. Paard lekker voorwaarts rijden is prima, 'zoeken waar je dier soepel van wordt' ook.
Nageven is in wezen het ontspannen van de kaak- en nekgewrichten. En de kaak is een dermate ingewikkeld gewricht dat wel gezegd wordt dat alle spanning van het lichaam weerspiegeld wordt in het kaakgewricht.
En nekgewricht zit onder het 'kop' stuk, het hoogste punt hoort tussen de oren te zitten.

Op een correct gereden volte gaat een paard wat meer dragen met het binnen achterbeen, als dan ook de bovenlijn lang is/ kan worden, is dit vaak het moment waarop een paard gaat nageven. (Maar dat gaat dus niet over 'dat gehengel', maar om de achterhand.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 08:38 



 
Profiel   

Waarschijnlijk is andere instructie zoeken dan je beste keuze. Rondrijden met een ja, maar gevoel is tijdverspilling voor jullie beide.

Maar uit ervaring kan ik ook zeggen dat de waarheid vaak in het midden ligt. Want tussen wat jij voet, en wat een ander ziet kan echt verschil zijn. Dus het kan goed zijn dat je instructeur ook wel de 'juiste' weg bewandelt. Soms komt iets nu eenmaal niet helemaal vanzelf en zoek je even minder comfortabele stapjes op om weer verder te komen.
Maar dan nog is het vermoedelijk beter om iemand te zoeken die het je zo kan uitleggen dat het wel aankomt bij jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 09:08 



 
Profiel   

Ik zou dan toch een andere instructie zoeken, ben zelf van mening dat je een paard niet rond krijgt door enkel te plukken.

Is DressagePro niet iets voor je? Ik was ook een beetje zoekende en dit sloot helemaal aan bij wat ik zocht.

Ik les nog wel bij mijn instructrice maar van haar moet ik vrij veel van de voorkant “afblijven”, vaak gaan ze daar alleen maar van duiken/op de voorhand vallen. Het is immers VOORWAARTS > neerwaarts. Niet voorwaarts > terug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 02:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen