Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Moeite controle

 
Profiel   

Hey Hoi allemaal!
Ik rijd de laatste tijd vaak op een erg snelle pony en ik heb best wel wat moeite met de controle van hem.
First of all wil ik even zeggen, voordat hier misverstanden over ontstaan, ik ben 13 en rijd op de manege in een halfgevorderden losrij-les

Met controle bedoel ik: ik vind het moeilijk te controleren wanneer hij harder draaft, zachter draaft, hard gaat in de galop, het wenden/sturen, stopt met de galop en eigenlijk alles waarbij hij langzamer moet. Iemand tips hiervoor?

Ik heb het even opgedeeld in een paar stukjes zodat gestructureerde tips iets meer mogelijk zijn:
1. Tips over hoe ik hem beter kan wenden / sturen, dit lukt ook vaak niet, meestal in draf en galop. Wil ik ergens heen en krijg ik hem niet die kant op, uiteindelijk lukt het pas een zijde later.
2. Zachter in de galop / controle over snelheid in galop.
3. Controle over snelheid in draf.

Alvast bedankt, groetjes Ash!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:05 



 
Profiel   

Heb je misschien wat ook filmpjes? Dat maakt het makkelijker op te zien wat beter kan.

Welke tips krijg je van je instructie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:15 



 
Profiel   

Dit kan denk ik 2 belangrijke oorzaken hebben, die nogal tegengesteld zijn. Dus kijk eerst waar je je een beetje in herkent.

De eerste reden dat een pony snel loopt kan zijn omdat jij gespannen zit. Juist vanuit het idee 'oh jee, straks kan ik niet remmen/sturen' klem je misschien onbewust met je zit, verkramp je in de teugels door ze bv te strak te pakken, met als gevolg dat de pony ook meer spanning voelt en daardoor sneller gaat.
De oplossing daarvoor is vaak om heel bewust te ontspannen, rustig door je buik blijven ademen, niet schrikken als het sneller gaat, maar af en toe duidelijk het tempo terugnemen maar verder ook weer loslaten zodra je reactie krijgt. (Dit moet trouwens sowieso - altijd weer ontspannen.)

De andere reden kan zijn dat je de pony teveel ruimte geeft en die pony neemt een loopje met je. In dat geval moet je juist wat meer de leiding nemen, bijvoorbeeld door ook al in stap goed te weten welk tempo je wilt, in iedere hoek heel duidelijk te zijn met sturen - jij bepaalt hoe die gereden wordt. En ho is ho, dat mag je beslist wel duidelijk maken.
Ook daar geldt natuurlijk: zodra je reactie krijgt, meteen ontspannen. Niet blijven doorgaan met een hulp als het niet meer nodig is.

Maar kijk vooral naar wat er onder ligt. Als je het tweede probeert terwijl je onbewust veel spanning hebt, dan krijg je vaak alleen maar meer spanning omdat je je dan nog meer richt op een 'strijd' met de pony.
Maar andersom, als je heel erg bezig bent met ontspanning terwijl de pony eigenlijk gewoon lekker een feestje aan het houden is en jou vooral negeert, dan schiet het ook niet op want dan wordt het niet duidelijker.
Dus mijn advies zou zijn: bedenk bij jezelf wat het is wat volgens jou de grootste rol speelt, en begin met daar je aandacht wat op te richten, en kijk eens of dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:25 



 
Profiel   

Fijn advies Shadow!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:29 



 
Profiel   

Er is nog een reden. Het is een manegepony dus kan ook wat scheef zijn. Als een pony scheef is en moeite heeft in de wendingen dan gaat hij ook sneller lopen. Ik weet niet of jullie in een rijtje moeten rijden achter elkaar of juist door elkaar heen mogen rijden. Maar als je door elkaar heen kunt rijden kun je met je instructrice oefenen met wat meer wendingen rijden, want door af te wenden of op de volte te sturen wordt de pony wat meer flexibel en krijg je ook wat makkelijker de controle zonder dat je op de rem hoeft te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:39 



 
Profiel   

Thanks allemaal!

@Shadow soms, vooral tijdens het doorzitten merk ik dat ik heel zenuwachtig ben en probeer ook te letten op dat ik ontspan. Het ligt trouwens niet aan mij dat hij zo snel gaat, is bij iedereen in elke les zo, staat hij ook bekend om.
@Babootje, ik rijd losrijden dus dat betekend gewoon door elkaar.
@Bowo, nee helaas niet, door corona mag mijn pa niet meer in de kantine zitten en kan hij dus ook geen filmpjes maken :) Tips van instructrice zijn eigenlijk vooral dat ik de baas ben, en ik moet sturen en me niet gestuurd mag laten worden. Qua galop krijg ik als tip van mijn instructrice dat ik op de volte moet gaan rijden als hij hard gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:58 



 
Profiel   

Begrijpelijk! Dan ga ik wat aannames doen, maar kan daardoor dus wel net er naast zitten wat betreft waar de problemen echt zitten.
Het mlinkt dan als het 2e paard dat Shadow omschrijft, dat zijn in ieder geval al wat goede tips.

Voor het sturen, misschien kun je eens kijken naar hoe je stuurt. Veel ruiters hebben de neiging om te sturen met de binnenhand, maar dat is niet correct en daar doen sommige paarden hun voordeel mee.
Kan je bijvoorbeeld een grote volte rijden waarbij je binnenteugel in een boogje hangt? Als dat niet lukt, let er dan op dat je met je binnenbeen buiging vraagt en met je binnenteugel en buitenbeen de schouder begrenst.
Bij de inzet is een beetje binnenteugel vaak wel handig, maar bij een langere bocht moet je hem los kunnen laten.
Ik ben benieuwd of je hier dingen in herkent :)

In galop op een volte zetten is nogal zwakke feedback als je het mij vraagt. Dat is voorkomen dat hij hard kan, maar niet de oorzaak oplossen. Ik zou hier vooral de tip van Shadow meenemen om ook los te laten. Veel hebben de neiging om aam de teugel te gaan hangen, maar daar schiet je weinig mee op. Probeer je ook om jezelf lang en zwaar te maken en goed terug te zitten. Hoe meer je voorover zit, hoe makkelijker het is voor je paard om harder te gaan.

Maak je ook wel een schijnovergangen? Dat is ook een goede oefening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 21:37 



 
Profiel   

Nu net een lesje gehad! De galop linksom ging enorm goed, rechtsom nog even aan sleutelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 21:59 



 
Profiel   

@Bowo zie je reactie nu pas, wat zijn schijnovergangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 22:00 



 
Profiel   

Fijn dat het beter ging!

Een schijnovergang is een overgang terug nèt niet rijden. Dus als je in draf zit, terug rijden in tempo tot je bijna stapt, maar voordat je daadwerkelijk in stap valt, rijd je weer vooruit.
Daarbij is het wel belangrijk dat je paard los van je hand houdt. Rijd terug op je zit of eventueel een ophouding als hij doordendert, maar als jij je hand ontspant, mag hij niet uit zichzelf harder gaan. Hij mag pas weer harder wanneer jij been geeft.
En dat kun je ook doen in stap en galop

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 23:41 



 
Profiel   

AshlynWriter schreef
Ik heb het even opgedeeld in een paar stukjes zodat gestructureerde tips iets meer mogelijk zijn:
1. Tips over hoe ik hem beter kan wenden / sturen, dit lukt ook vaak niet, meestal in draf en galop. Wil ik ergens heen en krijg ik hem niet die kant op, uiteindelijk lukt het pas een zijde later.
2. Zachter in de galop / controle over snelheid in galop.
3. Controle over snelheid in draf.

Alvast bedankt, groetjes Ash!


Oude tip uit de klassieke dressuur : wat niet goed gaat in galop, eerst verbeteren in draf.
Wat niet goed gaat in draf, eerst in stap doen.

Voor zowel de overgangen 'terug' als het wenden heb je de achterhand nodig.
En 'hard gaan' kan veel oorzaken hebben, een ervan is dat het dier al op de voorhand loopt, en het trekken aan de teugels het dier nog meer op de voorhand brengt.
(Speel maar na op de skippybal.)

Begin dus in stap met halthouden op je zit.
Onderstaande posting is zeer uitgebreid en uiterst zinnig.

Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Met een beetje mazzel vindt ook dit manegepaard het prima om niet in zijn mond getrokken te worden.
Daarna dus uit draf terug naar stap en/of halt, of schijnovergangen.

Vul dit aan met vierkantjes stappen : de stelling is niet zo belangrijk (geen binnenteugel!) je concentreert je op je beugels, dijbenen, ellebogen, dan stel je je voor dat jullie op rails lopen en dan maken de rails opeens een bocht. Vlak voor de bocht even je navel extra naar binnen (naar je rug toe) brengen, en dan geeft jouw navel de richting aan. 'Je stuurt de schouders'. (Niet het hoofd en ook niet de hals.) Eventueel wat duwen met je buitendij, buitenteugel tegen de hals, gewicht op binnen: bil en beugel - en meedraaien.

Uiteraard iedere goede poging belonen.

Dan in draf proberen, vierkantjes van 15x15 zijn al een fikse uitdaging, en als jullie door elkaar heen rijden is het het handigst om gewoon af en toe af te wenden, heb je toch twee haakse hoeken te pakken.

Rijd af en toe in de verlichte zit en doe just for fun het volgende : twee teugels in 1 hand, de andere hand breng je 'langzaam' naar voor alsof je door stroop heen moet duwen en daarna langzaam 'terug trekken'.
Met andermaal wat mazzel voel je je 'core spieren' reageren : 'daarmee moet je paardrijden'.
(Kun je thuis prima 'droog' oefenen.)

Ad 3: er is het trucje met lichtrijden : heel enthousiast meespringen als je paard je opgooit ('gaan staan' is in wezen onzin, je wordt opgegooid en gaat er in mee) is drijven,
juist maar heel klein lichtrijden, nauwelijks uit het zadel is remmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 08:54 



 
Profiel   

Het probleem met een manege paard is dat het tegenwoordig geen echte school paarden meer zijn, maar worden gebruikt als plezier van een mens .
Ik zou zeggen zoek een manege of prive les, waar je les krijgt in het trainen van een paard en het leren luisteren en voelen van het paard, een paard wat te hard gaat in draf en galop heeft geen balans, als jij als ruiter dat niet kan oplossen , dan hoor je eerst in stap alles te leren ,
Bv al dat het stuur niet op het hoofd/bit zit maar in jou zit en eventuele indirecte teugelhulp.
Dus ja waar gaat het fout, bij jou instructrice en die sneuen les paarden die nooit een goeie opleiding hebben gehad en ruiters krijgen die zonder goeie begeleiding moeten leren op een paard wat al ook niet opgeleid is op de juiste manier,
Dus ja wat is voor jou belangrijk , je opleiding of je plezier op een dier wat daar de dupe van is/word?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 14:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen