bokkend paard op FRNS proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horzielover5
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-21

bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 13:08

Hoi :)

Ik rijd al een lange tijd FRNS proeven op de manege,
19 juni weer.
Alleen heeft de manege aan mij gevraagd of ik op Bailey wil rijden, een fjord die heel veel bokt.
Hoe kan ik dit aanpakken tijdens de proef?
Bailey bokt trouwens alleen omdat hij gewoon 'stoer' wil doen. Er is niks mis met het zadel of zoiets.
Heeft iemand tips?
Groetjess

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:11

Horzielover5 schreef:
Hoi :)

Ik rijd al een lange tijd FRNS proeven op de manege,
19 juni weer.
Alleen heeft de manege aan mij gevraagd of ik op Bailey wil rijden, een fjord die heel veel bokt.
Hoe kan ik dit aanpakken tijdens de proef?
Bailey bokt trouwens alleen omdat hij gewoon 'stoer' wil doen. Er is niks mis met het zadel of zoiets.
Heeft iemand tips?
Groetjess



Een paard bokt nooit omdat het stoer wil doen. Er is wel degelijk iets met 'm.

Maar je kunt weinig doen behalve hem goed naar voren rijden als hij wil gaan bokken.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:11

Een paard bokt niet om stoer te doen.
Hij geeft aan dat er iets niet lekker zit in zijn lijf of harnachement

Ik zou daar geen proef op willen rijden, wat heb je er aan?

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:13

Tenzij het vreugdebokken zijn bokt een paard echt niet zonder reden. Het kan een niet goed passend zadel zijn tot pijn ergens in het lichaam. Nu maak ik uit je verhaal op dat het een manegepaard betreft en dan zal het lastig worden maar de manege moet dan z'n verantwoordelijkheid nemen en kijken wat er aan de hand is maar goed daar kun jij niet zoveel mee. Ik zou proberen te ruilen voor een ander paard en deze niet meer te rijden zolang de oorzaak niet duidelijk is.

Horzielover5
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-21

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 13:22

De manege zegt dat het bokken zijn om stoer te doen... Jullie hebben wel gelijk, het kan inderdaad pijn zijn. Ik zal met de manege overleggen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:35

Het kan van alles zijn, hoeft niet perse pijn te zijn. Manege paarden zijn niet vaak allen in de baan, misschien is dat het wel.
Maar om stoer te doen? Dat is flauwekul.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:07

Ik ben toch wel benieuwd wanneer Bailey bokt. Aan het begin, in het midden of einde van de les? Bij stappen, draven of (aan)galopperen? Is het een enkele bok of bokt hij achter elkaar door? Stopt hij als iemand eraf ligt of juist als iemand blijft zitten? Ik vraag me bv. af of het een balansprobleem kan zijn.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:35

Ik heb geen ervaring met fnrs proeven, maar ik kan me niet voorstellen dat je afgerekend wordt op een bok hier en daar. Als je gewoon lekker doorrijdt en het negeert dan zal het vast goedkomen met je proefje!

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:37

Ik ben bang dat je niet zover komt wat betreft achterhalen waarom hij bokt.. je kan hoogstens aangeven dat het waarschijnlijk wat van pijn is etc maar als jonge meid (denk ik?) Wordt je vaak dan alleen maar als lastig/wijsneus gezien helaas.

Horzielover5
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 14:42

Jacquel schreef:
Ik ben toch wel benieuwd wanneer Bailey bokt. Aan het begin, in het midden of einde van de les? Bij stappen, draven of (aan)galopperen? Is het een enkele bok of bokt hij achter elkaar door? Stopt hij als iemand eraf ligt of juist als iemand blijft zitten? Ik vraag me bv. af of het een balansprobleem kan zijn.


Hij bokt (bijna) altijd bij het aangalopperen. Hij doet dit vooral in de beginnersles, bij de kinderen die nog niet zo goed kunnen galopperen. Sinds kort word hij daar niet meer gebruikt en het gaat een stuk beter.
Bij mij (ik rijd bij gevorderden) bokt hij bijna niet.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:46

Veel Fjorden staan 'te hoog in het voer', en al die extra looplust zou je met 'stoer zijn' kunnen bestempelen.

En ik heb een paar Fjorden gekend met een nog al 'doorgezakte' rug.

.... maar 'dat een paard bokt' kan honderd redenen hebben.

Binnen de F proeven gaat het om jou als ruiter: been geven, doorrijden en van het hoofd afblijven.
(Er was een tijd dat het mode was 'je moet het hoofd hoog houden'. Als je dat wil, doe het goed : pak de teugels beet in 1 hand, of je handen bijeen - en zet die op de manekam. Ieder paard is vele malen sterker dan een mens, dus ik heb nog al wat mensen die alleen de kreet ooit gehoord hadden in het zand zien bijten.)

Edit: bij het aangalopperen is het vaak een manier van 'een aanloopje nemen'.
En dat gaat over krachtgebrek.
(Hoezo : stoer doen...??)
Het dier gooit zichzelf in galop.

Oplossing : liefst op zit en zwaartepunt veel overgangen oefenen. Stap-halt, achterwaarts, draf-stap, en in de draf kleine beetjes uitstrekken en weer terug op zit en zwaartepunt. (Absoluut te vermijden : dat het dier jouw hand als 'stootblok' zou gebruiken.)
Het doel is de gewrichten van de achterhand zich gaan openen en sluiten : dat is de krachttraining.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:17

Oke ik moet zeggen dat ik de stoer doen opmerking echt te dom voor woorden vind. Vraag me dan gelijk af of ze echt zo weinig verstand er van hebben of dat ze zich er maar makkelijk vanaf maken naar een manege ruiter toe :=

Als hij alleen bij de overgang naar galop bokt is de kans groot dat hij dat gewoon nog moeilijk vindt. Een beginner zit doorgaans niet erg goed in balans dus logisch dat het dan erger is. Beste kun je de bok negeren en door rijden, ik denk niet dat het dan punten kost hoor.

Kop omhoog trekken niet doen. Dat doe je alleen in sommige gevallen als het een gedragsprobleem geworden is, maar daar moet je je als manege ruiter helemaal niet mee bezig willen houden. In alle andere gevallen wil het paard iets duidelijk maken of is hij gewoon een beetje fris, geen enkele reden om te straffen dus.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:15

Heb je de pony zelf als voorkeur doorgegeven? Als je een proefje moet rijden dan wil je toch een paard of pony die je leuk vindt en die je ook vertrouwd en goed rond kan sturen. Gezien je topic denk ik niet dat jij hier zelf de voorkeur voor hebt? Zou dan aangeven dat je graag een fijn proefje wilt rijden en dat je Bailey daarin niet vertrouwd vanwege het bokken en je dus liever op pony/paard x, y of z meedoet (zelf twee of drie andere noemen waar je graag mee rijdt). Je betaalt immers ook voor zo'n proef en je moet er wel met plezier aan mee kunnen doen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:58

Citaat:
Hij bokt (bijna) altijd bij het aangalopperen. Hij doet dit vooral in de beginnersles, bij de kinderen die nog niet zo goed kunnen galopperen.


Dan lijkt het me gewoon een balansprobleem. Wij hadden ook een pony op de manege die bokte bij het aanspringen. Die was gewoon heel erg scheef. Raar hoor, dat de instructrice niet op het idee komt dat het daaraan kan liggen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 02:25

Is het erg dat mijn eerste reactie was; niet opstappen?
Maneges zeggen zoveel maar het is haast onmogelijk om voor zoveel paarden aangepaste zadels te hebben, paard heeft wel dergelijk pijn\ongemak of is er mentaal gewoon onderdoor gegaan dat het simpel weg niet meer wil. Vraag de manege om een ander paard, voor de rest heb ik geen tips want die zou ik zelf ook niet toepassen.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:24

Hoewel ik begrijp dat mensen denken aan medische problemen hoeft dat echt niet altijd zo te zijn. Sommige paarden zijn gewoon echt wel slim genoeg om te weten, ik bok, kind valt eraf, werk is gedaan. Zo had ik er ook eentje. En bij mij deed hij het niet. Waarmee ik niet wil uitsluiten dat er niks mis is met de pony natuurlijk ;)

Denk dat TS de oorzaak niet zal achterhalen. Er nu van uitgaande dat dit geen medisch probleem is zou ik zeggen, lekker door galopperen en pony bij de les houden zodat hij geen tijd heeft om aan bokken te denken.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:25

Jacquel schreef:
Citaat:
Hij bokt (bijna) altijd bij het aangalopperen. Hij doet dit vooral in de beginnersles, bij de kinderen die nog niet zo goed kunnen galopperen.


Dan lijkt het me gewoon een balansprobleem. Wij hadden ook een pony op de manege die bokte bij het aanspringen. Die was gewoon heel erg scheef. Raar hoor, dat de instructrice niet op het idee komt dat het daaraan kan liggen.


Of gewoon teveel beendruk met voorwaartse gangen

Horzielover5
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-21

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 08:00

oké, nu weet ik wel waardoor het komt, maar hoe kan ik het dan aanpakken op de proef? Negeren of zo?

Horzielover5
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 08:02

LiselotZorro schreef:
Oke ik moet zeggen dat ik de stoer doen opmerking echt te dom voor woorden vind. Vraag me dan gelijk af of ze echt zo weinig verstand er van hebben of dat ze zich er maar makkelijk vanaf maken naar een manege ruiter toe :=

Als hij alleen bij de overgang naar galop bokt is de kans groot dat hij dat gewoon nog moeilijk vindt. Een beginner zit doorgaans niet erg goed in balans dus logisch dat het dan erger is. Beste kun je de bok negeren en door rijden, ik denk niet dat het dan punten kost hoor.

Kop omhoog trekken niet doen. Dat doe je alleen in sommige gevallen als het een gedragsprobleem geworden is, maar daar moet je je als manege ruiter helemaal niet mee bezig willen houden. In alle andere gevallen wil het paard iets duidelijk maken of is hij gewoon een beetje fris, geen enkele reden om te straffen dus.


Als Bailey bokt in de les roept de instructrice gewoon: 'Hij doet gewoon stoer! Geef hem been!'
Zoiets.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:04

een manege zoeken waar je goed leert rijden?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:28

Citaat:
Als Bailey bokt in de les roept de instructrice gewoon: 'Hij doet gewoon stoer! Geef hem been!'
Zoiets.


Ik snap wel dat een instructrice op dat moment:
en haar leerling moed inspreekt (niet gemeen, niet gevaarlijk, 'gewoon stoer')
en met 'stoer' roep je ook iets op van 'wees zelf stoer'
... en je kunt op dat moment idd het beste been geven.
(Laten we wel wezen: hij doet braaf wat gevraagd wordt, nl. aangalopperen, maar op de voor hem makkelijkste manier.)

Maar het zou wel fijn zijn, als voor of na de les, of bij het instappen aan de orde kwam waar de problemen van Bailey zitten en wat je er als ruiter aan kunt doen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:44

Citaat:
oké, nu weet ik wel waardoor het komt, maar hoe kan ik het dan aanpakken op de proef? Negeren of zo?

Als het een balansprobleem is, dan kan je daar zelf niks mee. Gewoon netjes rijden en negeren. En verder is het aan de manege om met Bailey aan de slag te gaan en hem rechter te krijgen. Dat kost tijd en moet buiten de lessen om gebeuren.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:26

Horzielover5 schreef:
oké, nu weet ik wel waardoor het komt, maar hoe kan ik het dan aanpakken op de proef? Negeren of zo?

;)
De proef begint met losrijden.

Oefen overgangen, zorg dat hij goed aan het been is bij de overgangen 'naar voor', en op zit en zwaartepunt 'terug'.

Tijdens de proef ook het voorwaarts er goed inhouden (en met name in de draf voor het aangalopperen).

Oud trucje : ga even op het andere been lichtrijden.

(Normaliter gaan we mee omhoog met binnenachter/ je kunt kijken naar buitenvoor; doel is de buiging makkelijker te maken. Het is het buitenachterbeen dat extra naar voor moet komen op het moment van aangalopperen. Dat buitenachterbeen kun je helpen door dus van been te wisselen.)

(Een beetje jury weet dit. Rijd netjes 'op het goede been licht', stel je moet tussen K en A aangalopperen, wissel je van been bij de K.)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: bokkend paard op FRNS proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:19

Paard bokt niet omdat hij stoer wil doen, hij geeft daarbij duidelijk aan dat hij iets niet heel fijn vind, miss eens op onderzoek uit gaan wat de rede daarvan is?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:28

Bij fnrs ligt de focus op jou, niet op je paard.
Dus als jij netjes rijdt en problemen correct oplost is het helemaal goed!
Ik ken trouwens ook manegepaarden die ondanks zadelmaker en fysio met aangalloperen een bokje gaven.
Paard kwam van de renbaan en vond alles gewoon moeilijk, maar hij had een zadel met extra dempende pad aangemeten door de zadelpasser.
Hij kwam niks tekort.

Mijn pony loopt les en vind stilstaan stom, dus ook met het groeten.
Maar met de fnrs proeven kijkt de jury dan echt naar hoe de kinderen daarmee omgaan.
Een verloor haar geduld en werd nogal grof in haar bitgebruik en dat heeft de jury direct afgestraft met een onvoldoende.
Hij is ontzettend lief, maar inderdaad braaf wachten is niet zijn ding en de een corrigeert wel en de ander niet: hij probeert het dus.
Maar daar word je echt niet op afgestraft.