Bitcontact / hand tijdens een sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 22:02

Ik zie wel eens ruiters tijdens een sprong één of misschien ook twee handen laag houden en met contact. Hoogstwaarschijnlijk om het paard de hals te laten zakken en zich ronder te laten maken. Kan dit niet juist averechts werken en maken dat het paard de hals alleen maar hoger houdt?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:04

Ik ben ouderwets.
Caprilli, Alwin Schockemöhle...

Je schouders totaal ontspannen, goed zitten en niets, maar dan ook niets 'willen doen' aan de houding van hals en hoofd, alleen maar meegaan en vrijgeven.

Basculeren doet het dier zelf wel.
En bij de afzet hoort het hoofd relatief hoog.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:07

Himyar schreef:
Ik zie wel eens ruiters tijdens een sprong één of misschien ook twee handen laag houden en met contact. Hoogstwaarschijnlijk om het paard de hals te laten zakken en zich ronder te laten maken. Kan dit niet juist averechts werken en maken dat het paard de hals alleen maar hoger houdt?



Denk vaak dat dat juist een balans probleem van de Ruiter is. Niet durven meegeven in de sprong.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:11

Wat ik beter zou vinden gewoon los laten van voren. Paard vind zijn eigen, fijne houding wel, ook van voren. Ruiter leert eens zitten. Van veel ruiters zou ik ze wel eens zonder teugels willen zien rijden.
Denk dat het zeker averechts kan werken, maar vaak worden ze dan toch wel weer naar beneden gezaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:18

Janneke2 schreef:
Ik ben ouderwets.
Caprilli, Alwin Schockemöhle...

Je schouders totaal ontspannen, goed zitten en niets, maar dan ook niets 'willen doen' aan de houding van hals en hoofd, alleen maar meegaan en vrijgeven.

Basculeren doet het dier zelf wel.
En bij de afzet hoort het hoofd relatief hoog.


Eens!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 22:20

Ik kan me voorstellen dat het voor een paard een heel andere beleving is om op contact te worden gereden tussen de sprongen of tijdens de dressuurmatige training, dan tijdens een sprong. Een paard dat normaal rond wordt met contact kan zich denk ik bij contact tijdens een sprong te belemmerd voelen en als reactie de hals omhoog doen. Of werkt dat niet zo?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:21

Een paard kijkt naar hindernis en kan het paard niet te rond lopen. Dan ziet t geen hoogte..en kan t niet op achterhand lopen om af te zetten.. dus neus giga voor loodlijn..

Zo word t ook beschreven op websites..


Bij het springen, verheft het paard zijn zwaartepunt tot het punt waar zijn achterhand hem kan afvuren over het opstakel. Het paard moet vrij zijn om zijn hoofd en nek op te tillen, om hem de gelegenheid te geven zijn zwaartepunt (naar achteren) te verplaatsen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 22:29


prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:25

Ik vind die foto eruit zien alsof er een wending gereden moet worden na de sprong. Ruiter blijft al wat achter in de beweging, dus dat er dan van voor niet helemaal meegegeven word, is niet zo gek.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:34

Himyar schreef:
Ik kan me voorstellen dat het voor een paard een heel andere beleving is om op contact te worden gereden tussen de sprongen of tijdens de dressuurmatige training, dan tijdens een sprong. Een paard dat normaal rond wordt met contact kan zich denk ik bij contact tijdens een sprong te belemmerd voelen en als reactie de hals omhoog doen. Of werkt dat niet zo?


Vooropgesteld : qua dressuur ben ik ook ouderwets en klassiek.
De vorm van de hals is compleet onbelangrijk en de positie van het hoofd is (liever wel voor de loodlijn) bijzaak.
Klassieke dressuur |( |( was bedoeld voor op het slagveld. En om duur oorlogstuig |( |( |( lang intact te houden - wat op zich paardvriendelijk is. De hengsten van de Weense Spaanse Rijschool lopen niet zelden nog volop in het werk met 25 en 30 is geen uitzondering.
Wat je traint zijn de achterhand en rug.

Een correct gereden paard kan een mooie ronde hals laten zien, maar het hoeft niet.

En zo gebruikte Alwin Schockemöhle de zijgangen om te zorgen dat zijn paard precies op de goede plek voor de afzet kwam, ipv aan de teugels te trekken.

En ik ben niet principeel tegen 'contact boven de sprong', maar het is dan nadrukkelijk niet aan de orde dat het paard met 'aanleuning' zou moeten reageren, maar het is dan een kwestie van contact houden zodat je na de sprong weer makkelijk elkaar vindt. Het contact is absoluut volgend.

Hals omhoog doen is doorgaans hetzelfde als de rug wegdrukken en dat wil je boven een sprong pertinent niet. Het paard doorgaans ook niet, 'mijn achterbenen moeten nog lang mee'.

Die foto van de mevrouw met blauw rode cap die aan de rechterteugel trekt: brrr.
Er onder stond iets over een artikel in bit 'leer je paard basculeren', ik heb het artikel niet gelezen maar ik vind het gek klinken. Dat kan hij al van nature.
En alle goede dressuurarbeid, dus met lange 'bovenlijn' en de achterhand onder de massa helpt om het met meer kracht te kunnen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:58

Alwin Schockemohle zal zeker zijn goede dingen gehad hebben. Maar hij en zijn boer waren wel degenen die in die jaren de rollkur al toepasten. Ver voordat Anky er succes mee had. Dus echt een voorbeeld vind ik ze wat dat betreft niets.

Op de foto denk ik dat er idd een wending gereden gaat worden. Alhoewel de andere foto van haar er ook niet zo goed uit ziet.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:01

ja dat vind ik ook meer evenwicht verlies lijken, de hele houding van de ruiter.

Mij is geleerd dat je armen/handen als elastieken mee horen te gaan met het paard op de sprong.
Dat je wel contact houd, maar niet vast maar ook niet te los.

Mijn sjimpie wilde overigens perse los, deed je dat niet begon hij te twijfelen.
Gooide je op de sprong compleet los, sprong hij alles. Nou ook goed :)

Anoniem

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:11

lijkt me voor de balans van je paard ook beter als het de hals goed naar voren kan gebruiken
contacthouden door zelf los - als een elastiek - mee te gaan met je armen naar voren, zodat paard goed kan basucleren boven de sprong


paard op foto druk imo de rug weg ook al zou het in de wending gezet worden werkt de binnenhand imo tegen

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:10

Mousmous schreef:
Alwin Schockemohle zal zeker zijn goede dingen gehad hebben. Maar hij en zijn boer waren wel degenen die in die jaren de rollkur al toepasten. Ver voordat Anky er succes mee had. Dus echt een voorbeeld vind ik ze wat dat betreft niets.

Off topic : alle Duitsers reden van tijd tot tijd diep achter de loodlijn - en zeiden dat Anky rollkür deed (wat niet als compliment bedoeld was).

De goede punten van Alwin Schockemöhle zijn zijn uitstekende vrijgeven boven de sprong, het gymnastiseren van zijn paarden en het gebruik van de zijgangen in het parcours ipv getrek.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:15

behoorlijk gevalletje rollkur ja...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:17

Himyar schreef:
Ik bedoel zoals hier, hier had het paard meer moeten strekken.
https://images.app.goo.gl/hKJzdjP7fae2kZ7V6
Bovenste foto.
Hoewel het er hier meer uit ziet als evenwicht verlies dan als een poging tot rond rijden.


Deze foto ziet er niet uit als iets wat de bedoeling is :+

Paard springt naar links, ruiter trekt naar rechts (compensatie?). Meer als een combinatie waarbij de ruiter nog niet voldoende controle heeft over het geheel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 16:06

Himyar schreef:
Ik zie wel eens ruiters tijdens een sprong één of misschien ook twee handen laag houden en met contact. Hoogstwaarschijnlijk om het paard de hals te laten zakken en zich ronder te laten maken. Kan dit niet juist averechts werken en maken dat het paard de hals alleen maar hoger houdt?



https://www.bitmagazine.nl/instructie/d ... ng/100982/

TS mogelijk maakt dit artikel meer duidelijk

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 16:47


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 16:52

MCE bedankt voor dat artikel. En iedereen bedankt voor het geven van zijn/haar mening.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bitcontact / hand tijdens een sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:06

Inderdaad, basculeren doet het dier (in mindere of meerdere mate) zelf. Hoe veel hand je meegeeft over de sprong ligt eraan wat er ná de sprong gebeuren moet. Stel je hebt een korte lijn of een wending direct na sprong dan is het handig om iets meer contact te houden. Als je namelijk veel nageeft over de sprong en het dier na de sprong weer snel moet oppakken kan dat je tijd en verzameling kosten. Ik heb het zo geleerd dat het dier genoeg ruimte moet hebben om zijn eigen balans te vinden over een hindernis, maar niet zo losgegooid dat je hem na een hindernis weer helemaal moet oppakken van 0.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:34

Himyar schreef:
Kom toevallig dit juist tegen, zie hier de handen niet echt mee gaan:
https://fb.watch/6tzI_Ttnlz/


Ik zie een vriendelijke hand die contact houdt zonder tegen of terug te werken.
Zie dit liever dan dat overdreven losgooien naar voren wat sommige ruiters al op laag niveau doen.