Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zitten in het zadel of beetje op de beugels leunen?

 
Profiel   

Hallo allemaal ik heb een vraagje,

Mijn eigen trainer voor mij en mij haflinger zegt dat je diep moet zitten in het zadel, maar op een ander plekje waar ik rij zeggen ze dat ik juist een beetje in me beugels moet staan/leunen zodat mijn gewicht op me benen komt te staan zodat je een stiller onder lichaam krijgt.

Weet iemand misschien wat "beter" is?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:48 



 
Profiel   

Ik zou lekker met je verzorghaflinger bij je eigen trainer blijven lessen :)
Staan in de beugels komt nooit goed. Wel steun op nemen en je hielen niet optrekken natuurlijk.

Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik struggle nog altijd met mijn eigen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:52 



 
Profiel   

Dieper zitten? Weet niet hoe je nu zit. Alleen in een goed passend zadel voor jou én je paard kan je correct zitten. Het is de bedoeling dat je ontspannen in een ‘onafhankelijke’ zit kan zitten. Leunen op je beugels kan volgens mij de bedoeling niet zijn. Het beste zit je nog zonder beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:53 



 
Profiel   

je moet zitten op je kont. Je benen zou je ook stil moeten kunnen houden als je zonder stijgbeugels rijdt (wat trouwens een goede manier is om je evenwicht en balans en zit te trainen).

Je onderlichaam hou je niet stil door op je beugels te gaan steunen of je bovenbenen aan te spannen. Meestal hebben bewegende benen ook te maken met een algemeen tekort aan balans, je zit niet stabiel waardoor je benen naar alle kanten zwieberen.
Als je je meer wilt verdiepen in je zit; er zijn plekken die zitlessen aanbieden (op ee echt of robotpaard). Je zou ook eens kunnen kijken naar Centered Riding. Heel veel van hun theorie gaat over hoe je zelf zo stabiel mogelijk in het zadel kan zitten.

Natuurlijk steun je wat op je stijgbeugels, bv tijdens het lichtrijden, maar het is de bedoeling dat je zit en niet dat je op je stijgbeugels boven je paard hangt. Overigens kan je, als je genoeg core-spieren en balans hebt, ook perfect lichtrijden zonder stijgbeugels of zelfs zonder zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:53 



 
Profiel   

zitten in het zadel, met je bekken wat zoeken tot je “diep” en rechtop gaat zitten. Je beugels, wanneer goed op maat, geven vanzelf steun aan je benen :) stil onderbeen komt vanzelf wanneer jij je balans hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:54 



 
Profiel   

Zitten in je zadel. Niet "liften". Wel druk onderin de beugels houden voor een stiller been, maar dat is heel wat anders dan in de beugels staan. Misschien heb je verkeerd begrepen wat ze bedoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:56 



 
Profiel   

Druk op de beugels heb je wel nodig voor een goed evenwicht. Niet op de hak of hak uitdrukken, maar tenen naar binnen en druk op de bal van je voet. Maar je zit gaat om de totale houding, dus de lijn schouder-heup hak dient recht te zijn, de bovenbenen/knieen dienen iets naar binnen gericht te zijn.

Stil onderlichaam gat juist over het afvloeien van de bewegingen van je paard naar boven toe. Die beweging kan je niet tegenhouden met je lichaam maar is juist goed om proberen mee te gaan met de beweging en je bovenlichaam daarin stil te houden. Zo lastig uit te leggen, ik hoop dat je er iets van begrijpt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 16:15 



 
Profiel   

Het heet niet voor niets een onafhankelijke zit, en niet een onafhankelijke sta of onafhankelijke hang. Zitten op je billen, met contact op je zitbeenknobbels, en stevig contact met je stijgbeugels. Als je zou 'staan' in je beugels, zou je ook in bv overgangen terug niet goed meer een stijgbeugelhulp kunnen geven.
Als jij netjes in je zadel zit en ik ga naast je staan, kan ik de stijgbeugel nog wel wat verdraaien onder jouw voet, maar niet zomaar onder jouw voet uit trekken zeg maar. Dus je hebt er wel druk op, maar je staat er niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 16:19 



 
Profiel   

Het kan zijn dat de instructrie bedoeld is om je benen iets meer te stabiiliseren. Misschien trek je je benen op en is dit een beetje een tussenweg om daaruit te komen. Soms door alleen iets te 'denken' kun je al wat ertussenin komen te zitten. Volgende keer gerust vragen waarom je iets moet doen, is alleen maar goed ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 16:26 



 
Profiel   

Wat is goed, of zelfs beter - of wijsheid...
Goede vragen, nou het antwoord nog!

Haffie_lover schreef
Mijn eigen trainer voor mij en mij haflinger zegt dat je diep moet zitten in het zadel


Daar is een boel voor te zeggen.
Diep wil zeggen dat je als het ware 'in' en niet 'op' je paard zit.
Niet makkelijk te bereiken - als mens moet je bijvoorbeeld sterke buikspieren hebben, makkelijk rechtop kunnen zitten en behalve je buikspieren je goed kunnen ontspannen.

Diep is net niet helemaal hetzelfde als zwaar.
En er zijn dressuurruiters die niets van zwaar zitten moeten hebben : je wil de rug van je paard voelen zonder m te belasten, want de rug moet 'opbollen'.
Citaat
maar op een ander plekje waar ik rij zeggen ze dat ik juist een beetje in me beugels moet staan/leunen zodat mijn gewicht op me benen komt te staan zodat je een stiller onder lichaam krijgt.

Ook helemaal niets mis mee.

Ik heb bij mijn jonkie een jaar lang ('nodig of niet') in remonte zit gereden. Een soort verlichte zit.

En er zijn uitstekende dressuurruiters die met nadruk wat gewicht op de beugels nemen bij het rechtop zitten, waarom tenslotte ook niet.
... het één spreekt het andere niet eens tegen.

En een stil onderlichaam is nooit weg: hoe stiller jij zit, hoe meer je voelt en hoe makkelijker je paard het heeft.
(Uiteraard : stil wil zeggen: niet bewegen ten opzichte van het paard. Het kan inhouden dat je wel degelijk beweegt.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 19:47 



 
Profiel   

goed zitten heeft bij mij geholpen juist zonder beugels te oefenen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 15:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen