Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe spieren trainen om rug rechter te houden

 
Profiel   

Ja, hoe omschrijf je dat nou? Ik merk dat ik tijdens het rijden vaak iets te gemakkelijk ga zitten, waardoor mijn rug hol wordt. Buiten dat dit rugklachten veroorzaakt, ziet het er niet uit. Rug hol betekend buik naar voren. En ik eindig ergens achterop de lepel.
Ik zou graag willen fitnessen, maar heb hier echt de tijd niet voor. Hooguit rond middernacht, alleen wil ik dan graag slapen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar oefeningen die je rugspieren sterker maken en die ik thuis kan doen, en die niet heel veel tijd in beslag nemen. Die je meerdere keren per dag even kan doen.
Diverse fitnessmaterialen zijn aanwezig. Nog erg mooi, nieuw in de verpakking.
Buikspieroefeningen zijn ook prima.
Ik heb op internet al gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer, en ben een beetje bang precies de verkeerde oefening te pakken.

Ik kan rechtop zitten;

[ img ]

Om vervolgens weer in te zakken;

[ img ]


Ik heb de beugels ook alweer een gaatje langer gedaan.

Paard en ik zijn beide 180, dus dan schuif je nogal snel in elkaar :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 09:12 



 
Profiel   

Je hebt naar mijn menig te veel paard in je handen en probeert op de eerste foto te geforceerd te zitten wat ook heel naar voor je paard is,
2de foto vind ik zelf beter, ik zou daarbij nog een gaatje langer maken en de balans meer te zoeken aan de binnenkant van je boven been en het paard meer teugel geven doe dus echt meer met zit rijden , want doordat jij te veel teugel rijd trek je je zelf met je hand in een houding en het paard kan niet dragen en loopt enorm op de voorhand, kijk naar het voorbeen dat komt onder jou door , juist het achterbeen moet naar jou zit toe, miss eens zonder zadel gaan rijden , ga leren voelen in je zit waar het paard zijn achterbeen is en wanneer ze van de grond af komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 07:57 



 
Profiel   

Misschien nog belangrijker, niet je rugspieren, maar je buikspieren trainen. Je buikspieren zorgen voor je core- stabiliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:21 



 
Profiel   

Ik vind je dit op de tweede foto beter. De eerste is geforceerd en dan kun je niet fijn met je paard meebewegen. Je paard is meer geholpen met foto 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:35 



 
Profiel   

Wow Midgie, wat prettig dat jij zo kan oordelen vanaf een foto, zonder gehinderd te worden van enige vorm van kennis over de combinatie of de te rijden oefening op dat moment :D.

Rabbeltje, dank je! Heb je nog tips voor oefeningen?

Pluisje, er zit een verschil in de oefening. Op de eerste foto rij ik hem terug vanuit de contra voor de wissel. De foto is precies op dit moment genomen. De 2e is een normale draf, totaal andere situatie.
Als ik had geweten dat mijn oefeningen gelijk beoordeeld zouden worden had ik daar natuurlijk ook op gelet, mijn excuses.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:53 



 
Profiel   

Ik fitness al vele maanden met de gratis fiton app, deze hebben ook veel core lessen, denk dat je daar zeker bij gebaat zal zijn. De lessen zijn (vind ik) leuk en ze zijn er in verschillende moeilijkheidsgraden en tijdsduren waardoor je makkelijk kunt passen en meten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:59 



 
Profiel   

Kijk! Dat is een tip waar ik wat aan heb! Wordt het ook duidelijk uitgelegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:04 



 
Profiel   

Utixo schreef
Kijk! Dat is een tip waar ik wat aan heb! Wordt het ook duidelijk uitgelegd?


Vind ik wel, maar het is wel allemaal in het engels. Bij de meeste oefeningen krijg je ook nog opties om het makkelijker of moeilijker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:05 



 
Profiel   

Ik heb een keer een ruiterfit achtige workshop gevolgd. Ondanks dat het maar een les wat vond ik het wel al wat inzicht geven in waar ik aan kon werken en hoe wat betreft mijn eigen kracht en balans. Nu weet ik niet of je zoiets bijvoorbeeld tegenwoordig ook online kan vinden, ze bood ook cursussen aan van een aantal weken, ook echt met het idee dat je daarmee op gang kon komen/inzicht kon krijgen in wat je het beste kon doen en ook evt zelf weer verder kon. Dat is dan even een tijdsinvestering maar ik denk dat je van zoiets wel een stuk sneller leert en op gang komt dan als je alles zelf probeert te doen.

Als dat echt niet lukt zou je naar Pilates kunnen kijken, daar zitten een boel oefeningen in voor je rug en buikspieren die je zonder veel spullen kan doen en ook de stabiliteit en balans een beetje aanspreken. Wel ook handig imo om een keer instructie te hebben zodat je ook echt weet waar je op moet letten bij het uitvoeren van die oefeningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:09 



 
Profiel   

Ik zou gewoon een paar sessies bij een sport fysio doen. Dan krijg je de juiste oefeningen die je dan ook onder begeleiding kan uitvoeren zodat je zeker weet dat je ze thuis goed uitvoert. Ik doe dit zelf ook. Zonder fysio zou ik ook voor mijn specifieke situatie door de bomen het bos niet zien en oefeningen net verkeerd uitvoeren. Buikspieroefeningen doe je ook snel 'verkeerd'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:11 



 
Profiel   

Ik ben inderdaad bang om het verkeerd te doen. Stom dat ik niet aan de fysio heb gedacht, ik was zo gefocust op fitness dat ik die hoek helemaal vergeten ben. Mijn manueel therapeut is ook sportfysio, ik zal het er eens met hem over hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:18 



 
Profiel   

Volgens mij is het niet zo moeilijk, je moet zelf leren je bekken te kantelen. Probeer het eens op de grond om je bekken te kantelen en je rug bol te maken. Als je eenmaal die beweging herkent kun je jezelf er op trainen in het zadel. Soms zorgt een zadel ook voor een bepaalde houding waar je in gedwongen wordt. Een ander zadel met ongedwongen zit kan in dat geval helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:19 



 
Profiel   

Qua oefeningen, tja ik heb een hele set van mijn fysio gekregen vanwege bekkeninstabiliteit. Dit is bij mij chronisch. Het begon met heel simpel, maar stiekem heel moeilijk om goed te doen, plat op je rug liggen en dmv aanspannen van je buikspieren je bekken te kantelen. Dit kan helemaal niet zo ver. Je kan het voelen door je handen op je buik en op je schaambeen te leggen.
Op je rug liggen, buikspieren aanspannen, om en om je benen recht zo 30cm optillen. Je voeten komen dan die 30 cm van de grond. Daar begon ik mee.
Maar ga hiervoor naar een fysio, die kan je ook echt helpen met de oefeningen. En dan kun je het ook goed opbouwen.
Wat mij ook erg helpt zijn de lessen van mijn instructeur. Zij is fysio, voor paard en mens, en zij zorgt dat je recht in je zadel komt te zitten. Zij geeft ook lessen op een flexchair, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:19 



 
Profiel   

rabbeltje schreef
Het begon met heel simpel, maar stiekem heel moeilijk om goed te doen, plat op je rug liggen en dmv aanspannen van je buikspieren je bekken te kantelen. Dit kan helemaal niet zo ver. Je kan het voelen door je handen op je buik en op je schaambeen te leggen.
Op je rug liggen, buikspieren aanspannen, om en om je benen recht zo 30cm optillen. Je voeten komen dan die 30 cm van de grond. Daar begon ik mee.
Maar ga hiervoor naar een fysio


Dit is een oefening die ik met mijn holle rug gewoon niet mag doen van de fysio.

Die eerste twintig, dertig centimeter is je psoas aan het werk, dat is een uiterst nuttige spier voor een ruiter, maar hier maakt de psoas de rug hol.
(Maakt dus mijn probleem groter.)
In het zadel wil je dat de psoas de rug 'bol' maakt.
Citaat
Wat mij ook erg helpt zijn de lessen van mijn instructeur. Zij is fysio, voor paard en mens, en zij zorgt dat je recht in je zadel komt te zitten. Zij geeft ook lessen op een flexchair, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt.

Flexchair is een prachtige uitvinding! Wordt gebruikt door fysio's die verstand van paardrijden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:34 



 
Profiel   

Core stabiliteit!!! training van de buikspieren.
Pilates oefeningen(met reformers), hierbij ga je ook goed werken aan je ademhaling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:39 



 
Profiel   

Inderdaad eens langs de fysio. Nog makkelijker als deze ook verstand heeft van paardrijden. Die kunnen je zat oefeningen geven. Gewoon fitness is leuk, maar niet elke oefening is ook positief voor jouw lijf of voor het rijden.

Ik train vanwege mijn aandoening 2 keer per week onder begeleiding van fysio (die zelf ook rijdt) en dat is een stuk spieren sterker maken, maar ook enorm veel balans en soepel maken en houden. (En af en toe wat terug op de plaats zetten want als er ergens iets niet beweegt of kan bewegen zoals het hoort kan je ook niet zitten)

Als ik naar de foto's kijk zie ik niet meteen jouw rug als probleem, meer gevolg. Je lijkt bekken de verkeerde kant op te kantelen als je inzakt, maar als je voor jou gevoel recht zit buikspieren te weinig aangespannen te houden en wat hol te trekken ipv recht dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:56 



 

Pilates of yoga kunnen je ook helpen inderdaad, of een bezoekje aan een fysio of Cesartherapeut. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 10:07 



 

bovenste foto: overstrekt rechtop dan wordt je houding statisch -lijkt of je ook veel in je hand hebt-
onderste foto: zit je ontspannen, dieper in je zadel en dus meer contact - oogt misschien niet mooi- maar je zit nog wel recht op, alleen geen overstrekte rug

die ontspanning merk je waarschijnlijk ook in je handen en rug van je paard - voelt voor hen/haar fijner als beide "durchlässig" zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 10:12 



 
Profiel   

Het zadel is ook niet helemaal top in de combinatie. Maar omdat ik hem pas weer heb opgepakt en hij nog moet verbeteren in de rugspieren, ervoor gekozen dit zadel pas te laten maken. Ook omdat mijn andere paard een onmogelijke rug heeft en daar net een maatzadel voor is aangemeten. En mijn merrie moet nog onder de CT. Ik moet even sparen nu weer. Volgend jaar is Banto stabiel in zijn bespiering en komt er voor hem (en mij) ook een passend maatzadel.

Ik ben inderdaad ook benieuwd wat het andere zadel gaat doen bij het andere paard. Dat is een enkelvoudig zweetblad met een veel kleinere wrong. Hierdoor kon ik al veel makkelijker mijn bekken kantelen. Helaas heeft het veel vertraging en moet ik nog even wachten.

Overigens lijkt het misschien alsof ik veel in mijn hand heb, maar de verbinding is juist vaak te los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 10:15 



 
Profiel   

Zadelpasser in opleiding hier en iemand die persoonlijke ervaring heeft met "zitstruggles"
Core stability=altijd goed.
Maar daarnaast zou ik zeker kijken of je bijvoorbeeld een ruiterfysio(ja echt specifiek gericht op ruiters) een paar sessies zou kunnen doen.
Wat ik ook vermoed is dat dit zadel niet echt top voor je zit is, dat zeg je nu zelf ook al een beetje, helaas weet ik dáár nog te weinig van af, maar wat ik op de foto zie oogt dit wel zo, soms kan je met een beetje gericht vullen in het zadel hierbij al veel verbeteren, maar soms is een ander zadel echt de uitkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:00 



 
Profiel   

Ga in gesprek met een fysio óf personal trainer en kijk waar voor jou zelf de aandachtspunten liggen. Dat is vanaf foto’s en zonder jouw houding ‘echt’ gezien te hebben niet te zeggen.

Al die fitfluencers kunnen hele mooie dingen online gooien en op Youtube kom je om in de work-out videos, maar met zulke specifieke vragen heb je iemand nodig die dedicated met je mee kan kijken zodat je efficient resultaten boekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:03 



 
Profiel   

Ik heb zelf kyphosis en ik kan mijn rug niet recht trekken, maar ik heb nu sinds kort deze videos gevonden en ik zie er wel resultaten van.


https://youtu.be/B5HBnDig8hY

https://youtu.be/qf1DBA9hgPQ

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:09 



 
Profiel   

Mijn manueel therapeut noemt mij een, en ik citeer, "krakkemikkige kar" en "ze zijn her en der wat schroeven bij je vergeten" (in mijn lichaam, niet in het hoofd :D ). Nu jullie het er zo over hebben is de oplossing natuurlijk simpel, met hem in gesprek gaan over welke oefeningen. Echt heel dom dat ik hier zelf niet aan gedacht heb. Misschien toch ook wat schroefjes in het hoofd ...

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:27 



 
Profiel   

Utixo schreef
Mijn manueel therapeut noemt mij een, en ik citeer, "krakkemikkige kar" en "ze zijn her en der wat schroeven bij je vergeten" (in mijn lichaam, niet in het hoofd :D ). Nu jullie het er zo over hebben is de oplossing natuurlijk simpel, met hem in gesprek gaan over welke oefeningen. Echt heel dom dat ik hier zelf niet aan gedacht heb. Misschien toch ook wat schroefjes in het hoofd ...

Bedankt!


Nee, juist logisch hoor, haha. Je zit niet goed voor jou gevoel en moet volgens hoofd dus sterkere spieren. Dat doe je door trainen, punt.

Ipv iemand vragen die je normaal helpt bij klachten, want dit vind je waarschijnlijk geen klacht, maar gewoon gebrek aan kracht. Zie je mensen juist heel veel doen, zelfs met klachten gaan werken aan zit ipv de oorzaak van klacht.
(Zeg ik uit ervaring ook en wat je heel veel op bokt ook ziet, haha)

Iemand die jouw lichaam al kent is nog handiger. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:30 



 
Profiel   

En als je eens gaat proberen bewust je knie te laten zakken? (Knie laten zakken of been langer maken zijn m.i. verschillend). Het lijkt nu dat je door de hoek in je knie, in combinatie met de lengte van je bovenbeen, je meer achterop je zadel komt en je inderdaad in een holle rug gedwongen wordt. Nu is er geen ruimte meer om dat te corrigeren, je bekken te kantelen.
Als je je knie verder kan laten zakken, komt (moet) je onderbeen verder terug, of je beugels langer maken, even proberen wat fijner voelt. Of iemand vragen mee te kijken of foto's/filmpje laten maken. Soms is het ook een kwestie van wennen.
En ik ben ook uitgegaan van foto 2. Heb de indruk dat je zo je paard beter kan rijden, mits je goed op/in je zadel kan zitten. Maar dat gaf je zelf ook aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen