Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tips voor stillere handen

 
Profiel   

Hoi!

Ik heb tijdens het rijden een iets onrustige hand, wat mij mateloos stoort op filmpjes en ook mijn paard stoort. Ik heb wekelijks les, maar het lukt gewoon niet...

Ik ben klein, 1.60 en heb daarbij korte armen. Hierdoor had ik eerst vaak last dat ik mijn armen gestrekt had, waardoor ik veel moest oefenen een knik in m'n elleboog te houden (anders zette ik mijn hand vast, is ook niet goed). Nu lukt dat wat beter maar mijn handen gaan op en neer, en hoe hard ik het ook probeer, ze worden niet stiller.

Heeft iemand hier ervaring mee? Voornamelijk iemand die ook kortere armen heeft? Ik heb ik hier echt al jaren moeite mee....

Weten jullie goede oefeningen of tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:25 



 
Profiel   

Heb je het in alle gangen, of vooral in draf?
Voor een stomme hand moeten je handen ook niet stil zijn ten opzichte van jezelf. Wel ten opzichte van de mond en het paard. Een stille hand is eigenlijk een verlengde van het paard. Het kan dus zo zijn dat het voor jou totaal niet stil voelt in het begin. Bv bij lichtrijden bewegen je handen ten opzichte van jezelf... Ontspanning is een eerste stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:30 



 
Profiel   

Sheran schreef
Heb je het in alle gangen, of vooral in draf?
Voor een stomme hand moeten je handen ook niet stil zijn ten opzichte van jezelf. Wel ten opzichte van de mond en het paard. Een stille hand is eigenlijk een verlengde van het paard. Het kan dus zo zijn dat het voor jou totaal niet stil voelt in het begin. Bv bij lichtrijden bewegen je handen ten opzichte van jezelf... Ontspanning is een eerste stap.


In stap bewegen ze mooi mee met het paard, het is voornamelijk echt in draf, met lichtrijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:35 



 
Profiel   

Een belangrijk onderdeel is ontspanning in je armen en schouders. Als je die vasthoudt, moeten ze wel meebewegen jouw lichaam ipv de paardenmond.
Zijn jouw armen wel ontspannen? Als je denkt van niet, of er over twijfelt, probeer dan eens tijd es het rijden met je schouders te rollen. Dat lukt namelijk niet met spanning. En probeer vervolgens dat losse gevoel vast te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:39 



 
Profiel   

Beweegt alleen je hand op en neer of je hele armen. En als het je armen zijn, alleen onder of ook onder en boven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:41 



 
Profiel   

Beetje lang bokriempje aan het zadel en die met de pinken vasthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:54 



 
Profiel   

Mijn zit verbeterd aanzienlijk als ik zonder handen rijd. Heb jij die mogelijkheid? Word eens onafhankelijk van je teugels( okal lijkt dat niet zo, kan toch veel verschil zijn. )
Schouder ontspannen, armen ontspannen, alles gewoon ''losgooien''.
Misschien kun je een riempje aan je zadel vastmaken en die met je pink vasthouden. Is niet geweldig maar zou kunnen helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 02:19 



 
Profiel   

Ontspannen schouders en armen, en je elleboog als een veer zien: rekt op(sta-moment) en veert weer in(zit-moment).
Dit kun je droog oefenen door bijvoorbeeld je handen op een tafel te leggen op sta hoogte.
Als je staat zijn je armen bijna gestrekt en als je dan lichtjes hurkt buigen je ellebogen sterker.

Of tijdens het rijden het gevoel dat je je hand omhoog doet wanneer je zit, en naar beneden wanneer je staat.
Tijdens het rijden kun je je handen ook tegen je zadel leggen en daar laten liggen tijdens het lichtrijden, en dan goed voelen wat je ellebogen doen in het lichtrijden, valkuil is dat je je schouders op gaat trekken dus wees je daar ook bewust van.


In draf houd het paard zijn hoofd nagenoeg stil, veel minder beweging dan in stap en galop en heel veel mensen hebben moeite om hun hand onafhankelijk van de armen en het lijf te kunnen bewegen.
Maar het allerbelangrijkste is losse, ontspannen schouders en armen.
Een goede zitles kan ook wonderen doen.

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 06:11 



 
Profiel   

Mij hebben ze geleerd dat je tussen je armen door moet lichtrijden.
Of te wel bovenarmen naast het lichaam, ellebogen naast de heupen en met heupen daar tussendoor bewegen.
Vooral goed letten op ontspanning beide schouders en nek.
Wanneer je het daar vastzet, kun je al niet meer onafhankelijk bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 06:18 



 

neem eens je teugels in een hand en laat je ander arm los lang je lijf hangen
dan een stukje met de knik ik de elleboog - niet de teugel vastpakken - en weer een stukje los laten hangen
dan kun je voelen waar je je arm of schouder vasthoud,
maar het kan ook heel goed je middenrif zijn door een onjuiste ademhaling

veel wisselen van richting zodat je niet teveel een kant belast

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 06:20 



 
Profiel   

Je hebt geen te korte armen, je hebt je teugels gewoon veel te kort, geef het paard eens meer teugel (voor hem ook veel fijner) en probeer meer met zit te rijden, dan zijn je handen ook veel stiller

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 06:51 



 
Profiel   

En lichtrijden is ook een kunst.
Veel mensen leren 'sta zit' en daarna kijken naar de buitenschouder.

In het eerste boek van Centered Riding staat een prachtige tekening.

Je laat je opgooien,
alsof je aan je riem schuin omhoog wordt getrokken door een elastiek.
Of eigenlijk de achterkant van je riem.
(Dat elastiek is de beweging die je van je rijdier wil.)
Tegelijkertijd doe je met je benen iets dat lijkt op knielen.
En kom voor je gevoel 1 centimeter uit het zadel.

Meer uit het zadel mag heus, en 'enthousiast omhoog' is een subtiele vorm van drijven. - Het gaat er om dat je je laat opgooien ipv te gaan staan, dat je niet met je buik naar voren hoeft en zo veel mogelijk in contact blijft met het paard.
Als je zelf gaat staan verbreek je het contact een beetje.

En als je je knieƫn onder je oren hebt, kun je ook makkelijk zacht gaan zitten.

Dit alles 'tussen je ellebogen door', en je hebt teugels, dus er kunnen meters tussen jouw hand en het bit zitten.
(En er zijn trucjes zoals met je pink de manen voelen of vasthouden, heb je een vast punt. Er is ook een truc van een zweepje tussen je beide handen, maar de makke is dat je dat ding ook gewoon op en neer kunt doen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:21 



 
Profiel   

Waarschijnlijk zit het probleem in je zit, dus ik zou focussen op je zit en zadel (kan er voor zorgen dat je niet goed kan zitten). Is je paard goed aan je been?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 08:27 



 
Profiel   

Touw om de paardenhals die je vasthoud terwijl je ook de teugels vasthoud (kan zo lang als jij nodig hebt). Dat geeft een referentiekader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 12:22 



 
Profiel   

Maar je wilt niet zo statisch stil worden in je handen, dat kan wel maar dan zou ik zeggen doe het in een zitles waarbij er geen teugels vastgehouden worden.

Een stille hand tov de paardenmond is een hand die mee gaat in de beweging van het paard/ hoofd. Dat kan alleen maar als de ruiter een onafhankelijke en goede zit heeft. In mijn ervaring ligt daar dan ook de oplossing in het verbeteren van de zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 07:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen