Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

angstige ruiter, kom je hier ooit vanaf?

 
Profiel   

Helemaal eraf komen wordt een heel lang traject maar leren om gaan met je angst en toch kunnen blijven functioneren is zeer haalbaar.

Ik train mensen met behulp van hart coherentie en kunnen daar de bron aanpakken van je angst/stress.

Voor meer info stuur gerust een pb
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 21:13 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Bedankt voor alle input!

Ik lees een hoop nuttige tips en ervaringen, ik ga er mee aan de slag.

Met betrekking tot deze pony heb ik besloten dat ik er zelf nu niet mee verder wil, dus gaat hij naar een trainer om hem in te rijden. Ik wacht even af wat daar het resultaat van is; en wat haar mening is over zijn karakter.
Ziet zij er wel toekomst in, kan ik hem wel tijdelijk door een ander laten (bij)rijden tot ik het aandurf; en dan zal ik ook wel begeleiding zoeken.

MCE schreef
zou zeggen: lekker blijven mennen

ga die grote driejarig ook inspannen en ga er me aan de slag,
laat je vriendin hem onder het zadel rijden en als je eens zin hebt stap je er op

Ik snap wat je zegt, maar alleen voor het mennen zou ik hem denk ik niet houden... Ik heb geen wagen voor hem, ik men nu met de kleintjes, dan zou ik dat op moeten geven (om plaats en geld vrij te maken voor een wagen voor die grote), maar met die pony's heb ik dus juist wel echt een klik; wat ik met die grote eigenlijk niet heb. Dus ik zou dan toch echt met de grote gewoon te stoppen.
Er komt vanzelf een keer een D of E pony op mijn pad; die volwassen is, waar ik wel leuk mee kan rijden. Als hij maar niet bokt; verder vind ik weinig eng. Schrikken, drammen, wegspringen, steigeren, uittesten, allemaal geen probleem, als ze maar niet bokken.

Wil je je paard laten trainen of wil je dat je paard opgevoed wordt tot een voor jou vertrouwd paard?
In dat laatste geval heb ik nog wel een adres voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 21:54 



 
Profiel   

Jills schreef
Helemaal eraf komen wordt een heel lang traject maar leren om gaan met je angst en toch kunnen blijven functioneren is zeer haalbaar.

Ik train mensen met behulp van hart coherentie en kunnen daar de bron aanpakken van je angst/stress.

Voor meer info stuur gerust een pb


"Ga niet om met angst er is zoveel leuker gezelschap".

En dat van die lange weg, klopt niet. (Soms wel, maar het is geen regel en niet nodig.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 22:02 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Jills schreef
Helemaal eraf komen wordt een heel lang traject maar leren om gaan met je angst en toch kunnen blijven functioneren is zeer haalbaar.

Ik train mensen met behulp van hart coherentie en kunnen daar de bron aanpakken van je angst/stress.

Voor meer info stuur gerust een pb


"Ga niet om met angst er is zoveel leuker gezelschap".

En dat van die lange weg, klopt niet. (Soms wel, maar het is geen regel en niet nodig.)


Mijn reactie komt puur uit de ervaringen met verschillende ruiters en andere gerelateerde angsten. Je kunt er vlot overheen maar wil niet zeggen dat het onderliggende dan weg is. Angst is iets wat niet gevaarlijk is voor je en idd je quote klinkt leuk, echter voor veel mensen helaas niet zomaar aan de orde.

Iig ts goed dat je zo iets bespreekbaar maakt en weet dat er meerdere wegen naar de oplossing kunnen leiden. Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 22:23 



 

Eilatan schreef
Bedankt voor alle input!

Ik lees een hoop nuttige tips en ervaringen, ik ga er mee aan de slag.

Met betrekking tot deze pony heb ik besloten dat ik er zelf nu niet mee verder wil, dus gaat hij naar een trainer om hem in te rijden. Ik wacht even af wat daar het resultaat van is; en wat haar mening is over zijn karakter.
Ziet zij er wel toekomst in, kan ik hem wel tijdelijk door een ander laten (bij)rijden tot ik het aandurf; en dan zal ik ook wel begeleiding zoeken.

MCE schreef
zou zeggen: lekker blijven mennen

ga die grote driejarig ook inspannen en ga er me aan de slag,
laat je vriendin hem onder het zadel rijden en als je eens zin hebt stap je er op

Ik snap wat je zegt, maar alleen voor het mennen zou ik hem denk ik niet houden... Ik heb geen wagen voor hem, ik men nu met de kleintjes, dan zou ik dat op moeten geven (om plaats en geld vrij te maken voor een wagen voor die grote), maar met die pony's heb ik dus juist wel echt een klik; wat ik met die grote eigenlijk niet heb. Dus ik zou dan toch echt met de grote gewoon te stoppen.
Er komt vanzelf een keer een D of E pony op mijn pad; die volwassen is, waar ik wel leuk mee kan rijden. Als hij maar niet bokt; verder vind ik weinig eng. Schrikken, drammen, wegspringen, steigeren, uittesten, allemaal geen probleem, als ze maar niet bokken.


dan nu extra genieten van het mennen met de kleintjes, komt er vanzelf een keer een D/ E pony op je pad die niet bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 05:23 



 
Profiel   

Kom je er helemaal vanaf … dat weet ik niet , maar je kunt wel leren er mee om te gaan.

Ikzelf mocht in 2015 eindelijk op mijn aangekochte veulen (2012 )
Ik wist wel dat hij heel vlug zou zijn maar dat hij niet zou bokken. Na hem 3 wk onder een goede beleerder te hebben gezien kon ik er eindelijk op .. dat ging na een half rondje helemaal fout omdat ik hem ging sturen met m’n hand van de hals .. hij schrok hier zo van dat hij opzij sprong en nogeens omdat ik natuurlijk mee ging met die hand , hij ging omhoog en schoot ervandoor.. ik heb me eraf laten vallen en dat resulteerde in gekneusde ribben en een hersenschudding.
Ik wilde me niet laten kennen dus na een paar dagen er weer op ( ja ik weet het niet handig met gekneusde ribben maar dacht “ dit gaat me niet gebeuren “ )
Hij werd vastgehouden aan de lijn , nou daar gingen we weer rennen rennen rennen .. hem weg gebracht naar een ander die er iets meer op bewoog ( dat bleek dus het probleem te zijn geweest ) na 6 weken ik er weer op ..( bij de anderen was hij braaf wel schieterig maar braaf ) weer hetzelfde .. ik was echt heel bang geworden , dus besloten dat hij beter af was bij een prof ( daar is hij ook terecht gekomen , doet het nu super goed , alleen nog steeds bang voor wapperende dingen op z’n rug wat in z’n zicht zit )
Ik kocht een andere … ik ben 2 jaar lang echt bang geweest om op te stappen , dier was hartstikke braaf hoor maar had echt knikkende knieën. Wat bij mij hielp was liedjes zingen .. dat hielp mij te “ ademen “ en daardoor te ontspannen ..
We zijn nu alweer 6 jaar verder maar ik stap ook zeker niet op een paard van een ander als ik die niet ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 05:42 



 
Profiel   

Citaat
Citaat

"Ga niet om met angst er is zoveel leuker gezelschap".

En dat van die lange weg, klopt niet. (Soms wel, maar het is geen regel en niet nodig.)


Mijn reactie komt puur uit de ervaringen met verschillende ruiters en andere gerelateerde angsten. Je kunt er vlot overheen maar wil niet zeggen dat het onderliggende dan weg is. Angst is iets wat niet gevaarlijk is voor je en idd je quote klinkt leuk, echter voor veel mensen helaas niet zomaar aan de orde.


Mijn reactie is gebaseerd op zowel vakkennis als ervaring.

En emdr (op Wikipedia staat er wel een leuk artikel over) is een uitstekende techniek, maar wordt helaas soms ten onrechte weggezet als 'vlot over klachten heen, met voorbijgaan aan onderliggende zaken'.
(Emdr richt zich 'vanzelf', zo werkt het 'links rechts links' op de onderliggende zaken. Dat betekent niet dat je dus aan maanden zware therapie moet denken.)

Mijn enthousiasme voor technieken zoals emdr komt voort uit kennis van de mechanismen van angst. (Angst is geen gedachte, geen gedrag, het is eerder je overlevingsinstinct.)
We weten nu zo'n 25 jaar dat de hersendelen waar angst uit voortkomt weliswaar niet bewust te controleren zijn,
maar wel erg goed te beïnvloeden.
Daarmee is 'leer omgaan met angst, want het is niet echt te stoppen' niet meer nodig.

En wat precies is volgens jou 'niet zomaar voor iedereen aan de orde'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 10:11 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Is iemand ooit van die angst afgekomen? Of kan ik beter nu alvast de handdoek in de ring gooien en lekker blijven mennen......


Ik! Ben een zeer onzekere ruiter, ik rijd dan ook niet op onbekende paarden. Alleen mijn eigen.
Omdat ik graag wil rijden, ben ik opzoek gegaan naar een ouder paardje, een echt leerpaard.
Met haar heb ik mijn angsten overwonnen, maar niet zo dat ik gedurfd op een ander paard ga rijden hoor :+
Zij was wel de beste aankoop ooit! Dus, hoe cliche het misschien ook klinkt.... zoek een betrouwbaar, geleerd, ouder paardje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 10:23 



 
Profiel   

Zorro_ schreef
Eilatan schreef
Is iemand ooit van die angst afgekomen? Of kan ik beter nu alvast de handdoek in de ring gooien en lekker blijven mennen......


Ik! Ben een zeer onzekere ruiter, ik rijd dan ook niet op onbekende paarden. Alleen mijn eigen.
Omdat ik graag wil rijden, ben ik opzoek gegaan naar een ouder paardje, een echt leerpaard.
Met haar heb ik mijn angsten overwonnen, maar niet zo dat ik gedurfd op een ander paard ga rijden hoor :+
Zij was wel de beste aankoop ooit! Dus, hoe cliche het misschien ook klinkt.... zoek een betrouwbaar, geleerd, ouder paardje..

Merrie hè.

Bedenk dat merries wat vaker behept zijn met "zorgen voor" gevoelens.
Zoek dus niet zozeer ervaren of ouder; zoek vooral een ik-zorg-voor-je paard!

Dat kan in het geval van TS prima haar huidige pony zijn maar dan moet je die wel op laten voeden door iemand die snapt waar de problemen van TS zitten en dat is iets totaal anders "effe beleren" want daar is overduidelijk iets goed fout gegaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 12:05 



 
Profiel   

ikke schreef
Merrie hè.

Bedenk dat merries wat vaker behept zijn met "zorgen voor" gevoelens.
Zoek dus niet zozeer ervaren of ouder; zoek vooral een ik-zorg-voor-je paard!

Dat kan in het geval van TS prima haar huidige pony zijn maar dan moet je die wel op laten voeden door iemand die snapt waar de problemen van TS zitten en dat is iets totaal anders "effe beleren" want daar is overduidelijk iets goed fout gegaan!



Mijn paard is een merrie inderdaad! :D

Daar zou trouwens wel eens wat in kunnen zitten, wat je zegt een 'ik-zorg-voor-je-paard'.
Heb dat nog nooit op deze manier bekeken, denk inderdaad dat ik er zo eentje gevonden heb :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:55 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Zoek het paard dat bij je past. Ik was (en ben) ook een bibberaar. Maar toen HErcule op mijn pad kwam was ik niet bang meer. Ik wist dat ik hem kon vertrouwen en zo raar, dat paard was als 4 jarige echt niet altijd braaf en kon ook best bokken en steigeren (gauw afgeleerd). Maar dat paard zat enorm goed in zijn hoofd. Was mijnheertje evenwicht. Mijn zus, ongelooflijk bang voor paarden stond ooit bij hem en begon hem aan te halen. Hij stond zo relaxed te genieten, zo rustig op de poetsplaats. Ik vond het een heerlijk paard en met hem ben ik heel ver van mijn angst afgekomen. Ik ben zelfs met hem gaan mennen (iets dat ik niet goed kan, maar hij kon dat super). We zijn echt in allerlei situaties geweest met een wagen volgeladen met kinderen.
Dus zoek het paard dat bij je past, dat jou vertrouwen geeft. Hercule heeft anderen er ook al eens afgebokt, en toch wist ik dat ik hem kon vertrouwen. Na een tijdje met een nieuw paard begonnen erbij. Toen had ik er twee. Mijn man de onervaren ruiter op Hercule, ik op de pittige polie. Die was zo vreselijk pittig in het begin en ik was zo hard gevallen, dat een jongeren haar voor mij reed en ik haar eerst uitstapte, toen als ze braaf was nam ik haar over (de jongere mocht dit doen van haar ouders, en ze bleef erbij), en later ging ik er gelijk op en de jongere bleef erbij. Zo heb ik mijn angst weer overwonnen. Zoek iemand die wel echt goed kan rijden en voor de dooie dood niet bang is en dit leuk vindt om voor je te doen. Het heeft ongeveer 6 weken geduurd en toen kon ik Polie weer helemaal zelf rijden.

Eens een bibberaar altijd een bibberaar, maar ik heb echt lang paardgereden met heel veel plezier en met paarden leuke dingen gedaan. Ik ben niet meer bang voor paarden (ik ga alleen op de braverikken) maar de angst ligt altijd op de loer.
Het klinkt alsof je een leuk paard heb. Omdat je al zo fijn met hem kunt mennen zou ik hem houden en iemand anders goed laten beleren voor je. Over een tijdje is hij dan vast heel erg braaf.


Dit kan ik alleen maar beamen.
Ook ik ben enorm bang. Ik stap zelfs echt met heel veel moeite op mijn instructrice haar echt heel brave lespaarden (om soms eens een oefening te voelen op een paard dat het bevestigd kent). Maar mijn eigen paard, daar stap ik zonder angst op, dat is zo'n geweldig beest <3
Ik heb hem als 3 jarige ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden, terwijl dit mijn eerste jonge paard was en ik dat nog nooit had gedaan, maar met hem heb ik zo'n klik. Ondertussen er ook al 3x afgevallen, maar toch stap ik er zo weer op. Het waren namelijk alle 3 'stomme' vallen, bijvoorbeeld de laatste keer omdat hij struikelde en ik er zo over z'n nek afrolde. Het is nooit geweest omdat hij bokte oid.
Dus mijn tip, waar je eigenlijk niks aan hebt, zoek een paard wat je angst weg neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 21:29 



 
Profiel   

Of je ooit een durfal wordt, dat denk ik niet.

Ik weet zelfs niet of het helemaal weg gaat. Maar verminderen kan het zeker wel :j

Ben zelf ook geen held, zelfs echt angst gehad om te rijden. Wel altijd het rijden weer opgepakt.

Merk dan nu bvb op vakantie dat ik klimmen en dalen op steile bergpaden dus nog wel spannend vind. Of een galop in een open veld (al verschilt dat per paard).

Maar er zit al heel veel verbetering in. Al stap ik niet meer op paarden waarvan bekend is dat ze aan de rodeo gaan. Vond ik leuk toen ik 13/14 was, nu heb ik liever dat ze normaal doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 22:07 



 
Profiel   

ik ben ook best wel onzeker/angstig.
En toch heb ik een 3-jarige gekocht en ben hem aan het inrijden/doorrijden.
Tot dusver zet hij geen pas verkeerd (bedoel bok, steiger of wegschieten en geen rem hebben).
Vanaf de grond voelde het meteen goed.
En dat merk ik nu steeds meer groeien.

Onder het zadel heb ik er hulp bij, omdat ik sneller geneigd ben om door mijn eigen spanning sneller te stoppen of niet even door pak.
Echter moet ik zeggen dat ik zoveel stimulans, motivatie, hulp en bemoedigende woorden krijg dat ik steeds zekerder erop stap en ook nu durf door te pakken (na 3x gewoon hoefslag lopen, en vervolgens het 'eng' vinden).
Ik neem voor mijn erge spanning nu homeopatische tabletten, en dat werkt voor mij goed om veel meer ontspanning in mijn lichaam te krijgen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen