Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Houding galop

 
Profiel   

Hiii allemaal, ik vind mijn houding in galop echt vreselijk en heb ook moeite met m’n been stilhouden! Iemand tips? Hakken uitdrukken lukt wel gewoon maar ik neig heel erg naar voren te gaan leunen.
[ img ]
Sorry als dit niet bij het juiste onderwerp staat want ben nieuw hier!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 16:37 



 
Profiel   

Je topic staat idd verkeerd, wordt wel verplaatst.

Ik vind je erg kort zitten ook, misschien je beugels langer doen.

Maar de foto is ook niet echt goed genomen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 16:42 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Je topic staat idd verkeerd, wordt wel verplaatst.

Ik vind je erg kort zitten ook, misschien je beugels langer doen.

Maar de foto is ook niet echt goed genomen...


Ja zou wel langer kunnen gaan zitten maar ik spring heel veel dus is dan de hele les wisselen met beugels :( :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:01 



 
Profiel   

Ok, dus dit was een springles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:05 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [RT-V] Rijtechnische Vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:06 



 
Profiel   

Zelfs voor een springles vind ik je erg kort zitten, je been komt voor het springzadel uit.

Van een foto kun je natuurlijk niet alles opmaken, met name niet hoe alles beweegt. Toch wel een essentieel punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:33 



 

zadel ligt wat ver naar voren!!
wat zit er achter onder het zadel??

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:46 



 
Profiel   

Je beugels zeker 2 of meer gaatjes langer doen! Je schouders meer naar achter, veel beter rechterop gaan zitten, als je je beugels langer maakt zal dit je houding ook verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:58 



 
Profiel   

Je knieën zitten voorbij de wrong dus bij dit zadel zit je te kort.
Zou het kunnen dat het zadel ook nog een stukje naar achter moet? Dan zit je ook anders.
En hoeveel lagen liggen er wel niet onder? Past het zadel voor jullie beide wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 18:05 



 
Profiel   

Paar weken achter elkaar regelmatig in je training 10 minuten zonder beugels rijden. En dan dus ook echt galop erbij en op je kont gaan zitten, zonder je bovenbenen te klemmen. Echt werken aan een onafhankelijke zit en je paard zijn bewegingen leren voelen zodat je 'mee' kunt zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 18:11 



 
Profiel   

Hakken uitdrukken heeft in de verlichte zit wel enige zin en betekenis (in dressuur is het een trucje).

In de verlichte zit steun je
- met je zwaartepunt boven de bal van de voet -
op de bal van de ontspannen voet, dus zakt je hak.

Ook in de verlichte zit heb je 'core stabiliteit' nodig.
Oefen ('droog' en te paard) om je handen één voor één
als het ware door stroop
recht voor je uit te duwen
en daarna hééél rustig terug te trekken.

En ik ben van de school die stelt dat je in de verlichte zit een rechte rug hoort te hebben (niet hol trekken en niet te veel of liever zelfs niet in het zadel zitten).
Ook dit hangt samen met de kracht van je buik/'core' spieren.

Citaat
(...) in je training 10 minuten zonder beugels rijden. En dan dus ook echt galop erbij en op je kont gaan zitten, zonder je bovenbenen te klemmen. Echt werken aan een onafhankelijke zit en je paard zijn bewegingen leren voelen zodat je 'mee' kunt zitten

Op zich prima.
Vroegah deed men dit tijden lang aan de longe. Met een neckrope kan het ook, en vooral met iemand er naast die goed kan kijken.
Want het heeft alleen zin als je jezelf aanleert om daadwerkelijk 'in de lijn van het zwaartepunt' te zitten, oor, schouder, Hara, bal van de voet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 20:14 



 
Profiel   

Heb je les ?
Want eigenlijk vind ik les bij dit soort dingen de grootste tip.
Als ik even snel kijk naar "de bouwstenen van Centered Riding" zie ik dat je heupen en enkels niet op één lijn liggen en dan moet je je hele lijf gebruiken om in balans te blijven.
Hakken uitdrukken heeft soms niet het gewenste effect (spanning in je kuiten)

Een lesje op Joker (simulator paard) kan ook hele duidelijke feedback geven. Als je niet goed zit gaat galopperen op Joker niet lukken.
Voor galopperen is er in Centered Riding ook een mooie grondoefening "Monkey / Reverse Monkey" om te voelen wat je met je heupen doet in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 20:36 



 
Profiel   

Dankjewel voor alle tips!! Ik rij in een manege spring les en die dekjes eronder, ja dat weet ik eigenlijk ook niet waar dat voor is :) rij ook regelmatig gewoon zonder beugels en dan heb ik dit probleem niet! Is alleen met beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 21:14 



 
Profiel   

charlotteehx schreef
Dankjewel voor alle tips!! Ik rij in een manege spring les en die dekjes eronder, ja dat weet ik eigenlijk ook niet waar dat voor is :) rij ook regelmatig gewoon zonder beugels en dan heb ik dit probleem niet! Is alleen met beugels.


Los van dat je beugels misschien te kort zijn om dit voor elkaar te krijgen; het ziet eruit alsof je bovenbeen/heup erg gespannen zijn. Op die manier kan je sowieso al niet "goed" zitten en meebewegen met je paard. Als je zonder beugels geen problemen hebt, vermoed ik dat wanneer je bekken/heup/bovenbeen beter kloppen, je ook in je bovenlijf een stuk beter zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 15:46 



 
Profiel   

Je kan nog veel verder naar voren zitten hoor :D Dit valt wel mee.

Maar ja, gooi die beugels langer. Er zit een grens aan tot hoe kort je beugels kunnen in een zadel, en voorbij de wrong is nooit goed. Dan ben je sowieso de steun kwijt die je nodig hebt. Ik vind je echt niet zo beroerd zitten hoor. Iets trotser erop, schouders wat naar achter en je bent al een heel eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 15:52 



 
Profiel   

Lesje op joker en daarna op je paard.
Veel tips die gewone instructeurs geven werken net niet ook al bedoelen ze het helemaal goed.
Je gaat dan vaak te geforceerd zitten. een houding en zit instructeur met joker kan je er erg goed bij helpen. In september komt er iemand met Joker naar Ysselsteyn (Lb) niet ver van Deurne, mocht je dat wat lijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 15:53 



 
Profiel   

Aha niet je eigen paard, dan kun je helaas ook niet zoveel doen aan het zadel en de pads.

Het gaat wel goed zonder beugels zeg je.
Als je de beugels aan zou moeten doen onder het galopperen, moet je dan ineens erg omhoog met je voeten?
Want dan heb je denk ik je antwoord wel op je beugellengte :)

Kan iemand je misschien ook filmen, met en zonder beugels?
Vaak ook leerzaam om zelf naar te kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 15:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Aha niet je eigen paard, dan kun je helaas ook niet zoveel doen aan het zadel en de pads.

Het gaat wel goed zonder beugels zeg je.
Als je de beugels aan zou moeten doen onder het galopperen, moet je dan ineens erg omhoog met je voeten?
Want dan heb je denk ik je antwoord wel op je beugellengte :)

Kan iemand je misschien ook filmen, met en zonder beugels?
Vaak ook leerzaam om zelf naar te kijken :j


Denk dat dat het inderdaad de beugels zijn want dan voelt het opeens echt alsof mijn voeten extreem erg omhoog zitten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:10 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Lesje op joker en daarna op je paard.
Veel tips die gewone instructeurs geven werken net niet ook al bedoelen ze het helemaal goed.
Je gaat dan vaak te geforceerd zitten. een houding en zit instructeur met joker kan je er erg goed bij helpen. In september komt er iemand met Joker naar Ysselsteyn (Lb) niet ver van Deurne, mocht je dat wat lijken.


O dat is echt top! Toen ik online was aan het zoeken kon ik niet echt iets vinden wat dichtbij genoeg was :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:11 



 
Profiel   

Ik denk idd ook te korte beugels.

Het naar voren zitten vind ik wel meevallen :) Maar denk dat het plaatje er al heel anders uit ziet als je beugels wat langer zijn, zodat je knie ook niet voorbij de wrongen komt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:14 



 
Profiel   

charlotteehx schreef
Moonlight17 schreef
Lesje op joker en daarna op je paard.
Veel tips die gewone instructeurs geven werken net niet ook al bedoelen ze het helemaal goed.
Je gaat dan vaak te geforceerd zitten. een houding en zit instructeur met joker kan je er erg goed bij helpen. In september komt er iemand met Joker naar Ysselsteyn (Lb) niet ver van Deurne, mocht je dat wat lijken.


O dat is echt top! Toen ik online was aan het zoeken kon ik niet echt iets vinden wat dichtbij genoeg was :(

Ik heb zelf ook een Joker (op de Utrechtse Heuvelrug dus niet in de buurt) en weet dus dat er ook een Kaart met Joker trainers is en Marjolein van den Broek zit echt dicht bij jou in de buurt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen