Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

In welke les hoor ik thuis?

 
Profiel   

Hoi allemaal,
Ik rij sinds oktober dus ongeveer 10 maanden op een manege hier in de buurt. Ik reed eerst met 3 andere in de les vanaf hetzelfde moment, dus we maakte ongeveer dezelfde vorderingen. Toen in december kwam er weer een lockdown en we mochten vanaf begin maart weer gaan rijden. Sindsdien moest je je opgeven voor de les waar je in wou, maar het gaat dus niet meer op niveau. Nu merk ik dat in sommige lessen mensen rijden die net doorstromen vanuit de opstaplessen maar ook kinderen die al 8 jaar rijden. Opzich is dit nooit een probleem geweest omdat ze wel konden stappen, draven, galopperen.
Ik kan stappen, draven en galopperen, lichtrijden en doorzitten, ik ben op buitenrit geweest en ik heb 1x gesprongen. Nu is mijn vriendin waar ik altijd mee in de les zat gevraagd voor een groepje met 2 andere om op een andere dag les te krijgen. 2 andere meiden gaan naar een andere stal en 2 andere rijden op een andere dag.
Nu zijn er verschillende lessen, 1 op maandagavond voor de gevorderde ruiter, en 2 op vrijdag middag voor de manege ruiters. Ik heb me opgegeven voor de vrijdag maar er zitten alleen maar kleine meiden en beginners in, nu is dat natuurlijk niet leuk voor mij en zou ik graag op dinsdag willen.
Wat zouden jullie doen?? Ik ga het zaterdag vragen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:12 



 
Profiel   

Welke les is er dinsdag dan? Ik lees alleen maandag en vrijdag?

Het beste is om gewoon even met je instructeur te overleggen.
Na 10 maanden gok ik dat je ergens in de half-gevorderden zult belanden.

‘Ik kan galopperen’ is vaag. Krijg je je paard in galop zonder hulp en kan je controleren of hij in de linker of de rechter galop aanspringt? Kan je alle figuren mooi op de letter rijden? Kan je rondrijden op alle paarden zonder de hoeken af te snijden of in het achterwerk van je voorganger te hangen? Draaf je altijd op het juiste been? Kan je een beetje wijken, halthouden, achterwaarts en dit doen zonder dat heel de groep mee beweegt?
Is het antwoord op alle vragen ja (wees kritisch voor jezelf ;) ), dan hoor je vast al bij de gevorderden thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:18 



 
Profiel   

Ligt er ook wel aan hoe jou manege dit regelt, bij ons op de manege zit er echt een weze verschil tussen de beginners en gevorderden groep. Met name welke paarden worden ingezet. Als je dan op het meest brave paard stap,draf en galop kan wil dat niet zeggen dat je ook handig mee kunt rijden bij de gevorderden. Waar je echt veel meer controle moet hebben, met wat vluggere paarden die niet standaard in het rijtje mee lopen.

Maar vragen kan altijd, ik kan niet over het internet inschatten hoe goed je kunt rijden, je instructeur wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 23:36 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Welke les is er dinsdag dan? Ik lees alleen maandag en vrijdag?

Het beste is om gewoon even met je instructeur te overleggen.
Na 10 maanden gok ik dat je ergens in de half-gevorderden zult belanden.

‘Ik kan galopperen’ is vaag. Krijg je je paard in galop zonder hulp en kan je controleren of hij in de linker of de rechter galop aanspringt? Kan je alle figuren mooi op de letter rijden? Kan je rondrijden op alle paarden zonder de hoeken af te snijden of in het achterwerk van je voorganger te hangen? Draaf je altijd op het juiste been? Kan je een beetje wijken, halthouden, achterwaarts en dit doen zonder dat heel de groep mee beweegt?
Is het antwoord op alle vragen ja (wees kritisch voor jezelf ;) ), dan hoor je vast al bij de gevorderden thuis.


Er is heel de vakantie ponykamp dus daarom zijn er alleen lessen op maandag woensdag en vrijdag voor kinderen.
Ja ik kan zelf aanspringen in de goede galop en ik snij de hoeken niet af, wijken hebben we nog maar 1x gedaan maar dat ging wel goed. Halthouden lukt altijd, achteruit soms.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:05 



 
Profiel   

Als je 10 maanden rijdt, 1x in de week, dan heb je dus ongeveer 40 x gereden. Dan hoor je voor mij bij de beginners thuis die al wat kunnen.
Gevorderden op een manege is voor mij de groep van mensen die gewoon echt goed kunnen rijden, die een bok of een sprong aankunnen zonder er af te vallen en die al wat tools hebben om een paard netjes van achter naar voren te rijden. Die een B - L proefje kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:20 



 
Profiel   

Je hoort naar mijn inziens in de beginners/ half gevorderden.

Toen ik nog paard reed, zat ik in de gevorderden en ver gevorderden les, maar ik reed al 14 jaar paard toen.

Met 10 maanden les kan je nooit meekomen bij de gevorderden (of de gevorderden op jouw manege is meer half gevorderd)

Wij sprongen 80-1m parkoers iedere maand, deden rengalop buiten. Wijken, schouder voor en schouder binnenwaarts. Keertwendingen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:39 



 
Profiel   

Vroeger was de gevorderden les echt niet zo moeilijk bij mij als wat mvdende zegt (zal wat van manege tot manege afhangen), maar na je laatste antwoord zeg ik ook dat je nog niet in de gevorderdengroep past. Wijken, achteruit, etc. Zijn basisdingetjes die wel al goed zouden moeten gaan.

Ben wel jaloers op de maneges die je tot L niveau konden brengen, zo eentje is er hier helemaal niet in de buurt bij ons. Hier heb je daarvoor echt een eigen (of lease) paard nodig en privelessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 09:41 



 
Profiel   

Ik rij al een jaar of 28 en ik voel me regelmatig nog een beginner hoor!
Ik leerde op mijn eigen paard en in mijn centred ryding lessen pas beter rijden. En dat was pas na mijn 30ste :=
Ik moest alles wat ik vroeger op de manege heb geleerd weer afleren. Nou is dat natuurlijk al een eeuw geleden en hoop ik dat de manege lessen toch wel verbeterd zijn in deze tijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 10:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen