Tips voor aanspringen rechtergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 16:45

Mijn dochter heeft een 6 jarige tinker. Het rijden gaat lekker, maar ze heeft moeite met aanspringen in de rechtergalop. Ze oefent in/uitjes en dan gaat het iets beter. Daarnaast op een volte stelling naar binnen vragen bij aanspringen, maar het paard vindt het lastig en springt voornamelijk op het verkeerde been aan. Lukt het wel op rechts dan vaak overkruist. Ook wanneer de volte kleiner wordt gemaakt.

Wat het vreemde is dat ze haar paard galopwissels heeft aangeleerd en dat ze van daaruit van links naar rechts overspringt en vervolgens goed in de rechtergalop blijft.

Wie heeft er nog meer tips voor mijn dochter?

Ter aanvulling de osteopaat is laatst nog geweest en ze heeft een nieuw zadel wat is aangemeten.

Bedankt voor de tips!

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:51

Je instructrice vragen, die weet het vast :)

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 16:53

Ze krijgen priveles en daar komen de tips in/ uitjes vandaan en stelling naar binnen vragen bij aanspringen. De instructrice is hierin ook benieuwd naar andere tips.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:59

Eerst het paard maar leren wat de bedoeling is lijkt me toch slim? Als ze beide het niet helemaal weten botst dat natuurlijk. Ik weet niet hoe goed dochter kan rijden hoor, maar als het niet fysiek is bij het paard, is het gewoon goed oefenen voor beide. :D

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:00

Ik zou juist niet te veel focussen op 'stelling naar binnen vragen'. Wat er in de praktijk vaak gebeurt is dat er teveel druk op de binnenteugel komt waardoor het paard het binnenachterbeen niet meer goed kan onderbrengen. Daarbij kun je als het niet lukt de neiging krijgen naar binnen te gaan hangen waardoor het over de buitenschouder weglopen nog erger wordt en het steeds moeilijker wordt voor het paard om goed aan te springen. Dat het paard wel in de rechtergalop kan blijven na een wissel lijkt aan te duiden dat het echt ligt in het moment van aanspringen.

Wat soms kan helpen om rechter op het paard te blijven zitten en minder aan de binnenteugel te zitten is over je linkerschouder (buitenschouder) kijken. Dit is eigenlijk overcompensatie voor jezelf, maar kan soms helpen om het kwartje te laten vallen. Ook kan doorzitten soms spanning oproepen bij jezelf en het paard, dus soms wil het helpen om te blijven lichtrijden.

Al met al zou ik dus eerst beginnen met kijken naar het recht zitten boven het paard in de overgang.
Wat ik soms ook heb zien werken is een hele lichte gebroken lijn rijden en dan op het moment dat je weer bij de hoefslag komt aanspringen in galop.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:00

2 ideeën
Tegengestelde stelling
Haar houding kritisch laten evalueren. Op ieder paard zit je toch net een beetje anders vanwege voorkeurskanten/bespiering etc.

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:01

Ik heb het probleem met mijn paard, alleen via de linker kant. Klinkt stom maar doe een paar keer stelling de andere kant op de volte op. Dan moet hij zijn achterbeen eronder zetten. Als de rechterstelling te veel of verkeerd wordt gereden buigt hij alleen zijn hoofd: heel zijn lichaam moet juist een "banaan" worden zoals mijn instructrice het zegt. Toevallig zag ik hier van de week een afbeelding van, het verschil tussen de "banaan" en alleen het hoofd buigen. Ik zal even kijken of ik die kan vinden, die maakte voor mij heel duidelijk wat ik verkeerd deed.

Een andere manier is (ik weet niet hoe oud jouw dochter is en of het paard het kan) eerst een paar pasjes op de volte naar buiten wijken en dan aanspringen in de rechtergalop.

Derde manier: rechterhand naar je knie brengen, dus niet(!) heup want dan ga je trekken. Goed met je buitenbeen en teugel zijn schouder tegenhouden, die mag niet naar buiten vallen. Op deze manier wordt het paard weer die banaan. dat een paar keer oefenen totdat hij makkelijk zijn lichaam mee buigt, aanspringen zal dan wss iets makkelijker gaan.

Edit: de link naar de foto waar ik het over had:https://www.instagram.com/p/CQ_w9VMH_os/?utm_medium=copy_link
Laatst bijgewerkt door Enzo_Ollie op 16-07-21 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:01


DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:02

Citaat:
Daarnaast op een volte stelling naar binnen vragen bij aanspringen

doe het juist eens andersom :)

zit op je buiten zitbeen knobbel, hou het paard recht of juist iets naar buiten gesteld.

reden;

Om te galopperen moet een paard zijn binnenbenen het verst voor zich uit grijpen.
Daar heeft hij ruimte voor nodig. Maar ook kracht.
Als hij juist naar binnen gesteld word krijgt hij minder ruimte en is het al zwaarder om uit te voeren.
geef je hem daar de ruimte kan het vaak wel :)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:19

Curieus - niet zoveel paarden die makkelijk omspringen en dan wel in de goede galop gaan. Dat lijkt erop te wijzen dat er iets in de hulp is dat verwarrend is. Dan zou ik denk proberen om die hulpen helemaal af te pellen, en ook bewust te experimenteren met verschillen in vragen.

Dan denk ik bv aan de balans en gewichtshulpen: wat gebeurt er als ze die een klein beetje naar binnen of buiten verplaatst? Het kan zitten in de positie van het buitenbeen, wat als ze die wat meer of minder naar achteren legt, en daarbij ook kijkt hoe precies. Je kunt bv je been wat naar achteren leggen door je knie iets meer te buigen, en ook iets naar achteren leggen door vanaf je bekken al naar achteren te plaatsen.
Waar je ook nog mee kunt experimenteren is het ritme van aanvragen. Dit gaat mijn eigen ervaring te boven, dit is niet het niveau waarop ik kan rijden, maar er is een moment waarbij je de hulp op precies het juiste moment geeft waardoor het paard eigenlijk meteen doorgaat in de goede sprong. Nogmaals: ik kan dit niet maar het kan zinnig zijn om eens te kijken of je bewust de hulp kan geven op een bepaald moment. Dus tellen wanneer ze haar rechterachterbeen neerzet, en dan een paar keer proberen om de hulp precies op dat moment te geven, en een paar keer proberen om het juist bij het neerzetten van het linkerbeen te doen.
En ook nog kijken welke hulp dan, iets meer met je buitenbeen of iets meer met je binnenbeen of juist aandacht geven dat je ze allebei geeft en niet 1 van beide.

Ik weet niet wat de oplossing gaat zijn maar omdat de tinker het omspringen wel snapt en dan goed doorgaloppeert denk ik dat als je heel systematisch zo gaat proberen er een moment komt dat de reactie is 'oooooh, bedoel je rechtergalop? Zeg dat dan!' en dat het dan ineens moeiteloos gaat omdat de timing/balans/hulp klopt met haar lijf.
(En dan natuurlijk enthousiast belonen)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:39

Ik heb het ook juist aan kunnen leren door iets stelling naar buiten te vragen. Daardoor komt er wat meer ruimte voor het binnenbeen. Ook gaf ik wat meer ruimte aan de hals door mijn handen iets naar voren te brengen.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:47

Ik heb geleerd dat je een volte kan rijden, deze kleiner maken door te sluiten, vervolgens weer de volte openen en dan in/tijdens het openen aanspringen. Bij mij werkt dat altijd heel goed, vaak nog beter dan gewoon alleen stelling vragen :))
Sommige paarden galopperen ook echt heel specifiek aan op het buitenbeen dus misschien helpt het als je dochter haar buitenbeen (nog) verder naar achteren brengt?

Wat bedoel je met in/uitjes? Ik ken die term alleen van een training methode welke ingezet wordt bij het springen. Neem aan dat je hier iets anders bedoelt?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:50

Ik denk wel dat ze dat bedoeld E4D
Na een sprongetje de juiste galop doen. Kan fijn zijn om ze te leren dat dat ook kan onder het zadel :)
Maar het aanspringen maakt dat vaak niet veel anders.

Jou methode kende ik nog niet, ook leuk om te onthouden :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:00

Ik gebruikte wat buitenstelling en lichtrijden op het binnenvoorbeen, dus expres even verkeerd om tijdens het sta-moment het binnenachterbeen vrij te maken. Je hoort eigenlijk door te zitten bij het aanspringen, maar blijven lichtrijden kan het dus soms net iets makkelijker maken.

Verder inderdaad volte verkleinen en daarna vergroten dmv wijken voor het binnenbeen en in dat wijken aanspringen. Het wijken zorgt, mits goed uitgevoerd, ook voor het vrij maken van het binnenachterbeen.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:07

E4D schreef:
Ik heb geleerd dat je een volte kan rijden, deze kleiner maken door te sluiten, vervolgens weer de volte openen en dan in/tijdens het openen aanspringen. Bij mij werkt dat altijd heel goed, vaak nog beter dan gewoon alleen stelling vragen :))
Sommige paarden galopperen ook echt heel specifiek aan op het buitenbeen dus misschien helpt het als je dochter haar buitenbeen (nog) verder naar achteren brengt?

Wat bedoel je met in/uitjes? Ik ken die term alleen van een training methode welke ingezet wordt bij het springen. Neem aan dat je hier iets anders bedoelt?


En als je dit wil uitwerken kan je een stukje naar de hoefslag wijken, dan staan de achterbenen er goed onder en dan daaruit aanspringen (aangenomen dat wijken is bevestigd). Vanuit het wijken is het contrast van hulpen natuurlijk veel groter, waardoor eventuele onduidelijkheid in hulpen ook getest kan worden

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 14:53

Ik ga mee met Shadow, typisch dat changementen wel lukken...

Ik ben benieuwd naar de voltes.

Extra stelling naar binnen kan betekenen dat het dier teveel gewicht op hetzij de binnen-, hetzij de buitenschouder krijgt.
In beide gevallen is het dier uit verticale balans en dat is nadelig als je iets moeilijkst gaat vragen.

Ik doe zelf aanspringen op de combinatie binnenkuit plus signaaltje buitenkuit en een klein knijpje in de buitenteugel.
De beenhulpen zijn goed met de volte te combineren, maar
... het lijkt moeilijk maar hoeft het niet te zijn...
het kneepje hoort een reactie 'omhoog /terug' te geven en daarmee kan het buitenachterbeen naar voor komen om aan te springen.

Als het moeilijk is, heeft het qua volte ook zin om als volgt te doen : volte bij B inzetten, en vlak voor je terug bij B bent galop vragen,
en meteen rechtuit over de hoefslag.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:35

Twee handen naar links brengen,zonder dat de binnenhand over de schoft gaat.
Daardoor komt er vanzelf stellng, maar ook het gewicht op de linkerkant waardoor het rechterbenenpaar verder kan grijpen. Als een paard goed aanspringt, ook niet te lang doorgaan. Concentreer meer op goed aanspringen dan hele rondjes galoperen. Dat moet je gewoon langzaam opbouwen.
Voltes kunnen lastig zijn en hoe groter hoe beter. Kleine voltes zijn geen goede oplossing voor een aanspringprobleem.
Rechte stukken vanuit een hoek zijn beter voor een paard met moeite met juist aanspringen.

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 18:52

Wauw wat een hoop tips al. Ik zal mijn dochter (bijna 14 jaar, ze heeft haar tinker zelf beleerd met hulp instructrice) dit topic laten lezen en het samen met haar instructrice doornemen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:13

6 is best nog jong voor de wissels vind ik zelf,
Je kan eens proberen het paard op de rechte lijn zelf in de galop laten vallen zonder eigenlijk wat aan het hoofd te vragen , wat doet hij dan?
Als je op de volte werkt zou ik werken aan stelling en hem van de binnenschouder af halen , goed je buiten teugel open en los zodat het dier kan buigen en van zijn binnenschouder af kan komen, dus denk aan volte vergrote op de volte via de indirecte binnen teugel , niet met je binnen been, want je wil dat in de galop het buitenbeen naar je zit stap , dus je kan ook in travers denken op de cirkel, volte verkleinen zou ik juist niet doen, want dat is best gymnastisch zwaar , dan moet je meer aan pirouette gaan denken .
Wees je ook bewust dat het dier nog maar 6 is en nog niet vol groeit, ik zou eerst deze oefeningen vanaf de grond aan leren, zodat het dier meer in een rij typische balans kan komen en miss zelf eens op een paard stappen die dit wel al kan zonder te veel hulp van de hand, dan leer je voelen welke hulpen je moet geven ,
Vaak ligt het probleem niet bij het paard .
Je ben van harte welkom om het een keer op mijn tinker te voelen , hoe je vanuit travers op de volte aan kan springen vanuit alleen je zit en enkel hulpen

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 13:56

midgie schreef:
6 is best nog jong voor de wissels vind ik zelf,
Je kan eens proberen het paard op de rechte lijn zelf in de galop laten vallen zonder eigenlijk wat aan het hoofd te vragen , wat doet hij dan?
Als je op de volte werkt zou ik werken aan stelling en hem van de binnenschouder af halen , goed je buiten teugel open en los zodat het dier kan buigen en van zijn binnenschouder af kan komen, dus denk aan volte vergrote op de volte via de indirecte binnen teugel , niet met je binnen been, want je wil dat in de galop het buitenbeen naar je zit stap , dus je kan ook in travers denken op de cirkel, volte verkleinen zou ik juist niet doen, want dat is best gymnastisch zwaar , dan moet je meer aan pirouette gaan denken .
Wees je ook bewust dat het dier nog maar 6 is en nog niet vol groeit, ik zou eerst deze oefeningen vanaf de grond aan leren, zodat het dier meer in een rij typische balans kan komen en miss zelf eens op een paard stappen die dit wel al kan zonder te veel hulp van de hand, dan leer je voelen welke hulpen je moet geven ,
Vaak ligt het probleem niet bij het paard .
Je ben van harte welkom om het een keer op mijn tinker te voelen , hoe je vanuit travers op de volte aan kan springen vanuit alleen je zit en enkel hulpen



Bedankt voor jouw aanbod en uitleg. De tinker sprong zelf makkelijk over vandaar dat mijn dochter er een hulp aan gekoppeld heeft. Was geen bewuste keuze om ze aan te leren, maar om te voorkomen dat ze uit zichzelf de wissels sprong. Ik ben het helemaal met jou eens dat het in de basis bij de ruiter "verkeerd" is gegaan. Gelukkig heeft ze goede begeleiding en heb ik er alle vertrouwen in, mede dankzij jullie aanvullingen, dat het goed komt.

Het is verder een super leuke combi en zijn gek met elkaar.


Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Tips voor aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:31

Eens met shadow. Wat gebeurt er als je dochter in stap aan de lange teugel en alleen met haar benen de galop hulp geeft ? Let op, niets veranderen aan houding/zit. Simpelweg buitenbeen wat naar achteren en binnenbeen aandrukken.
Op die manier heb je alle andere hulpen (goed of fout) eruit gefilterd.

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 14:54

ClauH schreef:
Eens met shadow. Wat gebeurt er als je dochter in stap aan de lange teugel en alleen met haar benen de galop hulp geeft ? Let op, niets veranderen aan houding/zit. Simpelweg buitenbeen wat naar achteren en binnenbeen aandrukken.
Op die manier heb je alle andere hulpen (goed of fout) eruit gefilterd.


Gaan ze proberen, de update volgt nadat de warme temperaturen weer wat minder zijn .